مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند از بومیسازی دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC در کشور در پالایشگاه شازند خبر داد.
بورس24 : مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند از بومیسازی دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC در کشور در پالایشگاه شازند خبر داد.
رضا چراغی، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت اورهال این مجموعه گفت: امروز با افتخار اعلام میکنیم که پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند یکی از بزرگترین اورهالهای تاریخ صنعت نفت کشور را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده خدمترسانی به مردم عزیز ایران است.
وی افزود: در این پروژه، حدود 14 واحد عملیاتی طی سه ماه گذشته تحت تعمیرات اساسی قرار گرفتند. برخی از این واحدها طبق زمانبندی استاندارد وارد اورهال شدند، اما دو واحد مهم شامل آیزوماکس و واحد تولیدکننده بخش اعظم بنزین کشور با چالشهای جدی مواجه بودند. واحد آیزوماکس که سال گذشته دچار حریق شد، قرار بود از سال 1400 وارد تعمیرات شود، اما به دلیل مشکلات تأمین متریال و کاتالیست، این کار تا امسال به تعویق افتاد. خوشبختانه با وجود کارشکنیها، کاتالیست مورد نیاز تأمین و وارد پالایشگاه شد و اکنون آماده تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستیم.
چراغی تصریح کرد: در خصوص واحد RFCC که پیچیدهترین واحد پالایشگاهی در کشور و حتی خاورمیانه محسوب میشود، باید اشاره کنم که از زمان بهرهبرداری تاکنون تعمیرات اساسی در آن انجام نشده بود. این واحد که تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین کشور را بر عهده دارد، نیازمند اورهال فوری بود. با وجود شرایط سخت و تأخیرهای ناشی از جنگ تحمیلی، نهایتاً با همت همکاران داخلی و همکاری نیروهای خارجی، تعمیرات اساسی این واحد نیز با موفقیت به پایان رسید. کاتالیست آن در هفته جاری شارژ خواهد شد و انشاءالله تا پایان هفته تولید بنزین از سر گرفته میشود.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: این دستاورد بزرگ نتیجه تلاش بیوقفه کارکنان پالایشگاه، حمایت مسئولان استانی و کشوری، و همکاری شرکت پالایش و پخش کشور است. جا دارد از پیمانکاران داخلی و بهویژه بزرگترین شرکت پیمانکاری استان مرکزی که در اجرای پروژه RFCC نقشآفرینی کردند، تشکر ویژه داشته باشم.
وی افزود: پس از اتمام موفقیتآمیز اورهال اساسی پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند، برنامههای گستردهای برای افزایش تولید سوخت و فرآوردههای نفتی در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم با بهرهبرداری مجدد واحدها، ظرفیت تولید سوخت کشور افزایش یابد و فرآوردههای متنوعتری نیز عرضه شود.
چراغی بیان کرد: در کنار این تعمیرات، دو موضوع مهم زیستمحیطی که سالها محل بحث با سازمان محیط زیست بود نیز حل و فصل شد. یکی از این موارد تست و تأیید شده و مورد دوم نیز هفته آینده وارد مدار خواهد شد تا بتوانیم مذاکرات لازم را با سازمان محیط زیست انجام داده و استانداردهای لازم را کسب کنیم.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: واحد RFCC که نزدیک به 12 سال بدون تعمیرات اساسی فعالیت داشت، در این اورهال با خرابیهایی چهار برابر بیش از پیشبینیها مواجه شد. این شرایط تصمیمی بزرگ و پرریسک برای مدیریت پالایشگاه بود، چرا که کشور در وضعیت حساس تأمین سوخت قرار داشت و حتی بحث واردات بنزین مطرح بود. با این حال، با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش و تلاش شبانهروزی پیمانکاران و کارکنان، تعمیرات اساسی این واحد به پایان رسید.
بومیسازی دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC در کشور
وی افزود: تأمین کالا و متریال مورد نیاز این پروژه بسیار دشوار بود، اما واحد بازرگانی پالایشگاه توانست این مأموریت را با موفقیت انجام دهد. حجم کار سه تا چهار برابر بیشتر از برنامهریزی اولیه بود، اما تیمهای اجرایی با کمترین عقب ماندگی از زمانبندی توانستند پروژه را به سرانجام برسانند.
