Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نسبت چهارم، شاخص تعدیل شده با تورم است. شاخص کل در ابتدای مرداد سال 1399 در حدود 1.9 میلیون واحد، در اوایل شهریور 1400 مصادف با آغاز به کار دولت سیزدهم (تعدیل شده با تورم) 851 هزار واحد و در انتهای فروردین 1403 (تعدیل شده) 530 هزار واحد بوده است ! اگرچه در عالم واقعیت شاخص‌کل در ارتفاع 2.3 میلیون واحد ایستاده اما تورم افسارگسیخته سالهای اخیر در شاخص‌کل منعکس نشده‌است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 8 اردیبهشت 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به‌مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه فضای بدی نداشت. دقایق ابتدایی را متعادل آغاز کرد و حرکت رو به جلوی آرامی را در پیش گرفت و لذا شاخص‌ها مطابق انتظار مثبت شدند ! اما با گذر از نیمه ابتدایی بازار و بواسطه نگرانی از بابت تحولات سیاسی آخر هفته و ریسک اتخاذ تصمیمات اقتصادی دولت، کمی عرضه‌ها بیشتر شد. در مجموع بازار بدی نبود و بطور کل هفته نخست اردیبهشت بهتر از روزهای تلخ فروردین بود. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با رشد اندک هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 304 هزار واحدی قرار گرفت و البته بازدهی شاخص هم‌وزن (4.500 واحد) بیشتر بود. ارزش معاملات باز هم کاهشی بود و با افت 8 درصدی به 4.5 همت رسید که خبر خوبی نیست اما رقمی بالغ بر 140 میلیارد تومان از سوی حقیقی‌ها وارد بازار شد.

بازار سرمایه در شرایطی بستر آماده برای حرکت را دارد که از نبود یک عامل و محرک قوی رنج می‌برد. بازار از نظر بنیادی در نقطه جذابی قرار دارد و رسیدن گزارش‌های 12 ماهه می‌تواند به تقویت روحیه معامله‌گران کمک کند. تنها ریسک بازار در مقطع فعلی اتخاذ تصمیمات جدید منفی از سوی سیاستگذار به ویژه در حوزه مالیات است. طی هفته گذشته بسیاری از شرکت‌ها گزارش ماهانه خود را منتشر کردند. این گزارش‌ها به دلیل تعطیلات مکرر و پر تعداد فروردین ‌ماه سیگنال قوی از ناحیه تولید و فروش نداشت اما رشد نرخ‌ها و انتظارات تورمی نشان داد که فضا برای سال جاری می‌تواند متفاوت پیش برود و از اردیبهشت تحولات جالب‌تری را در گزارش‌های ماهانه داشته باشیم. و این موضوعی است که به تدریج در بازار عیان شده و-اگر اتفاق عجیبی برای حاشیه سود شرکت‌ها رخ ندهد، فضای متفاوتی را رقم می‌زند. امیدواریم تحلیلگران به ویژه حقوقی‌ها، صندوق‌ها و سبدگردان‌ها به این موضوع و همچنین اثرات اصلاح دلار نیما بر وضعیت سودآوری شرکت‌ها توجه بیشتری داشته باشند. به هر جهت بازار چشم به رفتار بزرگان دارد !

در روزهای پایانی هفته گذشته اظهارنظر رئیس اسبق بانک مرکزی را داشتیم. اگرچه همتی هم کارنامه روشنی در دوران ریاست خود نداشته است اما به هر جهت اظهارات ایشان نشان می‌دهد که سیاست‌های فعلی فرزین باعث شده تا رانت عظیمی برای عده‌ای خاص ایجاد شده و از طرف دیگر سفره مردم روز به روز کوچک و کوچکتر شود.

به گفته رئیس اسبق بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۲، با توجه به میانگین اختلاف ۱۵ هزار تومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت ۵۰ میلیارد دلار تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصو‌ص ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی میانگین اختلاف ۲۵ هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه ۴۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. با توجه به‌ قیمت فزاینده محصولات و کالاهایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالاهای مصرفی، قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰ درصد اختلاف نرخ به‌ صورت رانت توزیع‌شده باشد.

این یعنی حداقل ۶۰۰ همت رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالاهای مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است. در حال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به ۲۵ هزار تومان یعنی بیش از ۶۰ درصد رسیده و اختلاف آن با ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی به ۳۷ هزار تومان رسیده؛ یعنی ۲.۳ برابر شده است. به تجربه، توصیه من به مسوولان این است که این فاصله را به‌تدریج و در یک فاصله زمانی معقول اصلاح کنند. تداوم این سیاست نه‌تنها موجب ثبات اقتصادی نمی‌شود، بلکه موجب تحریک حرکت‌های سفته‌بازانه، خروج سرمایه و فاصله گرفتن نرخ بازار با نرخ‌های تثبیتی می‌شود.

اما در این گزارش قصد داریم نگاهی به چند نمودار کلیدی و مهم داشته باشیم که نشان می‌دهد بازار از هر جهت در نقاط جذابی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد. ابتدا نگاهی به P/E بازار داشته باشیم. بعد از اینکه نسبت P/E بازار در سالهای 1388 تا 1394 در بازه 5.2 تا 7.2 واحد نوسان کرد، از سال 1394 وارد کانال جدیدی شد و بین دو سطح 7.2 و 11.5 واحد بر مدار نوسان قرار گرفت. (باکس‌های قرمز داده پرت محسوب می‌شوند.) از آنجا که P/E کنونی بازار در سطوح 7.8 واحدی است و با رسیدن گزارش‌های 12 ماهه (به فرض ثبات قیمت‌ها) کمی افت می‌کند، به این نتیجه می‌رسیم که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24