Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در نشست مدیران گل گهر با اداره کنندگان نهادهای مالی بورس، تخمینی از سود کگل ارائه شد که می تواند برای فعالان بازار سهام با اهمیت باشد. سینا فرزین کارشناس بورس 24 در این نشست گفت: دلاری که شمش با آن معامله می‌شود حدود ۴۳ هزار تومان است و دلاری که در صورت مالی شرکت‌ها لحاظ می‌شود، حدود ۳۹ هزار تومان است. به واسطه همین نرخ شمشی که معامله می‌شود در بورس کالا حدود ۵۳۰ دلار در می‌آید در حالی که شمش CIS حدود ۵۰۰ دلار است و ما این gap بین دلار نیما و دلار آزاد را برای سال‌های بعد هم در نظر گرفته‌ایم، یعنی دلار نیما ما برای سال ۱۴۰۳، ۵۰ تومان است که با این دلار نیما  سود شرکت  محاسبه شده است.

خبر مهم اعلام شده در نشست مدیران گل گهر با اداره کنندگان نهادهای مالی بورس/ سهم اکنون با P/E چند معامله می شود؟

بورس24 : در نشست مدیران گل گهر با اداره کنندگان نهادهای مالی بورس، تخمینی از سود کگل ارائه شد که می تواند برای فعالان بازار سهام با اهمیت باشد. سینا فرزین کارشناس بورس24 در این نشست گفت: دلاری که شمش با آن معامله می‌شود حدود ۴۳ هزار تومان است و دلاری که در صورت مالی شرکت‌ها لحاظ می‌شود، حدود ۳۹ هزار تومان است. به واسطه همین نرخ شمشی که معامله می‌شود در بورس کالا حدود ۵۳۰ دلار در می‌آید در حالی که شمش CIS حدود ۵۰۰ دلار است و ما این gap بین دلار نیما و دلار آزاد را برای سال‌های بعد هم در نظر گرفته‌ایم، یعنی دلار نیما ما برای سال ۱۴۰۳، ۵۰ تومان است که با این دلار نیما  سود شرکت  محاسبه شده است.

وی افزود: طبیعتا اهرم بالای شرکت روی نرخ دلار است. اگر این دلار را بر فرض ۵۵ هزار تومان در نظر بگیریم سود شرکت در 1403 بیش از ۳۰ همت خواهد شد و چون سود سرمایه‌گذاری شرکت‌ها هم در فصل چهارم به صورت‌های مالی اضافه می‌شود ممکن است بعضی از نسبت‌های مالی را دستخوش تغییر کند.

او گفت: درخصوص سود شرکت‌های زیر مجموعه هم ۹۵ درصد سود سرمایه‌گذاری شرکت از ۳ شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه آهن و فولاد و فجهان است. ما پیش بینی کرده‌ایم توسعه آهن و فولاد برای سال ۱۴۰۲ به احتمال بالای ۹۰ درصد همین عدد ۱۱.۳ همت را دارد. برای سال بعد هم قطعا بالای ۱۱ همت سود دارد، حال بسته به اینکه ۳ میلیون تن ورق شرکت چه زمانی به بهره‌برداری برسد می‌توانیم راجع به سودآوری ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ هم صحبت کنیم.

این کارشناس ادامه داد: فرض ما این است که ۱۴۰۴ حدود ۱ میلیون تن و ۱۴۰۵ حدود ۲ میلیون تن ورق شرکت به بهره‌برداری برسد ‌که الان اسفنجی مگامودول سوم ما در دی ماه وارد مدار تولید شده است و ۸۵ درصد هم تولید می‌کند که با این مفروضات و سال بعد بالای ۵ میلیون تن اسفنجی حدود ۱۶ همت سود سال بعد آن است.

وی گفت: در مورد فجهان هم یک احیای ۲ آن سال بعد وارد مدار می‌شود و این سودهایی که ما پیش بینی کرده‌ایم با مشورت آقای نبوی با احتمال بالای ۹۰ درصد قابل تحقق است و فقط ابهامی که روی تحلیل شرکت وجود دارد راجع به نرخ دلار است که تصمیمات کلان دولت اگر دلار نیما همینطور که در ۲-۳ ماه اخیر حدود ۲ هزار تومان رشد داشته است این روند رشد را ادامه دهد و بیشتر از آن نرخ پیش بینی ما شود قطعا سود شرکت بیشتر از این خواهد بود.

همچنین محسن نبوی معاون امور شرکت های کگل در این نشست گفت: در مورد عوارض صادراتی خوشبختانه این تغییر پیدا کرد و امروز عوارض به ۲ درصد کاهش پیدا کرد . بحث بعد بحث حق انتفاع بود که در بودجه سال ۱۴۰۲،  ۵ درصد قیمت شمش فخوز به عنوان حق انتفاع دیده شد که رایزنی‌های مختلفی هم انجام شد که بتوانیم این را کاهش دهیم ولی متاسفانه چون بحث مصوبه مجلس و بودجه بود نشد. در بحث سال ۱۴۰۳ هم باتوجه به مذاکرات و جلساتی که گذاشته شد حداکثر فرمول آن تغییر کرد و از بحث درصد شمش فخوز تغییر پیدا کرد به ۵۵ درصد قیمت کلوخه سنگ که محاسبه کنند.

نبوی ادامه داد: اگر این را تبدیل به شمش فخوز کنیم حدود ۴.۲ و نهایتا باتوجه به شرایط تا ۴.۵ خواهد بود و ما در سال ۱۴۰۳ پولی را که بابت حق انتفاع به دولت خواهیم داد، یعنی بابت پروانه بهره‌برداری به ایمیدرو خواهیم داد نسبت به آن چیزی که ذخیره در ۹ ماهه گرفته‌ایم و تا پایان سال ادامه خواهد داشت کمتر خواهد شد. موضوع بعد بحث قیمت است؛ قیمت محصولات کگل در بازار روبه افزایش است و امروز تا حدود ۵.۸۰۰ هم گندله ما عرضه شده است.

کگل

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24