چراغی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم این اورهال، بومیسازی دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC در کشور بود. برای نخستین بار، این دانش در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکتهای پیمانکاری داخلی ثبت و مستندسازی شد. این تجربه ارزشمند در آینده برای پالایشگاه نفت اصفهان که در حال ساخت واحد مشابه است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند افزود: علیرغم فشارهای موجود برای بازگشت سریع واحدها به مدار تولید، پالایشگاه توانست در ششماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سود شرکت بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد. انتظار داریم پس از راهاندازی کامل واحدها در هفته آینده، کمبود تولید سه تا چهار ماه گذشته جبران شود و علاوه بر سودآوری اقتصادی، نقش مهمی در تأمین سوخت کشور ایفا کنیم.
وی ادامه داد: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 110 میلیون لیتر است. با افزایش ظرفیت پس از اورهال و برنامهریزی شرکت ملی پالایش و پخش، پیشبینی میشود این رقم به حدود 122 میلیون لیتر در روز برسد که گام بزرگی در جهت تأمین پایدار سوخت کشور خواهد بود.
حجم کار و خرابیها فراتر از پیشبینیها بود
چراغی بیان کرد: یکی از نکات مهم در این اورهال، بحث مدت زمان انجام تعمیرات اساسی بود. به اذعان شرکتهای خارجی که در طراحی و برنامهریزی این پروژه نقش داشتند، حجم کار و خرابیها فراتر از پیشبینیها بود. برآورد اولیه برای این اورهال حدود 40 میلیون یورو بود، اما با اتکا به دانش فنی متخصصان ایرانی، ظرفیتهای بومی و ساخت و بازسازی قطعات در داخل کشور، توانستیم بخش بزرگی از هزینهها را صرفهجویی کنیم و از خروج ارز جلوگیری نماییم. این اورهال بزرگترین پروژه تعمیراتی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور تا امروز محسوب میشود.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: در شرایطی که کشور با بحران بنزین و ناترازی انرژی مواجه بود، هماهنگیهای لازم با شرکت ملی پالایش و پخش از حدود یک سال قبل انجام شده بود تا ذخیرهسازی کافی صورت گیرد. همین تدابیر موجب شد که علیرغم توقف تولید، 8 میلیون لیتر بنزین از واحد RFCC، کشور دچار تنش جدی در تأمین سوخت نشود. مصرف روزانه بنزین در کشور نوسانی است و گاهی به بیش از 130 میلیون لیتر میرسد، اما با مدیریت ذخایر، توانستیم نیاز بین 110 تا 120 میلیون لیتر را پوشش دهیم.
وی ادامه داد: برنامهریزی اولیه برای تعمیرات این واحد حدود 70 تا 80 روز بود، اما پس از باز شدن واحد، مشخص شد خرابیها چندین برابر پیشبینیهاست. به طور مثال، عملیاتهای رفراکتوری نزدیک به پنج برابر و عملیاتهای مکانیکی بیش از سه برابر افزایش یافت. این شرایط موجب شد زمان پروژه طولانیتر شود، اما تصمیم گرفتیم تعمیرات را بهطور کامل انجام دهیم تا در سال آینده دوباره مجبور به توقف و باز کردن واحد نباشیم.
چراغی تصریح کرد: با وجود سختیها و فشارهای ناشی از شرایط کشور، این اورهال نه تنها به پایان رسید، بلکه تجربهای ارزشمند برای صنعت نفت ایران به همراه داشت. اکنون دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC در کشور بومیسازی شده و این دستاورد میتواند در پروژههای مشابه، از جمله واحد در حال ساخت پالایشگاه اصفهان، مورد استفاده قرار گیرد. این موفقیت بزرگ نشان میدهد که با اتکا به توان داخلی و مدیریت جهادی، میتوان پیچیدهترین پروژههای صنعت نفت و گاز را با موفقیت به سرانجام رساند.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند عنوان کرد: در خط مقدم این اورهال، همکاران ما در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند حضور داشتند و خوشبختانه کار به شکلی اصولی و اساسی انجام شد که تا 10 سال آینده نیاز به تعمیرات مشابه نخواهیم داشت. کشور بهطور طبیعی با ناترازی انرژی مواجه است، اما با تدابیر انجامشده و ذخایرسازی مناسب، توانستیم این دوره حساس را بدون تنش جدی پشت سر بگذاریم.
