Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

یکی از موضوعات مهم که نقل محافل این روزهای فعالین بورسی است، بحث کاهش دامنه نوسان است که این تصمیم مخالفانی هم دارد. به نظر یکی از مهمترین و خاص‌ترین تصمیمات طی چند وقت اخیر اتخاذ شده و پیشنهاد می‌شود تا زمان مشخص شدن اوضاع و آرام شدن فضا، محدودیت دامنه نوسان ادامه پیدا کند و البته در صورت بهبود اوضاع پله‌پله افزایش یابد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 6 خرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه پس از 3 روز تعطیلی و رویت اطلاعیه تداوم محدودیت دامنه نوسان 2 درصدی برای سهام و 4 درصدی برای صندوق‌های سهامی، آرام و بی‌رمق آغاز کرد اما هنوز نیم ساعت نخست را پشت‌سر نگذاشته بودیم که به یکباره فشار فروش عجیبی به بازار دیکته شد ! گویا بازار به تازگی متوجه اتفاقات تلخ هفته گذشته شده بود و لذا نمادها یک به یک در مسیر قیمت‌های درصد منفی و صف فروش قرار گرفتند و این فضای کلافه‌کننده تا انتهای ساعت معاملات با وجود برخی تحرکات خفیف ادامه داشت. در نتیجه این رویداد و به لطف بازگشت نمادهای پالایشی به تابلوی معاملات، شاخص کل با افت حدود 17 هزار واحدی، اَبَرکانال 2.1 میلیون واحدی را از دست رفته دید و تا سطح دو میلیون و 97 هزار واحدی سقوط کرد. ارزش معاملات باز هم کمتر از 3 همت و حوالی 2.5 همت بود و رقمی بالغ بر 730 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد. 

فروردین و اردیبهشت امسال تلخ‌ترین و تاریخ‌سازترین ماه‌ها چه به لحاظ سیاسی و چه از منظر فرود سخت طی سالها و دهه‌های اخیر بوده‌ و حالا به یک خرداد خاص می‌رسیم که ظاهرا از نظر حواشی و ناجوانمردی و افت، فضایی شبیه به 2 ماه گذشته داشته و بازار در انتظار تیر و انتخابات پیش روست. تقریبا کلکسیونی از اتفاقات ریز و درشت منفی را در این مدت شاهد بودیم و طبق معمول اثرات آن به بدترین و تلخ‌ترین شکل ممکن به بازار دیکته شده است. به جرات می‌توان گفت اگر کسی از سال 99 وارد بازار شده باشد، یک دوره فشرده چند ده ساله را در عرض 4 سال گذرانده و آنقدر اتفاقات عجیب و مختلف برای او رخ داده که به اندازه یک عمر فعالیت بورسی تجربه دارد. و حالا کشور در مرحله گذار به سوی دولت جدید است. طبیعتا در این دوره نه دولتمردان و نه تصمیم‌گیران اقتصادی تمایل به تصمیمات جدی و جدید نخواهند داشت و در این ۴۰ روز پیش رو هم، همه چیز معلق خواهد بود و تصمیم درستی اتخاذ نخواهد شد.

و لذا ذهن معامله‌گران هم فعلا درگیر مباحث تحلیلی نیست و اکثریت گزینه‌های احتمالی در انتخابات را پیگیری می‌کنند. فعلا اولویت همه انتخابات است. به همه چیز با دید سیاسی نگاه می‌شود و همه افراد چه بورسی و چه غیربورسی، اتفاقات را از دریچه سیاست می‌بینند. حتی رفتار حقوقی‌ها هم تا حدودی تغییر کرده و آنها هم به خوبی می‌دانند که ممکن است چند صباح دیگر میز و صندلی خود را واگذار کنند ! و البته شانس بزرگی آوردیم که کمی سرعت تحولات زیاد است و به زودی دولت بعدی تعیین خواهد شد. بنابراین با بازاری طرف هستیم که احتمالا رکودی‌تر از 2 ماه قبل خواهد بود. هر چند که بعید است از نظر ریزش، رکورد جدیدی ثبت شود !

یکی از موضوعات مهم که نقل محافل این روزهای فعالین بورسی است، بحث کاهش دامنه نوسان است که این تصمیم مخالفانی هم دارد. به نظر یکی از مهمترین و خاص‌ترین تصمیمات طی چند وقت اخیر اتخاذ شده و پیشنهاد می‌شود تا زمان مشخص شدن اوضاع و آرام شدن فضا، محدودیت دامنه نوسان ادامه پیدا کند و البته در صورت بهبود اوضاع پله‌پله افزایش یابد. در حال حاضر چاره‌ای به غیر از خرید زمان نداریم؛ حتی تصور می‌کنیم نیاز به تغییراتی هم در سیستم حجم مبنا (به ویژه برای نمادهای با حجم مبنای 1) باشد. چراکه بازار به شدت آسیب دیده و عدم محدودیت‌ها می‌تواند عاملی برای تشدید بحران باشد. ضمن اینکه در این فضا نیاز به تحرکات قوی‌تر صندوق‌های حمایتی داریم. در غیر اینصورت فضای بازار برای روزها و هفته‌های پیش رو سخت‌تر و بحرانی‌تر خواهد شد.

اما در بازار ارز، بازی نوسانی دلار در قیمت‌های کمتر از 60 هزار تومانی را داریم و چه جالب است که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24