Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در شرایطی که گفته می‌شود قیمت نهایی خودروهای داخلی این هفته از سوی شورای رقابت اعلام و ابلاغ خواهد شد، محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان از گرانی خودروهای داخلی دارد.

شورای رقابت چهارشنبه دو هفته پیش و پس از تاخیر و کش و قوس‌های فراوان، فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را اعلام كرد و با استناد به آن، از افزایش قیمت 3.49 تا 6.9 درصدی خودروهای داخلی خبر داد، اما به فاصله کمی، خودروسازان اعلام کردند قیمت‌های جدید را قبول نداشته و خودشان نسبت به تعیین قیمت (متناسب با فرمول اعلامی)، اقدام خواهند کرد.
در واقع آنچه محل اختلاف‌نظر خودروسازان و شورای رقابت شده بود، به قیمت پایه خودروها مربوط می‌شد، چه آنکه شورا نرخ‌های پایین‌تری را نسبت به قیمت‌های موردنظر خودروسازان در نظر گرفت و این موضوع اعتراض خودروسازان را به همراه داشت. خودروسازان تا جایی به قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت معترض بودند که اعلام کردند زیر بار دستورالعمل شورا نخواهند رفت و شورا باید قیمت‌ها را اصلاح کند.
این در حالی بود که شورای رقابت، قیمت پایه خودروها را کمتر از آنچه مدنظر خودروسازان قرار داشت، در نظر گرفته بود و از همین رو قیمت نهایی نیز کمتر از حد انتظار آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص از آب درآمد.
به گفته مسوولان شورای رقابت، قیمت‌های اعلامی از سوی این شورا، مربوط به نرخ پایه و بدون آپشن و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است، چه آنکه با افزودن این هزینه‌ها به نرخ‌های اعلامی، قیمت خودروهای داخلی به بیش از آنچه مدنظر شورای رقابت است، خواهدرسید، به‌خصوص در مورد خودرویی مانند پژو 206.
در واقع اگر خودروسازان حالا بخواهند نرخ‌های موردنظر خود را به‌عنوان قیمت پایه لحاظ و بهای آپشن‌ها را نیز به آنها بیفزایند، قیمت جدید برخی خودروها بیش از قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت خواهد بود. به عنوان مثال خودرویی مثل پژو405 مدل SLX از نظر شورای رقابت 24 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد، اما اگر ایران‌خودرو بخواهد نرخ جدید این محصول را تعیین کند، 405 با قیمتی حدود 30 میلیون و 900 هزار تومان به دست مشتریان خواهد رسید. این خودرو هم‌اکنون 29 میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت دارد؛ بنابراین ایران‌خودرو این نرخ را به‌عنوان قیمت پایه لحاظ می‌کند و با احتساب 6.09 درصد افزایشی که شورای رقابت برایش در نظر گرفته، قیمت جدید آن حدود 30 میلیون و 900 هزار تومان (نزدیک به 6میلیون تومان گران‌تر از قیمت اعلامی شورای رقابت)، خواهد بود.
در واقع قیمت جدید خودروهای داخلی را باید با احتساب هزینه‌هایی مانند یورو4 و ایربگ و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرد. بنابر محاسبات خبرنگار «دنیای اقتصاد»، قیمت خودرویی مانند سمند مدل ال ایکس برابر می‌شود با 30 میلیون و 800 هزار تومان.
همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، رانا و پژو پارس جدید نیز به ترتیب قیمتی برابر 32 و 32 میلیون و 500 هزار تومان خواهند داشت و پراید و تیبا نیز همان قیمت‌های قبلی؛ یعنی 20میلیون و 400 هزار تومان و 16میلیون و 100هزار تومان خواهد بود.
در این شرایط اما ابهام‌برانگیزترین بخش ماجرای قیمت‌گذاری خودرو، اعلام نشدن نرخ نهایی پژو 206 است، به نحوی که اگرچه حدود دو هفته از اعلام فرمول جدید شورای رقابت می‌گذرد، اما قیمت پژو 206 همچنان نامشخص باقی مانده است.
هرچند روز گذشته «ایسنا» از تعیین قیمت جدید پژو 206 در شورای رقابت خبر داد، اما رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» این خبر را تكذیب كرد و گفت هیچ توافقی در این مورد انجام نشده است.
از آن سو معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز روز گذشته اعلام كرد كه قیمت 206 هنوز به آنها ابلاغ نشده و طبعا تا این اتفاق رخ ندهد، قیمت جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته نخواهد شد.
اما آن‌طور كه رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید، دلیل تاخیر ایجاد شده در قیمت پژو 206 اعتراض خودروسازان به قیمت‌های اعلام‌شده از سوی شورا بوده است.
وی تاکید می‌کند: ما در حال بررسی اعتراض خودروسازان هستیم؛ زیرا به هر حال نمی‌خواهیم دیكتاتوری راه بیندازیم، اما قیمت پایه در فرمول شورای رقابت كه بر اساس قیمت‌های خرداد 92 است به هیچ عنوان تغییر نخواهد كرد.
شیوا در حالی از ثابت بودن قیمت‌های پایه سال 92 می‌گوید كه این قیمت‌ها از قیمت فعلی كارخانه چند میلیون تومان پایین‌تر است. او در توضیح این مطلب می‌گوید: قیمت‌هایی كه ما اعلام كرده‌ایم قیمت مصرف‌كننده نیست، بلكه قیمت كارخانه است؛ یعنی خودروسازان با اضافه كردن هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، آپشن‌هایی مانند ایربگ و استاندارد یورو4 و دیگر هزینه‌های جاری برای شماره‌گذاری، خودرو را با قیمت مصرف‌كننده به بازار عرضه می‌كنند.
به این ترتیب با توجه به گفته‌های رئیس شورای رقابت و همچنین با نظر به هزینه‌های رسمی كه شماره‌گذاری و نصب آپشن روی یك خودرو به همراه دارد، می‌توان به قیمتی نسبی برای پژو 206 تیپ 5 و V8 دست یافت. قیمت پایه تیپ 5 در فرمول فعلی 26 میلیون و 100 هزار تومان است كه با احتساب افزایش قیمت شورای رقابت به 28 میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد، رقمی كه خودروسازان به آن اعترض دارند.
این قیمت پایه در حالی به گفته رئیس شورای رقابت قیمت «كارخانه‌ای» این محصول به حساب می‌آید كه قیمت «مصرف‌كننده» آن با توجه به قیمت فعلی این محصول در كارخانه و احتساب هزینه‌های جاری چیزی حدود
35 میلیون و 700 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. این خودرو كه با استاندارد یورو4 عرضه می‌شود، در حال حاضر در كارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 400 هزار تومان دارد.
محصول دیگر خانواده 206، یعنی V8 نیز درحالی در فرمول شورای رقابت بر اساس قیمت پایه خرداد 92 و افزایش قیمت اعمال شده به 28 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است كه در حال حاضر در كارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 900 هزار تومان دارد. با توجه به گفته‌های رئیس شورای رقابت و احتساب هزینه‌های جاری یك خودرو، قیمت «مصرف‌كننده» این خودرو نیز بر اساس قیمت پایه خرداد 92 چیزی حدود 36 میلیون و 800 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24