Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

علی بیگ‌زاده، مدیرعامل گروه مالی شهر در وبینار تخصصی نحوه انتشار و معاملات اوراق دولتی با اشاره به اهمیت نرخ بازده در صندوق‌های مختص اوراق دولت گفت: «تنها دلیل عدم استقبال فعلی، نرخ است. بخش اوراق دولتی یک سیگمنت مهم در بازار سرمایه است، اما به‌نظر می‌رسد نرخ فعلی نتواند سلیقه سرمایه‌گذاران را پوشش دهد.»

دلیل عدم استقبال از اوراق دولتی چیست؟

بورس24 : علی بیگ‌زاده، مدیرعامل گروه مالی شهر در وبینار تخصصی نحوه انتشار و معاملات اوراق دولتی با اشاره به اهمیت نرخ بازده در صندوق‌های مختص اوراق دولت گفت: «تنها دلیل عدم استقبال فعلی، نرخ است. بخش اوراق دولتی یک سیگمنت مهم در بازار سرمایه است، اما به‌نظر می‌رسد نرخ فعلی نتواند سلیقه سرمایه‌گذاران را پوشش دهد.»

نرخ؛ عامل تعیین‌کننده جذابیت ابزار جدید

وی گفت: «ابزار صندوق اوراق دولتی، ابزار خوبی است و اگر نرخ‌ها کمی فروکش کند و تورم سامان بگیرد، قطعاً کارآمد خواهد بود. ما در گروه مالی از سازمان بورس تقاضا داشتیم که در کنار صندوق اوراق دولتی، صندوق اوراق شهرداری نیز ایجاد شود تا نرخ برای سپرده‌گذاران جذاب‌تر باشد.» 

وی افزود: «در شرایط فعلی کارآمدی این ابزار محدود است، اما در وضعیت عادی، استقبال از آن حتمی خواهد بود.»

اسناد خزانه در اختیار بازیگران بزرگ؛ راهکار افزایش عمق بازار

بیگ‌زاده در پاسخ به پرسشی  مبنی بر واگذاری بیشتر اسناد خزانه به پیمانکاران و بازیگران بزرگ گفت: «قطعاً همین‌طور است. معاملات اوراق در دنیا بین صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و نهادهای تأمین سرمایه انجام می‌شود. این مذاکرات حرفه‌ای عمق بازار را افزایش می‌دهد.» 

وی افزود: «انتقادی که همیشه به اسناد خزانه داشتیم این بود که زمانی دولت این اوراق را به پیمانکارانی می‌داد که با نیاز فوری و تنزیل بالا، نرخ را به شکلی غیرواقعی تحت‌تأثیر قرار می‌دادند. اگر خرید اوراق به دست مجموعه‌های بزرگ باشد، حجم و مبلغ معاملات بالا می‌رود و سیگنال درست‌تری به بازار داده می‌شود.»

انتقاد به دلالی در تخصیص اوراق و لزوم اصلاح ساختار

وی گفت: «برخی کارمندان دولت که می‌دانند اوراق به کدام پیمانکار تخصیص یافته، به‌عنوان واسطه وارد معاملات شده‌اند و نمی‌گذارند خریداران مستقیم با پیمانکار تعامل کنند. این پدیده را نمی‌توان پنهان کرد و باید جلوی آن را گرفت.» 

وی افزود: «آقای خاتمی به‌درستی تأکید کردند که استفاده از معامله‌گر اولیه و ورود بازیگران بزرگ از طریق شبکه بانکی می‌تواند ساختار را منسجم و منضبط کند. امیدوارم این طرح در سال جاری اجرایی شود.»

پیشنهاد کشف نرخ واقعی با مشارکت گسترده

وی گفت: «لازم است فعالان بازار در روزهای مزنه‌گیری شرکت کنند و پیشنهاد بدهند تا نرخ واقعی اقتصاد کشف شود. دولت نیاز به تأمین مالی دارد و این فرآیند باید با حضور بخش خصوصی و دولتی به نتیجه برسد.» 

وی افزود: «این بازار جوان است و نقص‌هایی دارد، اما هر روز پیشرفت‌هایی داشته و امیدواری وجود دارد که به نقطه مطلوب برسد.»

تشکیل گروه مشورتی فعالان بازار سرمایه

وی گفت: «دسترسی به آقای خاتمی آسان است و ایشان پاسخگو هستند. بهتر است با محوریت گروه مالی یا آکادمی، یک کارگروه ارتباطی تشکیل شود تا انتظارات فعالان بازار به گوش تصمیم‌گیران برسد.» 

