Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رئیس شورای رقابت با تاکید بر این نکته که در سال های اخیر از تولید خودروی ملی فاصله گرفته ایم، افزود: در رقابت بین افزایش سهم تولید داخل و واردات خودرو این واردات است كه گوی سبقت را ربوده است.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت اصل 44 در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: شورای رقابت بر اساس فصل 9 قانون اصلاحات اصل 44 حق دارد بر اساس وظایف تعیین شده در این قانون اقدامات لازم را برای تعیین قیمت خودرو به مرحله اجرا بگذارد، البته دستورالعمل قیمت در اقتصاد فقط به یک قیمت ختم می شود و در زمان های مختلف پارامترهای متعددی در این دستورالعمل گنجانده می شود. بر همین اساس  قیمت خودروی تعیین شده از سوی شورای رقابت بر اساس قیمت پایه خودرو تعیین شده است.
 
رئیس شورای رقابت در پاسخ به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این موضوع که شورای رقابت مسئول تعیین قیمت خودرو نیست و قیمت گذاری باید به سازمان حمایت از مصرف کنندگان واگذار شود، تصریح کرد: یكی از مشكلات شورای رقابت از بدو شروع فعالیت آن بود که بعضی از موسسات دولتی برخی وظایف را انجام می دادند که طبق ماده 92 قانون اصل 44 باید این وظایف از انها فسخ و به شورای رقابت منتقل شود.
 
پژویان  ادامه داد: حدود 150 کشور دارای شورایی مشابه شورای رقابت هستند که اولین شورا که سابقه آن به قرن گذشته برمیگردد مربوط به کشور آمریکا است و عمده شوراهای تشکیل شده در دنیا بعد از دهه 80 میلادی تشکیل شده و دارای تشکیلاتی مستقل تر از دولت برای کنترل بازارها و در نهایت حذف انحصار هستند.
 
در ایران هم خوشبختانه از سال 87 در چارچوب قانون سیاستهای کلی اصل 44 وظیفه همه حمایت از قانون اصل 44 است که این شامل وزارت صنایع و معادن هم می شود. یعنی آنکه این وزارت خانه اصولا حق قیمت گذاری ندارد و وظیفه اصلی آن طراحی نقشه راه برای بخش صنعت است.

صنعت خودرو بیشتر از گذشته به سمت تولید خودروی ملی برود

پژویان در ادامه پاسخ به غضنفری عنوان کرد: وزارت صنایع باید نقشه راه مناسبی را برای خودرو به گونه ای طراحی می کرد که صنعت خودرو بیشتر از گذشته به سمت تولید خودروی ملی برود.
 
با توجه به اینكه برخی مسولان اظهار دارند خودروی تولید داخل ملی است، پس چرا این صنعت در مشكلات ارزی دست و پا می زند؟
 
از تولید خودروی ملی فاصله گرفته ایم

رئیس شورای رقابت با تاکید بر این نکته که در سالهای اخیر از تولید خودروی ملی فاصله گرفته ایم، افزود: در رقابت بین افزایش سهم تولید داخل و واردات خودرو این واردات است كه گوی سبقت را ربوده است.  
 
پژویان در پاسخ به این سوال که به نظر وزیر صنعت معدن و تجارت پروژه قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت کاملا شکست خورده است، اظهار داشت: من از آقایان می پرسم، این پروژه كه سال گذشته در اختیار سازمان حمایت از مصرف کنندگان بود، چرا موفق عمل نكردند؟ می توانید از خود خودروسازان بپرسید که ماجرا به چه صورت بود؟  
 
وی گفت: از زمانی که دستورالعمل قیمت خودرو در آخر فروردین ماه سال جاری اعلام شد، ناآرامی ها در بازار خودرو کاهش یافته است.
 
پژویان ادامه داد: پارامترهایی چون تورم بخشی، موضوع کیفیت خودرو که باید موسسه استاندارد و تورم بخشی خودرو كه از سوی بانک مرکزی انرا اعلام می شد در همه  موارد بجز دو تا سه مورد که سهمی کمتری در بازار را دارند مشخص و به شورای رقابت ارسال شده است.
 
پژویان درباره ارائه گزارش سه ماهه از سوی خودروسازان به شورای رقابت تصریح کرد: این گزارش از طرف خودروسازان به شورا ارائه شد و کارگروه مربوطه انرا مطالعه کرده ضمن آنکه خودروسازان دستورالعمل شورای رقابت را به خوبی عمل کردند.

بر اساس دستورالعمل شورا قیمت ها كاملا منطقی است

رئیس شورای رقابت در پاسخ به  این سوال که آیا قیمت های فعلی خودرو منطقی است، گفت: بر اساس دستورالعمل شورا قیمت ها كاملا منطقی است.

وی اضافه كرد: به چه دلیلی مسئولان قیمت خودرو را به افزایش نرخ ارز ربط می دهند در حالی كه فریاد خودروی تولید داخل سر می دهند. باید افزایش قیمت خودرور با نرخ تورم بخش تولید که حدود 40 تا 41 درصد مربوط شود نه افزایش 3 برابری نرخ ارز.