وی در پاسخ به پرسش رسانهها درباره ارتباط این اورهال با طرح کوک سوزنی گفت: تعمیرات اساسی اخیر ارتباط مستقیمی با طرح کوک سوزنی ندارد و هدف اصلی، بازسازی واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت بنزین بوده است. البته در خلال این تعمیرات، دو موضوع مهم زیستمحیطی نیز برطرف شد؛ یکی از آنها هفته گذشته تست و تأیید شد و دیگری نیز هفته آینده وارد مدار خواهد شد تا در رنج استاندارد قرار گیرد. بنابراین نگرانی خاصی از این بابت وجود ندارد.
چراغی بیان کرد: طرح کوک سوزنی بر اساس ماده 45 قانون برنامه هفتم توسعه بهعنوان یکی از طرحهای کیفیسازی تعریف شده و اجرای آن برای پالایشگاه شازند الزامی است. همانطور که پالایشگاه بندرعباس موظف به اجرای کوک اسفنجی و پالایشگاه اصفهان موظف به اجرای پروژه RFCC است، برای پالایشگاه شازند نیز کوک سوزنی در نظر گرفته شده است. این تصمیم در سطح حاکمیت گرفته شده و ما موظف به اجرای آن هستیم.
اصل موضوع اجرای طرح کیفیسازی است
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: طبیعی است که هر پروژهای در این سطح، ملاحظات زیستمحیطی دارد و سازمان محیط زیست نیز نظرات و کامنتهای خود را ارائه کرده است. ما طی یک سال گذشته جلسات متعدد کارشناسی با سازمان محیط زیست داشتهایم و به بخشهای خوبی رسیدهایم. اجرای این پروژه هم از نظر قانونی و هم از نظر اقتصادی ضروری است؛ چرا که عدم اجرای آن علاوه بر ترک فعل قانونی، موجب از دست رفتن 5 درصد تخفیف خواهد شد که ارزش مالی بسیار بالایی برای پالایشگاه دارد.
وی بیان کرد: بنابراین، چه این پروژه تحت عنوان کوک سوزنی اجرا شود و چه با نام دیگری، اصل موضوع اجرای طرح کیفیسازی است که باید انجام شود. ما متعهدیم استانداردهای زیستمحیطی را در بالاترین سطح رعایت کنیم و همانطور که سابقه پالایشگاه نشان داده، دغدغه محیط زیست همواره در اولویت بوده است. این پروژه در نهایت با تعامل و توافق با سازمان محیط زیست به سرانجام خواهد رسید و قطعاً در چارچوب استانداردهای ملی و بینالمللی اجرا خواهد شد.
چراغی در خصوص واحد TGT که دیر به سرویس آمده بود، گفت: این واحد یکی از پیچیدهترین بخشهاست و بسیاری از قطعات آن جزو اقلام تحریمی محسوب میشوند. همین موضوع تأمین تجهیزات را دشوار کرده بود. خوشبختانه با تلاش بخش مهندسی پالایشگاه، اورهال این واحد انجام شد و نتایج تستهای هفته گذشته نشان داد عملکرد آن در سطح قابل قبول قرار گرفته است. اگر بررسی کنید، در سطح کشور تعداد محدودی از واحدهای TGT در سرویس هستند و این دستاورد برای پالایشگاه شازند بسیار ارزشمند است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: در خصوص طرح کوک سوزنی نیز باید تأکید کنم که این پروژه بر اساس ماده 45 قانون برنامه هفتم توسعه بهعنوان طرح کیفیسازی تعریف شده و اجرای آن برای پالایشگاه شازند الزامی است. ما موظفیم قانون را اجرا کنیم و اگر در آینده تصمیمی برای تغییر یا جایگزینی این پروژه گرفته شود، آن را نیز دنبال خواهیم کرد. بنابراین موضوع، یک تکلیف قانونی است و خارج از حوزه اختیارات ما نیست.
وی ادامه داد: در طرح کوک سوزنی، اصلاحات مهمی انجام شده تا نگرانیهای زیستمحیطی برطرف شود. برای مثال تأمین آب از محل پروژههای بازچرخانی پساب شازند و آستانه و کولینگ هیبریدی انجام خواهد شد، بدون برداشت اضافی از منابع منطقه، تأمین گاز سوخت از طریق جمعآوری و شیرینسازی گازهای فلر صورت میگیرد، نه برداشت مازاد، یک مشاور محیط زیستی مورد تأیید سازمان محیط زیست الزامات استاندارد را مشخص کرده و ما موظف به رعایت آن هستیم.
