این خودرو از شارژ سریع DC تا قدرت ۱۰۰ کیلووات پشتیبانی میکند، بهطوریکه در مدت ۳۰ دقیقه میتوان تا ۸۰ درصد باتری را شارژ کرد.

بورس24 : نیسان میکرا، یکی از مشهورترین خودروهای کامپکت شهری در تاریخ صنعت خودروسازی، با چهرهای کاملاً نو و پیشرانهای تمام برقی به صحنه بازمیگردد.
نسل جدید این خودرو با تکیه بر میراث پنج دههای میکرا، اکنون برای پاسخگویی به نیازهای آیندهمحور بازار اروپا طراحی شده است.
مشخصات فنی و پیشرانههای الکتریکی
نسل جدید نیسان میکرا از پلتفرم CMF-BEV بهره میبرد؛ پلتفرمی که نتیجه همکاری سهجانبه اتحاد رنو–نیسان–میتسوبیشی بوده و هدف آن تولید خودروهای الکتریکی کوچک، مقرونبهصرفه و با شعاع حرکتی مطلوب برای استفاده شهری و نیمهشهری است. این معماری مدولار نه تنها هزینه تولید را کاهش میدهد، بلکه امکان اشتراک اجزا میان مدلهای مختلف را نیز فراهم میسازد؛ همانطور که میکرا جدید و رنو ۵ الکتریکی از بسیاری از قطعات مشترک بهره میبرند.
میکرا ۲۰۲۵ با دو پکیج باتری قابل سفارش عرضه خواهد شد:
نسخه ۴۰ کیلوواتساعت با برد حدود ۳۰۵ کیلومتر، مناسب برای تردد روزمره شهری.
نسخه ۵۲ کیلوواتساعت با برد تا ۴۰۸ کیلومتر طبق تستهای WLTP، برای کسانی که نیاز به سفرهای طولانیتر دارند.
هر دو مدل با استفاده از فناوری شارژ سریع DC تا ۱۰۰ کیلووات عرضه میشوند؛ بدین معنا که در شرایط ایدهآل، باتری خودرو تنها در ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ میشود — مزیتی کلیدی برای سفرهای بینشهری یا زمانهایی که فرصت شارژ کامل وجود ندارد.
از دیگر ویژگیهای فنی قابل توجه، سیستم پمپ حرارتی است که در هوای سرد به حفظ بازدهی باتری کمک میکند. این فناوری معمولاً در خودروهای الکتریکی گرانقیمتتر دیده میشود و در میکرا، بهعنوان یک سوپرمینی اقتصادی، نقطه قوتی منحصر بهفرد به شمار میرود. این سیستم باعث میشود کاهش برد در فصول سرد، که مشکل رایج خودروهای الکتریکی است، تا حد زیادی کنترل شود.
همچنین مهندسان نیسان با استفاده از سیستم مدیریت حرارتی پیشرفته، توانستهاند عملکرد باتری را در شرایط مختلف آبوهوایی بهینهسازی کنند، و در نتیجه، عمر مفید باتری نیز افزایش یافته است.
ترکیب ریشههای کلاسیک با زبان مدرن
طراحی نسل جدید نیسان میکرا، ترکیبی چشمگیر از الهام از گذشته و نگاهی مدرن به آینده است. این خودرو در حالی که هویت بصری آشنای میکرا را حفظ کرده، زبان طراحی آیندهنگرانه نیسان را نیز به نمایش میگذارد.
ویژگیهای کلیدی طراحی خارجی:
چراغهای گرد LED بهعنوان ادای احترام به نسلهای اولیه میکرا، با امضای نوری C-شکل که آن را از سایر خودروهای کلاس خود متمایز میسازد.
سقف شناور که با استفاده از ستونهای مشکیرنگ، جلوهای شناور به سقف داده و حس پویایی و سبکی خودرو را تقویت میکند.
خطوط بدنهی سیال و آیرودینامیک که باعث میشوند خودرو حتی در حالت ایستا نیز در حال حرکت بهنظر برسد. این زبان طراحی، بخشی از فلسفه طراحی جهانی نیسان موسوم به "emotional geometry" است.
رنگبندی دوگانه بدنه (دو تُنی) که امکان شخصیسازی رنگ سقف و بدنه را فراهم میکند و حس اسپرت و جوانپسند را تقویت مینماید.
ابعاد کلی بدنه نسبت به نسل پیشین افزایش یافته و این باعث میشود خودرو جادارتر و پایدارتر بهنظر برسد، ضمن اینکه چرخهای بزرگتر و گلگیرهای برجسته، جلوهای عضلانیتر به میکرا دادهاند.
طراحی کابین و فضای داخلی:
هرچند تصاویر رسمی از فضای داخلی هنوز منتشر نشدهاند، اما نیسان وعده داده که کابینی مینیمال، تکنولوژیک و کاربرمحور را ارائه خواهد داد:
تمرکز اصلی بر ارگونومی و دید راننده است تا تجربهای لذتبخش و ایمن فراهم شود.
انتظار میرود نمایشگر دیجیتال کامل شامل پشتآمپر دیجیتال و نمایشگر لمسی اطلاعات سرگرمی، بهصورت یکپارچه در داشبورد تعبیه شده باشد.
سیستم اطلاعات-سرگرمی احتمالاً از جدیدترین نسخه رابط کاربری نیسان بهره خواهد برد که از اتصال بیسیم Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی میکند.
استفاده از مواد باکیفیت و بازیافتی، همسو با فلسفه پایداری زیستمحیطی در خودروهای آینده نیسان، از دیگر نکات کلیدی در طراحی کابین خواهد بود.
همچنین با توجه به افزایش ابعاد بدنه و فاصله محور چرخها، فضای پای سرنشینان عقب و حجم صندوق عقب نیز احتمالاً از رقبای اصلی مانند پژو e-208 یا فیات 500e فراتر خواهد رفت.
محل تولید و همکاری صنعتی
میکرا در کارخانه Ampere ElectriCity در شهر Douai فرانسه تولید خواهد شد؛ همان مکانی که نسل آینده رنو ۵ نیز ساخته میشود. این نزدیکی تولید باعث کاهش هزینهها و اشتراکگذاری مؤثر فناوری میان دو برند میشود. البته طراحی نهایی این خودرو کاملاً منحصربهفرد و توسط تیم نیسان در لندن انجام شده است.
استراتژی بازار و جایگاهیابی
هدف نیسان از عرضه این مدل، ارائه یک خودروی الکتریکی اقتصادی، شیک و کاربردی برای قشر جوان و ساکنین شهرهای بزرگ اروپایی است. این خودرو بهگونهای طراحی شده تا نهتنها جایگزین نسل قبلی میکرا شود، بلکه رقیبی جدی برای خودروهایی مانند پژو e-208، اوپل کورسا الکتریک و فولکسواگن ID.2 نیز باشد.
آلفونسو آلبایسا، مدیر طراحی جهانی نیسان، این خودرو را «ترکیبی از تحرک، احساس و هویت خاص نیسان» توصیف کرده و میگوید: «ما میکرا را با لبخند طراحی کردیم، چون میخواهیم رانندهها هم هنگام راندن لبخند بزنند.»
میکرا ۲۰۲۵ نماد بازگشتی هوشمندانه است وفادار به اصالت خود اما مجهز به فناوریهایی مدرن و منطبق با نیازهای جهان امروز. اگرچه این خودرو فعلاً فقط برای بازار اروپا طراحی شده، اما موفقیت آن میتواند مسیر ورودش به بازارهای جهانی را نیز هموار کند.
منبع: autoexpress
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.