Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در معاملات امروز، بازار سهام شاهد رکورد‌شکنی دیگری بود، شاخص کل در پایان معاملات امروز توانست رقم 89500 را به ثبت رساند؛ که این مهم به مدد گروه پتروشیمی، فلزات و دیگر گروههای شاخص ساز حاصل شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 به نقل از کارگزاری پارس گستر خبره؛ سهامی چون اخابر، غدیر، فارس، فولاد و تاپیکو بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در بازار امروز

پتروشیمی و محصولات شیمیایی

در گروه پتروشیمی شاهد اقبال همچنان به نمادهای بازار پایه ای بودیم و فشار عرضه بر غول های پتروشیمایی همچون پارسان و تاپیکو بودیم.

امروز پترول به مجمع عمومی عادی سالیانه رفت. جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با حضور بیش از 92 درصد سهامداران در محل هتل سیمرغ تهران رسمیت یافت. هیأت رییسه مجمع تقسیم 250 ریال سود نقدی به ازای هر سهم را به تصویب رساند.

پتروشیمی غدیر با ارائه گزارش 6 ماهه حسابرسی شده، خود را برای عرضه اولیه آماده می کند. سرمایه این شرکت که PVC تولید و به فروش میرساند؛ 130 میلیارد تومان است. سهامداران عمده آن، تاپیکو با 90 درصد و پتروشیمی بندر امام با 5 درصد هستند. سود هر سهم سال مالی جاری شرکت بر اساس عملکرد شش ماهه، 268 ریال پیش بینی شده است که 65 درصد آن را در این دوره محقق کرده است. شایان ذکر است در 12 ماهه واقعی سال 91 مبلغ 442 ریال به ازای هر سهم شناسایی کرده بود که تقسیمی در مجمع نداشت. برای سال جاری نیز پیش بینی تقسیم 50 درصدی سود خالص را داشته است.

شرکت در بودجه سال جاری پیش بینی فروش 57،302 تن پی وی سی داخلی با نرخ هر تن 2559 تومان و 40،235 تن پی وی سی صادراتی با نرخ 2880 تومان را نموده است. در کل متوسط نرخ فروش در بودجه 2691 تومان بوده است. این در حالی است که در شش ماهه اول سال 2736 تومان به فروش رسانده است. شپترو از تولید کنندگان پی وی سی در ایران می باشد، که در 6ماهه اول سال هر کیلو آن را 2842 تومان به فروش رسانده است. مواد اولیه مصرفی شرکت نیز عمدتاً شامل اتیلن، کلر و EDC  می باشد.

ترکیب فروش پیش بینی شده شرکت شامل 59 درصد داخلی و 41 درصد صادراتی در نظر گرفته شده و نرخ تسعیر ارز حاصل از فروش‌های صادراتی، به ازای هر دلار مبلغ 30.459 ریال در نظر گرفته شده است. شرکت در 6 ماهه اول سال 18.7 میلیون دلار صادرات داشته است.

این شرکت دقیقا 4 سال پیش به مرحله بهره برداری رسیده است. فعلا طرح توسعه ای ندارد و افزایش سرمایه ای نیز در سال جاری ندارد.

در کل با شرایط گفته شده سهم در قیمت‌های 190 تومان و کمتر برای عرضه منطقی است. قیمت هر سهم این شرکت برای تاپیکو که مالک 90 درصدی آن می باشد؛ مبلغ 158 تومان تمام شده است که اگر قرار باشد کمتر از 10 درصد آن نیز توسط تاپیکو عرضه شود ( حدودا 110 میلیون سهم) تاثیر زیادی بر سود هر سهم آن نخواهد داشت.

 

فولاد

طبق اظهارات معاون وزیر صنعت پیرامون صادرات، برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد کشور، صادرات شمش و محصولات فولادی بدون محدودیت تا پایان سه ماه ابتدایی سال آینده آزاد شده است. این خبر می‌تواند فولاژ و فولاد را با اقبال بیشتری همراه کند.

 

برق و الکترونیک و تجهیزات

گروه الکترونیک طی روز جاری با معاملات متعادل اما مثبتی روبرو بودیم. عرضه اولیه سهام توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی برطبق اعلام روابط عمومی فرابورس روز سه شنبه پیش‌رو، 10 درصد از سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس خواهد بود.

