Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24 - مسولان بخش مسکن با اعلام آمار مربوط به پروانه ساختمانی صادره در بافت های فرسوده سراسر کشور از پهلو گرفتن ساخت و ساز در این مناطق از شهرها خبر دادند...

ساخت و ساز در بافت های فرسوده پهلو گرفت

بورس24 - مسولان بخش مسکن با اعلام آمار مربوط به پروانه ساختمانی صادره در بافت های فرسوده سراسر کشور از پهلو گرفتن ساخت و ساز در این مناطق از شهرها خبر دادند.

سال گذشته بیش از 90 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده احداث شد. این رقم در مقایسه با کل ساختمان سازی های سال گذشته بیانگر وزن گرفتن سرمایه گذاری در این بافت های شهری در مقایسه با سایر مناطق شهرها است.

تا پیش از این سهم مناطق فرسوده شهری از جذب ساختمان سازها زیر 10 درصد بود اما در سال گذشته این سهم به بالای 20 درصد رسید.

علت این رشد و رونق نوسازی بافت فرسوده از نگاه کارشناسان اقتصادی تعریف و اعمال بسته تشویقی برای سازندگان است. افزایش تراکم ساختمانی تا 2 طبقه اضافه و همچنین اجازه بالابردن سطح اشغال از جمله دو مزیت جدید در بافت فرسوده است که اثر مستقیم بر بازدهی ساختمان سازی دارد.

در سال های اخیر افزایش قیمت زمین و سپس قیمت مصالح ساختمانی باعث شد بازدهی سرمایه گذاری ساختمانی تا نزدیک نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند.

بازدهی بالای 60 درصدی سرمایه گذاری ساختمانی در سال های دور به زیر 40 درصد در سال های اخیر نزول کرد. این بازدهی اما در بافت فرسوده از این هم کمتر بود.

در بافت فرسوده چون که ارتفاع خانه های قدیمی در حد یک طبقه است، طبق طرح تفصیلی تهران حداکثر اجازه ساخت 3 تا 4 طبقه ساختمان جدید برای نوسازی بافت وجود دارد. این تعداد طبقه اما با توجه به قیمت زمین مانع از مشارکت سازنده ها با مالکان می شود.

برای ساخت و ساز به روش تخریب و مشارکت حداقل ارتفاع ساختمان جدید در پروانه ساختمانی باید 5 طبقه و در حالت بهینه 6 طبقه باشد.

سال گذشته برای همین منظور اجازه داده شد در بافت های فرسوده تراکم ساختمانی افزایش پیدا کند. تراکم اضافی مشروط به تجمیع زمین، یک طبقه دیگر زیاد شد و به 2 طبقه علاوه بر طبقات مجاز در طرح تفصیلی رسید.

این تراکم ها اثرگذار بوده و باعث رشد پروانه ساختمانی شده است. روندی که از سال گذشته در هسته سخت شهرهای کشور به صورت رونق نوسازی خانه های فرسوده شروع شد، از نگاه کارشناسان برای بازار مسکن آورده مثبت دارد.

آمارهای قیمتی حکایت از آن دارد که قیمت مسکن در بافت فرسوده پایین تر از سایر نقاط شهرها است. در این شرایط که قدرت خرید مسکن زوج ها به شدت تضعیف شده است، افزایش عرضه مسکن در نقاطی که قیمت ها پایین است به رشد معاملات خرید کمک می کند.

کارشناسان تاکید می کنند رونق سرمایه گذاری در بازار ساخت و ساز از مسیر رونق معاملات مسکن می گذرد و بافت فرسوده فرصتی است برای این مهم.

در سال های گذشته خانه سازی در شهرهای کشور تا 50 درصد نیاز بازار کاهش پیدا کرد. این در حالی است که تا قبل از رکود این سال ها ساخت و ساز با تقاضای مسکن برابر بود. در بازار مسکن لازم است سالانه 900 هزار واحد مسکونی جدید عرضه شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24