در روزهای اخیر، بحث اعتباردهی به مشتریان کارگزاریها بهویژه در شرایط خاص بازار همواره با چالشهای کنترلی، ریسک نکول و ضعف اطلاعرسانی به سهامداران همراه بوده است. حیدر سلیتی، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه تمدن، تأکید کرد که نبود کنترل و نظارت مستمر در مواقع تعطیلی یا شرایط خاص، میتواند کارگزاریها را در معرض ریسکهای عملیاتی و مالی قرار دهد.

بورس24 : در روزهای اخیر، بحث اعتباردهی به مشتریان کارگزاریها بهویژه در شرایط خاص بازار همواره با چالشهای کنترلی، ریسک نکول و ضعف اطلاعرسانی به سهامداران همراه بوده است. حیدر سلیتی، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه تمدن، تأکید کرد که نبود کنترل و نظارت مستمر در مواقع تعطیلی یا شرایط خاص، میتواند کارگزاریها را در معرض ریسکهای عملیاتی و مالی قرار دهد.
کنترل اعتبار مشتریان و چالشهای فنی
وی گفت: برخی از مشتریان اعتباری میگویند که کارگزاری بدون اطلاع یا هماهنگی، اعتبار مشتریان را صفر کرده است. این برداشت دقیقی نیست. تخصیص و استفاده از اعتبار باید بر اساس دستور العمل خرید اعتباری اوراق بهادار مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و قرارداد و ضوابط شفاف صورت پذیرد.
نحوه تخصیص و مصرف اعتبار
وی افزود: فرض کنید مشتری با کارگزاری قرارداد اعتباری دارد و براساس اعتبارسنجی ۱۰ میلیارد تومان سقف اعتبار دریافت کرده است. اگر ۵ میلیارد تومان آن صرف خرید سهام شود، درباره باقیمانده اعتبار در حالت عادی با کنترل کامل و اطمینان از تامین مالی لازم، بخش باقیمانده قابل بهرهبرداری است؛ اما در شرایط خاص باید با توجه به حدود و ضرایب اعتباری و حصول اطمینان از امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی، بازبینی لازم به عمل آید.
ضرورت پایش وضعیت اعتبارى مشتریان
سلیتی با اشاره به اهمیت کنترل سیستمی افزود: در دورههایی که بازار تعطیل است یا امکان انجام معاملات وجود ندارد، بهترین زمان برای شناسایی و پایش وضعیت مشتریان اعتباری به منظور کنترل ریسک نقدینگی کارگزاری است.
الزام اجرای دقیق قرارداد و تضمین چرخش اعتبار
مدیرعامل کارگزاری تمدن تأکید کرد: در قراردادهای اعتباری صراحتاً تعیین می شود که مشتری باید حداقل گردش مشخصی در ماه داشته باشد. متأسفانه برخی از مشتریان نسبت به این تعهد بی تفاوت هستند.
وی در پایان گفت: تخصیص اعتبار بدون پایش و کنترل، ممکن است کارگزاری را در معرض ریسک اعتباری و نقدینگی قرار دهد و سیاست ما همواره مبتی بر اعمال کنترل های ضروری به منظور صیانت از دارائی های کلیه مشتریان و پاسخگویی مناسب به ایشان است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.