در شرایط پس از جنگ 12 روزه با ناترازی برق کشور همراهی کردیم
چراغی تصریح کرد: ما معتقدیم با اصلاحات جدید، این پروژه نه تنها اثر منفی زیستمحیطی ندارد بلکه اقدامی مثبت در جهت کاهش آلایندهها خواهد بود. به عنوان نمونه، در فاز اول تولید نفت کوره با کیفیتتر پیشبینی شده که همین امسال توانستیم نزدیک به 300 میلیون لیتر نفت کوره برای نیروگاه شازند ذخیرهسازی کنیم و این نیروگاه طی هفتههای اخیر از آن استفاده کرده است. این اقدام نشاندهنده تعهد پالایشگاه به مسائل زیستمحیطی و اقلیم منطقه است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند عنوان کرد: علاوه بر این، پالایشگاه شازند در شرایط پس از جنگ با ناترازی برق کشور همراهی کرد و روزانه بین 10 تا 12 مگاوات برق تولیدی خود را به شبکه سراسری تزریق نمود؛ اقدامی که معادل تأمین برق برای حدود 65 هزار واحد مسکونی بود و در هیچ پالایشگاه دیگری در کشور سابقه نداشت. همچنین برای نخستین بار، پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند طی ماههای اخیر حتی یک قطره آب از حقابه سد کمال صالح برداشت نکرده و نیاز خود را از طریق پروژههای جمعآوری و بازچرخانی پساب تأمین کرده است.
وی بیان کرد: این اقدامات فراتر از وظایف ذاتی پالایشگاه انجام شدهاند و نشان میدهند که مجموعه ما به مسائل زیستمحیطی و توسعه پایدار منطقه اعتقاد جدی دارد. در نهایت، هر پروژهای که در پالایشگاه تعریف شود، چه کوک سوزنی و چه پروژههای دیگر، با رعایت استانداردهای زیستمحیطی و در تعامل با سازمانهای متولی اجرا خواهد شد.
چراغی عنوان کرد: در جریان این اورهال بزرگ، حدود 5500 نفر نیروی بیرونی در کنار نیروهای داخلی پالایشگاه فعالیت داشتند. از این تعداد، نزدیک به 350 نفر نیروهای خارجی بودند که عمدتاً از کشورهای کرهجنوبی، هندوستان و برخی اتباع کشورهای دیگر مانند اندونزی حضور داشتند. این نیروها تحت قرارداد با شرکت ساز انرژی در کنار پیمانکاران داخلی و نیروهای بومی فعالیت کردند. علت حضور نیروهای خارجی این بود که واحد RFCC پالایشگاه شازند بهعنوان پیچیدهترین واحد پالایشگاهی در خاورمیانه شناخته میشود و تا پیش از این هیچ تجربهای از تعمیرات اساسی آن در کشور وجود نداشت. باز کردن این واحد ریسک بزرگی بود، چرا که نگرانی وجود داشت پس از باز شدن، امکان بستن و راهاندازی مجدد آن فراهم نشود. با این حال، تصمیم مدیریتی بزرگی گرفته شد و واحد باز شد؛ در همان زمان مشخص شد میزان خرابیها بسیار بیشتر از پیشبینیهاست و عملاً با یک فاجعه فنی مواجه بودیم.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: در این شرایط، حضور نیروهای خارجی در کنار پیمانکاران داخلی با دو هدف انتقال دانش و تجربه تعمیرات واحدهای مشابه در دنیا به متخصصان ایرانی و پشتیبانی فنی برای کاهش ریسک در فرآیند بازسازی و راهاندازی مجدد واحد انجام شد، امروز با اطمینان میتوان گفت که نیروهای داخلی پالایشگاه و پیمانکاران بومی توانایی انجام تعمیرات اساسی واحدهای پیچیده RFCC را از صفر تا 100 دارند؛ موضوعی که شاید شش ماه پیش نمیتوانستیم با این قاطعیت بیان کنیم.
وی بیان کرد: تعمیرات سال 1398 تنها یک بازبینی کلی بود و تغییرات اساسی در تجهیزات انجام نشد. اما در این اورهال، بسیاری از تجهیزات واحد بهطور کامل نوسازی شدند و تجهیزات جدید جایگزین گردید. از سال 1400 فرآیند تأمین تجهیزات آغاز شد، اما به دلیل تحریمها و مشکلات دسترسی به منابع اصلی، تأمین برخی قطعات با دشواری همراه بود. با وجود این، بخش عمدهای از تجهیزات حیاتی واحد ساخته و نصب شد و اکنون امیدواریم تا 10 سال آینده نیازی به تعمیرات اساسی مشابه در این واحد نداشته باشیم.
