Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : هرچند این افراد شناخته شده همواره به عنوان گزینه های دارای پتانسیل تصدی پست ریاست در سازمان بورس مطرح بوده و هستند اما از یاد نبریم که در مهر 1400 تا دقیقه 90 حامد سلطانی نژاد مدیرعامل وقت بورس کالای ایران به عنوان گزینه نهایی اعلام می شد ولی از جلسه 21 مهر ماه مجید عشقی به عنوان رئیس بورس بیرون آمد. تجربه دیگری هم وجود دارد. روز سه شنبه 30 آبان 1401 خبرگزاری های رسمی از تغییر رئیس سازمان بورس خبر دادند و محمد رضوانی فر مدیرعامل اسبق شستا را به عنوان رئیس جدید این سازمان انتخاب و معرفی کردند.اما در کمال تعجب ساعتی بعد خبر آمد که مجید عشقی ابقا شده!داستان از این قرار بود که مجید عشقی استعفا داده بوده اما در جلسه  یکی از اعضای موثر شورا مخالفت می کند و تغییر و جا به جایی منتفی می شود و خبرگزاری هایی که اعلام کرده بودند رضوانی فر رئیس جدید شده ؛ سنگ روی یخ! مرور این اخبار و وقایع ضروری بود که بدانیم هر چند بر اساس شواهد و قرائن تغییرات قطعی است اما اینجا ایران است و هیچ چیز قطعی نیست. شاید رئیس فعلی بماند ، شاید برود ، شاید فردا همین ساعت یکی از گزینه های مطرح شده مزبور رئیس بورس باشد و شاید بازهم تکرار سناریوی های قبلی و رعایت اصل غافل گیری همه بازیگران بازار سهام و اعلام چهره جدید!

رئیس جدید بورس چه کسی است؟

بورس24 : فردا 20 فروردین ماه 1403 شورای عالی بورس جلسه ای را برای بررسی وضعیت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که از مهر ماه 1400 و به مدت 30 ماه مستقر در این سازمان است ، برگزار می کند.

یافته های خبرنگار بورس24 حاکی از آن است که در جلسه فردا هم گزینه ابقا و هم گزینه تغییر رئییس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح است ، در حالی که تمایل مجید عشقی رئیس کنونی سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل این مسئولیت 30 ماهه است.

دوران عشقی؟

مجید عشقی از زمان تصویب قانون بازار اوراق بهادارو پیدایش سازمان بورس و اوراق بهادار پس از 5 چهره دیگر شامل علی صالح آبادی ، محمد فطانت فرد ، شاپور محمدی، حسن قالیباف اصل و محمد علی دهقان دهنوی  به عنوان ششمین رئیس این سازمان در ۲۱ مهر ۱۴۰۰ انتخاب شد.

دوران مدیریت او همزمان شد با اجرای سیاست های قیمت گذاری دستوری و بالاگرفتن سطح تنش های ژئوپلتیک که به زیان بازار سرمایه منتج شد.

شاخص بورس  در زمان ورود عشقی به بورس در حدود یک میلیون و 400 هزار واحد بود که در حال حاضر با توجه به افت و خیز های زیاد به حدود دو میلیون و 300 هزار واحد رسیده است ، در حالی که در اردیبهشت 402 از مرز تاریخی دو میلیون و 500 هزار واحد عبور کرده بود.

در حالی که فردا بررسی ابقا یا تغییررئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان دستور جلسه نخستین جلسه شورای بورس عنوان شده که از علیرضا ناصر پور، محمد ابراهیم آقابابایی ،  حامد سلطانی نژاد، ابوذر سروش ، محمد رضوانی‌فر ، محمد اسکندری و سید جواد جهرمی به عنوان گزینه های احتمالی تصدی پست ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار یاد می شود.

هرچند این افراد شناخته شده همواره به عنوان گزینه های دارای پتانسیل تصدی پست ریاست در سازمان بورس مطرح بوده و هستند اما از یاد نبریم که در مهر 1400 تا دقیقه 90 حامد سلطانی نژاد مدیرعامل وقت بورس کالای ایران به عنوان گزینه نهایی اعلام می شد ولی از جلسه 21 مهر ماه مجید عشقی به عنوان رئیس بورس بیرون آمد. تجربه دیگری هم وجود دارد. روز سه شنبه 30 آبان 1401 خبرگزاری های رسمی از تغییر رئیس سازمان بورس خبر دادند و محمد رضوانی فر مدیرعامل اسبق شستا را به عنوان رئیس جدید این سازمان انتخاب و معرفی کردند.اما در کمال تعجب ساعتی بعد خبر آمد که مجید عشقی ابقا شده!داستان از این قرار بود که مجید عشقی استعفا داده بوده اما در جلسه  یکی از اعضای موثر شورا مخالفت می کند و تغییر و جا به جایی منتفی می شود و خبرگزاری هایی که اعلام کرده بودند رضوانی فر رئیس جدید شده ؛ سنگ روی یخ!

مرور این اخبار و وقایع ضروری بود که بدانیم هر چند بر اساس شواهد و قرائن تغییرات قطعی است اما اینجا ایران است و هیچ چیز قطعی نیست. شاید رئیس فعلی بماند ، شاید برود ، شاید فردا همین ساعت یکی از گزینه های مطرح شده مزبور رئیس بورس باشد و شاید بازهم تکرار سناریوی های قبلی و رعایت اصل غافل گیری همه بازیگران بازار سهام و اعلام چهره جدید!

اما گزینه ها چه کسانی هستند؟

علیرضا ناصرپور که در حال حاضر معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار است.معاون اسبق بورس کالا و چهره ای میانه رو در بازار که تلاش کرد نهادهای مالی در دو سال اخیر با چالش های کمتری در راهروهای سازمان بورس مواجه باشند و کمتر گرفتار بروکراسی شوند.

سید جواد جهرمی که از فروردین 1402 به عنوان مدیرعامل بورس کالای ایران منصوب شد.او یکی از مبارزان قیمت گذاری دستوری است و بارها با تبعات این نگرش درست خود مواجه شده است.زمانی در دولت روحانی سرپرست وقت صمت او را از جلسه ای که در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد بود به دلیل بیان صریح نگرش و مخالفت خود بیرون کرد.

محمد اسکندری که از تیر 1400 تا آذر 1401 مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بود.او مدتی معاون توسعه بورس کالا هم بود.

محمدرضوانی فر پیش از این سابقه مدیریت در شرکت‌های مختلف از جمله شرکت ویتانا و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) و مدیریت گمرک ایران را دارد.

ابوذر سروش که در حال حاضر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید است.

محمد ابراهیم آقابابایی که در حال حاضر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها است. آقابابایی پیش از این به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سپه به خدمت مشغول بود و قبل از آن مدیریت عاملی صندوق تثبت بازار سرمایه را بر عهده داشت. وی دارای مدرک دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی است.

حامد سلطانی نژاد که تا فروردین 1402 مدیرعامل بورس کالای ایران بود.او پیش از این معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه و عضو هیئت داوری بازار اوراق بهادار بود و در حال حاضر عضو شورای بورس است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24