Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نحوه مواجهه آژانس با رویکرد همکاری جویانه ایران به ویژه تلاش برای فضاسازی منفی علیه کشورمان در جلسه شورای حکام، نشان می دهد، که...

پرده دوم از نمایش گروسی در نشست شورای حکام آژانس

بورس24 : نحوه مواجهه آژانس با رویکرد همکاری جویانه ایران به ویژه تلاش برای فضاسازی منفی علیه کشورمان در جلسه شورای حکام، نشان می دهد که آژانس و مدیرکل آن چون گذشته تحت تأثیر سیاست‌های غرض ورزانه آمریکا، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی از مسیر حقوقی و فنی فاصله گرفته اند و آشکارا نعل وارونه می زنند.

نشست فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه ۱۴ اسفندماه در حالی کار خود را در وین پایتخت اتریش آغاز کرد که هفته قبل خبرگزاری رویترز با ادعای دسترسی به گزارش فصلی آژانس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان رپرتاژ آگهی مفصلی را برای ایجاد فضای منفی علیه ایران منتشر کرد.

در این نشست که از ۴ تا ۸ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ادامه خواهد داشت نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا شرکت کرده اند.

آن گونه که در برنامه نشست عنوان شده موضوع ایران هم یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یکبار گزارش خود درباره اجرای موافقتنامه جامع پادمان در ایران و نیز گزارش فصلی‌اش درباره اجرای برجام را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار می دهد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه این نشست بار دیگر با ادبیاتی جهت دار در خصوص روابط ایران با آژانس گفت؛ من به طور جدی نگران هستم که ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک (۴ مارس) را متوقف کرده است.

اظهارات کاملا سیاسی گروسی در حالی عنوان شد که ایران در چارچوب بیانیه اسفند ۱۴۰۱ تاکنون به همکاری خود با بازرسان آژانس ادامه داده و به کلیه تعهدات خود ذیل موافقت نامه جامع پادمان عمل کرده است.

 گروسی بر اساس مشی ثابت خود که کم توجهی نسبت به تعامل سازنده و قانونی ایران با آژانس است افزود:در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد. 

این بخش از اظهارات گروسی و اشاره او به کاهش ذخائر اورانیوم ۶۰ درصد ایران نشان می دهد که رپرتاژ آگهی منفی رویترز در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز با هماهنگی کامل او تهیه و منتشر شده چرا که در گزارش رویترز نیز به این محور اشاره شده بود.

رویترز هفته گذشته با ادعای دسترسی به اسناد آژانس اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد با کاهشی ۶.۸ درصدی به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده و ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۲۰ درصد، روندی افزایشی داشته و به ۷۱۲.۲ کیلوگرم رسیده است. 

مدیر کل آژانس در ادامه سخنان خود در حالی نسبت به پایبندی ایران به توافقات صورت گرفته برای حل وفصل مسائل پادمانی ابراز شک کرد که چون همیشه به این سئوال پاسخ نداد که چرا برخلاف مقررات بنیادین آژانس در خصوص حفظ محرمانه اسناد و گزارش‌های مربوط به کشورهای عضو آژانس چگونه برای چندمین بار گزارش‌های محرمانه این نهاد از رسانه ها سر در می آورد و منشاء فضاسازی های منفی بر علیه کشورهای عضو آژانس می شود؟!

 ایران در طول سالهای گذشته بر اساس اعتقاد راسخ به ضرورت حل و رفع اختلافات و سوء تفاهم ها از طریق گفتگو و تعامل، مراودات نزدیک و سازنده ای با آژانس داشته و ضمن انجام مذاکرات فنی و حقوقی مستمر  درباره پرونده هایی که آژانس پیگیری می کند در مورد چند پرونده مهم از جمله موضوع دو مکان از چهار مکان مورد ادعای آژانس، ابهام آژانس درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی و همچنین ناهم‌ترازی مواد هسته‌ای در آزمایشگاه جابربن حیان با آژانس به توافق رسیده است. 

نحوه مواجهه آژانس با رویکرد همکاری جویانه ایران بویژه تلاش برای فضاسازی منفی علیه کشورمان در جلسه شورای حکام، نشان می دهد که آژانس و مدیرکل آن چون گذشته تحت تأثیر سیاستهای غرض ورزانه آمریکا،کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی از مسیر حقوقی و فنی فاصله گرفته اند وآشکارا نعل وارونه می زنند.

جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش مستمر برای ایفای تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان، چون گذشته از مجموعه حقوق قانونی و ابزارهای در اختیار خود برای مقابله با زیاده خواهی های قلدر مآبانه و بی منطق که با هدف وارد کردن فشار سیاسی به کشورمان پیگیری می شود بهره خواهد جست. کشورها و نهادهایی که رویکرد همکار جویانه ایران را بر نمی تابند و در مسیر مخدوش نمودن فضای همکاری گام بر می‌دارند به صورت طبیعی باید با پذیرش مسئولیت اقدامات خود برای اقدامات مقابله جویانه ایران نیز آمادگی داشته باشند. 

منبع خبر: نورنیوز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24