Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24 - مساحت پر طرفدار خریداران مسکن هم برای سازندگان اهمیت دارد و هم برای کسانی که...

پر طرفدارترین متراژ آپارتمانی چقدر است؟

بورس24مساحت پر طرفدار خریداران مسکن هم برای سازندگان اهمیت دارد و هم برای کسانی که سرمایه گذاری در این بازار انجام می دهند.

در شهر تهران براساس گزارش های ماهانه از تحولات معاملاتی مساحت پرطرفدار 60 تا 70 مترمربع است.

این مساحت در این سال ها بیشترین فروش آپارتمانی را نصیب خود کرده است.

واحدهای مسکونی با مساحت 60 تا 70 مترمربع اغلب دارای یک خواب است و قیمت خرید آن نسبت به سایر متراژ مناسب تر است.

البته منظور از مناسب بودن رقم کل بهای خرید این واحدها است، در حالیکه قیمت مترمربع این مدل واحدهای مسکونی بخاطر همان مطلوب بودنش نزد خریداران، مقداری بیشتر از سایر متراژهاست.

شواهد میدانی بیان می کند در مناطق جنوبی شهر ظرف سال های اخیر با نوسازی در بافت فرسوده تعداد واحدهای مسکونی 60 تا 70 مترمربعی افزایش پیدا کرده است. همچنین از گذشته تا الان در منطقه 5 نیز از این نوع آپارتمان ها زیاد پیدا می شود.

اما با این حال چون که تقاضای متمرکز بر این واحدهای مسکونی میان متراژ در سال های اخیر با حجم زیادی افزایش یافته و میزان افزایش تقاضا از عرضه این متراژها پیشی گرفته است در نتیجه عدم تعادل و کمبود واحدمسکونی با این مساحت در بازار محسوس بوده است. این عدم تعادل روی قیمت مترمربع این آپارتمان ها اثر تورمی گذاشته است.

کارشناسان اقتصادی در این باره تاکید می کنند در سال های آینده نیز قیمت این واحدهای مسکونی 60 تا 70 مترمربعی تحت تاثیر قدرت خرید بسیار ضعیف متقاضیان قرار می گیرد و تغییرات قیمت آنها نیز در مسیر مثبت خواهد بود. قدرت خرید مسکن در تهران به شدت افت کرده است. وام های خرید مسکن نیز بی اثر شده است.

در سال های آینده حتی اگر قیمت مسکن کاهش یابد قدرت خرید مسکن بخاطر سایر هزینه های خانواده ها و تورم آن از بهبود مناسب برخوردار نخواهد بود. کارشناسان برای از بین رفتن عدم تعادل بین عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی 60 تا 70 مترمربعی معتقدند سیاست های ساخت و ساز باید سهل گیرانه شود تا در مناطق مورد تقاضای بالا برای خرید مسکن میان متراژ عرضه این واحدها تقویت شود.

یکی از موانع تولید مسکن کوچک در تهران موضوع مقررات و ضوابط صدور پروانه است که براساس آن سازنده باید مکلف شود به ازای هر واحدمسکونی یک پارکینگ تامین کند.

هر چند در 5 سال گذشته موضوع مجوز پارکینگ مزاحم میانبری برای این ضوابط سخت بود اما برای آنکه سازنده بتواند مساحت واحدهای مسکونی را در مقیاس کوچک متراژ و میان متراژ تعریف کند به بیش از یک تا دو پارکینگ مزاحم نیاز دارد و در برخی معابر شهر که عرض گذر محدود است حتی نیازمند حذف پارکینگ است.

کارشناسان از جنبه اقتصادی به مناطق جنوبی شهر تهران نگاه می کنند و معتقدند برای خانواده ها در شرایط سخت تورمی خرید مسکن و صاحب مسکن شدن اولویت دارد تا خرید خودرو و داشتن اتوموبیل. در شرایطی که زوج ها برای صاحب خانه شدن سایر دارایی های ارزشمند خود از جمله خودرو را می فروشند تا بودجه خرید مسکن را جور کنند، موضوع پارکینگ به تعداد کافی در ساختمان ها ضرورتی ندارد.

در این حالت اگر شرط دارا بودن پارکینگ حذف شود انقلابی در بازار ساخت و ساز و عرضه واحدهای مسکونی کم متراژ بوجود می آید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24