وی ادامه داد: عامل عمده تورم در سال 91و ابتدای سال 92 موضوع افزایش قیمت ارز و تحریم بوده، بنابراین افزایش قیمت خودرو به معنی اتباط آن با ارز نیست. چرا كه به میزان افزایش ارز ارزش پول ملی نیز کاهش پیدا کرده است.
 
پژویان در ادامه این گفتگو در پاسخ به این موضوع که آیا قیمت پراید حوالی 16 تا 17 میلیون تومان در بازار منطقی است، گفت: آنچه که بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تهیه شده قیمت پراید پایین تر از نرخ بازار است.

وی بابیان اینكه شورای رقابت یک استاندارد قیمتی  برای خودروها ارائه داده افزود: پراید بین 6 تا 7 نوع  مدل دارد و شورای رقابت قیمت مربوط به پراید پایه را ارائه داده است.

پ‍ویان اظهار داشت: این اجازه به خودرو ساز داده شده تا هزینه اپشن های مورد نظر مصرف کننده را از متقاضیان دریافت كند.
 
خودروسازان می توانند هزینه آپشن های مورد نظر را از مصرف کنندگان دریافت کنند

وی ادامه داد: برخی آپشن ها در زمانی که شورای رقابت  قیمت پایه را اعلام كرد از سوی برخی از مقامات مسئول مانند موسسه استاندارد به خودروسازان به صورت تکلیف شد .بر همین اساس خودروسازان می توانند هزینه آپشن های مورد نظر را از مصرف کنندگان دریافت کنند.
 
پ‍ژویان گفت: در صورتی كه خودروسازان برخلاف مصوبات هزینه اضافه ازمصرف كنندگان دریافت كنند این شورا به منظور حمایت از مصرف كنندگان برخورد قانونی خواهد كرد
 
بازار خودرو متولی منسجم ندارد

پژویان در پاسخ به این سوال که چاره درد بازار خودرو چیست ، تصریح کرد: بازار خودرو متولی منسجم ندارد تا صنعت خودرو را روی ریل درست و صحیح قرار دهد.

وی اضافه كرد: صنعت خودرو زمانی موفق است كه  افزایش تولید با کیفیت بالاترهمراه باشد كه این امر در نهایت کاهش نسبی قیمت خودرو در بازار داخل و قابلیت رقابت پذیری در بازارهای جهانی را به دنبال دارد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی موجب شده تا صادرات خودرو به چشم بیایید. در حالی كه قیمت خودرورا نصف و بعد انرا صادر می كنند.
 
وی ادامه داد: شورای رقابت مظلومترین دستگاهی در طول تاریخ شکل گیری دستگاه های این کشور است. چرا كه از بدو ورود به دور از امکانات و بودجه بوده و برای استخدام 50 کارشناس متخصص این شورا هیچ همكاری صورت نگرفته است.
 
پژویان در رابطه با این سوال که همکاری تان در شرایط کنونی با قطعه سازان به کجا رسیده است، گفت: شورای رقابت برای تشخیص اینكه کجا رقابت  و کجا انحصار وجود دارد به بحث قطعه سازان هم ورود خواهد كرد.

پژویان عنوان کرد: اگر قیمت قطعات  تحت تاثیر قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان باشد كاری از دست شورای رقابت برنمی آید و به طور حتم قیمت قطعات افزایش می یابد.
 
پژویان افزود: سهم قیمت نهاده های مربوط به تولید قعطعات خودرو متغییر وعمدتا مربوط به سال های اخیر است، اگر قطعه سازان در سال های اخیر به جای تولید قطعات در داخل به سمت واردات این قطعات از چین رفته اند به دلیل آن بوده که نرخ ارز آن زمان سه برابر نشده بود، اما الان شرایط کاملا فرق کرده است.

وی در رابطه با چشم انداز بازار خودرو گفت: امیدوارم که در درجه اول پارامترهای تعیین شده  همچنان تداوم داشته و خودروسازان هم  تحت فشار قرار نگیرند.
 
وی همچنین تاكیدكرد: شورای رقابت در تکاپوی تهیه راهکاری علمی برای خودروسازان به منظور افزایش سطح تولید خودروی داخلی است.
 
پژویان تصریح كرد: فراهم شدن شرایط برای تولید قطعات در داخل کشورنیز از دیگر  اولویت هاست.

وی بابیان اینكه اگر قطعه سازان اقدام به واردات قطعات کرده و بعد با سودی آن را  به خودروسازان می فروشند باید بررسی شود، افزود: در این رابطه بهتر است كه نظارت گمرک را از روی واردات برخی از قطعات خودرو برداریم تا خودروسازان خودشان به طور مستقیم اقدام به واردات قطعات خودرو کنند.

پژویان اضافه كرد: تا زمانیکه این قطعات در داخل کشور ساخته شود عمر صنعت خودروسازی در کشور ما  با بیش از 50 تا 60 سال  در شرایط كنونی به همین روند پیش خواهد رفت.  

صنعت خودرو در ایران دارای عمر 50 تا 60 ساله است اگر مسولان نگاه درست به این صنعت داشتند امروز كشور یكی از بزرگترین تولیدكنندگان و صادر كنندگان خودرو بود.
 
وی در پایان در رابطه با تورم بخشی خودروکه قرار بود  از سوی بانک مرکزی ارائه شود، خاطرنشان کرد: بخش عمده آمارهای تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی به این شورا ارائه شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24