در هفته ای که گذشت شاهد بازاری نسبتا آرام بودیم. خودروهای وارداتی در بازار آزاد تغییر چندانی را حس نکردند و البته حجم معاملات در این گروه پایین بود. اما در بخش مونتاژی های عمدتا چینی، افزایش قیمت کارخانه باعث شد که بازار کمی گرم شود و در میانه بازار یعنی خودروهای 2 تا 2.5 میلیارد شاهد افزایش معاملات باشیم. هرچند که این گرمی بازار مقطعی خواهد بود.

بورس24 : در هفته ای که گذشت شاهد بازاری نسبتا آرام بودیم. خودروهای وارداتی در بازار آزاد تغییر چندانی را حس نکردند و البته حجم معاملات در این گروه پایین بود. اما در بخش مونتاژی های عمدتا چینی، افزایش قیمت کارخانه باعث شد که بازار کمی گرم شود و در میانه بازار یعنی خودروهای 2 تا 2.5 میلیارد شاهد افزایش معاملات باشیم. هرچند که این گرمی بازار مقطعی خواهد بود.
نکته ای که در معاملات خودروهای مونتاژی مدل 1400 به بالا به تازگی دیده شده، افزایش بهای بیش از حد عوارض شهرداری بوده است. به طور مثال خودروهایی نظیر فونیکس FX برای امسال باید عوارضی در حدود 3.5 میلیون تومان پرداخت کنند. علت این و توجیه این افزایش تصاعدی هم معلوم نیست.
از طرفی هزینه های شماره گذاری در مراکز تعویض پلاک هم تقریبا 80% افزایش پیدا کرده اند که دلیل آن هم هنوز مشخص نیست. مگر فروشنده مالیات نقل و انتقال به اندازه کافی پرداخت نمی کند که باز هم باید این همه پول در مرکز تعویض پلاک پرداخت کند؟ در حال حاضر هزینه تعویض پلاک بسته به نوع ماشین بین 1 تا 1.2 میلیون تومان شده است.
صحبت از تعویض پلاک شد، بد نیست بدانیم که طی 2 سال اخیر، احراز محل سکونت خریدار یکی از گزینه های اجباری برای دریافت نوبت شده است. اگر طی یک سال اخیر تعویض پلاک نداشته اید، باید در سامانه سخا (مربوط به خدمات فراجا) ثبت نام کنید و محل سکونت خود را دقیق مشخص کنید. سپس به سامانه پست متصل می شوید و با پرداخت مبلغی، در نوبت ارسال تاییدیه قرار می گیرید. طی 48 ساعت پستچی یک نامه به محل سکونت شما می آورد و باید در آن محل شخصا حضور داشته باشید تا تاییدیه محل سکونت شما را از این طریق به سامانه سخا اعلام کند. بعد از این تایید، شما می توانید نوبت تعویض پلاک بگیرید که آن هم منوط به عدم وجود شکایت یا دستورات بازدارنده نظیر توقیف حجاب و... هست. البته اگر در کمتر از یک سال اخیر تعویض پلاک کرده باشید، در اصطلاح تاییدیه راهور دارید و نیاز به احراز مجدد محل سکونت شما نیست. یادتان هم باشد که باید خلافی تمامی پلاک های فعال خود را قبل از مراجعه به مراکز تسویه کرده باشید.
اول نامی خودرو ، بعد دیگران
نامی خودرو طی هفته گذشته قیمت جدید محصولات نیسان را اعلام کرد. نیسان سیلفی مکس ادیشن با 950 میلیون افزایش قیمت در صدر اخبار قرار گرفت. این خودرو از 2.550.000.000 تومان به 3.500.000.000 تومان افزایش پیدا کرد. همچنین قیمت نیسان قشقایی آنر جدید 4.400.000.000 تومان و آلتیما 5.200.000.000 تومان اعلام شد.
شرکت های دیگر نیز لیست قیمت جدید خود را یا اعلام کرده اند یا طی این هفته اعلام خواهند کرد.
چهارمین محصول اکستریم در راه بازار
اگر طی روزهای اخیر سری به پاساژ ارگ تجریش زده باشید، با یک شاسی بلند جدید از مدیران خودرو رو به رو می شوید که لوگوهای آن با چسب سیاه پوشانده شده است. این خودرو در واقع اکسید RX است که در ایران با نام اکستریم RX قرار است عرضه شود. این خودرو چهارمین عضو خانواده اکستریم به حساب می آید. طراحی جسورانه و به روز همراه با قوای محرکه 2 لیتری توربو (مشابه VX و TXL) دارد که می تواند 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند و از طریق یک گیربکس 8 سرعته ساخت آیسین ژاپن، به هر 4 چرخ منتقل کند. یکی از آپشن های جذاب این خودرو، وجود سیستم تعلیق انطباق پذیر است، به این معنا که نرمی و سختی سیستم فنربندی این خودرو متناسب با نوع رانندگی دائما در حال تغییر است که این می تواند تجربه ای جدید برای سرنشینان پدید آورد. جالب اینجاست که طراحی داخل کابین آن بسیار نزدیک به TXL است. اما باید دید مدیران خودرو قرار است چه برچسب قیمتی به این خودرو بزند.