بسیاری از صنایع که روزگاری سودهای بالایی داشتند امروز زیانده شدهاند
چراغی عنوان کرد: در استان مرکزی و سایر نقاط کشور، بسیاری از صنایع که روزگاری سودهای بالایی داشتند امروز زیانده شدهاند. علت اصلی این زیاندهی، یا عدم انجام اورهال به موقع و کار نکردن با ظرفیت کامل بوده، یا افزایش هزینههای تولید نسبت به قیمت فروش محصولات. این وضعیت نشان میدهد اگر پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند به عنوان یک پالایشگاه ملی در زنجیره پاییندست حرکت نکند، آیندهای مشابه در انتظار آن خواهد بود.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار داشت: در حال حاضر برخی پالایشگاهها بدهکار دولت هستند و برخی طلبکار. پالایشگاه شازند جزو مجموعههای طلبکار از دولت است و چند ده همت طلب دارد. اما اگر این طلبها در زنجیره پاییندست تبدیل به پروژه و نقدینگی نشود، در سالهای آینده پالایشگاه نیز به سمت زیاندهی خواهد رفت. بررسی صورتهای مالی از سال 1400 تا 1403 نشان میدهد سود پالایشگاه روند نزولی داشته است. خوشبختانه در ششماهه نخست سال 1404، سود پالایشگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر شده است؛ آن هم در شرایطی که سه ماه از این دوره واحدهای بنزینساز در اورهال بودند و عملاً نیمی از ظرفیت پالایشگاه خارج از مدار بود. این نشان میدهد اقدامات اصلاحی در فروش محصولات ویژه و مدیریت مالی اثرگذار بوده است.
وی ادامه داد: با این حال، افزایش سود به تنهایی کافی نیست. این سود عمدتاً به شکل طلب از دولت شناسایی میشود و نقدینگی واقعی در اختیار پالایشگاه قرار نمیگیرد. به تعبیر ساده، نباید به نقطهای برسیم که پالایشگاه پولدارِ فقیر باشد؛ یعنی روی کاغذ سودآور اما در پرداخت حقوق کارگران و کارکنان دچار مشکل. راهکار اساسی، حرکت جدی به سمت زنجیره پاییندست است؛ یعنی تعریف و اجرای پروژههای جدید در مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ که نقدینگی واقعی ایجاد کند و سودآوری پایدار را تضمین نماید.
چراغی بیان کرد: بر اساس ماده 45 قانون، اجرای پروژههای کیفیسازی الزامی است. علاوه بر آن، پالایشگاه شازند پروژههای متعددی را در حوزه پاییندست آغاز کرده است؛ برخی وارد فاز پیمانکاری شدهاند و برخی در مرحله طراحی و مهندسی هستند. این پروژهها میتوانند آینده مالی پالایشگاه را تضمین کنند و مانع از زیاندهی در سالهای آینده شوند. هدف ما این است که علاوه بر سود حسابداری، نقدینگی واقعی در اختیار داشته باشیم تا پالایشگاه بتواند حیات خود را با قدرت ادامه دهد.
برنامهریزی ما پس از اورهال این بوده که بتوانیم تولید بنزین یورو 5 را آغاز کنیم
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: برنامهریزی ما پس از اورهال این بوده که بتوانیم تولید بنزین یورو 5 را آغاز کنیم. این اقدام بر حجم تولید اثرگذار نخواهد بود، بلکه کیفیت سوخت ارتقا پیدا میکند. پیشبینی ما این است که حداقل 40 تا 50 درصد از تولید روزانه بنزین پالایشگاه، یعنی حدود 15 تا 16 میلیون لیتر، به استاندارد یورو 5 برسد. این موضوع پاسخ مستقیم به نیاز کشور در حوزه کیفیت سوخت خواهد بود.
وی افزود: پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند تنها پالایشگاهی است که موفق به دریافت تأییدیه اداره استاندارد برای مصرف انرژی شده است. با اجرای تعمیرات اساسی و پاکسازی تجهیزات، مصرف انرژی به شکل محسوسی کاهش یافته و سیستم مدیریت انرژی پالایشگاه به صورت ماهانه عملکرد واحدها را پایش میکند. دورههای تعمیرات اساسی واحدها بر اساس ریسک و خرابیها تنظیم شده است؛ بهگونهای که واحدهای کاتالیستی اکنون هر 3 تا 4 سال یکبار و سایر واحدها هر 4 تا 5 سال یکبار وارد اورهال میشوند.