 

بانک و بیمه

در گروه بیمه و بانک امروز شاهد معاملاتی متنوع بود. در نمادهای پرمعامله، این گروه با افزایش عرضه روبرو بودند. در این گروه وباسار با توجه به گزارش مطلوب 9 ماهه و پوشش خوب می‌تواند با رشد خوبی همراه باشد. "ونوین" در صورت کاهش تا حدود 350-365، مناسب برای خرید با حد ضرر 335 خواهد بود. در صورت برگشت از حدود ذکر شده، احتمال رشد فعلا تا 410 زیاد است.

طبق وعده، مقرر شده بود که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های پست بانک، افزایش سرمایه این شرکت به میزان 400 میلیارد تومان اعمال شود.

مدیر عامل پست بانک در این زمینه اعلام کرد: فرایند افزایش سرمایه پست‌بانک ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به اتمام رسیده است. وی گفت:‌ طبق تکالیف محوله از سوی مجمع محترم عمومی پست‌بانک ایران؛ ارزشگذاری دارایی‌ها توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام شده و پیش‌نویس بیانیه ثبت آن نیز به همراه گزارش توجیهی لازم تهیه و توسط سازمان حسابرسی، بازرس قانونی بانک در حال بررسی است که پس از تأیید بازرس مربوطه و همچنین صدور مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و تأیید و تصویب توسط مجمع عمومی بانک نسبت به ثبت قانونی آن اقدام خواهد شد.

شنیده شده وبشهر برنامه فروش بلوک صافولای خود را قطعی نموده و قادر است طی روزهای آینده بیش از 220 میلیارد تومان سود از این محل شناسایی نماید. از دیگرسو، متعاقب افزایش قیمت سهام ونوین طی روزهای اخیر، وبشهر که بطور تلفیقی مالکیت بیش از 30 درصدی ونوین را در اختیار دارد، با رشد خالص ارزش دارایی‌های خود روبرو شده و امکان عبور قیمت سهم از مرز 500 تومانی را فراهم ساخته است.

 

خودرو

در گروه خودرو با توجه به صبحت هایی پیرامون اصلاح فرمول قیمت گذاری و کاهش احتمالی قیمت خودرو بنا بر کاهش نرخ ارز و نرخ تورم، با فشار فروش همراه بود. در این گروه ایران خودرو، خگستر و خمحرکه که از قطعی شدن فروش وپارس سود قابل توجهی میبرند نیز از اقبال خوبی برخوردار بودند. اما قطعه سازان با اقبال خوبی همراه بودند که ناشی از گزارش‌های مطلوب این شرکت‌هاست و بازگشایی‌های خوبی را پشت سر گذاشتند.

خنصیر امروز بازگشایی نشد اما، شرکت مهندسی خنصیر ماشین پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی 92 را با 206 درصد تعدیل مثبت مبلغ 264 ریال اعلام کرد. همچنین شرکت در 6 ماهه نخست سال مبلغ 43 ریال که معادل 16 درصد می شود را پوشش داده است.

شایان ذکر است که عمده تغییر صورت گرفته در اطلاعات پیش‌بینی شناسایی مبلغ 7,283 میلیون ریال سود حاصل از فروش سهام شرکت روان فناور می باشد. همچنین شرکت اعلام نموده است: " فروش سهام شرکت مهندسی صنعتی روان فن آور( فرابورسی) معادل مبلغ 182 ریال اثر مثبت برروی سود هر سهم این شرکت داشته است. در خصوص درخواست افزایش قیمت محصولات فروخته شده به قطعه سازان شامل شرکت‌های مگاموتور و ساپکو، تا کنون الحاقیه مربوطه برای ثبت در حساب‌ها جهت این شرکت و نهائی شدن موارد درخواستی اعلام نگردیده، که به محض دریافت این اطلاعات؛ مراتب جهت سهامداران، اعلام میگردد."

ختور با رشد 27 درصدی به بازار بازگشت. شرکت رادیاتور ایران پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی 92 از 68 ریال به 226 ریال اعلام کرد (232 درصد تعدیل مثبت). همچنین شرکت در 6 ماهه نخست سال جاری مبلغ 146 ریال (معادل 65 درصد) این پیش بینی را محقق کرده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24