Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پیش از اینکه به سراغ بازار برویم به این نکته اشاره داشته باشیم که برخی ترجیح می‌دهند خریدهای جدید خود را به روزهای ابتدایی سال موکول کنند و دست‌کم این چند روز را هم با سود صندوق‌های درآمد ثابت سپری کرده و ریسک تحولات سیاسی و اخبار اقتصادی را نپذیرند. البته در حوزه سیاسی، فضا کمی آرام شده و تا حدودی از تنش‌ها کاسته شده اما به هر جهت نامگذاری سال جدید و اخبار این حوزه هم برای بازار مهم خواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 28 اسفند 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری سال تلخ و پُرحاشیه 1403 می‌رویم که بازار دیروز بالاخره از زیر بار فشار اعتباری‌ها و تسویه‌ها و افرادی که نیاز به نقدینگی شب‌عید داشتند، رها شد و فضای متعادل‌تر و منطقی‌تری را در پیش گرفت. البته در این بین رسیدن اخبار تجدید وبصادر و تحرکات خودرویی هم موثر بود. اما نکته جالب اینکه هنوز هم در بازار با طیفی مواجهیم که در هر قیمتی و به هر علتی فروشنده هستند. به هر جهت سوت پایان این سال سخت، پُرحاشیه و پر تنش هم کمتر از 48 ساعت دیگر کشیده می‌شود و بسیاری امیدوارند این تلخی‌ها و بدبیاری‌ها به سال جدید منتقل نشود. در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد نزدیک به 12 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 160 هزار واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات با افت 8 درصدی به 3.7 همت خلاصه شد و رقمی بالغ بر 230 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

بازار روز گذشته شرایط بدی نداشت اما به شکلی واضحی شاهد لنگ زدن طرف تقاضا بودیم و این مساله هم به دلیل بسته شدن اعتبارات و نگرانی از بابت اخبار تعطیلات پیش رو است. درخصوص بحث تسویه اعتباری‌ها ذکر این نکته ضروری است که این جریان از بهمن ماه آغاز شد و بانک مرکزی سیاست‌ سختگیرانه و انقباضی را در قبال کارگزاری‌ها در پیش گرفت. اما چون بازار حال و روز خوبی نداشت، این موضوع خیلی در کف بازار منعکس نشد ولی به هر جهت بسیاری به‌خصوص کارگزاران، صندوق‌ها، بازارگردان‌ها و مشتریان حقیقی و حقوقی بزرگ از این موضوع مطلع بودند و حتی معتقدیم یکی از دلایلی که منجر به گسترش رکود در فضای بازار شد، همین مساله بود.

البته طی روزهای اخیر فشار کارگزاری‌ها به روی مشتریان برای تسویه یا کاهش اعتبارات بیشتر شد و لذا رنج‌های منفی با شدت بیشتری صورت گرفت. واقعا باعث تاسف است که سازمان بورس به عنوان نهادی که وظیفه دفاع از حق و حقوق سهامداران را دارد، در سالی که گذشت هیچگاه، در هیچ مقطعی و هیچیک از تصمیماتی که از سوی دولت و بانک مرکزی اتخاذ شد، نتوانست ایستادگی کند و فقط نظاره‌گر ماجرا و در فکر بگیر و ببند برخی کدها بود ! درد ماجرا وقتی بیشتر می‌شود که افرادی که تصمیم به کاهش اعتبار کارگزاران را گرفتند، خود صدر تا ذیل این بازار را می‌شناسند و می‌دانند که تبعات این تصمیمات چیست و چه فشاری را به بازار وارد می‌کند. در واقع ضعف مدیریتی سازمان طی یکسال اخیر باعث شد تا نهادهای بالادستی و حاکمیتی در هر مقطع و هر زمانی از بازار سرمایه سوء‌استفاده کنند.

حتی درخصوص تجدید هم رد پای بی‌تفاوتی سازمان بورس دیده می‌شود. موضوعی که توسط خود او آغاز شد. در مقطعی نهاد ناظر به این جمع‌بندی رسید که بازار در نقاط جذابی قرار دارد اما ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24