Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24 : شرکت پتروشیمی زاگرس با وجود تلاش‌های فراوان برای مدیریت هزینه‌ها، تحت تاثیر افزایش شدید قیمت خوراک گاز، یوتیلیتی و همچنین قطعی گاز و اکسیژن قرار گرفته است. این عوامل منجر به کاهش سودآوری شرکت و خروج ارز از چرخه اقتصادی کشور شده است.کاهش نرخ جهانی متانول، افزایش قیمت‌ها و قطعی‌ها،  زاگرس را در موقعیت سختی قرار داده است.امیدواری‌هایی برای افزایش نرخ تسعیر ارز می‌تواند تا حدی به بهبود شرایط کمک کند. تامین گاز منطقی و پرهیز از قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت، ضرورتی انکارناپذیر برای بقای زاگرس است.افزایش 350 درصدی نرخ یوتیلیتی در مقابل نصف شدن نرخ محصول، وضعیتی غیرقابل‌قبول را برای زاگرس رقم زده است. متین  دیداری در گفت و گویی با بورس ۲۴ به سوالات پاسخ داد. 

زاگرس در تنگنای افزایش قیمت‌ خوراک ؛ قطعی گاز و اکسیژن تا کی؟

بورس24 : شرکت پتروشیمی زاگرس با وجود تلاش‌های فراوان برای مدیریت هزینه‌ها، تحت تاثیر افزایش شدید قیمت خوراک گاز، یوتیلیتی و همچنین قطعی گاز و اکسیژن قرار گرفته است.
این عوامل منجر به کاهش سودآوری شرکت و خروج ارز از چرخه اقتصادی کشور شده است.کاهش نرخ جهانی متانول، افزایش قیمت‌ها و قطعی‌ها،  زاگرس را در موقعیت سختی قرار داده است.امیدواری‌هایی برای افزایش نرخ تسعیر ارز می‌تواند تا حدی به بهبود شرایط کمک کند.
تامین گاز منطقی و پرهیز از قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت، ضرورتی انکارناپذیر برای بقای زاگرس است.افزایش 350 درصدی نرخ یوتیلیتی در مقابل نصف شدن نرخ محصول، وضعیتی غیرقابل‌قبول را برای زاگرس رقم زده است.

متین  دیداری در گفت و گویی با بورس24 به سوالات پاسخ داد. 

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، شرکت پتروشیمی زاگرس با چالش‌هایی در زمینه سودآوری مواجه شده است. لطفاً در مورد این موضوع توضیحاتی ارائه بفرمایید.

همانطور که می‌دانید، صنعت پتروشیمی به طور ذاتی با نوسانات قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی گره خورده است. در سال گذشته، شاهد افزایش قابل توجه قیمت خوراک گاز و یوتیلیتی بودیم که به طور مستقیم بر هزینه‌های تولید ما تاثیر گذاشت.

علاوه بر این، متاسفانه در طول سال با قطعی‌های مکرر گاز و اکسیژن نیز مواجه بودیم که این موضوع نیز به نوبه خود تولید را مختل و ضررهای مالی قابل توجهی به شرکت تحمیل کرد.

با وجود این چالش‌ها، چه اقداماتی برای مدیریت هزینه‌ها و حفظ سودآوری انجام شده است؟

ما در زاگرس تمام تلاش خود را برای بهینه‌سازی مصرف خوراک گاز، افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌های حمل و نقل به کار گرفته‌ایم. با این حال، این اقدامات به تنهایی نتوانسته‌اند مانع از کاهش سودآوری شرکت شوند.

کاهش نرخ جهانی متانول تا چه حد توانسته است اثر منفی کاهش سود را تشدید کند؟

کاهش نرخ جهانی متانول از یک سو ،  افزایش قیمت خوراک گاز، یوتیلیتی و قطعی‌های مکرر هم مزید بر علت است. 

با توجه به شرایط فعلی، چه چشم‌اندازی برای آینده زاگرس متصور هستید؟

 افزایش نرخ آن تا حدی می تواند شرایط را بهبود ببخشد. همچنین، تامین گاز منطقی و پرهیز از قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت، ضرورتی انکارناپذیر برای بقای زاگرس است.

نرخ یوتیلیتی در سال‌های اخیر چه تغییری داشته است و این موضوع چه تاثیری بر زاگرس گذاشته است؟

نرخ یوتیلیتی در مقایسه با سال 1399، رشدی 350 درصدی را تجربه کرده است. در مقابل، نرخ محصول ما از 500 دلار به 270 تا 280 دلار کاهش یافته است. این تناقض فاحش بین افزایش شدید هزینه‌ها و کاهش نرخ محصول، وضعیتی غیرقابل‌قبول را برای زاگرس به وجود آورده است.

طی سال های اخیر قطعی گاز ما از ۲۱ روز به  ۳۵ روز ، ۷۱ روز و هم اکنون به  ۹۷ روز رسیده است، اینگونه سیر صعودی از افزایش قطعی گاز برای پتروشیمی ها مشکل ساز است.

نرخ تسعیر ارز چه میزان در سود آوری شما تاثیر گذار است ؟ 

اگر نرخ تسعیر  ارز  افزایش یابد  ، باز هم  امیدوار کننده خواهد بود . متوسط سال ۱۴۰۲ برای ما  ۳۸ هزار تومان بوده و  اگر متوسط ۴۲ هزار تومان شود شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

قطعی اکسیژن در هر روز چه میزان به تولیدات شرکت لطمه وارد می‌کند؟ 

 روزانه ۱۰ هزار تن تولید شرکت تحت تاثیر خواهد بود  و ۳۰ میلیون دلار ارز از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌شود. در حال حاضر  بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار ناشی از قطعی گاز و قطعی اکسیژن از چرخه درآمدی زاگرس و چرخه اقتصادی کشورخارج شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24