«سایپا» در نیمه نخست 1404 نشانههای قدرتمند بازگشت عملیاتی را نمایان کرده است؛ کاهش 1.5 همتی زیان خالص به 6.84 همت، چرخش جریان نقد عملیاتی از منفی 4.1 به مثبت 5.3 همت و رشد 68% سود عملیاتی گواهی بر اصلاح مسیر مالی این خودروساز بزرگ هستند. مدیریت کنترلشده هزینههای اداری در سطح 45% زیر نرخ تورم و هدفگذاری تولید 258 هزار دستگاه خودرو در 1404، چشمانداز بازگشت خساپا به سودآوری پایدار را پررنگتر کرده است.
بورس24 : شرکت «ایرانی تولید اتوموبیل سایپا» با نماد «خساپا» در بورس تهران تقریبا 81 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده و در جدید ترین صورت های مالی منتهی به نیمه نخست 1404 توانسته سیگنال مهمی به بازار سرمایه مخابره کند و آن هم بهبود چشمگیر سرفصل سود(زیان) خالص است!
در نیمه نخست 1403 یعنی یک سال قبل، سرفصل زیان خالص «خساپا» برابر با 8.35 هزار میلیارد تومان بود. در دوره جاری این رقم به 6.84 همت رسیده و این یعنی بهبود بیش از 1.5 همتی سرفصل سود(زیان) خالص که یکی از مهمترین درایور های ارزش قیمت سهام بیزینس است.
مهر تایید این بهبود با اهمیت، رشد چشمگیر سرفصل خالص وجوه نقد جریانات عملیاتی است! در صورت جریانات نقدی «خساپا»، در دوره مشابه، این سرفصل برابر با منفی 4.1 همت بوده! اما در دوره جاری به مثبت 5.3 هزار میلیارد تومان رسیده که خب! مبین بهبود قابل ملاحظه وضعیت نقدینگی در این غول خودروسازی کشور است.
البته باید اشاره کرد که کنترل اثربخش سرفصل هزینه های عمومی اداری در رشد 68% سود عملیاتی و بهبود سرفصل سود(زیان) خالص نقش کلیدی داشته! چرا که در اکثر شرکت های بورسی، تحت تاثیر تورم محیط اقتصادی، رشد های سنگین در هزینه های اداری تشکیلاتی گزارش می شود که خب! اثر نامساعدی بر پتانسیل سودسازی شرکت ها دارد!! اما تیم مدیریتی «خساپا» به خوبی توانسته رشد این سرفصل را به سطوح زیر تورم یعنی کمتر از میانگین 50% نگه دارد و در نیمه نخست 1404 نسبت به دوره مشابه رشد 45% این سرفصل را گزارش کرده است.
تیم مدیریتی «خساپا» بودجه جذابی برای نیمه دوم 1404 ارائه کرده است! در 6 ماهه دوم برآورد شده که مجموعا 158.411 دستگاه خودرو فروخته شود. با احتساب تعداد فروش نیمه نخست یعنی 99.518 عدد، در صورت تحقق این بودجه، تعداد فروش شرکت در اسکیل سالانه به حوالی 258 هزار دستگاه خواهد رسید که با نرخ های مندرج در بودجه، برآورد شده که مجموعا 124 الی 125 هزار میلیارد تومان درآمد برای شرکت به همراه داشته باشد.
شایان ذکر است که صنعت خودروسازی نسبت به تحریم ها بسیار حساس بوده و در صورت اجرایی شدن فرآیند اسنپ بک به صور کامل و قطعی، به دلیل سخت تر و گرانتر شدن فرآیند واردات قطعات، شاهد افزایش نرخ های بیشتری در خودروساز ها خواهیم بود و این یعنی ارقام درآمدی و سودسازی شرکت پتانسیل تعدیل مثبت بالایی دارند.















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.