Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

در تحلیل‌ های استاندارد جهانی، سهم بازار بر اساس درآمد (Revenue) محاسبه می‌ شود، نه صرفاً بر مبنای تعداد سفر. این روش، تصویر دقیق‌ تری از حضور اقتصادی یک شرکت در بازار ارائه می‌ دهد...

سهم بازار ۲۲ درصدی تپسی بر اساس شاخص‌ های معتبر جهانی

بورس24 - معاون رشد تپسی ادعای اسنپ را رد کرد و گفت: سهم بازار ما بیش از ۲۲ درصد است.  «مصطفی قلی‌ زاده»، معاون رشد تپسی، می‌ گوید «برای تپسی رشد درآمد و بازگشت سرمایه مهم‌ تر از افزایش تعداد سفرها است.»

نگاه تحلیلی: 

در تحلیل‌ های استاندارد جهانی، سهم بازار بر اساس درآمد (Revenue) محاسبه می‌ شود، نه صرفاً بر مبنای تعداد سفر. این روش، تصویر دقیق‌ تری از حضور اقتصادی یک شرکت در بازار ارائه می‌ دهد.

تپسی از اردیبهشت ۱۴۰۳ وارد دوره‌ی رشد سریع شد و طی یک سال، با رشد بیش از سه برابری، در اردیبهشت ۱۴۰۴ به سهم درآمدی بیش از ۲۲٪ در بازار تاکسی اینترنتی کشور رسیده است. بنابراین، اعدادی که بر مبنای میانگین کل سال محاسبه می‌شوند، الزاماً تصویر روشنی از وضعیت فعلی بازار ارائه نمی‌کنند و ممکن است تأثیر این رشد را پنهان کنند.

تپسی در حال حاضر در ۸ شهر اصلی کشور فعالیت جدی دارد که این شهرها بیش از ۵۸٪ از سفرهای بازار تاکسی اینترنتی را شامل می‌شوند. سهم تپسی در این شهرها، طبق گزارش رسمی سالانه ۱۴۰۳ شرکت رقیب، به‌صورت دقیق قابل اندازه‌گیری است.

در شهرهایی مانند تهران، کرج و مشهد، سهم تپسی از تعداد سفرها به ترتیب ۳۱٪ و ۳۲٪ است. با این حال، سهم درآمدی تپسی در کل بازار به بیش از ۲۲٪ رسیده که نشان‌دهنده جایگاه واقعی برند در بازار است.

در یک مقایسه تعدادی متجانس در اردیبهشت ۱۴۰۴، تپسی در تهران ۱۲،۰۳۱،۳۷۵ سفر موفق (بدون احتساب موتور) ثبت کرده است. بر اساس گزارش سالانه اسنپ، این شرکت در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۳۰ میلیون سفر در تهران داشته است. با توجه به رشد ۱۰ درصدی تعداد سفرهای اسنپ در تهران در سال ۱۴۰۳ و اینکه اردیبهشت ۱۴۰۴ اولین ماه کامل پس از آن است، برآورد می‌شود که در این ماه حدود ۲۷.۵ میلیون سفر در تهران انجام داده باشد. بنابراین، سهم بازار تعدادی تپسی در تهران نزدیک به ۳۱٪ تخمین زده می‌شود. نکته کلیدی اینجاست که مقایسه صرفاً بر مبنای تعداد سفرها تصویر نادقیقی از واقعیت بازار ارائه می‌دهد؛ چرا که میانگین مبلغ هر سفر در شهرهای مختلف تفاوت چشمگیر دارد. برای مثال، میانگین کرایه در تهران ممکن است تا ۱۰ برابر یک شهر کوچک باشد. بنابراین، جمع زدن تعداد سفر در تمام شهرها بدون در نظر گرفتن وزن ریالی آنها نمی‌تواند معیار دقیقی برای سنجش سهم واقعی بازار باشد.   

در همین رابطه «مصطفی قلی‌ زاده»، معاون رشد تپسی، در گفتگویی به تعریف آکادمیک و کسب‌ و کاری سهم بازار اشاره می‌کند و می‌ گوید: 

قلی‌ زاده با بیان اینکه ۷۴ درصد سهم بازار (ارزش ریالی) و ۵۸ درصد تعداد سفرها در هشت شهر اصلی تهران، مشهد، شیراز، کرج، قم، اهواز و تبریز است به دیجیاتو می‌ گوید از همین رو در سال ۱۴۰۳ تپسی تمرکز خود را روی این ۸ شهر گذاشته است.

به گفته وی سهم تعداد سفر تپسی در این شهرها طی یک سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است. این تاکسی اینترنتی در سه شهر تهران، کرج و مشهد سهم بیش از ۳۰ درصدی از تعداد سفرها دارد. 

همان طور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، اسنپ اعلام کرده درآمدهایش در خرداد ماه 7 درصد کاهش یافته، اما سهم بازارش به بیش از 90 درصد رسیده است. داده‌ های تپسی روی کدال نیز نشان می‌ دهد این تاکسی اینترنتی در خرداد ماه سال جاری با افت قابل توجه درآمد ماهانه رو به رو شده و این کاهش در تیر ماه به نسبت اردیبهشت حدود 50 درصد بوده است.

2

معاون رشد تپسی در واکنش به این اعداد و ارقام می‌ گوید در شرایط فعلی نمی‌ توان سهم بازار را به درستی تعیین کرد؛ چرا که بسیاری از کسب‌ و کارها در مرحله ریکاوری بعد از جنگ هستند: «بنابراین نمی‌ شود قضاوت کرد که سهم بازار کامل از دست رفته یا نه.» 

لینک ویدیو: 

https://www.aparat.com/v/fis7365

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24