Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

دیارخودرو که در دهه ۱۳۸۰ با مونتاژ محصولات گریت‌وال و سپس عرضه مدل‌هایی مانند وانت «وینگل» وارد بازار شد، در سال‌های بعد با توقف خطوط تولید متوالی، از سوی وانت‌های کوچک تا پروژه‌های سدان، به تدریج از رقابت اصلی فاصله گرفت. در دو دهه گذشته، تعطیلی خطوط مونتاژ گریت‌وال، هاوال و حتی محصولات برلیانس، همراه با وقفه طولانی در عرضه خودروهای جدید، باعث شد سهم این شرکت در مقایسه با رقبایی چون بهمن‌موتور، کرمان‌موتور، ماموت‌خودرو و آرین‌پارس‌موتور بسیار محدود شود. برآوردها نشان می‌دهد دیارخودرو اکنون در بازاری با بیش از ۱۵ شرکت فعال خودروساز، کمتر از یک درصد از سهم کل را در اختیار دارد و عمدتاً روی چند مونتاژ محدود مانند سابرینا پلاس و U5 پلاس متمرکز است.

دیار خودرو از رقبا عقب افتاد ؛ آزمون سخت مدیرعامل جدید

بورس24 : دیار خودرو، یکی از معدود مونتاژکنندگان خصوصی بازار ایران، پس از تغییرات مدیریتی و انتصاب رسمی «پارسا نوری» در تاریخ ۱ مرداد ۱۴۰۴ به‌عنوان مدیرعامل جدید، وارد مرحله‌ای شده که نه خالی از امیدواری است و نه بی‌ریسک. این فصل تازه در شرایطی آغاز می‌شود که صنعت خودروی بخش خصوصی زیر فشار نوسانات اقتصادی، محدودیت واردات قطعات و افزایش رقابت، بیش از هر زمان دیگری به تصمیم‌های سریع و سرمایه لازم وابسته است.

تاریخچه و جایگاه

دیارخودرو که در دهه ۱۳۸۰ با مونتاژ محصولات گریت‌وال و سپس عرضه مدل‌هایی مانند وانت «وینگل» وارد بازار شد، در سال‌های بعد با توقف خطوط تولید متوالی، از سوی وانت‌های کوچک تا پروژه‌های سدان، به تدریج از رقابت اصلی فاصله گرفت. در دو دهه گذشته، تعطیلی خطوط مونتاژ گریت‌وال، هاوال و حتی محصولات برلیانس، همراه با وقفه طولانی در عرضه خودروهای جدید، باعث شد سهم این شرکت در مقایسه با رقبایی چون بهمن‌موتور، کرمان‌موتور، ماموت‌خودرو و آرین‌پارس‌موتور بسیار محدود شود. برآوردها نشان می‌دهد دیارخودرو اکنون در بازاری با بیش از ۱۵ شرکت فعال خودروساز، کمتر از یک درصد از سهم کل را در اختیار دارد و عمدتاً روی چند مونتاژ محدود مانند سابرینا پلاس و U5 پلاس متمرکز است.

چالش‌ها و ضعف‌های ساختاری

  • ظرفیت بلااستفاده بالا: کاهش تولید به کمتر از ۳۰٪ ظرفیت اسمی در برخی سال‌ها
  • وابستگی به قطعات CKD: حساسیت شدید به نوسان ارز و تحریم
  • خدمات پس از فروش ضعیف: پوشش جغرافیایی ناکافی، به‌ویژه خارج از مراکز استان
  • بازاریابی سنتی: عقب‌ماندگی در فروش دیجیتال و تبلیغات مدرن
  • عدم پایداری سبد محصول: توقف‌های مکرر تولید و عرضه نامنظم
  • غیبت در عرضه خودرو در بورس کالا: در جلسه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴، هیئت پذیرش بورس کالا با عرضه ۲۵۱۲ دستگاه از ۵ مدل خودروی وارداتی توسط شرکت‌هایی چون بهمن موتور، آرین موتور پویا، ماموت خودرو و آرین پارس موتور موافقت کرد؛ اما نامی از محصولات دیار خودرو در این فهرست نبود. این غیبت نشان می‌دهد شرکت همچنان از ظرفیت‌های بورس کالا برای شفافیت فروش و رقابت استفاده نکرده است، در حالی که رقبا این مسیر را به‌طور پیش‌دستانه به کار گرفته‌اند.

فرصت‌ها

امکان داخلی‌سازی قطعات و همکاری استراتژیک با قطعه‌سازان داخلی، شفاف‌سازی از طریق عرضه در بورس کالا و بهره‌برداری از رشد تقاضای خودروهای اقتصادی، از جمله فرصت‌هاست. با این حال، تحقق آن‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات تأمین است.

آزمون بزرگ مدیرعامل جدید

نوری که از ۱ مرداد ۱۴۰۴ سکان هدایت شرکت را در دست گرفته، باید پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل، خطوط مونتاژ را به ظرفیت عملیاتی نزدیک کند، و همزمان نقشه راهی برای سبد محصولات اقتصادی و برقی تدوین کند. او برای بازگشت اعتماد مشتری و بازار سرمایه ناگزیر به بازسازی شبکه خدمات و کاهش وابستگی ارزی خواهد بود.

هرچند طرح‌های توسعه‌ای و بازسازی زیرساخت‌ها روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسند، اما فشار نقدینگی، نوسان بازار ارز و رقابت شدید، ریسک موفقیت را بالا می‌برند.برای بازار سرمایه، این شرکت در کوتاه‌مدت بیشتر یک سهم پرریسک با پتانسیل رشد مقطعی است تا یک پروژه رشد پایدار. نتیجه این مسیر به نحوه اجرای اصلاحات در ماه‌های نخست مدیریت نوری بستگی مستقیم دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24