Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در اسفند سال گذشته درخصوص عواملی (اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار و مثبت برای صنعت خودروسازی، اصلاح فرمول خوراک و فرآورده‌های پالایشی، تصمیمات سران قوا برای کاهش دوره تجدید ارزیابی، اصلاح دلار نیمای2 و تعیین نرخ تسعیر ارز بانکها) که می‌تواند زمینه‌ساز حرکت رو به جلوی بازار و تاکید بر ارزندگی قیمت‌ها شود، بحث شد. به این موارد می‌توان انتظار برای گزارش‌های خوب 12 ماهه و نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع را هم اضافه کرد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 21 فروردین 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دوشنبه کار خود را متعادل‌تر و با امیدواری بیشتری تحت تاثیر کاهش ریسک‌های سیاسی و خوش‌بینی به برخی تغییر و تحولات خاص آغاز کرد و روز بهتری را پشت سر گذاشت. هرچند که عرضه‌ها در مقاطعی بالا و تقاضا محدود بود و بسیاری از نگرانی‌ها پابرجاست اما در مجموع پس از چند روز اصلاح جدی در طیف وسیعی از سهام و صنایع، تحرکات نسبتا خوبی را شاهد بودیم و در همین راستا شاخص کل با رشد حدود 20 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 254 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با افت 19 درصدی به 3.8 همت رسید و بخشی از نقدینگی خارج شده در روزهای اخیر، (35 میلیارد تومان) به چرخه بازار بازگشت. البته این روزها سهامداران با چشمان باز می‌خوابند و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی خواب را از همه گرفته‌ است. اما در هر صورت بعد از طوفان سنگین روزهای اخیر، بازار به یک آرامش موقت رسیده است.

در حوزه سیاسی در پی تعاملات پشت پرده در روابط میان تیم بایدن و مقامات اسرائیلی، ارتش اسرائیل از خروج بخش مهمی از نیروهای خود از غزه خبر داد. این انتقال نیروها هنوز به‌معنای خروج کامل این بخش خاص از غزه نیست و بعید نیست که این نیروها را برای بازگشت، در حالت آماده‌باش نگاه دارند. همچنین گفته می‌شود پس از تهدید تازه مقامات ایرانی درباره سفارتخانه‌های دولت اسرائیل در جهان، وضعیت آماده‌باش غریبی در اروپا شکل گرفته است. به هر جهت به‌‍ نظر می‌رسد برخی از ریسک‌های سیاسی موقتا کاهش یافته و لذا از هیجانات بازار ارز کاسته شده است. طولانی شدن واکنش ایران به این ماجرا نشان می‌دهد که احتمالا پاسخ به حمله اخیر، غیرمستقیم و از طریق نیروهای نیابتی در سوریه و لبنان و عراق و یمن خواهد بود که کمترین ریسک را برای بازار خواهد داشت. 

در حوزه اقتصادی، یکشنبه شب اظهارات تکراری و غیرکارشناسی رئیس بانک مرکزی درخصوص نوسانات بازار ارز را داشتیم که تقریبا نکته جدیدی نداشت و نشان داد مرغ فرزین کماکان یک پا دارد و دلار بازار آزاد را به‌ رسمیت نمی‌شناسد. البته که ایشان سال گذشته هم دلار 40 هزار تومانی را قبول نداشت اما در نهایت به نرخ تسعیر 40 هزار تومانی تن داد ! آش به قدری شور شده که صدای همه در آمده و شاهد نامه‌نگاری برخی از افراد و زیر سوال بردن جریان فعلی هستیم. گفته می‌شود سال گذشته رقمی بالغ بر 3.500 همت معادل 4 برابر درآمد نفتی کشور به بهانه کنترل تورم از طریق اختلاف نرخ سامانه نیما و آزاد از جیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان به جیب واردکنندگان و رانتجویان منتقل شده و قسمت تلخ‌تر ماجرا اینجاست که بخش بااهمیتی از این کالاها در بازار با دلار آزاد قیمت‌گذاری شده‌ و عملا تاثیری بر معشیت و زندگی مردم نداشته و صرفا جیب عده‌ای چاق و فربه شده است.

اختلاف نرخی که می‌توانست کسری بودجه را جبران کند، درآمد مردم و دولت و مالیات را افزایش دهد و به سودآوری شرکت‌ها و اجرای طرح توسعه و اشتغال کمک کند به جیب دلالان و رانتخواران منتقل شد و علاوه بر آسیب جدی به نظام اقتصادی کشور، صادرکنندگان را ناامید و دلسرد کرد و نقدینگی را از بازارهای مولد به بازارهای سفته‌بازی سوق داد. بارها به این موضوع اشاره شد که حاکمیت برای امسال می‌بایست دو تصمیم اساسی بگیرد. یکی در مورد قیمت بنزین و دیگری نرخ ارز. تصمیمات سختی که وقتی پایگاه و سرمایه اجتماعی به حداقل ممکن رسیده، سخت و دشوار اما ناگزیر است و هرچه جلوتر می‌رویم اثرات فاجعه‌بار عدم اجرای درست سیاست‌های اقتصادی روشن‌تر می‌شود. بر خلاف اظهارات رئیس بانک مرکزی، معتقدیم اصلاح نرخ 40 هزار تومانی برای تسعیر ارز بانکها، نخستین گام به سمت اصلاح نرخ نیمای2 است و می‌تواند با فروکش ریسک‌های سیاسی فنر جمع شده بازار را آزاد کند.

و نکته آخر اینکه، در اسفند سال گذشته درخصوص عواملی (اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار و مثبت برای صنعت خودروسازی، اصلاح فرمول خوراک و فرآورده‌های پالایشی، تصمیمات سران قوا برای کاهش دوره تجدید ارزیابی، اصلاح دلار نیمای2 و تعیین نرخ تسعیر ارز بانکها) که می‌تواند زمینه‌ساز حرکت رو به جلوی بازار و تاکید بر ارزندگی قیمت‌ها شود، بحث شد. به این موارد می‌توان انتظار برای گزارش‌های خوب 12 ماهه و نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع را هم اضافه کرد. تا به این جای کار ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24