Bourse24 Ads 236

Bourse24 Ads 242

بورس 24 : به یاد نداریم که بازار سرمایه در هیچ دوره‌ای دچار چالش نباشد در این سال‌ها همیشه بازار سرمایه دستخوش تغییراتی از نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها گرفته تا بهره مالکانه معادن و داستان خوراک و فرارده پالایشگاه ها،  تصمیمات خلق الساعه دولت،  تصمیمات ادواری بانک مرکزی ، نوسانات و ریسک‌های سیستماتیک بوده است و همیشه توانسته با کمک و همراهی فعالان بازار و مجلس از «برهه های حساس کنونی» عبور کند. در روزهای اخیر چالش بند (س) تبصره ۶ قانون بودجه 1403 به عنوان ریسک جدید بازار سرمایه مورد انتقاد قرار گرفته است،  بندی که معافیت های مالیاتی شرکت های بورسی و فرابورسی و صندوق های سرمایه گذاری مشترک را با سقف 500 میلیارد تومانی مواجه می کند در حالی که مالیات آن ها پیش از این معادل عدد صفر بود. محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به این که امشب ساعت ۲۰   جلسه شورای عالی بورس با محوریت این موضوع برگزار خواهد شد ،در خصوص جزییات این جلسه به خبرنگار بورس۲۴ گفت:  جلسه امشب شورای عالی بورس به منظور بررسی  آثار بند (س) ماده ۶ قانون مالیات های مستقیم برگزار خواهد شد.

مهم برای بازار ؛ عضو ناظر مجلس در شورای بورس : با مصوبه کمیسیون اقتصادی ، معافیت مالیاتی ناشران بورسی و صندوق های سرمایه گذاری بدون سقف برقرار می ماند

بورس24 : به یاد نداریم که بازار سرمایه در هیچ دوره‌ای دچار چالش نباشد در این سال‌ها همیشه بازار سرمایه دستخوش تغییراتی از نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها گرفته تا بهره مالکانه معادن و داستان خوراک و فرارده پالایشگاه ها،  تصمیمات خلق الساعه دولت،  تصمیمات ادواری بانک مرکزی ، نوسانات و ریسک‌های سیستماتیک بوده است و همیشه توانسته با کمک و همراهی فعالان بازار و مجلس از «برهه های حساس کنونی» عبور کند.

در روزهای اخیر چالش بند (س) تبصره ۶ قانون بودجه 1403 به عنوان ریسک جدید بازار سرمایه مورد انتقاد قرار گرفته است،  بندی که معافیت های مالیاتی شرکت های بورسی و فرابورسی و صندوق های سرمایه گذاری مشترک را با سقف 500 میلیارد تومانی مواجه می کند در حالی که مالیات آن ها پیش از این معادل عدد صفر بود.

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به این که امشب ساعت ۲۰   جلسه شورای عالی بورس با محوریت این موضوع برگزار خواهد شد ،در خصوص جزییات این جلسه به خبرنگار بورس24 گفت:  جلسه امشب شورای عالی بورس به منظور بررسی  آثار بند (س) ماده ۶ قانون مالیات های مستقیم برگزار خواهد شد.

وی گفت:  امروز هم، در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی  در وزرات  اقتصاد جزییات این بند مطرح  و برای قرائت در صحن ارسال شده است، جزییات این تغییرات ،  همان موارد قبل مربوط به ماده ۱۴۳ و ۱۴۳ مکرر قانون مالیات های مستقیم بود که  ماده۱۴۱ و ۱۴۵ را هم به آن اضافه کرده‌ایم و حکم این بند از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الجرا است ومعافیت مالیاتی این بندهای قانونی برقرار خواهد ماند.

با ماده ۱۴۱ مالیات  صادرات محصولات غیر نفتی برابر صفر است

علیزاده گفت: ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم به موضوع صادرات محصولات غیر نفتی اشاره دارد و بیان می‌دارد که صد درصد (۱۰۰ %) درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیست ‌درصد (۲۰ %) درآمد حاصل از صادرات مواد خام و کالاهای واسطه ‌ای نیمه ‌خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد.

چه سودهایی مشمول مالیات نیستند؟

عضو ناظر مجلس در شورای بورس ادامه داد :  سود متعلق به سپرده‌های مربوط به کسورات بازنشستگی و پس‌انداز کارمندان و کارگران نزد بانک‌های ایرانی در حدود مقررات استخدامی‌ مربوطه، سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانک‌های ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز مشمول معافیت ماده 145 قانون مالیات های مستقیم هستند و این معافیت شامل سپرده‌هایی که بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز نزد هم‌ می گذارند نخواهد بود.همچنین جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه، سود پرداختی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارج از ایران بابت اضافه برداشت  و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل و سود و جوایز متعلق به اوراق مشارکت مشمول  این ماده هستند. 

ماده ۱۴۳ چه می‌گوید؟

نماینده بیضا و سپیدان گفت: با توجه به ماده ۱۴۳,  از هر نقل و انتقال  و حق تقدم سهام شرکت‌ها اعم از ایرانی و خارجی در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد (5.0%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

وی افزود: کارگزاران بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مکلفند مالیات یاد شده را به هنگام هر انتقال از انتقال‌دهنده وصول و به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و ظرف ده روز از تاریخ انتقال رسید آن را به همراه فهرستی حاوی تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم مورد انتقال به اداره امور مالیاتی محل ارسال کنند.

علیزاده گفت : بند س تبصره 6 قانون بودجه در کمیسیون این گونه اصلاح شد که معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی با سقف 750 میلیارد تومان و معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی با سقف 75 میلیارد تومان مواجه است لکن این سقف مشمولان مواد 143 ، 143 مکرر ، 141 و 145 قانون مالیات های مستقیم را در بر نمی گیرد.

فردا ؛ روز مهم بورس در مجلس

علیزاده افزود: این تغییرات  در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است و فردا  در اولین دستور صحن قرار می گیرد که بتوانیم تصویب آن را داشته باشیم.

وی  ادامه داد: دلیل اینکه این موضوع در روز جاری در دستور کار صحن  نبود، این بود که  جمع بندی آن  تا آخر وقت دیروز طول کشید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 240


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24