Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد پترول با ارزش بازاری معادل 18.6 هزار میلیارد تومان ، یکی از بزرگترین هلدینگ های فعال در بازار سرمایه بوده که ...

نکاتی درباره یک سهم بنیادی ؛ پترول امسال 7 برابر سرمایه گذاری ها ارزش افزوده خلق کرد!

بورس24 : گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد "پترول" با ارزش بازاری معادل 18.6 هزار میلیارد تومان ، یکی از بزرگترین هلدینگ های فعال در بازار سرمایه بوده که در انتهای بهمن ماه ، ارزش سبد سرمایه گذاری هایش به بیش از 6.3 هزار میلیارد تومان رسیده است ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه گویای رشد 28% معادل 1.4 هزار میلیارد تومان است.

بررسی پرتفوی بورسی شرکت گویای آن است که کادر مدیریتی در چینش پرتفوی و انتخاب شرکت ها کارنامه عملیاتی و مالی خوبی از خود بر جای گذاشته است.

مجموعا 2.37 هزار میلیارد تومان از منابع مالی به سمت شرکت های بورسی روانه شده بود و همان منابع امروز بیش از 17.1 هزار میلیارد تومان ارزش دارند و این یعنی جامپ 7.2 برابری ارزش وجوه سرمایه گذاری شده و یا به عبارت بهتر ارزش افزوده ای معادل 14.7 هزار میلیارد تومان برای سهامداران مجموعه.   

بخش عمده منابع بورسی پترول به شرکت های پرپتانسیل و کم ریسک ، به اصطلاح استخوان دار صنعت پتروشیمی تخصیص یافته است. شرکت هایی نظیر پتروشیمی کرمانشاه ، جم ، ارومیه ، شیراز ، نوری ، پارس ، آریاساسول ، زاگرس ، بوعلی و .... که سرآمدان حوزه خود بوده و طی سنوات گذشته ، روند عملیاتی ، مالی و بازدهی مثبتی را ثبت کرده اند.

با عنایت به دیتای منتشر شده در گزارش ماهانه منتهی به بهمن 1402 در میابیم که بخش اعظم منابع سرمایه گذاری شده به سمت شرکت های غیربورسی هدایت شده ؛ شرکت هایی نظیر پتروشیمی ایلام ، پتروشیمی ارغوان گستر ایلام و پتروشیمی صدف خلیج فارس و ... که پتانسیل عملیاتی بالایی دارند و در صورت پذیرش در بازار سرمایه ، ارزش پرتفوی شرکت مادر یعنی پترول را چندین برابر می کنند.

بررسی طرح های توسعه و افق سودآوری پترول

این غول سرمایه گذاری تناژ تولید 2 میلیون تنی در پلن های توسعه ای خود تارگت گذاری کرده است. با توجه به اخبار پیرامون شرکت ، چندین طرح توسعه شرکت های زیرمجموعه طی ماه های آتی وارد فاز بهره برداری شده و همین امر تاثیر شگرفی بر سودسازی و جریانات درآمدی گروه پترول خواهد داشت.
 یکی از اصلی ترین طرح های توسعه پترول مربوط به شرکت زیرمجموعه یعنی پتروشیمی صدف خلیج فارس است. محصول نهایی این طرح ESBR بوده که برای نخستین بار در ایران تولید شده و در فرآیند تولید تایر خودرو های سبک و سنگین استفاده می شود. پیشرفت فیزیکی این پروژه به 94% رسیده و طی ماه های آتی به بهره برداری کامل خواهد رسید. نظر به آنکه بازار فروش این محصول به صورت انحصاری در اختیار شرکت بوده و رقیبی در داخل برای محصولات نهایی وجود ندارد ، شرکت به خوبی می تواند از اهرم فشار بر بازار استفاده کند و محصولات تولیدی را به قیمت اقتصادی بفروشد. گفتنی است که درصد مالکیت پترول در این شرکت تقریبا 99% است.

باعنایت به گزارش فعالیت هیات مدیره ، در درون پتروشیمی ارومیه طرح توسعه PAC در جریان بوده که تا انتهای آبان ماه ، تقریبا 73% پیشرفت فیزیکی داشته است.  محصول این طرح پلی آلومینیوم کلراید بوده که به صورت انحصاری فقط در این شرکت با ظرفیت 23 هزار تن در سال تولید خواهد شد.
 در دیگر زیرمجموعه غیر بورسی یعنی صنایع شیمیایی نگین سنقر یکی دیگر از طرح های انحصاری کشوری یعنی طرح توسعه تولید 22.6 هزار تن متیل آمین در دست اجرا بوده که تا انتهای آبان ماه ، پیشرفت فیزیکی این طرح 51% گزارش شده است. (تاریخ برآوردی بهره برداری : شهریور 1403 ).

طرح های انحصاری پترول همچنان ادامه دارد ؛

در شرکت پتروپرک پویا ، واحد فرعی پترول با مالکیت 99% ، کادر مدیریتی در حال پیشبرد طرح انحصاری تولید 45 هزار تنی سودپرک است. درصد پیشرفت این طرح تقریبا 7% گزارش شده است. پر واضح است که چنین طرح های انحصاری عملا جریانات درآمدی ، سودآوری و حاشیه سود بیزینس را تا چندین سال تضمین می کند.
 بر طبق آخرین دیتای منتشر شده در گزارش هیات مدیره ، دراسفند 1402 طرح تولید سالانه 150 هزار تن پلی پروپیلن در پتروشیمی ارغوان گستر ایلام به بهره برداری خواهد رسید. محصول این طرح به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاستیک و الیاف استفاده می شود. بر طبق آخرین آمار ، درصد پیشرفت فیزیکی این طرح تا اتنهای آبان ماه 89% گزارش شده است. درصد مالکیت پترول در این شرکت ، 55% است.

پترول از طریق پتروآرمند لردگان نیز طرح توسعه تولید کریستال ملامین به ظرفیت 30 هزار تن درسال را دنبال می کند. با بهره برداری از این طرح ، از خام فروشی محصولات شرکت جلوگیری شده و حاشیه سود بالاتری نصیب سهامداران خواهد شد. مالکیت 80% سهام این شرکت در اختیار پترول است.

مجموعه این طرح های توسعه پترول را به گزینه ای کم ریسک و پرپتانسیل برای سرمایه گذاران ارزش محور ( Value Investor ) تبدیل کرده است. بهره برداری هر یک از طرح ها ، جریانات درآمدی پترول را افزایش داده و قدرت مانور عملیاتی و سرمایه گذاری این هلدینگ بازار سرمایه را بیشتر می کند.

اصلی ترین سرمایه گذاری غیربورسی پترول ، پتروشیمی ایلام است. مالکیت تقریبا 59% از سهام این شرکت در اختیار پترول است. در دوره 1401 ، شاهد پرش 75% سود ناخالص این مجموعه هستیم. صورت وضعیت پرتفوی غیربورسی شرکت در انتهای بهمن 1402 به شرح زیر ارائه شده است:

1

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24