Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

"آخرین خبرها از واگذاری سرخابی"؛ " تاثیر عرضه‌های خصوصی‌سازی در افت بورس"؛ "ناکامی سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس" و "رونمایی از فهرست واگذاری‌های سال ۹۳ در جلسه آینده هیات واگذاری" مهمترین خبرهای خصوصی سازی در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در هفته گذشته از این قرار است:

ترکیه در پی کسب هفت میلیارد دلار درآمد از محل خصوصی سازی

محمد شمشک با ادعای اینکه ترکیه در سال 2013 میلادی که کشورهای مختلف در جهان با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه بودند، توانست از محل خصوصی سازی 12.5 میلیارد دلار درآمد داشته باشد گفت: در سالجاری میلادی نیز این فرآیند ادامه خواهد داشت و حداقل هفت میلیارد دلار از محل خصوصی سازی، درآمد عاید دولت آنکارا خواهد شد.

وزیر دارایی ترکیه با اشاره به اینکه کل درآمد خصوصی سازی در ترکیه تاکنون 58.3 میلیارد دلار بوده است اضافه کرد: 40.7 میلیارد دلار این رقم به خزانه داری ترکیه واریز شده است.

خصوصی سازی باید به معنای واقعی کلمه اجرا شود

هفته گذشته آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار مسوولان اتاق بازرگانی کشور تاکید کرد: در امور مملکتی باید بیش از همه مراقب باشیم که از بیت‌المال آنطور که باید و شاید استفاده نماییم نه اینکه هزینه‌های زیادی را از بیت‌المال برای بعضی از مصارف غیرقانونی و یا خلاف شرع بپردازیم بسیاری از مؤسساتی که الآن دولت آنها را اداره می‌کند و مخارج آن را می‌‍‌پردازد باید خصوصی شود و به مردم واگذار شود و نباید دولت برای آنها هزینه نماید، خصوصی شدن که در اصل 44 قانون اساسی آمده باید به معنای حقیقی خود اجرا شود.

عرضه‌های خصوصی‌سازی تاثیری در افت بورس نداشت

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه‌های سازمان خصوصی سازی موجب افت بازار سرمایه در ماههای گذشته بوده است گفت: سازمان خصوصی سازی با هماهنگی کامل سازمان بورس اوراق بهادار به صورت زمان‌ بندی سهام شرکتهای دولتی را عرضه می‌کند و عرضه های این سازمان تاثیری در افت بورس ندارد.

علی طیب نیا افزود: بازار سرمایه ظرفیت‌هایی دارد و تا حدی می تواند سرمایه در خود جذب کند. همچنین سازمان خصوصی سازی واگذاری خاصی نداشته که در بورس تاثیر منفی بگذارد.

وزارت ورزش باید قبل از آغاز لیگ برتر استقلال و پرسپولیس را واگذار کند

خبر دیگر این که سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه خصوصی نشدن استقلال و پرسپولیس و دیگر باشگاه‌های دولتی بار مالی دولت را اضافه خواهد کرد اظهار داشت: در شرایطی که مردم انتظار تحمیل هزینه‌های سنگین استقلال و پرسپولیس به بیت‌المال را ندارند، ادامه تأخیر در واگذاری آنها موجب بی‌اعتمادی مردم به مسئولین و نمایندگان می‌شود چرا که هرسال بر واگذاری باشگاه‌ها تأکید می‌شود اما اجرا نمی‌شود.

سیدهادی حسینی با اشاره به بهانه تأخیر در واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مبنی بر شناسایی نشدن اموال این باشگاه‌ها، گفت: مسئولان که می‌گویند پرسپولیس و استقلال که اموالی ندارند حتی اگر اموالی داشته باشند و در گوشه‌ای از کشور پنهان مانده باشد، می‌توان قیدی در یک بند از قرارداد ذکر کرد تا هرگاه اموالی از این باشگاه‌ها شناسایی شود، خریدار باشگاه آن را هم به‌قیمت روز بخرد.

واگذاری نشدن سرخابی‌ها تخلف قانونی است

حمیدرضا فولادگر نیز درباره انتخاب اعضای هیأت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش اظهار داشت: تا وقتی که این دو باشگاه دولتی هستند وزارت ورزش می‌تواند هیأت مدیره این دو باشگاه را انتخاب کند اما اینکه سرخابی‌ها هنوز واگذار نشده‌اند یک تخلف قانونی است و 3 سال است این تخلف در حال انجام است.

این نماینده مجلس افزود: این موضوع باید هر چه زودتر انجام شود و سرخابی‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند. عزم مجلس هم برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس جزم است و در این باره تذکر هم داده‌ایم. از سال گذشته جلسات مختلفی را برگزار کرده‌ایم و وزیر ورزش هم در این باره قول‌هایی به مجلس داده است.

