Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

پارس‌خودرو با وجود ظرفیت تولید بسیار محدود، پیش‌فروش گسترده پارس نوآ را آغاز کرده و خطر تکرار تجربه تلخ تأخیرهای شاهین دوباره جدی شده است؛ مشتریان ال۹۰ ایرانی احتمالاً با صف‌های طولانی تحویل تا ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ روبه‌رو خواهند شد.

دلخوش به تحویل ال۹۰ ایرانی نباشید

بورس24 : پارس‌خودرو در شرایطی دومین مرحله پیش‌فروش «پارس نوآ» را کلید زده که میزان تولید واقعی این خودرو فاصله چشمگیری با حجم تقاضا دارد. طبق اعلام رسمی شرکت، تا پایان سال ۱۴۰۴ تنها دو هزار دستگاه پارس نوآ از خط تولید خارج می‌شود و برنامه سال ۱۴۰۵ نیز حداکثر ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود؛ رقمی که حتی پاسخگوی بخش کوچکی از ثبت‌نام‌های انجام‌شده نیست. در مرحله نخست پیش‌فروش، ۳۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و فقط ۱۳ هزار نفر برنده شدند، اما همین برندگان نیز طبق زمان‌بندی فعلی باید ماه‌ها برای تحویل منتظر بمانند. با شروع مرحله دوم پیش‌فروش، صف انتظار عملاً به سال‌های ۱۴۰۵ و احتمالاً ۱۴۰۶ کشیده می‌شود.

سابقه شاهین؛ هشداری که نادیده گرفته شد

آنچه امروز درباره پارس نوآ رخ می‌دهد، نسخه تکرارشده تجربه تلخ «شاهین» است؛ خودرویی که سایپا به دلیل فشار سیاست‌های فروش و کمبود قطعات، هرگز نتوانست مطابق وعده‌ها تولید کند. هزاران مشتری شاهین، چه در نسخه دستی و چه اتوماتیک، بیش از یک تا دو سال در انتظار تحویل مانده‌اند. سایپا بارها اعلام کرده مشکل اصلی، ناتوانی تأمین‌کنندگان در تحویل قطعات بوده است؛ با این حال، پارس‌خودرو بدون حل این گره ریشه‌ای در حال تکرار همان مسیر است.

خط تولید فعلی این شرکت حتی برای تامین قطعات بدنه خودروهای موجود نیز با مشکل روبه‌روست و توان عملیاتی کامل ندارد. در چنین شرایطی راه‌اندازی خط جدید برای پارس نوآ، بیش از آنکه به معنای توسعه باشد، خطر انباشته شدن تعهدات جدید را پررنگ‌تر می‌کند.

خالی‌فروشی یا راهی برای زنده ماندن؟

تحلیل‌گران صنعت خودرو معتقدند پیش‌فروش گسترده پارس نوآ صرفاً یک اقدام مالی برای کاهش کسری نقدینگی و تسویه بخشی از بدهی‌های سنگین شرکت است. پارس‌خودرو همچنان حجم بالایی از تعهدات معوق شاهین را بر دوش دارد و همزمان با آغاز خط جدید، مشتریان را به سمت طرح‌های چند ده‌هزار میلیاردی پیش‌فروش هدایت می‌کند. این مدل فروش—که بارها در صنعت خودرو تکرار شده—در افکار عمومی به‌عنوان «خالی‌فروشی» شناخته می‌شود: دریافت پول امروز، تحویل خودرو در آینده نامعلوم.

در نهایت، مشتریانی که به امید جایگزین داخلی ال۹۰ وارد طرح شده‌اند، با خطر تجربه دوباره سرنوشت شاهین مواجه هستند. بدون اصلاح ساختار تأمین قطعه و افزایش واقعی ظرفیت تولید، هیچ تضمینی برای تحویل به‌موقع وجود ندارد و خریداران عادی دوباره در معرض همان چرخه آشنا قرار می‌گیرند: پرداخت پول، انتظار طولانی و بلاتکلیفی.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 287
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24