نشست ۹ مهر ۱۴۰۴ با حضور مدیران ارشد صنعت خودرو، راهکارهای نوین تأمین مالی برای مواجهه با بحران بدهی ۶۲۰ همتی و زیان انباشته ۳۱۰ همتی را بررسی کرد. استفاده از بازار سرمایه، گواهی سپرده خودرو و مدل تلفیق تسهیلات، در کنار تمرکز بر پروژههای زودبازده، بهعنوان مسیر نجات صنعت قطعهسازی و خودروسازی معرفی شد.

بورس24 : نشست تخصصی «ارائه راهکارهای تأمین مالی در صنعت قطعهسازی» به همت گروه مالی کارآمد، شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو (کادک) و شرکت سرمایهگذاری کرمان موتور روز چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ در مرکز همایشهای بینالمللی رایزن تهران برگزار شد.
در این مراسم، علی بهرامی مدیرعامل کادک، حامد شادکام مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو و علیرضا کنعانی مدیرعامل گروه مالی کارامد ضمن تشریح وضعیت بحرانی نقدینگی در صنعت خودرو، عملکرد شرکتهای خود را ارائه کرده و بر راهکارهای نوین تأمین مالی با تمرکز بر بازار سرمایه و مدلهای تلفیقی تأکید کردند.
وضعیت بحرانی صنعت خودرو و دادههای مالی (منتهی به ۳۰ اسفند ۱۴۰۳)
بر اساس گزارشهای حسابرسیشده، بدهی جاری دو خودروساز بزرگ کشور به ۶۲۰ همت رسیده و زیان انباشته آنها ۳۱۰ همت ثبت شده است؛ این شرایط نشانهای از خطر ورشکستگی ساختاری صنعت خودرو است. مطالبات سررسید گذشته قطعهسازان نیز ۵۰ همت برآورد میشود که جدا از بدهی جاری به زنجیره تأمین فشار مضاعف وارد میکند. همچنین اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو حدود ۶۰ همت بوده که تقاضای سفتهبازانه را تحریک کرده است. عملکرد مالی دو خودروساز شامل جمع فروش ۵۲۱ همت، جمع هزینه مالی ۴۶ همت، جمع بدهی جاری ۵۷۳ همت و کل بدهی ۶۰۹ همت گزارش شد.
عملکرد و اهداف کادک
علی بهرامی در این نشست اعلام کرد : هدف شرکت حفظ مطالبات در سطح ۲۰ درصد بوده، اما این نرخ در پایان ۱۴۰۳ به ۳۰ درصد رسیده است. برای پوشش فشار نقدینگی، کادک در سال گذشته ۱.۵ همت خرید دین انجام داده است.
او گفت اجرای پروژههای جدید منجر به رشد حدود ۵۰ درصدی عملکرد بخش مرتبط شده است. درآمد فروش کادک به خودروسازان از ۲ همت در سال ۱۴۰۰، به ۳ همت در ۱۴۰۱، ۱۱ همت در ۱۴۰۲ و ۱۵ همت در ۱۴۰۳ افزایش یافته است. هدف سال ۱۴۰۴ دستیابی به مرز ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه از زنجیره تأمین عنوان شد.
تجربه کرمان موتور در بازار سرمایه
حامد شادکام مدیر عامل گروه اقتصادی کرمان خودرو نیز در این رویداد گفت: کرمان موتور نخستین شرکت دریافتکننده گواهی سپرده خودرو در بورس است که توانسته تقاضای مصرف را از سرمایهگذاری جدا کند. استفاده از ظرفیت بازار سرمایه باعث شد تولید این شرکت از ۳۰ هزار دستگاه بدون بازار سرمایه، به ۷۰ هزار دستگاه برسد. وی افزود: تأمین مالی از بازار سرمایه اگرچه گران و بلندمدت است، اما انضباط مالی ارزشمندی برای شرکت به همراه دارد و به حفظ مسیر پایدار تولید کمک میکند.
عملکرد گروه مالی کارآمد
علیرضا کنعانی مدیرعامل گروه مالی کارامد هم اعلام کرد این گروه به رتبه ۱۲ معاملات بورس در حوزه کارگزاری رسیده و ۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی در صندوقهای متنوع شامل «درآمد ثابت کارآمد»، «طلای زرگر»، «نقش جهان»، «بازارگردانی بانک گردشگری»، «بازنشستگی زندگی» و سرمایهگذاریهای بازار مدیریت میکند. سهم بازار سرمایه از تأمین مالی مبتنی بر بدهی از ۱۵.۵ درصد در سال ۱۴۰۴ به ۱۹.۱۴ درصد افزایش یافته و دارایی صندوقهای درآمد ثابت کارآمد تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰۰ همت رسیده است.اطلاعات مهم کنعانی در رویداد مزبور اعلام عبور دارایی های تحت مدیریت صندوق های با درامد ثابت از 1000 همت بود در حالی که کل ارزش سپرده های مدت دار در شبکه بانکی 4600 همت است.
تحولات جهانی و الزامات صنعت خودرو
کارشناسان اشاره کردند رشد نرخ خودرو در سطح جهانی کند شده و تقاضا به سمت خودروهای برقی (EV) حرکت میکند. مالکیت خودرو جذابیت خود را از دست داده و بازار به سمت دیجیتالیسازی و سرویسهایی نظیر OTA میرود. گزارشهای OICA، PwC و McKinsey مسیر توسعه EV را بدون تزریق سرمایه کلان غیرقابل دستیابی دانستهاند؛ عدم توجه به این روند میتواند صنعت خودروی ایران را به عقبماندگی جدی دچار کند.
چالشها و راهکارهای کوتاهمدت
چالشهای اصلی شامل تشدید تحریمها، دشواری دسترسی به ارز، سیاست قیمتگذاری دستوری و سیاستهای انقباضی بانک مرکزی است. راهکار پیشنهادی، مدل تلفیق تسهیلات با نرخ بهره متفاوت و افزایش همزمان سقف اعتباری در سه بازار (بانکی، پول و سرمایه) است. شادکام تأکید کرد منابع با نرخ بهره بالا باید بر پروژههای زودبازده متمرکز شوند تا ارزش واقعی سرمایهگذاری در شرایط تورمی حفظ شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.