Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

توضیحاتی شنیدنی درباره حال و آینده صنعت سنگ آهن و گل گهر به روایت محسن نبوی معاون امور شرکت های کگل.

گل گهر؛ تنها شرکتی که ناترازی گندله و سنگ آهن ندارد

بورس24 : محسن نبوی معاون امور شرکت‌های گل گهر در دیدار با مدیران نهادهای مالی:

*ما حدودا 173 میلیارد تن ذخیره ماده معدنی در جهان داریم که حدود 3.3 درصد آن در کشور ایران و حدودا ۳۶ درصد آن در منطقه گل‌گهر است، منطقه گل‌گهر در حال حاضر دارای ۶ آنومالی و ۶ توده معدنی است که توده شماره ۱ در اختیار گل‌گهر است. گل‌گهر سعی کرده در بخشی از این شرکت‌ها که هر کدام متولی یکی از این توده‌ها هستند ، سهامدار شود. #کگل اکنون در حدودا ۲۸ درصد در گهرزمین، ۴۷ درصد در معدن شماره ۲ و ۶۵ درصد در معدن شماره ۶ سهامدار است.

*در سال‌های گذشته برای ما اکتشافات یکی از موضوعات مهم گل‌گهر بوده و سعی شده در منطقه گل‌گهر اکتشافات خوبی انجام شود با توافقاتی که با سازمان توسعه و نوسازی معادن شده ،  توده شماره ۷، ۸، ۱۲ و ۱۱ اکنون شناسایی شده اند و سعی کردیم طبق توافقنامه‌، حدودا ۲۵ درصد از این ذخایر به گل‌گهر تعلق بگیرد که در حال رایزنی هستیم و ان شاالله بتوانیم به ذخایر منطقه اضافه کنیم.

*هر چند در کشور مطرح  شده که حدودا ۱۷ سال از عمر ذخایر سنگ آهن باقی مانده است ولی باتوجه به دانشی که همکاران ما در گل‌گهر در معادن زیر زمینی در حال کسب هستند، امیدواریم در آینده ما موضوعات برداشت زیرزمینی از ذخایر معادن را به عنوان بحث‌های جدی در این حوزه ادامه دهیم و کمبود سنگ برای زنجیره فولاد را بخشی از آن را ما جبران کنیم.

*گل‌گهر بزرگترین تولید کننده خوراک صنعت فولاد کشور است، ۴۰ درصد کنسانتره  مورد نیاز کشور در گروه گل‌گهر تولید است.سهم ما در سایر مواد معدنی شامل ۳۲ درصد گندله، ۱۲ درصد آهن اسفنجی، ۴ درصد شمش فولاد و ۲ درصد محصولات فولادی بوده است و در واقع گل‌گهر جایگاه نخست کنسانتره در کشور را دارد. به تعبیری واضح تر در گندله رتبه اول را کسب کرده ایم و در آهن اسفنجی با احتساب توسعه آهن و شرکت جهان فولاد رتبه دوم را کسب کرده‌ایم.در واقع مشکل ناترازی سنگ و گندله را ما رفع کرده ایم.

*یکی از مزیت‌های رقابتی گل‌گهر این است که بزرگترین زنجیره کامل فولاد در یک منطقه است، امروز یکی از چالش‌های شرکت‌های معدنی و فولادی حمل است. بخش عمده‌ای از محصولات ما در منطقه گل‌گهر  توسط نوار نقاله منتقل می‌شود که این یکی از مزیت‌های رقابتی ما است و کل زنجیره را در یک منطقه داریم.

*امروز حدودا ۲۰ خط تولید در منطقه داریم که ۴۲ میلیون تن ظرفیت دارند و ما برای ۱۰ سال آینده حدود ۱۴۱۰ چشم اندازی را طراحی کرده‌ایم که در زمره ۵۰ شرکت برتر معدنی و فلزی جهان قرار بگیریم و انشاالله بتوانیم درآمد سالیانه بالغ بر ۷.۲ میلیارد را داشته باشیم.

*حدود ۷۰ اقدام و پروژه مهم استراتژیک تعریف شده است و امیدواریم اگر این پروژه‌ها محقق شود ما ظرفیت تولید سنگ آهن‌مان از ۳۲ میلیون تن به ۴۳ میلیون تن در ۱۴۰۶، کنسانتره از ۲۱ میلیون تن به ۲۴ میلیون، گندله از ۱۵ میلیون به ۲۲ میلیون، آهن اسفنجی از ۴ میلیون به ۱۱ میلیون، فولاد خام از ۱ میلیون به ۷ میلیون و محصولات نورد از ۵۰۰ هزار تن به ۵ میلیون تن انشاالله افزایش پیدا کند.

*در کنار آن بحث تنوع بخشی به عنوان یکی دیگر از اصل‌های شرکت را مد نظر داریم، حال شامل تنوع بخشی جغرافیایی، سرمایه‌گذاری در سایر مواد معدنی و سرمایه‌گذاری در فرآوری سنگ‌های هماتیتی است. ما هرچه جلو می‌رویم سبد سود گل‌گهر بیشتر در شرکت‌های زیر مجموعه تقسیم خواهد شد و مهمترین شرکت‌های‌مان را سعی کرده‌ایم در این گزارش مختصر خدمت شما ارائه کنیم. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ۵۰ درصد متعلق به گروه کگل است.

*افتخار آمیز‌ترین پروژه فولاد کشور و بزرگترین پروژه فولاد کشور را ما در گروه کگل و در شرکت توسعه آهن و فولاد داریم.‌در حال حاضر ۳.۲ مگامدول در شرکت فعال است و مگامدول سوم هم در امسال ۱ ماه قبل تقریبا وارد تولید شد و امیدواریم سال آینده اگر محدودیت‌های گاز نباشد بتواند حدودا ۹۰ درصد ظرفیت تولید را انجام دهد، حدودا ۱.۸ ظرفیت تولید است، همچنین بزرگترین کارخانه شمش ۳ میلیون تنی که به صورت پیوسته است و محصول ورق گرم را تولید می‌کند، در این شرکت در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ طبق برنامه زمانبندی به بهره‌برداری برسد.

*شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین حدودا ۲۹ درصد این شرکت متعلق به کگل است، در حال حاضر ۶ میلیون کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله ظرفیت تولید این شرکت است و امیدواریم در چشم انداز اعلام شده به ۷ میلیون تن کنسانتره، ۸ میلیون تن گندله و ۲ مگامدول آهن اسفنجی و یک واحد اسلب با ظرفیت 1.5 میلیون تن برسد که باز هم ۲۹ درصد آن متعلق به گل‌گهر است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24