Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با توسعه تأمین مالی از طریق بورس، گسترش سرمایه‌گذاری در بازار، بهبود شفافیت و نقدشوندگی بازار و افزایش موقعیت ‌های کسب سود منصفانه به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک می شود.

به گزارش سنا، به نقل از شرکت بورس، دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران که درهمایش بهبود فضای کسب و کار در ایران سخن می گفت، درخصوص نقش بازار سرمایه در حمایت از سهامداران خرد و بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: بهبود فضای کسب و کار در ابعاد اقتصاد کلان موجب تقویت مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد؛ ارتقای سطح اشتغال و تولید در کشور؛ رشد و توسعه اقتصادی و کاهش فقر و جذب سرمایه گذاری خارجی می شود.

 نقش بازار سرمایه در بهبود فضای کسب و کار

وی به بهبود فضای کسب و کار در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بورس می تواند با توسعه تأمین مالی از طریق بورس؛ گسترش سرمایه‌گذاری در بازار اولیه و ثانویه؛ بهبود شفافیت و نقدشوندگی بازار و افزایش موقعیت‌های کسب سود منصفانه برای تمامی مشارکت‌کنندگان بازار؛ به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک شایان توجهی کند.

مدیرعامل بورس تهران که در نشست بازار سرمایه حمایت از سهامداران خرد و فضای کسب و کار سخن می گفت، ادامه داد: شفافیت بازار و افشای اطلاعات، توسعه دسترسی به بازار سرمایه، حاکمیت شرکتی، نظارت بر کارگزاران و نیز آموزش سرمایه گذاران از جمله راهکارهای حمایت از حقوق سرمایه گذاران در بورس است.

شفافیت بیشتر باعث بهبود تخصیص منابع و افزایش کارایی بازار سرمایه

 وی درخصوص شفافیت بازار و افشای اطلاعات گفت: ارائه اطلاعات توسط شرکت‌ها، در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران نقش اصلی و اساسی دارد و موجب می‌شود که قیمت سهام به صورت دقیق‌تری ارائه شود. به عبارت دیگر شفافیت بیشتر باعث بهبود تخصیص منابع و افزایش کارایی بازار سرمایه خواهد شد.

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: شفافیت در افشای اطلاعات از سه طریق تشخیص فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارزیابی آن‌ها؛ کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بین سرمایه گذاران و بهبود نقش حاکمیتی اطلاعات بر عملکرد اقتصادی تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه دسترسی یکسان سرمایه گذاران به اطلاعات موجب شفافیت معاملات می شود خاطرنشان کرد: به موجب ماده 31 قانون بازار اوراق بهادار، بورس مکلف است فهرست، تعداد و قیمت اوراق بهادار معامله شده در روزهای معامله را تهیه و به اطلاع عموم برساند. این فهرست در حکم سند رسمی است. همچنین به منظور اطمینان از دسترسی هم­زمان، منصفانه و عادلانه عموم به اطلاعات معاملات، بورس موظف است این اطلاعات را در مهلت های مقرر در سایت رسمی خود منتشر کند. بورس در قبال صحت و سقم اطلاعات منتشره مسئول است.  قالیباف اصل به دستورالعمل معاملات اوراق بهادار در بورس اشاره کرد و افزود: معاملات بورس به طریقه حراج و با رعایت اولویت قیمت و زمان ورود سفارش به سامانه معاملاتی انجام می شود. به منظور پیشگیری از تضییع حقوق سرمایه گذاران، در شرایطی که ابهام اساسی نسبت به شفافیت اطلاعات ناشر وجود داشته باشد یا حسب اطلاع ناشر مبنی بر وجود اطلاعات مهم (بااهمیت) نماد معاملاتی ناشر پذیرفته شده تعلیق می شود. در صورتی‌که معاملات اوراق بهادار مظنون به ‌استفاده از اطلاعات‌ نهانی یا دستکاری قیمت باشد، نماد معاملاتی اوراق بهادار متوقف می شود.

وی درخصوص دستورالعمل پذیرش و حمایت از حقوق سهامداران گفت: شرکت های پذیرفته شده در بورس در دو بازار اول و دوم طبقه بندی شده اند. در ضمن بازار اول نیز به دو تابلوی اصلی و فرعی تقسیم می شود.

معیارهای طبقه بندی شرکت های بورسی

مدیرعامل بورس تهران معیارهای طبقه بندی شرکت های بورسی را شامل میزان سهام شناور آزاد و تعداد سهامداران؛ نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی ها؛ کیفیت سود عملیاتی شرکت؛ سابقه فعالیت در صنعت مربوطه و میزان سودآوری آن ها و میزان سرمایه ثبت شده شرکت ها دانست.

لغو پذیرش شرکت ها

وی در خصوص نقض مقررات و لغو پذیرش شرکت ها گفت: شرکت ها در صورتی که ضوابط افشای اطلاعات ناشران مصوب سازمان را نقض کنند و یا میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها و تعداد سهامداران آن‌ها با مقررات تطبیق نداشته باشد از بورس لغو پذیرش خواهند شد.

