Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

غپاک یکی از نمادهایی است که توانست آخر سال خوبی را برای سهامدرانش رقم بزند و با اعلام بهره برداری از برخی طرح ها در کنار افزایش سرمایه 861 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، رشد مطلوب درآمد زایی را ثبت کند.

برنامه های «غپاک» برای افزایش صادرات

ندا فتاحی - بورس24 : غپاک یکی از نمادهایی است که توانست آخر سال خوبی را برای سهامدرانش رقم بزند و با اعلام بهره برداری از برخی طرح ها در کنار افزایش سرمایه 861 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، رشد مطلوب درآمد زایی را ثبت کند.

از سویی دیگر و با توجه به اینکه طی فصل زمستان،  لبنیات پاستوریزه پاک در حوزه مدیریتی و سهامداری خود تغییراتی را شاهد بوده و البته معاملات نماد غپاک نیز برای طی شدن مراحل افزایش سرمایه متوقف است، به منظور شفاف سازی و اخذ پاسخ برخی ابهامات سهامداران غپاک، بورس24 گفت و گویی با عبدالله قدوسی مدیرعامل این مجتمع تولیدی انجام داد.

*افزایش سرمایه شرکت چه زمانی به ثبت خواهد رسید؟

مدارک افزایش سرمایه در تاریخ هفدهم اسفند به اداره ثبت ارسال شد و در صورتی که ایرادی به موارد ارسالی وارد نشود احتمالاً تا روزهای آتی افزایش سرمایه به ثبت خواهد رسید و با توجه به قرارگیری در روزهای ابتدایی سال، اگر این مصوبه تا چند روز آینده ثبت شود؛ سود مجمع بر اساس سرمایه جدید تقسیم خواهد شد.

*نماد معاملاتی غپاک چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟

با توجه به اینکه افزایش سرمایه بالغ بر ۸۶۱ درصد بوده و طبق قوانین، افزایش سرمایه بالای ۲۰۰ درصد، نیاز به ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها دارد، بنابراین بعد از ارسال آگهی ثبتی بر روی سامانه کدال و کشف قیمت نماد باز و مورد معامله قرار می گیرد.

*حساب‌های دریافتی شرکت در ماه‌های اخیر با رشد قابل توجه همراه شده اما وصول مطالبات با ابهاماتی روبه روست. آیا غپاک برای وصول مطالبات خود مشکلی دارد؟

افزایش در حساب‌های دریافتنی صرفاً مربوط به حساب‌های فی مابین با شرکت زیر مجموعه شرکت پخش سراسری است که با توجه برآورد فی مابین تامین مواد اولیه توسط آن شرکت عملاً موارد قابل تنهاتر به شمار می‌رود و بنابراین وصول مطالبات ناشی از فروش از بازار در شرکت پخش سراسری کما فی سابق جریان دارد و مشکلی در خصوص مطالبات ناشی از فروش دیده نمی‌شود.

*تداوم این روند به بروز مشکلات نقدی در شرکت منجر نخواهد شد؟

قطعاً با توجه به تکمیل سقف اعتباری و حد اعتباری شرکت در خصوص اخذ تسهیلات و معوق شدن تعداد زیادی از وام‌های سررسید شده شرکت، ادامه این روند تبعات مالی خواهد داشت که در حال مدیریت و ساماندهی است.

*چه تعداد از محصولات تولیدی شرکت از سوی ستاد تنظیم بازار نرخ گذاری و چه محصولاتی با نرخ آزاد به فروش می‌رسد؟

چهار قلم از محصولات ماست دبه‌ای کم چرب شیر بطری ویتامین D شیر نایلون ۸۰۰ گرمی و پنیر uf ۴۰۰ گرمی با نرخ مصوب تعزیراتی در میادین به فروش می‌رسد و باقی محصولات با نرخ آزاد عرضه می شود.

*پاک تمامی محصولات تولیدی خود را بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی به تولید می‌رساند. آیا برنامه‌ای برای نزدیک شدن مقدار تولید به ظرفیت اسمی دارید؟

طبق چشم انداز ۵ ساله شرکت هدف کسب سهم ۲۰ درصدی بازار لبنیات است. به همین منظور ناوگان توزیع و فروش شرکت تقویت شده و تعداد ۱۲۰ دستگاه نیسان وانت یخچال‌دار به ناوگان توزیع و فروش جهت جذب و توسعه مناطق جغرافیایی اضافه شد. قابل تاکید بوده که پاک برای تولید، مشکلی نداشته و دلیل کم بودن تولید از میزان ظرفیت اسمی به دلیل عدم فروش نیست بلکه نیازمند گسترش ناوگان توزیع است. البته حمل و نقل ریلی نیز برای صادرات به کشورهای اوراسیایی مد نظر قرار داده شده که به آن نیز ورود پیدا خواهیم کرد.