خصوصی‌سازی و واگذاری پرسپولیس یک تکلیف است

عضو حقوقی هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس نیز در هفته ای که گذشت گفت: با دستور وزیر ورزش و تأکید خادم، خصوصی‌سازی و واگذاری پرسپولیس به عنوان یک تکلیف باید شرایطش مهیا شود.

مهدی خواجه‌وند افزود: با توجه به سیاست‌های جدی وزارت ورزش مبنی بر خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس، هیأت‌مدیره حال حاضر انتخاب شد اما با توجه به دستور وزیر ورزش و تأکید خادم خصوصی‌سازی و واگذاری پرسپولیس به عنوان یک تکلیف باید شرایطش توسط این هیأت‌مدیره مهیا شود. این به عنوان یک سیاست کلی به هیأت‌مدیره ابلاغ شده و ما در سال جاری در کنار مسائل روزمره این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

واگذاری سرخابی در سال 92 اجازه بود اما در سال 93 تکلیف

خبر دیگر این که معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تصویب قانونی در مجلس مبنی بر واگذاری سرخ‌آبی‌های پایتخت افزود: در سال 92 به دولت اجازه داده شده بود که این دو باشگاه را واگذار کند و در سال 93 دولت مکلف به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود. خوشبختانه بر اساس اصل 44 قانون اساسی، جلساتی با ریاست وزیر اقتصاد، تشکیل شد و بحث انتقال بر عهده سازمان خصوصی سازی گذاشته شد و البته خصوصی سازی نیز در این بحث به صورت کاملا جدی در حال انجام وظایف خود است.

امیررضا خادم افزود: در آخرین جلسه‌ای که دو هفته پیش با سازمان خصوصی سازی برگزار کردیم قرار شد تا شرایطی از سوی وزارت فراهم شود که این واگذاری در اسرع وقت انجام پذیرد.

سهام دولتی در شرایط کشش بازار عرضه شود

در هفته ای که گذشت رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سهام دولتی باید با توجه به کشش بازار عرضه شود و اگر در جریان بازار سهام طرف عرضه تقویت شده، دولت سهامی عرضه نکند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه بازار سرمایه حتما با بالا رفتن نرخ سود سپرده‌های بانکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد افزود: با افزایش نرخ سود سپرده‌ها بخشی از منابع به سمت بازار پول حرکت کرد و این مسئله که افزایش نرخ سود سپرده‌ها منجر به تغییر مسیر نقدینگی می‌شود، بر هیچ کس پوشیده نیست.

پایان توزیع سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی همزمان با روز کارگر

خبر دیگر این که مدیرکل دفتر امور سهام تخصیصی و عدالت سازمان خصوصی در خصوص آخرین وضعیت سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی گفت: با ارسال دعوتنامه مشمولین استان تهران، کار صدور و ارسال دعوتنامه سهام عدالت تمامی کارگران فصلی و ساختمانی کشور در چند روز آینده که مقارن با روز کارگر است به پایان می‌رسد و عملا کار توزیع سهام عدالت نیز در کشور پایان می‌پذیرد.

اسمعیل مختاری دولت آبادی افزود: افرادی که دارای دعوتنامه سهام عدالت هستند ولی برای ثبت نام نهایی به شرکتهای تعاونی شهرستانی مراجعه نکنند، عملا سهامدار نخواهند بود.

ناکامی سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس

در هفته ای که گذشت بلوک 48.27 درصدی سهام شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به قیمت پایه هر سهم 1000 ریال در فرابورس عرضه شد که خریدار نداشت.

همچنین بلوک 49.9 درصدی شرکت مهندسین مشاور نیرو شامل 499 سهم به قیمت پایه هر سهم 100 میلیون و 734 هزار ریال توسط این سازمان به وکالت از شرکت مادرتخصصی ساتکاب در فرابورس عرضه شد که بدلیل نبود خریدار روی میز فروش باقی ماند.

رونمایی از فهرست واگذاری‌های سال ۹۳ در جلسه آینده هیات واگذاری

خبر پایانی این که؛ رئیس کل سازمان خصوصی سازی در مورد فهرست نهایی شرکتهای قابل واگذاری در سال 93 گفت: تصمیم‌گیری در مورد فهرست واگذاریهای سال 93 سازمان خصوصی‌سازی متفاوت از سالهای گذشته است و امسال تصمیم گرفتیم شرکتهای قابل واگذاری را با هماهنگی شرکتهای مادر تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

پوری حسینی افزود: در مجموع در خصوص 376 شرکت برای درج در فهرست واگذاریهای سال 93 سازمان خصوصی سازی کار کارشناسی صورت خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم لیست کاملی را برای طرح در جلسه آینده هیات واگذاری آماده کنیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24