Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

درآمد تامین سرمایه نوین در فروردین ماه سال جاری 119میلیارد تومان بوده که تقریبا مشابه با فروردین ماه سال گذشته است.

انتشار اوراق با نرخ شناور

بورس24 : مجتبی عزیزیان مدیرعامل تامین سرمایه نوین در گفت و گویی با بورس24 در خصوص درآمدزآیی و سود آوری این شرکت در سال 1403 صحبت کرد که مهم ترین بخش سخنان او را می خوانید:

*هرچند بخشی از درآمدهای یک شرکت تامین سرمایه ارائه خدمات و محصولات است، اما درصد بالایی از این درآمدها نیز از عملکرد بازار متاثر می‌شود.

*در خصوص افت اندک سود تامین سرمایه نوین نسبت به سال گذشته یک مسئله جدی وجود دارد که ابتدا باید زمان بررسی افت یا رشد سود را با شرکت‌های همان صنعت که دارای ویژگی مشترک هستند، مقایسه کرد.

*تنوین نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های هم‌گروه، سال گذشته را با مشکلاتی که بر کل صنعت جاری بود، سپری کرد و یکی از این موارد، شرایط بازار و سیاست‌های کلی حاکم بر اقتصاد کلان کشور بود.

* افزون بر این، در روند رشد و نزول کنونی سود «تنوین»، باید سیاست‌ها و شرایط گذشته این شرکت را نیز مورد بررسی دقیق قرار داد.

* برای مثال بهره‌برداری از ابزارهای نوین و تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانست، نقش ویژه‌ای را در افزایش منابع تحت مدیریت(AUM) تامین سرمایه نوین داشته باشد؛ اما متاسفانه از سال1392 تاکنون هیچ ابزار جدیدی در تامین سرمایه نوین ایجاد نشده است.

*این درحالی است که با عقب افتادن از ابزارهای نوینی مانند صندوق‌های طلا، صندوق‌های کالایی، صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های بخشی، صندوق‌های جسورانه و... ؛ بخش بزرگی از سهم بازار و منابع تحت مدیریت از بین خواهد رفت.

* بنابراین به منظور ایجاد سود پایدار و تنوع خدمات و محصولات، تغییر موضوع فعالیت ۵ صندوق تامین سرمایه نوین در دستور کار قرار گرفت.

سودسازی غیرقابل تکرار در سال سال گذشته

*همچنین باید در نظر گرفت که در سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان از سود «تنوین»، ناشی از فروش اوراق دولتی به بانک‌های مختلف بوده است که براساس بخشنامه بانک مرکزی در انتهای سال 1401، کسب این نوع درآمد   قابل تکرار نیست.

*تخصیص اوراق با ارزش اسمی و کوپن با نرخ معادل نرخ بهره بدون ریسک و شناسایی تمامی سود متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان به نفع تامین سرمایه منجر به کمینه شدن بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود و این رویه و سیاست منفعلانه باعث شده که صندوق‌ها چالش‌های بسیاری را در کسب بازده مناسب داشته باشند و این در حالی است که تمایل به کسب سود بیشتر به نفع تامین سرمایه‌ها و کاهش بازده صندوق‌ها منجر به از دست رفتن بخش بزرگی از «سهم بازار» این شرکت‌ها می‌شود.

*این سیاست، صندوق‌ها را به مرور تضعیف کرده و در شرایط تورمی، حجم بزرگی از اوراق با بازده پایین در صندوق‌ها می‌ماند؛ در صورتی که به طور مکرر نرخ بهره افزایش می‌یابد؛ بنابراین، باید در قبال اوراق سیاست معامله فعال را جایگزین کرد.

*«تنوین» برای رفع این مشکل، سامانه‌ای را ایجاد کرده تا متناسب با شرایط بازار، منافع حاصله به شکل منصفانه‌ای میان تامین سرمایه و صندوق‌ها تقسیم شود.

کسب سود پایدار پشت «میزخدمت» تنوین

*در حال حاضر «تنوین» حجم بسیاری از اوراق با نرخ بازده پایین (به ویژه اوراق دولتی) را جابه جا کرده تا بتواند نرخ بازده صندوق‌ها را افزایش دهد.

* به این ترتیب، تامین سرمایه نوین با ابداع و راه‌اندازی سامانه مدیریت پرتفو و سامانه مدیریت جامع ریسک به طور هم‌زمان با شناسایی هزینه-فرصت‌های آتی و توجه به میزان منابع دردسترس صندوق‌ها، سیاست‌های جامع انتشار اوراق را به شکل خودکار و در لحظه به روزرسانی می‌کند و تغییرات در سیاست‌های انتشار اوراق تامین سرمایه نوین با خروجی این نرم افزارها تعیین می‌شود.

