سامان فیروزی : خودروسازی ما پنج ضلع دارد؛ مشتریان، تأمینکنندگان، پرسنل، دولت و سهامداران، همه ناراضیاند و اگر این وضعیت ادامه یابد، صنعت خودرو مانند انرژی و آب دچار ناترازی و ورشکستگیهای مزمن خواهد شد.

بورس24 : مدیرعامل کرمانموتور در نشست ماهیانه صنایع خودروسازی کرمان با انتقاد از سیاستهای نامشخص، تعرفههای سنگین واردات و قیمتگذاری دستوری، هشدار داد که ادامه این روند همه ذینفعان صنعت خودرو را ناراضی کرده و تولیدکنندگان را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. او راهکارهایی عملی برای ایجاد رقابت واقعی، کاهش تعرفهها و حذف محدودیتهای تولید ارائه داد.
بلاتکلیفی سیاستها و تعرفههای واردات
سامان فیروزی، مدیر عامل شرکت کرمان موتور در نشست ماهیانه مدیران عامل صنایع خودروسازی کرمان، از تلاش این مجموعه بر حفظ سرمایه انسانی خبر داد و با اشاره به چالشهای صنعت خودروسازی کشور، بر ضرورت بازنگری در سیاستها تأکید و راهکارهایی برای برون رفت از بحران جاری در صنعت ملی خودروسازی ارائه نمود.
سامان فیروزی، مدیر عامل شرکت کرمان موتور با انتقاد از بلاتکلیفی و عدم وجود راهبرد مشخص برای صنعت خودرو در کشور، عدم وجود رقابت در صنعت خودرو و ناتوانی دولت در تصمیمگیری را مهمترین دلایل عقبماندگی و عدم رضایت تمام ذینفعان این صنعت ذکر کرد.
فیروزی با اشاره به توقف واردات خودرو توضیح داد: تعرفه واردات خودرو در لایحه بودجه سال ١۴٠۴ بدون توجه به فناوری و نوع قوای محرکه و ارزش خودرو را ١٠٠% تعیین میکنند. اگر همه خودروها با این شرط وارد شوند، نتیجه آن افزایش ۴٠ درصدی در قیمت خودروی وارداتی خواهد شد. به همین علت امروز شاهد درگیری و نامهنگاریها بین مجلس، دولت و دیوان عدالت و … هستیم. در نهایت همین مسائل موجب شده تا هیچ خودرویی ثبت سفارش نشده و همه طرفین متضرر میشوند.
قیمتگذاری دستوری و نارضایتی گسترده
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اثرات منفی قیمتگذاری دستوری، تصریح کرد: شورای رقابت با توجیه وجود انحصار در کلِ بازار خودرو و نه فقط بخشی از بازار، در بهمن ١۴٠١ وارد شده و دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را بر اساس ضوابط قیمتگذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمتها مصوب میکند.
تحت تأثیر این ضوابط (تثبیت قیمتها) ورشکستگی برای تولیدکنندگان موج میزند. دستورالعملی که در عمل و اجرا تمام فعالان این صنعت را به مرز ورشکستگی و تعدیل نیرو رسانده است، حتما ایراد دارد.
فیروزی با مطرح کردن سوال «آیا طی این دو سال، انحصار کمتر و یا رفع شد؟» توضیح داد: اگر آمار تولید خودروسازان در شش ماه اول ١۴٠٢ و شش ماه اول ١۴٠۴ را مقایسه کنید، متوجه نتایج این تصمیم میشوید. زمانی که دولت تصمیم میگیرد و وزارت صمت کاملا منفعل عمل میکند، دستگاههای مختلف ورود میکنند؛ کمیته و هیئت تشکیل میدهند و تصمیمگیری چندین برابر سختتر میشود.
او ادامه داد: امروز در نهایت همانطور که اتفاق افتاده، یک صنعتی داریم که هر پنج ذینفع آن یعنی مشتریان، تأمینکنندگان، پرسنل، دولت و سهامداران ناراضی هستند که نکته قابل تأملی است.
نسخه پیشنهادی برای رقابت و نجات صنعت
مدیر عامل کرمان موتور با بیان اینکه رشد و نوآوری در صنعت خودرو مهمترین شاخص برای توسعه و موفقیت بنگاهها در این صنعت است، اضافه کرد: از یک سو قوانین بسیار مدرن و مترقی برای توسعه نوآوری و فناوری مانند قانون حمایت از تولید دانشبنیان تدوین میکنیم و در آن مشوقهایی مانند اعتبارات مالیاتی برای سرمایهگذاری در این امور و یا صندوقهای سرمایهگذاری در نظر میگیریم. از سوی دیگر اجازه نمیدهیم سودی نصیب تولیدکننده شود تا بیاید در این حوزه سرمایهگذاری کند.
سامان فیروزی راه حل این مشکلات و چالشها را در ایجاد رقابت واقعی و رفع تمام موانع محدودکننده در این صنعت میداند. وی افزود: اگر واردات خودرو بر اساس قانون با تعرفه معقول و پایه حدود ٣۵ تا ۴٠ درصد و قطعات با تعرفه حدود ٢۵ تا ٣٠ درصد انجام شود، در نهایت نقش یکسانسازی میان محیط کسبوکار داخل و خارج برقرار میشود.
البته این امر برای امسال نیز نیازمند مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا خواهد بود. همچنین تخصیص ٢۵ الی ٣٠ درصد از سهمیه ارز کل صنعت خودرو برای واردات در توسعه این صنعت کمککننده و مؤثر خواهد بود.
وی ادامه داد: دولت، وزارت صمت و سایر نهادها در موضوعاتی مانند استانداردهای محصول و مسائلی از این قبیل، برخورد یکسان نموده و در کنار آن تمام محدودیتهای تولیدکنندگان خودرو از جمله قیمتگذاری را حذف و شرایط رقابت را فراهم سازند. در این صورت مشاهده خواهید کرد که تمام ذینفعان این صنعت از این حالت نارضایتی خارج شده و صنعتی رو به رشد و شکوفا خواهیم داشت. در غیر اینصورت مانند صنایع انرژی، آب و… دچار ناترازی و ورشکستگیهای مزمن خواهیم شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.