زهره عالیپور، رئیس سازمان خصوصیسازی، یک ماه پیش وعده داده بود که با رفع موانع حقوقی، فرآیند واگذاری سهام سایپا ظرف دو هفته آغاز شود و گام نهایی تا نیمه اول شهریور ۱۴۰۴ برداشته شود. اما تصمیم اخیر هیأت واگذاری، این پروژه را با تأخیر ششماهه تا اول اسفند ۱۴۰۴ عقب انداخت.

بورس24 :در تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۴، زهره عالیپور اعلام کرد که مصوبه دولت برای آزادسازی سهام سایپا آماده است و پس از تعیین قیمت پایه و شرایط واگذاری، روند خصوصیسازی ظرف دو هفته آینده کلید میخورد. طبق این وعده، انتظار میرفت گام نهایی خصوصیسازی تا نیمه اول شهریور اجرا شود.
با این حال، هیأت واگذاری به ریاست وزیر اقتصاد، علی مدنیزاده، در جلسه اخیر، تصمیم گرفت واگذاری را تا اول اسفند ۱۴۰۴ به تعویق بیندازد. مهمترین دلایل این تأخیر شامل:
- لزوم انجام اصلاحات ساختاری و مدیریتی در سایپا
- تعیین تکلیف سهام تودلی شرکت
- رفع ابهامات قیمتگذاری دستوری خودرو
- استفاده از تجربه خصوصیسازی ایرانخودرو
- نگرانیها و شائبههای مربوط به فهرست خریداران بالقوه و احتمال رانت
فهرست خریداران جدی سهام سایپا نسبت به گذشته تغییراتی داشته است. با خروج احتمالی گروه صنعتی انتخاب که به دلیل خرید مجموعه هتلهای پارسیان و توجه به حوزههای دیگر اقتصادی از خرید سهام سایپا منصرف شده، تمرکز بر روی خریداران زیر متمرکز شده است:
- کرمان موتور: جدیترین متقاضی که حتی درخواست رسمی برای واگذاری سهام و مدیریت سایپا به رئیس جمهور مطرح کرده است
- گروه صنعتی زر: یکی از گزینههای مهم که هنوز درخواست رسمی نداده اما به عنوان خریدار بالقوه شناخته میشود
- کنسرسیوم قطعهسازان: مجموعهای از قطعهسازان که رقیبی مهم در این واگذاری هستند و تاکنون درخواست رسمی ارائه نکردهاند
- شرکت دات وان منتسب به بابک زنجانی
در همین حال، علیاکبر رنجبرزاده، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، نسبت به واگذاری شتابزده سایپا هشدار داده است. وی بر موارد زیر تأکید دارد:
- ضرورت اجرای دقیق قانون واگذاری
- اهمیت ارزشگذاری منصفانه و جلوگیری از انتقال بحران مدیریتی
- نیاز به تصمیمگیری متناسب با شرایط اقتصادی کشور
اظهارنظرهای منتقدانه مانند رنجبرزاده نقش مؤثری در محتاطتر شدن روند خصوصیسازی دارند و یکی از دلایل تعویقهای اخیر به شمار میروند.
از سوی دیگر، پرسشی که در بین کارشناسان مطرح است این است که آیا مسیر خصوصیسازی سایپا هموارتر از تجربه ایرانخودرو خواهد بود یا روند پرچالش آن تکرار میشود؟
فرآیند واگذاری، اصلاحات ساختاری، شفافسازی فهرست خریداران و مدیریت داخلی سایپا همچنان چالشهای اصلی این پروژه است که جزئیات بیشتر آن به مرور اعلام خواهد شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.