Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : دبیر کانون کارگزاران بورس آخرین عدد رسمی در خصوص اعتبارات استفاده شده در سیستم معاملاتی کارگزاران عضو بورس و فرابورس را حدود ۴۰ همت عنوان کرد.

شرح حال وضعیت اعتبار خرید سهام ؛ حدود 40 همت و عبور نرخ ها از 30 درصد!!

بورس24 : دبیر کانون کارگزاران بورس آخرین عدد رسمی در خصوص اعتبارات استفاده شده در سیستم معاملاتی کارگزاران عضو بورس و فرابورس را حدود ۴۰ همت عنوان کرد.

عظیم ثابت دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص میزان منابع اعتبارات کارگزاران برای خرید سهام در بازارهای بورس و فرابورس به خبرنگار بورس24 گفت: طبق آخرین آمار مکتوبی که تا پایان سال 1402 داشته‌ایم جمع اعتبارات کارگزاری ها  حدود ۴۰ همت بوده است که باتوجه به حقوق صاحبان سهام شرکت‌های کارگزاری و باتوجه به مصوبه‌ بانک مرکزی که تا ۵ برابر حقوق صاحبان سهام ، کارگزاری‌ها می‌توانند تسهیلات دریافت کنند ،  متاسفانه رقم‌ و سهم چندانی از میزان اعتبارات بانکی نداریم. 

تائید تلویحی افزایش نرخ اعتبار خرید سهام به بالای 30 درصد

وی افزود: باوجودی که صنعت کارگزاری در سیستم بانکی بسیار خوش‌حساب و با سابقه طولانی فعال است ، با توجه به نرخ ۳۰ درصدی برای گواهی سپرده ، متاسفانه مقداری از منابع بانک‌ها در کارگزاری ها کاهش داشته است و البته با وضعیت موجود بورس رغبتی هم برای دریافت اعتبار برای خرید سهام باقی نمانده است.

به گفته وی ، در ماه های پایانی سال کارگزاری‌ها مجبور شدند به مشتریان خود به خاطر تسویه اعتبارات فشار بیاورند.از طرفی دیگر باتوجه به این که قرار دادهای استفاده از اعتبار به دلیل شرایط نامناسب بهره بانکی ۱ ماهه شده است ، نرخ استفاده از اعتبار خرید سهام برای تمدید قرارداد جدید به صورت غیر قابل پیش بینی افزایش شگرف پیدا کرده است که اساسا" اگر این‌ اعداد را  بخواهیم برای مشتری‌  لحاظ کنیم طبیعتا  از گرفتن اعتبار منصرف می‌شوند و تمایلی ندارند. 

دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: همین الان با توجه به این که بازار شرایط خوبی ندارد و سال گذشته هم بازدهی آن از همه بازارها کمتر بوده است،  وقتی که شما اعتبار را در بازار منفی استفاده کنید زیانی معادل دو برابر می‌بینید، هم ارزش سبد سهام‌تان کاهش پیدا می‌کند، هم باید بهره‌ی بالای ۳۰ درصد بدهید.

پیگیریم، نرخ ها بالاست 

وی ادامه داد: با شرایط فعلی انگیزه‌ای برای گرفتن اعتبار از کارگزاری‌ها نمی‌ماند در حالی که اعتبار به عنوان آپشنی در دست کارگزاری ها بوده تا بتواند در اختیار مشتریان قرار دهد و ارزش معاملات را افزایش دهد.

 وی گفت: به هر حال  پیگیر هستیم و  نامه‌نگاری هایی با سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی داشتیم که امیدوارم به نتیجه برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24