در شرایطی که زمزمه افزایش نرخ بنزین دوباره صنعت CNG را در کانون توجه قرار داده، شرکت آسیا ناما با اتکای کامل به مواد اولیه داخلی و تثبیت جایگاه در میان خودروسازان، سال ۱۴۰۴ را با جهش چشمگیر فروش و سود پشت سر گذاشت. عبور فروش از ۱.۳ همت، رشد تولید به ۸۰ هزار مخزن، و تأمین ۹۰ درصد نیاز خودروسازان کشور، چهرهای تازه از بزرگترین تولیدکننده مخازن CNG ایران ترسیم کرده است. مدیرعامل شرکت از پیشبینی سود خالص بالای ۳۰۰ میلیارد تومان، درآمد غیرعملیاتی ۱۷۰ میلیارد تومانی و آغاز صادرات به نیجریه و روسیه خبر داد؛ اتفاقاتی که میتواند سهم آسیا ناما را به پیشران صنعت سوخت پاک کشور بدل کند.
بورس24 : افزایش احتمالی نرخ بنزین، بار دیگر نگاهها را متوجه صنعت CNG کرده است؛ صنعتی که با توسعه ظرفیت تولید مخازن و اتکای کامل به مواد اولیه داخلی، آماده جهش تقاضاست. همزمان با تثبیت جایگاه تولیدکنندگان داخلی و ممنوعیت واردات، چشمانداز رشد مصرف سوختهای پاکتر، مسیر تازهای را برای رونق این بازار ترسیم کرده و زمینهساز افزایش تولید و سودآوری شرکتهای فعال در حوزه CNG شده است.
بهروز شاکری، مدیرعامل شرکت آسیا ناما درباره پیشینه و مسیر توسعه این شرکت گفت: شرکت آسیاناما جزو تازهواردهای بازار سرمایه است و در سال ۱۴۰۲ نماد آن در فرابورس درج شد. تأسیس مجموعه به سال ۱۳۸۸ برمیگردد؛ زمانی که همزمان با اجرای طرح هدفمندی یارانهها، شرکت با تسهیلات ارزی پرداختشده به طرحهای سرمایهگذاری در شهرک صنعتی لیا قزوین و با هدف کاهش مصرف بنزین، فرآیند ساخت را آغاز کرد. ماشینآلات وارد و نصب شد و از سال ۱۳۹۲ بهصورت جدی وارد حوزه تولید مخازن CNG و مخازن صنعتی شدیم.
وی افزود: از سال ۱۳۹۴ توانستیم ظرفیت تولید را افزایش داده و مواد اولیه را بهصورت کامل از داخل کشور تأمین کنیم. درحالحاضر آسیا ناما تنها شرکت تولیدکننده مخازن تحت فشار در کشور است که مواد اولیه آن کاملاً داخلیسازی شده و امکان تولید محصول را بهصورت مستقل دارد.
عبور فروش از مرز هزار میلیارد تومان
مدیرعامل آسیا ناما گفت: سال ۱۴۰۴ برای آسیا ناما سال متفاوتی بود. تغییرات مدیریتی در هیئتمدیره و در سطح مدیریت ارشد سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایهگذاری امید، نگرش جدیدی به این شرکت ایجاد کرد. برنامههایی که تدوین شد به افزایش قابلتوجه ظرفیت تولید و فروش منجر شد و امروز آسیا ناما برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود از مرز هزار میلیارد تومان فروش عبور کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر به سقف فروش ۱,۳۰۰ میلیارد تومان رسیدهایم، در حالی که این عدد در سال مالی گذشته ۵۵۰ میلیارد تومان بود. از نظر تعداد تولید نیز از ۵۵ هزار عدد در سال پیش به ۸۰ هزار عدد رسیدهایم.
تأمین ۹۰ درصد مخازن خودروسازان کشور
شاکری گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد مخازن تحویلی به شرکتهای خودروسازی کشور را آسیا ناما تأمین میکند؛ در حالی که سال گذشته این عدد تنها ۳۰ درصد بود. برنامه اصلی امسال ما افزایش ظرفیت تولید و ورود به بازارهای صادراتی است. اکنون برای تولید ۱۵ هزار عدد مخزن جدید طی ماههای آینده و سال پیشرو برنامهریزی کردهایم که برای شرکت یک رکورد تاریخی به شمار میرود.