وی ادامه داد: عدم رعایت اصول راهبری شرکتی مصوب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز عدم تطبیق میزان سرمایه ثبت شده شرکت‌ها و نسبت حقوق صاحبان سهام بر کل دارایی‌ها با حد نصاب‌های تعیین شده موجب نقض مقررات و در پی آن لغو پذیرش شرکت ها می شود.

 مدیرعامل بورس از جمله سازوکارهای اعمال نظارت و مراقبت در زمینه حل مشکل نمایندگی، طراحی و اجرای حاکمیت شرکتی مناسب در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دانست و عنوان کرد: یک سیستم حاکمیت شرکتی اثربخش شفافیت و پاسخگویی شرکت را افزایش می دهد و توازنی بین حداکثر کردن ثروت سهامداران و منافع متعدد ذینفعان گوناگون ایجاد می کند.

مزایای اعمال حاکمیت شرکتی

وی مزایای اعمال حاکمیت شرکتی و توسعه بازار سرمایه را شامل کاهش هزینه های سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش ارزش شرکت، بهبود عملکرد عملیاتی شرکت ها و تخصیص بهینه منابع عنوان و ادامه داد: بورس در زمینه راهبری شرکتی در بازار سرمایه اقدامات زیادی انجام داده است که از آن جمله می توان به تهیه پیش‌نویس اولیه دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه توسط بورس؛ اقدامات اولیه برای طراحی شاخص حاکمیت شرکتی در بورس تهران؛ برگزاری سمینار حاکمیت شرکتی در اردیبهشت 1392؛ تدوین و پیشنهاد دستورالعمل روابط سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

مدیرعامل بورس درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه راهبری شرکتی در بازار سرمایه اظهار داشت: بورس تهران پیش‌نویس اولیه دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه را تهیه کرد و سپس اقدامات اولیه برای طراحی شاخص حاکمیت شرکتی را انجام داد. در ضمن برگزاری سمینار حاکمیت شرکتی در اردیبهشت 1392 و تدوین و پیشنهاد دستورالعمل روابط سرمایه‌گذاران از جمله اقدامات دیگر بورس تهران است.

 وی اقدامات انجام شده برای توسعه دسترسی به بازار سرمایه را شرح داد و گفت: هم اکنون ما در بورس 22 تالار منطقه ای، 94 کارگزار، 209 تالار اختصاصی و هزار و 38 ایستگاه معاملاتی داریم. معاملات برخط به 338 هزارو 691 معامله رسیده است.

 قالیباف در خصوص نظارت بر فعالیت کارگزاران گفت: به موجب ماده 34 قانون بازار اوراق بهادار کارگزاران عضو بورس هستند و بر اساس اساسنامه بورس، نظارت بر فعالیت اعضا و تنظیم روابط بین آن ها جزء وظایف بورس اوراق بهادار تهران است.

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ایجاد بازاری شفاف و منصفانه، بورس تهران مبادرت به دریافت گزارش های ماهانه و بازدیدهای ادواری از کارگزاران می کند.

وی به دستورالعمل وظایف و اختیارات بورس در خصوص کارگزاری های عضو، اشاره و افزود: بورس بررسی های لازم جهت اطمینان از رعایت قانون و مقررات توسط اعضای خود را انجام داده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را به مرجع رسیدگی به تخلفات سازمان گزارش می دهد.

قالیباف اصل به ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هیأت مدیره بورس به تخلفات انضباطی کارگزاران و سایر اعضای خود از هر یک از مقررات رسیدگی می کند. رأی بورس به مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در سازمان است.

آموزش 5 ساله سرمایه گذاران بورسی

وی به وضعیت آموزش سرمایه گذاران ازسال 88 تا 6 ماهه اول 92 اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت 76 همایش و سمینار انجام شده است ضمن اینکه 93 هزار و 963 نفر ساعت دوره‌های تخصصی برای فعالان بازار برگزار شده است. بالغ بر 10 هزارو 808 نفر ساعت بازدید از بورس انجام گرفته است. در این مدت 27 هزارو 568 نفر ساعت دوره فرهنگ سازی در تهران و 755هزارو 897 نفر ساعت دوره آموزشی در تالارهای مناطق برگزار شده است. طی این مدت 390 کتاب و بروشور به چاپ رسیده است . ضمن اینکه 44پایان نامه و طرح پژوهشی مورد حمایت واقع شده است.

مدیر عامل بورس اوراق بهادارتهران در پایان تقویت تشکل های مردم نهاد (NGO)، تصویب مقررات مربوط به حاکمیت شرکتی، تقویت ضمانت اجرای قوانین،اصلاح قانون تجارت و قانون آئین دادرسی مدنی با تأکید بر بهبود فضای کسب و کار واصلاح قوانین مالیاتی و ایجاد انصاف مالیاتی را به عنوان پیشنهادات خود برای بهبود فضای کسب و کار مطرح کرد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24