تیم مدیریتی جدید ایرانخودرو با سیاستهای تازه و کنترل اثربخش بهای تمامشده، توانسته در نیمه نخست 1404 ورق سود را برگرداند. در شرایط تورمی 50 درصدی، کنترل رشد هزینه تولید در سطح 49 درصد، سیگنال کلیدی بازگشت اعتماد به این غول بورسی است.
بورس24 : در گزارش ماهانه شرکت «ایران خودرو» به عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، پوینت جذابی به چشم می خورد و آن، افزایش میزان تولید دوره 7 ماهه 1404 نسبت به دوره مشابه است. بدین صورت که:
طبق اطلاعات منتشره در سامانه کدال بورس ، در 7 ماهه 1404 مجموعا 323.373 دستگاه خودرو تولید شده است! این عدد در دوره مشابه برابر با 295.144 دستگاه بوده و این یعنی رشد 28.229 هزار عددی در دستگاه های تولید شده؛ عملا 10% رشد تولید را شاهد هستیم.
در سایه این افزایش مقدار تولید، تعداد فروش بیزینس نیز بیشتر شده و با رشد 8% به 308.161 دستگاه رسیده است. از محل فروش این تعداد خودرو، بالغ بر 260 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شده که خب! نسبت به دوره مشابه رشد 56% را نشان می دهد.

توجه فرمایید که نزدیک ترین رقیب این شرکت یعنی «خساپا» شاهد افت دو پارامتر اصلی تولید و فروش خودروها هستیم! که البته باید گفت این وضعیت در بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت خودروسازی دیده می شود و فعلا «ایران خودرو» توانسته در حوزه تولید و فروش محصولات نسبت به رقبا بهتر عمل کند.
در این مدت 7 ماهه، متوسط رقم درآمدهای ماهانه برابر با 37.1 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. این پارامتر در دوره مشابه در سطح 23.9 همت بوده و این یعنی رشد 13.2 همتی در میانگین درآمدهای ورودی به بیزینس.
سیگنال مهم صورت سود و زیان «خودرو»
یک سیگنال مهم در صورت های مالی 6 ماهه خود به بازار بورس مخابره کرده و آن بهبود چشمگیر سرفصل سود ناخالص است.
در نیمه نخست 1404 تیم مدیریتی «خودرو» با وجود رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات ارزی، با کنترل اثربخش هزینه های اصلی یعنی بهای تمام شده و رشد درآمدها توانسته سرفصلی که در دوره مشابه برابر با زیان ناخالص به رقم 2.1 همت بود، به سود ناخالص به ارزش 1.21 همت برساند!

البته که در نظر داشته باشید شرکت هنوز درگیر سیاست نادرست قیمت گذاری دستوری است! و اگر این سیاست نبود، مسلما سرفصل های کلیدی صورت سود و زیان نظیر سود ناخالص، سود عملیاتی، سود خالص و سود هر سهم در وضعیت به مراتب بهتری قرار داشتند!
البته پافشاری تیم مدیریتی جدید در تنظیم سیاست هایی که به نفع شرکت و سهامداران باشد، یک پارامتر بسیار مهم در بهبود سود ناخالص شرکت به شمار می رود.
توجه فرمایید که در یک سال گذشته، نرخ تورم محیط اقتصادی کشور حداقل 50% بوده و با این وجود، تیم مدیریتی خودرو توانسته میزان رشد بهای تولید را در همین سطوح نرخ تورم نگه دارد (رشد 49%)! و این در حالیست که در بسیاری از شرکت های بورسی، شاهد سبقت رشد بهای تولید نسبت به تورم و در نتیجه اثرنامساعد بر حاشیه سود ناخالص هستیم.
از صورت جریانات نقدی شرکت برداشت می شود که وضعیت نقدینگی بهبود یافته! چرا که سرفصل خالص وجوه نقد عملیاتی با رشد 20% نسبت به دوره مشابه به حوالی مثبت 7 همت رسیده است. همچنین 22.7 همت پول تازه نفس (تسهیلات مالی) وارد سیستم نقدینگی شرکت شده که خب! عملا دست مدیریت شرکت را در بهبود کنترل عملیات جاری و یا اجرای پروژه های اقتصادی و همچنین پیشبرد پروژه های فعلی بازتر کرده است. در نظر داشته باشید که در اقتصادی که نرخ تورمش حداقل 50% است، استفاده از تسهیلات با نرخ حوالی 23% کاملا توجیه اقتصادی دارد.
چارت تکنیکال:
سهام شرکت در درون یک کانال بلندمدت در حرکت بوده و در صورت تداوم و یا بهبود بیشتر وضعیت بنیادی فعلی، انتظار می رود که سقف این کانال شکسته شود. سهم نسبت به میدلاین کانال واکنش خوبی داشته و از اوایل مهر (6 مهر) تا به امروز (20 ابان) تقریبا 38% سود به سهامداران داده است.
















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.