در حالی که برخی واردکنندگان خودرو تنها به فروش سریع و تنوع محصول میاندیشند، خودروسازان داخلی با تکیه بر شبکه گسترده خدمات پس از فروش و تأمین بهموقع قطعات، اعتماد مشتریان را به دست آوردهاند. تجربه برندهایی چون کرمان موتور نشان میدهد که موفقیت در بازار خودرو، بیش از هر چیز، به تضمین پشتیبانی پس از خرید گره خورده است.

بورس24 : خدمات پس از فروش، شریان حیاتی هر شرکت خودروسازی است. موفقیت در این حوزه نهتنها آمار فروش را بالا میبرد بلکه برند را در ذهن مشتریان ماندگار میکند. امروز حضور گسترده خودروهای وارداتی در کشور، دغدغه جدیدی برای خریداران ایجاد کرده است: آیا در آینده میتوانند از تأمین قطعات و سرویسهای لازم اطمینان داشته باشند؟
در حالی که برخی شرکتهای واردکننده، خدمات مناسبی ارائه نمیکنند، خودروسازان داخلی مانند کرمان موتور، سایپا، ایرانخودرو و مدیرانخودرو، سالبهسال در حال توسعه شبکه خدمات پس از فروش خود هستند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند.
استاندارد طلایی خدمات پس از فروش
موفقیت در فروش خودرو تنها با عرضه محصول به پایان نمیرسد. شرکت باید به همان گستردگی که محصول را در کشور توزیع میکند، شبکه پشتیبانی و سرویسدهی را نیز توسعه دهد. این موضوع برای شهرهای غیرمرکزی اهمیت دوچندان دارد و دقیقاً جایی است که خودروسازان داخلی با شبکههای وسیع خدمات، از واردکنندگان جلو زدهاند.
در مقابل، بیش از ۵۵ شرکت واردکننده خودرو در ایران فعال هستند که به دلیل تنوع و پراکندگی محصولات، از داشتن یک ساختار خدماترسانی سراسری و تخصصی محروماند؛ چالشی که آینده آنها را تهدید میکند.
تأمین قطعات؛ ستون فقرات خدمات پس از فروش
سابقه چند دههای خودروسازان داخلی باعث شده جایگاه محکمی در تأمین قطعات داشته باشند. این شرکتها قبل از آغاز خط تولید، برنامهریزی دقیقی برای تأمین قطعات انجام میدهند تا اعتماد مشتری حفظ شود.
در سوی مقابل، برخی واردکنندگان با هدف فروش بالا، تنوع مدل را افزایش میدهند اما راهبرد مشخصی برای خدمات پس از فروش ندارند. همین ضعف، موفقیت بازار آنها را کوتاهمدت میکند.
راز موفقیت خودروسازان داخلی
شرکتهایی مانند کرمان موتور، که تا ۹۰ درصد قطعات موردنیاز محصولات خود را از داخل تأمین میکنند، بهدلیل دسترسی سریع به قطعات و وجود نمایندگیهای متعدد در سراسر کشور، رضایت بالایی از مشتریان گرفتهاند. کرمان موتور امروز پس از سایپا و ایرانخودرو، بهعنوان قطب خدمات پس از فروش در کشور شناخته میشود.
چالش واردکنندگان با آییننامه جدید
طبق اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودرو، وجود گارانتی معتبر و شبکه خدمات پس از فروش الزامی است، اما بسیاری از واردکنندگان از اجرای کامل این بند بازماندهاند. حجم بالای شرکتهای مجاز به واردات و تنوع محصولات، مانعی جدی بر سر ایجاد ساختار خدماتی منسجم بوده است.
برخی شرکتهای مسئولیتپذیر، پیش از آغاز فروش، شبکه خدمات و تأمین قطعات (شامل قطعات اصلی، مصرفی، بدنه و الکترونیکی) را راهاندازی میکنند تا هم مطابق الزامات وزارت صمت باشند و هم اعتماد مشتریان را جلب کنند. در مقابل، گروهی هنوز صرفاً روی فروش تمرکز دارند و خدمات را به حاشیه بردهاند.
الگوهای موفق در واردات با پشتیبانی داخلی
برخی خودروسازان بزرگ برای افزایش تنوع محصولات، شرکتهای واردکننده زیرمجموعه ایجاد کردهاند. نمونه بارز آن، شرکت تجارت بینالمللی و پشتیبانی کرمان خودرو (KTL) است که در واردات نسل جدید هیوندای النترا موفق عمل کرده است.
تعهد برندینگ، پشتوانه کرمان موتور، و شبکه خدمات سراسری، این واردکننده را از رقبا متمایز کرده است. KTL با وجود بیش از ۱۲ هزار قطعه قابل تأمین و امداد سریع، خیال مشتریان را از پشتیبانی راحت کرده و حتی در خدمات، از برخی سدانهای ژاپنی واردشده توسط شرکتهای کمنامونشان نیز جلو زده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.