چراغی در خصوص پرسشهای مطرحشده درباره سهم آلایندگی پالایشگاه شازند در سیاهه انتشار هوای اراک اظهار کرد: گزارشهای اولیه تناقضاتی داشت و با واقعیت فنی پالایشگاه همخوانی نداشت. جلسات متعددی با سازمان محیط زیست برگزار شد و مستندات کامل ارائه گردید. بر اساس بررسیهای انجامشده، سهم واقعی پالایشگاه در آلایندگی بسیار کمتر از ارقام اعلامشده است و قرار است این آمارها توسط دستگاههای متولی اصلاح شود.
وی ادامه داد: در زمینه تأمین سوخت نیروگاه شازند نیز باید اشاره کنم که امسال توانستیم نزدیک به 300 میلیون لیتر مازوت کمسولفور ذخیرهسازی کنیم. این اقدام به واسطه اورهال انجام شد و مخازن نیروگاه، پالایشگاه و شرکت پخش به طور کامل پر شدند. بنابراین تا پایان امسال مشکلی در تأمین سوخت نیروگاه وجود نخواهد داشت. اما برای سالهای آینده تنها راهکار پایدار، اجرای فاز اول پروژه کوک سوزنی است که تولیدکننده مازوت کمسولفور خواهد بود. این فاز میتواند نیاز نیروگاه را به صورت مداوم تأمین کند و آلایندگی را در رنج استاندارد سازمان محیط زیست نگه دارد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: ما این پیشنهاد را به سازمان محیط زیست ارائه کردهایم و اعلام آمادگی کردهایم که فاز نخست پروژه را بدون تأخیر اجرا کنیم. پس از آن، در صورت جمعبندی و توافق بر سر الزامات زیستمحیطی، میتوانیم وارد فاز دوم یعنی تولید کوک شویم. تأکید ما این است که اجرای فاز اول پروژه نه تنها آلایندگی را کاهش میدهد بلکه تضمینکننده تأمین سوخت نیروگاه شازند در سالهای آینده خواهد بود.
سیاست ما این است که تأمین تجهیزات از داخل و خارج به صورت همزمان انجام شود
چراغی ادامه داد: در آینده نزدیک، ظرف یکی دو ماه آینده، نتایج کامل اورهال و اقدامات انجامشده در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بهطور رسمی اعلام خواهد شد. یکی از نکات برجسته این پروژه، اقتدار ملی و همیت جمعی بود که در میان همه کارکنان از نیروهای ساده تا مدیران ارشد جریان داشت. این همدلی و انرژی مثبت موجب شد پروژهای به این عظمت بدون کوچکترین حاشیه و با موفقیت کامل به پایان برسد.
وی در پاسخ به پرسش درباره ارزیابی کیفیت تعمیرات و میزان نوسازی تجهیزات اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما در مدیریت ریسک، تأمین به موقع کاتالیست بوده است. برخی واحدها پس از اورهال آماده به کار هستند اما به دلیل تأخیر در تأمین کاتالیست با ظرفیت کامل فعالیت نمیکنند. بخشی از این کاتالیستها باید توسط سازندگان داخلی تولید شود و ما اعتماد کردهایم که این کار هرچه سریعتر انجام شود. با این حال، برای کاهش ریسک و تضمین تولید حداکثری، تأمین از خارج نیز در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: تجربه سال گذشته نشان داد که اتکا صرف به تأمین داخلی میتواند مشکلاتی ایجاد کند؛ واحدی که چندین بار دچار مشکل شد به دلیل عدم تأمین به موقع تجهیزات داخلی در نهایت حادثهای را تجربه کرد. بنابراین، اکنون سیاست ما این است که تأمین تجهیزات از داخل و خارج به صورت همزمان انجام شود تا توقف تولید یا کاهش ظرفیت پالایشگاه رخ ندهد. این موضوع با همکاری وزارت صنعت و شرکت ملی پالایش و پخش در حال پیگیری است تا هم سازندگان داخلی به تعهدات خود عمل کنند و هم امکان واردات تجهیزات حیاتی فراهم باشد. هدف نهایی این است که پالایشگاه شازند بدون وقفه و با ظرفیت کامل در مدار تولید باقی بماند و از تکرار مشکلات گذشته جلوگیری شود.















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.