در بازار خودروی ایران، بامو ۲۲۵L تازهوارد که چند شب پیش با بهای حدود ششمیلیارد تحویل شد، حالا در آگهیهای اینترنتی با قیمتهای ۱۴ تا ۱۶میلیارد تومان دیده میشود؛ جهشی حدود سهبرابری که مفهوم «خودرو بهمثابه دارایی سوداگرانه» را دوباره در مرکز توجه قرار داده است و از بازدهی ۳۰۰ درصدی خرید در نظام قیمتگذاری معیوب خبر میدهد.
بورس24 : در مراسم پرشیا خودرو برای جانبازان، سه مدل بامو شامل X1، X2 و ۲۲۵L تحویل شد؛ اما کمتر از دو شب بعد، آگهیهای فروش این خودروها در پلتفرمهای آنلاین منتشر شد. بررسی قیمتها نشان میدهد مدل ۲۲۵L با حدود ششمیلیارد تومان تحویل و حالا در نرخهای بین ۱۴ تا ۱۶میلیارد تومان آگهی شده است؛ فاصلهای که برابر با سود ۳۰۰ درصدی در کمتر از یک هفته است.
سود بدون تولید؛ رشد یک شبه در بازار خودروهای خاص
مقایسه بازدهی این جهش با سایر بازارهای سرمایه نشان میدهد خریداران خودروهای وارداتی در مدت کوتاه به سودی رسیدهاند که از رشد کل بورس، طلا و مسکن در یکسال هم بالاتر است. تحقق چنین سودی بدون هیچ فعالیت تولیدی، بازار خودرو را به صحنه جدیدی از “معامله در کالای مصرفی” تبدیل کرده است.
خودرو لوکس در نقش سهام رشد یافته
رفتار شکلگرفته در این عرضه محدود، خودرو را به نمادی از دارایی تبدیل کرده است. دارندگان چنین خودروهایی نه مصرفکننده بلکه بازیگران شبهسرمایهای هستند که با کمبود عرضه و اختلاف چندبرابری بین قیمت مصوب و بازار آزاد، سود سفتهبازانه میگیرند.
کمیابی عرضه، محرک حباب قیمتی
کارشناسان معتقدند تفاوت ۱۰میلیارد تومانی در کمتر از چند روز، ناشی از نبود نظام نظارت مؤثر و عرضه بسیار محدود است. نتیجه این تمرکز تقاضای فرصتطلبانه، ایجاد حباب قیمتی در خودروهای خاص و دور شدن بازار از کارکرد مصرفی است.
فرار سرمایه به بازار چرخدار
در شرایط کنونی، جهش ۳۰۰ درصدی در قیمت یک خودرو آلمانی، مسیر جدیدی از فرار سرمایه به داراییهای چهارچرخ را نشان میدهد؛ جایی که خودرو نه به قصد استفاده، بلکه برای حفظ ارزش و کسب سود کوتاهمدت خریداری میشود.















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.