*یکی از ریسک‌های موجود بر سر راه شرکت‌های لبنی خشکسالی به شمار می‌رود. آیا تمهیدات ویژه‌ای برای آن اندیشیده‌اید؟

۵۰ درصد از شیر خام پاک در سال آینده از شرکت‌های کشت بنیاد تامین می‌شود که از قبل در خصوص تولید توسط این شرکت‌ها اقداماتی شده است بنابراین مشکلی را در سال آینده شاهد نخواهیم بود.

*آخرین وضعیت پرونده ارزی مربوط به واردات کره در چه مرحله ای بوده و آیا به اعتراض شرکت پاسخی داده شده است؟

جلسه رسیدگی به این پرونده در تعزیرات تشکیل شده و چند ماه قبل نیز رای قطعی علیه شرکت مذکور صادر و در حال اجرا است. هم اکنون نیز در تلاش بوده تا برای مرحله اجرا شرایط خوبی فراهم شود.

*برخی از شرکت‌های لبنی اقدام به صادرات محصولات خود کرده و در این زمینه نیز افزایش داشته‌اند اما گروه پاک در شش ماه گذشته صادراتی نداشته است.

این موضوع از چند بخش مدنظر قرار می‌گیرد. در ابتدای سال با توجه به استعفای مسئول فنی دامپزشکی در ۱۷ فروردین تا زمان جایگزینی مسئول فنی جدید یعنی اول خرداد ماه به دلیل خالی بودن این سمت در بازه زمانی مذکور صادرات امکان‌پذیر نبوده و از ابتدای خرداد ماه صادرات شرکت پاک مجدداً آغاز و تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۰ تن محصول به ارزش ۱,۵۸۶,۰۰۰ دلار صادر شد. از سویی دیگر در این بازه محصولات صادراتی شیر خشک و عمده‌ترین مقاصد صادراتی نیز عراق و سوریه به شمار می‌رود هرچند که صادرات شیر خشک شامل حال برخی محدودیت ها شد. شیر خشک، خامه منجمد ۵۰ درصد، انواع بستنی، انواع لبنیات، کره ۷۲ درصد چربی سهم از صادرات را به خود اختصاص داده اند.

*برنامه های غپاک برای صادرات چیست؟

این شرکت برنامه‌ای برای حضور در کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپای غربی نیز مدون کرده به طوری که محصولات خاصی را نیز برای این حوزه‌های جغرافیایی مد نظر قرار داده که میزان صادرات پنیر خامه ای به عراق بیشتر و شیر یک لیتری به کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش یابد.

همچنین پاک از نظر تناژ معادل ۱.۳۸۹.۵۹۵ کیلوگرم صادرات داشت که آثار گسترش میزان صادرات و افزایش چند برابری آن را در سال آینده ملموس خواهد کرد.

*آخرین اقدامات انجام شده در خصوص انتقال مالکیت زمین فتح و قلعه گنج چیست؟

نامه این انتقال مالکیت به امور مجامع بنیاد مستضعفان ارسال شده تا بنا به دستور ریاست محترم این بنیاد کارشناسی جهت ارزیابی اموال توسط آن اداره کل انجام گیرد.

*شرکت در شش ماهه نخست سال گذشته محصول شیر خشک خود را با ضرر به فروش رسانده است. دلیل این موضوع چیست؟

صادرات شیر خشک در سال‌های قبل، توجیه اقتصادی داشت اما اکنون با توجه به محدودیت‌های صادراتی، هزینه تولید شیر خشک بالا محسوب می‌شود از سمتی دیگر و به دلیل اضافه شدن هزینه کارمزد، منفعت نیز کاهش می‌یابد. البته تولید شیر خشک توسط پاک بیشتر نگاه حمایت از بازار داخل داشته و سوددهی را مدنظر ندارد. با این اوصاف و سیاست، غپاک خط شیر خشک خود را توسعه بخشیده و قرارداد احداث خط دوم شیر خشک منعقد و پیش پرداخت آن نیز داده شده به طوری که ورودی ۱۰ تن شیر در ساعت را شاهد خواهیم شد و به ظرفیت تولید غپاک نیز ۱۰۰ تن در روز اضافه می‌شود.

*آیا لبنیات پاستوریزه پاک به طرح‌ها و محصولات نوآورانه و دانش بنیان ورود پیدا کرده است؟

 بله در ترکیب فرمولاسیون مواد غذایی اقداماتی انجام شده که مباحث خودکفایی و نیاز اولیه به عنوان فرایند اولیه تولیدی به شمار می‌رود و در این بخش از تولیدات نیاز مصرف کننده شناسایی شده که عمدتا بر تولید محصولات سلامت بخش همچون پنیر پروبیوتیک تمرکز دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24