Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به شکل واضحی روشن است که بازار با مشکل بزرگی به نام ضعف نقدینگی مواجه است و این مساله هم ناشی از فضای بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به تصمیمات غیرمنطقی دولت است و این در شرایطی است که قیمت‌ها طی مدت اخیر با یک افت دیگر خبر از ارزنده بودن بازار می‌دهند. بازار بدون اخبار و نقدینگی مناسب توان رشد دامنه‌دار و شروع یک موج افزایشی قوی را ندارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 اردیبهشت 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که تقریبا از فضای معاملاتی نیمه دوم بازار شنبه مشخص بود که بازار یکشنبه دست‌کم آغاز خوبی نخواهد داشت. به ویژه اینکه پس از اتمام ساعت معاملات، فشار عرضه و رنج‌های منفی به روی صندوق‌های اهرمی به سطوح حداکثری رسید و لذا معامله‌گران با ترس و تردید پا به میدان یکشنبه گذاشتند و در همین راستا فضای بازار پر عرضه و تلخ پیش رفت. اما قسمت تلخ‌تر ماجرا اینجاست که هر گاه بازار منفی می‌شود، معامله‌گران تفاوتی در صنایع قائل نمی‌شوند و فضای عرضه یکپارچه و به زعم بسیاری از معامله‌گران با دستکاری قیمت پیش می‌رود !! انصافا هر زاویه به شرایط بازار نگاه می‌کنیم، چنین رویکردی را منطقی نمی‌بینیم و معتقدیم یک دست خارجی تمایلی برای جبران افت سنگین بازار ندارد !! به هر جهت در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با افت قابل‌توجه 20 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 284 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با افت جدی 17 درصدی به 3.8 همت رسید و رقمی بالغ بر 70 میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد حقوقی‌ها منتقل شد که نشان از خروج پول از بازار و نبود انگیزه کافی حقیقی‌ها برای حرکت جسورانه دارد. البته یک نکته خاص در این بین وجود دارد و آن هم اینکه، این روزها با وجود افت بازار، اما خروج پول از بازار چندان قوی و جدی نیست.

برخی به شدت نگران این مساله هستند که دولت و مجلس با همکاری یکدیگر و با رمز "دریافت مالیات مضاعف" دست در جیب شرکت‌ها کرده و بخشی دیگر از سود سهامداران را بزنند ! البته با اخبار شب گذشته و اظهارات عشقی و پورابراهیمی به نظر این مشکل حل می‌شود. اما به هر جهت به شکل واضحی روشن است که بازار با مشکل بزرگی به نام ضعف نقدینگی مواجه است و این مساله هم ناشی از فضای بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به تصمیمات غیرمنطقی دولت است و این در شرایطی است که قیمت‌ها طی مدت اخیر با یک افت دیگر خبر از ارزنده بودن بازار می‌دهند. بازار بدون اخبار و نقدینگی مناسب توان رشد دامنه‌دار و شروع یک موج افزایشی قوی را ندارد.

در واقع شرط لازم برای حضور در بازار که همانا ارزندگی قیمت‌‌ها، شرایط مناسب بنیادی، P/E و P/S جذاب و ارزش دلاری حداقلی است، برقرار است اما شروط کافی برقرار نیست. (بطور جد توصیه می‌کنیم، مطالعه‌ای بر گزارش هشت صبح روز شنبه و 4 نسبت کلیدی بازار که تاکید بر ارزندگی قیمت‌ها دارد، داشته باشید.) بازار برای حرکت رو به جلو و جذب نقدینگی نیاز به آرامش اقتصادی و چشم‌انداز مثبت دارد. این آرامش در اصلاح تصمیمات سیاستگذار و توقف برنامه‌های آسیب‌زننده دولت خلاصه می‌شود و برای چشم‌انداز مثبت نیاز به تغییر رویکرد بانک مرکزی در سیاست‌های پولی و ارزی داریم. اصلاح و تغییر رویکردها منجر به اتفاق بزرگی به نام ورود جریان پول می‌شود.

در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق معامله‌گران و تحلیلگران تاکید بر ارزندگی و قابلیت‌های عجیب بازار دارند اما برخی از همین تحلیلگران به دلیل فضای شکل‌گرفته در اقتصاد، بخشی یا تمامی نقدینگی خود را بیرون بازار پارک کرده‌اند. چراکه به هر جهت طی یکسال گذشته آسیب سنگینی به دارایی آنها وارد شده و لذا در جریان بازار می‌بینیم که در عین ارزندگی، انگیزه‌ای برای جبران و حضور قوی نیست و در این بین برخی از سودجویان نیز با اعمال فشار فروش و چیدمان اردرهای ترس، بیشتر به فضای رکودی بازار دامن می‌زنند. به نظر سازمان بورس می‌بایست رویکرد خود نسبت به بازار را به ویژه در دور دوم ریاست مجید عشقی تغییر دهد تا علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر، اعتماد از دست رفته را بازسازی کند.

افزایش شفافیت راه را برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای مردم عادی به شرط آنکه سواد مالی خود را ارتقا داده باشند، فراهم خواهد کرد که خود یک عامل مهم در مسیر افزایش تقارن اطلاعاتی است. برای افزایش شفافیت و اعتماد عمومی در بازار نیاز به تدوین سه بسته "رفع مشکلات کلان بازار" ، "اصلاح رویه‌های نظارتی" و "حمایت سازمان از بازار" داریم که در ادامه مختصر توضیحی درخصوص این موارد خواهیم داد.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24