Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عصر ایران: یافتن موضعی مشترک در مورد بحران سوریه و به ویژه تصمیم در مورد اقدام تنبیهی علیه این کشور چنان دور از دسترس می نمود که به گفته "آرنو دانژان" ،نماینده فرانسه در اتحادیه ی اروپا، همه ی وزرای خارجه گرد آمده در ویلنیوس -پایتخت کشور لیتوانی -  باید در اماکن مقدس این شهر دست به دعا برداشته و در انتظار معجزه ای باشند.

دستگاه دیپلماسی فرانسه نیز به نوبه خود، امیدوار بود که 28 وزیر خارجه اتحادیه ی اروپا در این نشست غیر رسمی، به اتفاق نظری مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط سوریه علیه غیر نظامیان دست یابند و فراتر از آن، شخص بشار اسد را مسؤول این حملات بدانند.

آیا واقعاً اتفاقی معجزه گون در این نشست رخ داد؟ در مذاکرات شنبه صبح که به درازا کشیده شد، نمایندگان هر کشور با درک این مطلب که نمایش دوباره تردید و چند دستگی بر سر چنین مسئله مهمی موجب خدشه دار شدن چهره ی اتحادیه اروپا شده، در اقدامی حساب شده به اجماع رسیدند.

گزارش نهایی این نشست اعلام می دارد که به احتمال قریب به یقین، دولت سوریه مسئولیت استفاده از سلاح شیمیایی را برعهده داشته است.


به گفته "کاترین اشتون" ، مسئول سیاست خارجی و امنیت ملی اتحادیه اروپا، باید همچنان منتظر گزارش فرستاده های ویژه سازمان ملل در سوریه بود. تصمیم فرانسوا اولاند نیز مبنی بر این که تا زمان انتشار این گزارش در انتظار به سر خواهد برد، مورد استقبال نمایندگان دیگر کشورها قرار گرفت.

کاترین اشتون اظهار داشته است: سرانجام یک "راه حل سیاسی" که با برگزاری کنفرانس صلح در ژنو به آن دست پیدا خواهیم کرد ما را برای برون رفت از شرایط کنونی رهنمون خواهد شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور نیز در این جلسه شرکت داشت. وی در هواپیمایی که عازم ویلنیوس بود، ضمن یادآوری اختلاف آرای کشورهای اروپایی در مورد برخورد با سوریه، از مواضع فرانسه و دانمارک، تنها کشورهایی که به روشنی از حملات نظامی حمایت کرده اند تقدیر کرد.

کشورهای اروپایی پس از اجلاس "گروه 20" در سن پترزبورگ و همین طور نشست روزهای پنجشنبه و جمعه وزرای دفاع و خارجه در لیتوانی، در مورد حمله نظامی به سوریه به توافق نرسیده بودند.

راه حل مبهم آلمان

با وجود رای منفی مجلس عوام انگلیس به مداخله نظامی، دولت این کشور کماکان خواهان پاسخی قوی به سوریه است. کشورهای ایتالیا، اسپانیا و لیتوانی نیز تغییر موضع داده اند.

روز شنبه آلمان اعلام کرد که از تصمیم یازده کشور گروه 20 که خواستار مقابله جدی با سوریه شده اند، پشتیبانی می کند. اظهار نظری که هرچند مبهم و نه چندان قاطعانه به نظر می رسد ، اما همچنان گزینه نظامی را در سبد انتخاب های آلمان باقی می گذارد. برلین پیش از آن نیز خواستار سرعت بخشیدن تحقیقات کارشناسان سازمان ملل شده بود.

بنا به گفته ژان آسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ، نتایج نهایی این تحقیقات تا یک هفته دیگر مشخص خواهد شد. وی تاکید کرد که لازم است از تکرار وقایعی که به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی عراق پیش آمده بود و بعدها مشخص شد که آمریکا در این مورد حقیقت را نگفته است جلوگیری کرد.

جان کری نیز گفت که کشورش متعهد به انتظار برای انتشار این گزارش جهت اقدام های بعدی خود نخواهد بود، با این حال ملاحظات کشورهای اروپایی را به دولت اوباما خواهد رساند. برای دولت اولاند این گزارش به مثابه ی مبنا و معیار تصمیم گیری ها جهت گسترش همکاری هایی است که برای مقابله با سوریه در حال شکل گیری است.

جان کری که در این نشست نیز بار دیگر در صدد ارائه شواهد مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی بود، راه حل سیاسی ممکن را از گذرگاه برخورد نظامی میسر می داند. وزیر خارجه لوکزامبورگ که کشورش عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل است، می گوید: هنگامی که اقدام به حمله نظامی می کنیم، دستیابی به راه حل سیاسی بسیار مشکل خواهد شد.

به نظر او تنبیه حکومت سوریه به واسطه حمله خارجی دردی را از مردم سوریه دوا نخواهد کرد. در مقابل "راه حل سیاسی میان مدت افق های روشنی را پیش روی ما قرار می دهد".

منبع: لوموند

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24