Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار آتی دیروز تحت تاثیر صعود اونس، كار خود را با افزایش قیمت شروع كرد و در ادامه روز به‌تدریج همگام با صعود پلكانی قیمت ارز و سكه، سطوح قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. این در حالی است كه روند حركتی بازار آتی سكه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته مشابه با روز چهارم اردیبهشت كاهشی بوده است كه نشان‌دهنده تبعیت بازار از یك روند تكنیكی كوتاه‌مدت است كه روز گذشته نیز مشابه شنبه هفته ماقبل (6 اردیبهشت) تكرار شد. دیروز سكه آتی سررسید آبان كه به‌طور میانگین بالای یك میلیون و 160 هزار تومان بود تا محدوده یك میلیون و 135 هزار تومان پایین آمد و دوباره كف 2 هفته قبل را تثبیت كرده و روند رو به بالایی را تجربه كرد و تا ساعت 16 به یك میلیون و 167 هزار تومان رسید.

در بازار دیروز؛ اختلاف قیمتی سررسیدها معادل سود آربیتراژی بازار، رو به سمت بالا اصلاح شد و تقریبا رقمی در حدود 2 درصد به سود سالانه سررسیدهای مختلف اضافه شد. اما ناگفته نماند كه همچنان سود آربیتراژی بازار روی سطوحی كمتر از سطح نرمال قرار دارد؛ به گونه‌ای كه سكه سررسید اردیبهشت با توجه به اینكه نزدیك به دو هفته تا تحویل آن باقی مانده، تقریبا در محدوده قیمت سكه نقدی در حال معامله است و سود آربیتراژی سررسید تیر حدود 13 درصد، شهریور 17 درصد و آبان تقریبا در حدود 21 درصد است.
سلیمانی، یكی از كارشناسان بازار، روند آتی را در هفته پیش رو؛ صعودی پیش‌بینی می‌كند. این تحلیلگر دلایل خود برای این ارزیابی را تحولات اوكراین و تشدید و عمق گرفتن بحران آن و همچنین صعود قیمتی اونس عنوان می‌كند.
به گفته وی با توجه به كاهش نرخ سود سپرده‌ها و نیز وضعیت منفی در بازار سهام، امكان رشد قیمت دلار در بازار آزاد همچنان وجود دارد كه این دلایل نیز به رشد قیمت آتی كمك شایانی خواهد كرد. علاوه‌بر این در حال حاضر اختلاف قیمت سررسیدهای آتی با اعداد
ایده آل آربیتراژگران كه آنها را برای حضور در بازار ترغیب می‌كند، فاصله زیادی دارد. در نتیجه با صعود هرچه بیشتر اونس و دلار، زمینه برای رشد قیمتی سررسیدهای آتی حتی بیشتر از سكه نقدی فراهم خواهد شد.
دیروز در بازار آتی تغییر خاصی در تعداد موقعیت‌های باز بازار رخ نداد، اما صعود قیمتی دیروز آتی، پتانسیل این بازار را برای ورود بازیگران جدید به آن اعم از خریدار و فروشنده افزایش خواهد داد.
 در معاملات دیروز حباب قیمتی سكه همچنان در همان سطح روز پنج‌شنبه یعنی حدود 10 هزار تومان باقی ماند.در بازارهای جهانی اما؛ روز جمعه اونس طلا تا بعدازظهر در محدوده 1284 دلار به ازای هر اونس معامله شد و این عدد، عمدتا به دلیل واكنش به آمارهای بیكاری بیش از حد انتظار مثبت ایالات متحده آمریكا بود، چراكه نرخ بیكاری آمریكا به 3.6 درصد در ماه آوریل کاهش یافته است.
در مجموع در ساعات اولیه معاملات روز جمعه مجموعه عوامل، منجربه ریزش این فلز گرانبها و تقویت شاخص دلار شد تا اینكه دوباره انتشار خبر افزایش تنش‌ها در اوكراین و نیز درخواست روسیه از شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تشكیل جلسه فوق‌العاده؛ باعث افزایش قیمت حدود 30 دلاری اونس تا هزار و 303 دلار شد.
اما داخل بازارهمچنان به‌ نظر می‌رسد كه نحوه چگونگی پیشرفت مذاكرات هسته‌ای و نتایج آن و همچنین روند تحولات اوكراین؛ روی نحوه بازگشایی بازارهای جهانی و نیز قیمت اونس در روز دوشنبه بسیار تاثیرگذار باشد. از نگاه تكنیكالی اونس در روز پایانی معاملات خود (روز جمعه) موفق شد خط روند نزولی را بشكند؛ اما مادامی كه توانایی تثبیت بالای قیمت 1307 دلار را نداشته باشد همچنان روند صعودی پر قدرت و مستحكمی شكل نخواهد گرفت. البته فعلا در میان مدت، اونس بیشتر با تمایل به صعود در حال پیشروی است.
در بازار ارز اما دیروز، دلار كار خود را با افزایش قیمت آغاز كرد تا اول هفته‌ای صعودی را به ثبت برساند. دیروز دلار مجددا وارد كانال 3300 تومان شد و تا 3325 تومان نیز (تا ساعت 16) اوج گرفت. در ادامه نیز در همین محدوده به نوسانات جزئی مشغول بود.كارشناسان معتقدند روز پنج‌شنبه، انتشار صحبت‌های رئیس كل بانك مركزی درباره عدم تزریق ارز به بازار توسط این بانك و انتقاد معاون اول رئیس جمهور از پتروشیمی‌ها كه دیروز با عكس العمل این گروه روبه‌رو شد، بار دیگر موضوع انتقال ارز این شركت‌ها به بازار را دچار ابهام كرد.
در این میان سایه مذاكرات هسته‌ای همچنان بر سر بازار گسترده است و این دلیل ممكن است خریداران را ترغیب كند تا در میان‌مدت از خرید دست نگه دارند. به گفته یكی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری، اگر دلار موفق به شكستن سقف 3350 تومان بشود ترس خریداران از افت قیمت و نیز تزریق دلار از بین می‌رود و فعالانی كه به دلیل ترس از روند و نتیجه مذاكرات، خرید نكرده‌اند بر ترس خود فایق آمده و اقدام به خرید می‌كنند.
از سویی محتمل است كه طی هفته پیش رو، دلار به رشد خود ادامه دهد. با اعمال بخشنامه كاهش نرخ سود سپرده‌های كوتاه‌مدت و روزشمار بخشی از نقدینگی از این سپرده‌ها خارج شده و با انگیزه‌های سفته بازانه، وارد بازارهای موازی همچون بازار ارز و سهام خواهد شد.
البته دیروز، بازار سهام در ابتدا عملكردی مثبت داشت؛ اما در میانه روز روند برگشت و شاخص منفی شد. با این حال كارشناسان معتقدند ریزش بازار سهام نشان‌دهنده آن است كه احتمال حركت بخشی از نقدینگی به بازار ارز بالا است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24