وی افزود: «هر ابزار مالی در زمان طراحی نقص‌هایی دارد و باید بهبود مستمر داشته باشد. کمیته‌های مشترک بین دولت و بازار می‌توانند پیشنهادهای عملی و اجرایی ارائه کنند تا بازار شفاف‌تر شود.»

توسعه ابزارهای عمومی؛ از اوراق دولت تا اوراق شهرداری

وی گفت: «بارها درباره اوراق شهرداری صحبت کرده‌ام چون اعتقاد دارم توسعه شهرها نیازمند ابزارهای مالی مناسب است. اگر فعالان بازار سرمایه نظرات خود را در قالب پیشنهاد جمعی مطرح کنند و این پیشنهادها با شرایط دولت سازگار باشد، می‌توان به بازار شفاف‌تر و کارآمدتر رسید.» 

وی افزود: «این بهبودها نه فقط برای سودآوری بنگاه‌ها بلکه برای منافع ملی و پیشرفت کشور اهمیت دارد.»

علی خاتمی، معاون مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت گفت: «در دستگاه اجرایی، مدیر مالی پس از تهیه صفحه بدهی و صورت‌وضعیت، مراحل تأیید را انجام می‌دهد؛ این مراحل ممکن است شامل بررسی مشاور پروژه باشد. پس از این تأیید، بدهی مربوطه بر اساس برنامه خزانه‌داری کل به اوراق دولتی تبدیل می‌شود و به کد معاملاتی پیمانکار منتقل می‌گردد.» 

سکیوریت‌سازی بدهی‌های دولت؛ کامل یا محدود؟

وی افزود: «سؤال مهمی که وجود دارد این است که آیا دولت برنامه دارد تمام بدهی‌های خود را به اوراق بهادار تبدیل کند یا تنها بخشی از آن سکیوریت‌سازی می‌شود. این موضوع به سیاست‌های مالی دولت و ظرفیت بازار سرمایه بستگی دارد و هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اعلام نشده است.»

امکان تهاتر بدهی با سایر پیمانکاران و مالیات

وی گفت: «بحث دیگری که مطرح است، امکان تهاتر بدهی دولت به یک پیمانکار با بدهی یا طلب پیمانکار دیگر و استفاده از این اوراق برای پرداخت مالیات یا دریافت اعتبار مالیاتی است. تجربه مشابه این در قالب اسناد خزانه نوع دوم وجود داشته و می‌توان از آن به‌عنوان مدل اجرایی استفاده کرد.»

تجربه جهانی؛ پرایمری دیلرها و نقش «دیپ پاکت»‌ها

خاتمی یادآور شد: «در دنیا، دولت یا بانک مرکزی درگیر فروش خرد اوراق نمی‌شود؛ بلکه اوراق را به پرایمری دیلرها (معامله‌گران اولیه) می‌فروشد. این دیلرها که منابع مالی بزرگ و توان تأمین مالی دولت را دارند، اوراق را خریداری کرده و به‌صورت تدریجی در بازار عرضه می‌کنند، از تفاوت نرخ سود می‌گیرند و با این کار هم نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهند و هم عمق آن را.»

تجربه عرضه تدریجی اوراق در ایران

وی افزود: «چند سال پیش در ایران نیز تجربه عرضه تدریجی اجرا شد. به‌جای فروش یک‌باره حجم بالا مثلاً ۳۰ یا ۳۲ هزار میلیارد ریال، فرآیند به این شکل بود که وزارت اقتصاد پس از اخذ معافیت از ثبت برای نماد مشخص، عرضه را از طریق فرابورس اطلاع‌رسانی می‌کرد و سپس اوراق را در بخش‌های کوچک‌تر و در زمان‌بندی‌های متعدد می‌فروخت. این مدل تا امروز نیز ادامه دارد.»

لزوم برگزاری جلسات تخصصی برای اصلاح ساختار

معاون مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت گفت: «با توجه به قطعی و وصل شدن بحث‌ها درباره دیپ پاکت‌ها و معامله‌گران اولیه، لازم است جلسه مستقلی به این موضوع اختصاص پیدا کند تا فعالان بازار با جزئیات مدل‌های موفق جهانی و امکان بومی‌سازی آن آشنا شوند.»

منبع خبر: اطلاع رسانی تبلیغی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 276
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24