*تغییر نرخ بازده بدون ریسک از 18 به 30 درصد منجر شد تا بازده مطلوب بازار به شدت رشد کند و بسیاری از تامین سرمایه ها درآن بازه زمانی دچار مشکل شوند، اما مدیریت ریسک این نوسانات توسط تامین سرمایه نوین باعث شد تا در بازه زمانی پر مخاطره بهمن و اسفند ماه سال گذشته برآیند ورود و خروج به صندوق‌های سرمایه‌گذاری این شرکت مثبت باشد.

*سیاست‌گذاری جدید تامین سرمایه نوین کسب سود پایدار با حفظ سهم بازار و توسعه بازارهای نوظهور مدنظر این شرکت خواهد بود.

*این شرکت بر شناسایی الگوهای رفتاری بازار و گسترش زیرساخت‎‌های بیشتر تمرکز داشته و به دنبال ایجاد و توسعه فرصت‌های جدید خواهد بود.

*هدف «تنوین»، استفاده از الگوهای پیشروی جهانی است که جواب خود را پس داده‌اند؛ بنابراین نگاه به ارائه خدمات و محصولات مبتنی بر آخرین تحولات روز دنیا تغییر می‌کند.

*با مطالعه رفتار بازار و محدودیت‌های آن، امکان طراحی ابزارهای شخصی‌سازی شده به شدت افزایش می‌یابد و ارائه سرویس و خدمات به تمام نهادهای مالی پشت «میز خدمت» تامین سرمایه نوین قابلیت ترکیب و اختصاصی سازی را خواهد داشت.

*تامین سرمایه نوین محصولاتی را ایجاد کرده تا با ابزارهای ترکیبی ایفای نقشی خارج از کارکرد ابزارهای سنتی بازار داشته باشد و به شخصی‌سازی ابزارها کمک کند.

توسعه مسیر پلتفرمی

*این ابزار و خدمات با شرایط افراد هماهنگ می‌شوند و با رفتار بازار، جهت‌گیری و ترندهای روز، پیشنهاداتی را ارائه می‌کنند.

*این مهم در مسیر توسعه پلتفرمی «تنوین» رخ داده و خدمات زیاد را با مارجین پایین انجام می‌دهد؛ در حالی که در ادبیات سنتی تامین سرمایه‌ها، خدمات محدود با مارجین بالا رخ می‌دهد.

* با وجود اینکه نگرش و سیاستگذاری برای ایجاد این ساختارها در ایران بسیار فقیر بوده، زیرساختهای این مسیر در تامین سرمایه نوین ایجاد شده است.

*با تاکید بر توسعه پلتفرمی و تغییر شرایط موجود، تنوین به دنبال حوزه‌های جدیدی است که تاکنون در بازار ایران مطرح نشده‌اند و حتی مشتریان بازار سرمایه نیز به این بخش‌ها ورود نکرده‌اند. بنابراین، مشتریان نوظهور حقیقی و خرد «تنوین» می‌توانند از این ابزار بهره ببرند.

انتشار اوراق با نرخ شناور برای اولین بار در ایران

*به منظور مدیریت ریسک نوسانات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت تامین سرمایه نوین اقدام به انتشار اولین اوراق با نرخ شناور بهره کرده است؛ این اقدام در صورت توسعه، علاوه بر بازار سرمایه کمک‌ شایانی به بازار پول و اقتصاد کلان کشور خواهد کرد. به این ترتیب، با تعمیم ابزار نرخ بهره شناور در جامعه، فضای کسب و کار در کشور دگرگون می‌شود.

*در ایران نرخ تورم همواره از نرخ بهره جلوتر است و با توسعه این مهم در بازار پول ۳۵ درصد منابع و تسهیلات بانکی آزاد می‌شود.

*آزادسازی و شناوری این حجم پول، کاهش نرخ بهره را ایجاد خواهد کرد و ابزارهای خود کنترلی نیز به ثبات بازار در سطوح پایین کمک می‌کنند.

* نگاه ما در تامین سرمایه نوین کسب سودآوری توام با افزایش منافع برای تمام جامعه است؛ سود یک مفهوم خودنگرانه نیست و نهادهای مالی باید بتوانند منافع خود و جامعه را هم‌راستا ببینند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24