لوکانو L8 کف پیست سرزمین ایرانیان
پنجشنبه گذشته دومین محصول از برند لوکانو به پیست آیلند (سرزمین ایرانیان) آمده بود تا توسط خبرنگاران مورد بررسی فنی قرار بگیرد. لوکانو L8 که در واقع همان جیکو J8 و زیر مجموعه چری چین است، به زودی توسط مکث موتور به بازار عرضه می شود. تمرکز اصلی این شرکت، معرفی این خودرو در گروه خودرو لوکس آفرودی است. بنابراین در تست فنی، سنجش معیارهای آفرودی این خودرو بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
لوکانو L8 یک کراس اوور 5 نفره با ابعاد ایده آل است. فاصله دو محور آن به قدر کافی زیاد است و همین باعث می شود فضای عالی برای سرنشینان عقب فراهم شود. سیستم خودران سطح 2.5 دارد که حاصل حضور کروز کنترل تطبیقی و رادارهای گوناگون (از جمله حفظ خودرو بین خطوط، خط خوان، تابلو خوان، ترمز اضطراری، حفظ فاصله جلو و عقب و...) هست که ترکیب اینها می توانند تجربه رانندگی خودکار را به راننده بدهند.
از طرفی وجود امکاناتی نظیر صندلی تخت شونده برای شاگرد و تنظیم برقی صندلی ها در همه جهات، گامی به سمت لوکس بودن خودرو برداشته اند.
در طراحی داخلی سعی شده فضایی لوکس ایجاد شود و برای این کار از برخی المان های ویژه مرسدس بنز استفاده شده است. برای مثال دریچه های تهویه، محل قرار گیری دکمه های تنظیم صندلی روی درها و قرار گرفتن لیور دنده پشت فرمان از موارد مربوط به زبان طراحی مرسدس بنز است که در لوکانو L8 دیده می شود. برای تریم داخلی لوکانو از چرم ناپا و جیر آلکانترا استفاده شده است که به داخل این خودرو حس لوکس و جالب توجهی داده است. وجود سیستم صوتی حرفه ای و بسیار با کیفیت سونی که تا روی پشت سری راننده هم اسپیکر دارد فضای داخلی لوکانو L8 را مطلوب و جذاب کرده است.
وجود موتور 2 لیتری توربوشارژ با 245 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور در ترکیب با یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه ساخت گترگ آلمان (که نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می کند) ،همه چیز را برای یک رانندگی پرقدرت چه در شهر چه در فضاهای خارج از جاده ایده آل می کند. در زمان راندن این خودرو در پیست، عملکرد مجموعه های پایداری این خودرو کاملا هوشمندانه بود و خودرو را در پیچ های مختلف و با سرعت نسبتا بالا در مسیر نگه می داشت. تقریبا کم فرمانی و بیش فرمانی هنگام تست دیده نشد و البته عملکرد ترمزها مناسب ارزیابی شد. همچنین هماهنگی موتور و گیربکس مخصوصا در دورهای میانی کاملا ملموس بود و خبری از تاخیر علمکرد توربو (یا اصطلاحا Lag of turbo) نبود.
سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی لینک است و این سیستم در ناهمواری های جاده به بهترین شکل عمل می کند. در زمان تست در مسیر سینوسی ، شیب عرضی مصنوعی و تپه با شیب تند، عملکرد سیستم تعلیق و همچنین سیستم چهارچرخ محرک کاملا مطلوب ارزیابی شد، به نوعی که سرنشینان نیز کمترین ضربه را حس کردند. یکی از نکات مهم در طراحی خودروهای شاسی بلند، زاویه ورود و خروج به شیب است ک در لوکانو L8 طراحی سپر جلو و عقب و زیربندی به نوعی است که هنگام ورود و روج به شیب، هیچ بخشی به زمین گیر نمی کند و آسیبی به خودرو نمی رسد.
البته باید توجه داشت که این خودرو شاسی مستقل نیست و توانمندی های آفرود عجیب غریب (مثلا کویرنوردی) ندارد، اصلا ذاتا برای این مدل آفرودهای حرفه ای ساخته نشده، بلکه مناسب طبیعتگردی است. یعنی بتوانید با خانواده سری به خارج از جاده بزنید و از مسیر ناهموار به سمتی بروید و از طبیعتگردی لذت ببرید. در این حد می توانید حسابی روی L8 حساب باز کنید، بدون اینکه با کوچکترین مشکلی رو به رو شوید.
لوکانو L8 همانطور که اشاره شد با امکانات ویژه و توانمندی های فنی که دارد ، قرار است در بخش پریمیوم بازار رده بندی شود. رقبایی نظیر اکستریم و خودروهایی که در محدود 4 میلیارد تومان هستند دارد و می خواهد رقابتی تنگاتنگ با این بخش بازار داشته باشد. باید دید مکث موتور چه تدابیری برای قیمت گذاری و عرضه این محصول دارد تا بتواند بدل به یکی از موفق ترین کراس اوورهای خانوادگی بازار شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.