وی اظهار کرد: با توجه به افزایش ظرفیت و شرایط جدید تولید، توانستیم ممنوعیت واردات مواد اولیه را برای تولیدکنندگان داخلی بگیریم تا تأمین مواد اولیه سایر تولیدکنندگان حوزه CNG نیز توسط ما انجام شود. امکانات فنی لازم را نیز در اختیار داریم.
مذاکرات با دولت و چشمانداز رشد تقاضا
مدیرعامل آسیا ناما افزود: در ماههای اخیر مذاکرات خوبی با دولت انجام دادیم و موفق شدیم موافقتنامههایی دریافت کنیم که در صورت افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ بنزین، منجر به افزایش تقاضا، رشد تولید و بهبود حاشیه سود ما خواهد شد. از آنجا که بخش عمده فروش ما به شرکتهای خودروساز انجام میشود، افزایش تقاضا باعث تسریع نقدشوندگی و بهبود گردش مالی شرکت خواهد شد.
وی در توضیح بازار افزود: اکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد خودروهای باری نظیر وانت آریسان و وانت نیسان بهصورت دوگانهسوز از کارخانه خارج میشوند، همچنین خودروهای سواری سورن و تاکسیها نیز همچنان دوگانهسوز تولید میگردند. به همین دلیل، چشمانداز آتی صنعت CNG همچنان مثبت است.
زنجیره بزرگ CNG و تداوم تقاضا
شاکری تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که در کشور بیش از سههزار جایگاه فعال CNG وجود دارد که همگی باید به فعالیت خود ادامه دهند. از سوی دیگر، ایران منابع گاز بسیار غنی دارد و طبیعی است که مصرف آن باید در مسیر درست مدیریت شود. تا زمانی که خودروهای برقی بهصورت کامل جایگزین نشوند ـ که قطعاً زمانبر خواهد بود ـ مصرف سوخت CNG در کشور پابرجاست.
تنوع تولید و بازار تعویض مخازن
وی اضافه کرد: خط تولید آسیا ناما قابلیت تولید مخازن CNG و همچنین مخازن صنعتی تحت فشار از جمله مخازن اکسیژن را دارد. اگرچه در حال حاضر تمرکز بیشتر ما به دلیل سودآوری بالاتر بر حوزه CNG است، اما سفارشگذاری در سایر حوزهها نیز انجام میشود. نکته مهمی که سهامداران باید در نظر داشته باشند این است که مخازنی که برای خودروها تولید میشوند، دارای تاریخ انقضای ۱۵ ساله هستند و پس از آن باید تعویض شوند. اکنون به مقطعی رسیدهایم که نخستین مخازن تولیدی ما به زمان تعویض نزدیک شدهاند، بنابراین این بازار نیز در سالهای آینده برای شرکت پربارتر خواهد بود.
مدیریت ناترازی انرژی
مدیرعامل آسیا ناما گفت: در سال جاری، ناترازی برق تأثیر حدود ۱۰ درصدی بر راندمان داشت، اما با توسعه زیرساختها و پیشبینیهای فنی توانستیم این اثر را به حداقل برسانیم. اقداماتی نیز برای تأمین انرژی پایدار و استفاده از منابع جدید در دست اجراست و زیرساختهای لازم فراهم شده است. در حوزه گاز نیز تمهیداتی اندیشیدهایم تا تأمین سوخت تولید بدون توقف ادامه یابد.
سه بازار اصلی و برنامه صادراتی
وی در تشریح بازارهای آسیا ناما افزود: ما در حوزه CNG سه بازار اصلی داریم؛ بازار شرکتهای خودروساز، بازار آزاد، و بازار شرکت پالایش و پخش. در بخش خودروسازان، در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مخازن خودروهای صفر کیلومتر دوگانهسوز تولیدی گروه ایرانخودرو و سایپا توسط ما تأمین میشود؛ یعنی از هر ده خودروی دوگانهسوز، نه خودرو از مخازن آسیا ناما استفاده میکند. در بازار آزاد نیز ۳۰ درصد سهم داریم و ۷۰ درصد دیگر توسط سایر شرکتها تأمین میشود. در بازار شرکت پالایش و پخش هم در مرحله نهایی عقد قرارداد تأمین ۴۰ هزار عدد مخزن هستیم.
وی در ادامه از برنامههای توسعه صادرات گفت: در حال انجام مطالعات و برنامهریزی برای صادرات مخازن CNG به کشورهای نیجریه و روسیه هستیم تا از سال آینده صادرات شرکت رسماً آغاز شود.
