Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

موضوع اول بحث تکراری اصلاح دلار نیمایی است. تحولات بورس کالا و تقاضا برای فولاد مبارکه به خوبی نشان می‌دهد اقتصاد دیگر با دلار 40 هزار تومانی کنار نخواهد آمد و تا حدودی این مساله برای دولت و جامعه جا افتاده است. به ویژه اینکه با نزدیک شدن به فصل گرما و داستان تکراری قطعی برق، تقاضا برای تامین کالاها و دپو در انبارها به سطوح حداکثری رسیده و بسیاری معتقدند دولت و بانک مرکزی نمی‌توانند به سرکوب نرخ نیما ادامه دهند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 1 اردیبهشت 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری اردیبهشت می‌رویم که بازار چهارشنبه با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته اما به دلایلی نظیر تمدید یک روزه دامنه نوسان 1 درصدی، شدت گرفتن شایعات نسبت به اصلاح دلار نیمایی، تحولات مثبت بورس کالا، کاهش ریسک پاسخ مستیم اسرائیل به حملات اخیر ایران و از همه مهمتر، اظهارات جسورانه رئیس سازمان بوررس و انتقادات او نسبت به رویکرد دولت و بانک مرکزی نسبت به بازار سرمایه، شروع نرمال و متعادلی داشت. در برخی از سهم‌ها تقاضا رو به بهبود رفت اما در چهره بازار کماکان ترس و احتیاط قابل مشاهده بود و بسیاری از سهامداران تعادل ایجاد شده را فرصت خروج دانستند. لذا شاخص کل در معاملات آخرین روز کاری فروردین با رشد اندک 6 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 208 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با افت 30 درصدی (به دلیل عدم پذیرش ریسک‌های سیاسی آخر هفته) به 2.6 همت رسید و رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد. شاید بدبین‌ترین معامله‌گران هم با توجه به رشد بازار نخستین روز کاری 1402، انتظار چنین فروردین تلخ و پرحاشیه‌ای را نداشتند. در این ماه بازار ارز و طلا تحت تاثیر تحولات سیاسی، نظامی و رفتار بانک مرکزی با جهش‌های خیره‌کننده روبرو شدند و بازار سرمایه مظلوم واقع شد ... !

اما بحث امروز را در 6 حوزه پیش می‌بریم و معتقدیم اگر ریسک‌های سیاسی مقداری کم‌رنگ شوند، بازار در دومین ماه سال می‌تواند شرایط بهتر و فضای متفاوتی داشته باشد.

موضوع اول بحث تکراری اصلاح دلار نیمایی است. تحولات بورس کالا و تقاضا برای فولاد مبارکه به خوبی نشان می‌دهد اقتصاد دیگر با دلار 40 هزار تومانی کنار نخواهد آمد و تا حدودی این مساله برای دولت و جامعه جا افتاده است. به ویژه اینکه با نزدیک شدن به فصل گرما و داستان تکراری قطعی برق، تقاضا برای تامین کالاها و دپو در انبارها به سطوح حداکثری رسیده و بسیاری معتقدند دولت و بانک مرکزی نمی‌توانند به سرکوب نرخ نیما ادامه دهند. گزارش بهمن ماه بانک مرکزی نشان می‌دهد پول (بخشی از نقدینگی) با رشد 4.5 درصدی رکورد زده و بیشترین رشد ماهانه سال 1402 را ثبت کرده است. نرخ رشد پول بسیاری شدید و نگران‌کننده است و نشان می‌دهد سیاست بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره از طریق انتشار گواهی سپرده در راستای ممانعت از حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز شکست خورده است. به نظر اصلاح دلار نیما از رگ گردن نزدیک‌تر است و این روزها اعداد و ارقام 48 - 50 هزار تومانی به گوش می‌رسد.

موضوع دوم درخصوص اظهارات مجید عشقی است. رئیس سازمان بورسی که انتقادات زیادی به او و عملکرد 30 ماهه نخستش وارد است و بسیاری از سهامداران دل خوشی از او و سیاست‌هایش ندارند. عشقی چهارشنبه شب به صدا و سیما رفت و برای اولین بار درخصوص مشکلات بازار سرمایه صریح و واضح و بی‌پروا سخن گفت !! اعتراض به هیات مدیره شرکت‌ها درخصوص تغییرات مکرر مدیریتی، واکنش به سیاست‌های خلق‌الساعه و اشتباه دولت (به‌خصوص در وزارتخانه‌های نفت، صمت و اقتصاد، اعتراض به قیمت‌گذاری دستوری و اثرات آن بر سود و زیان شرکت‌ها، نیاز بازار به اعتمادسازی برای محقق شدن شعار سال 1403 و در نهایت تاخت و تاز او به سیاست‌های بدون‌پشتوانه ارزی و پولی رئیس بانک مرکزی مهمترین محورهای صحبت‌های مجید خان عشقی بود که بسیاری از سهامداران را شگفت‌زده کرد ... !

رئیس سازمان بورس در هشداری به فرزین گفت "اگر مشکلی به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی در صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت." بازار دقیقا نیاز به همین رویکرد آقای عشقی دارد و بسیاری معتقدند اگر رئیس سازمان بورس زودتر این رویه را در پیش می‌گرفت، بازار با چنین بحرانی مواجه نمی‌شد و البته بسیار مهم است که عشقی در مسیر پیگیری مشکلات بازار قرار گیرد و اظهارات وی در حد حرف و سخن باقی نماند. چراکه بازار نیاز به اقدامات عملی دارد و با یک اظهارنظر تلویزیونی تغییر مسیر نخواهد داد.

موضوع سوم، سناریوبندی جریان بازار در برابر بحران‌هاست. در دنیای سیاست ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24