پیشبینی رشد تقاضا با افزایش نرخ بنزین
شاکری در پایان اظهار کرد: تجربه تاریخی نشان داده است که در دو مقطع گذشته افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای خرید مخزن CNG بهشدت رشد کرده است. پیشبینی ما این است که در صورت سهنرخی شدن یا افزایش حتی ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ فعلی بنزین، تقاضا بالا خواهد رفت و طبیعتاً تولید ما افزایش خواهد یافت. این موضوع بازگشت سرمایه را تسریع کرده و حاشیه سود شرکت را بهمراتب بهبود میدهد.
مسیر سودآوری پایدار و برنامهریزی برای توسعه پروژههای جدید
مدیرعامل آسیا ناما در ادامه گفت:اقدامات مربوط به پروژههای انرژی انجام شده، زمین موردنظر پیشبینی گردیده و سایر مراحل نیز در حال تکمیل است. در حوزه گاز نیز تمهیداتی اندیشیدهایم تا در فصل سرد سال تأثیری بر روند تولید نداشته باشیم. سودآوری شرکت رابطه مستقیمی با صنعت فولاد دارد، زیرا ماده اولیه ما ورق فولادی تولید داخل است. ما سال گذشته عمدتاً از شرکت فولاد هرمزگان خریداری کردیم؛ روند قیمت اسلب در آن مقطع از ۲۹ هزار تومان آغاز شد و اکنون در محدوده ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان قرار گرفته است.
وی افزود:هزینه تبدیل برای تولید ورق به فولاد اکسین پرداخت میشود و امسال بهدلیل خرید بهموقع مواد اولیه و اخذ نرخ مناسب از خودروسازان، روند سود شرکت مطلوب بوده است. گزارش ششماهه ما روی سامانه کدال و همچنین گزارش نهماهه نیز مؤید همین روند مثبت است. برنامهریزی ما این است که سال مالی جاری را با فروش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان به پایان برسانیم.
درآمد غیرعملیاتی و پیشبینی سود ۳۰۰ میلیارد تومانی
شاکری ادامه داد:امسال درآمد غیرعملیاتی حاصل از فروش یکی از املاک شرکت به مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان در صورتهای مالی ثبت شده است. بر این اساس پیشبینی ما برای سود عملیاتی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان و سود خالص بالای ۳۰۰ میلیارد تومان برای ارائه در مجمع عمومی سالانه است.
وی افزود:تلاش ما این است که مجمع سالیانه شرکت در اواسط بهمنماه برگزار شود. سیاست تقسیم سود مطابق تصمیم سهامدار عمده خواهد بود، اما در دو سال گذشته تقسیم سود ۸۰ درصدی داشتهایم. همچنین تا پیش از برگزاری مجمع، افزایش سرمایه به ثبت میرسد تا سهامداران با سهمهای جدید خود در مجمع حضور یابند.
تمرکز بر انرژی خورشیدی و تولید مخازن صنعتی و پزشکی
مدیرعامل شرکت گفت:در حال حاضر اجرای پروژه انرژی خورشیدی در مرحله پیادهسازی است و در کنار آن قصد داریم روی حوزه مخازن جدید، بهویژه برای مصارف پزشکی و صنعتی سرمایهگذاری کنیم. این مسیر، جهت حرکتی آینده آسیا ناما را تعیین خواهد کرد.
وی تصریح کرد:تصور عمومی بازار این است که صنعت CNG رو به افول است، در حالی که واقعیت عکس آن است. با سیاستهای دولت و برنامههای در حال اجرا، این صنعت در مسیر رشد مجدد قرار گرفته است. به سهامداران نوید میدهم که سال آینده برای آسیا ناما سالی بهمراتب پربارتر خواهد بود.
کاهش بهای تمامشده و رشد محسوس سود خالص
شاکری در پایان گفت:کاهش بهای تمامشده از برنامههای اصلی ماست. هر مقدار در این بخش موفقتر عمل کنیم، سودآوری شرکت نیز افزایش خواهد یافت. مقایسه عملکرد سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نشان میدهد که با اجرای برنامههای کاهش هزینه، حداقل ۷۰ درصد کاهش بهای تمامشده محقق شده که منجر به رشد قابلتوجه سود خالص گردیده است.















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.