Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 منطقه خاورمیانه از منظر تأمین نیاز آینده جهان به انرژی، اهمیت بیشتری می یابد و این امر، سرمایه های فراوانی را به‌ سوی این منطقه سرازیر خواهد کرد؛ در این میان قطر، عربستان و عراق، نقش اصلی را در تامین این این نیاز فزاینده ایفا می کنند.

به گزارش شانا؛این جملات، بخشی از صحبتهای فربد ریخته گر، کارشناس ارشد فرآیند و انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است که ماحصل آن را در ادامه از نظر می گذرانید:
 نیاز فزاینده جهان به انرژی بر کسی پوشیده نیست اما در زمینه این که چه راهکارهایی به این نیاز رو به رشد پاسخ می دهد، روایتهای مختلفی وجود دارد. پیش بینی شما از بازار آتی انرژی در جهان چیست؟
 در آینده، منطقه خاورمیانه از منظر تأمین نیاز آینده جهان به انرژی در هر سه حوزه‌ نفت، گاز و پتروشیمی، اهمیت بیشتری می یابد و این امر، سرمایه های فراوانی را به‌سوی این منطقه سرازیر خواهد کرد؛ این امر ناشی از بالا رفتن هزینه های بهره برداری از منابع نفت در سایر مناطق و هزینه های پایین توسعه و بهره برداری در خاورمیانه است. برآورد می شود در این میان، کشور عراق در بخش نفت، قطر در بخش گاز و عربستان در بخش صنایع پتروشیمی، بار اصلی رشد نیاز جهانی را بر دوش بکشند. همانگونه که از هم اکنون این کشورها برای تثبیت موقعیت خود در آینده، در حوزه های مذکور برنامه های وسیعی تدارک دیده اند. به طور نمونه، عراق دستیابی به ظرفیت روزانه تولید بیش از ١٢ میلیون بشکه نفت را در دستور کار دارد؛ قطر برای صادرات LNG برنامه ریزی گسترده ای کرده است و سابیک عربستان نیز برنامه های گسترده ای برای تبدیل شدن به قطب صنعت پتروشیمی در جهان دارد.
 موقعیت ترکیه را در بین کشورهای منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟
 به نظر می رسد کشور ترکیه نیز با اجرای برنامه های دقیق و با ارتقای فناوری های بهره برداری از زغال سنگ، سعی در استفاده حداکثری از این منبع و حفظ سهم آن به عنوان یک حامل مهم در سبد عرضه‌ انرژی اولیه جهان دارد. مسئله‌ دیگر، رشد استفاده از انرژی هسته ای است که در میان کشورهای OECD چندان مشاهده نخواهد شد، اما قریب به اتفاق کشورهای منطقه، استفاده از این انرژی را در برنامه های خود دنبال می کنند. همچنین افزایش گرایش به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه در میان کشورهای OECD به وقوع خواهد پیوست و بعید است در بین کشورهای منطقه به جز ترکیه، تمایل چندانی به استفاده از این نوع انرژی وجود داشته باشد و سبد انرژی اکثر کشورهای منطقه در آینده نیز وابسته به نفت و گاز باقی می ماند.
 

 درست برعکس برنامه ریزی کشورهای اروپایی!

 دقیقا. در آینده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپای غربی بسیار پررنگ خواهد بود و سهم این انرژیها در افق سال ٢٠٢٠ در سبد میانگین کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به ٢٠ درصد می رسد.
 به این ترتیب، رقبای اصلی ایران در بازار آتی انرژی جهان، کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند؟
 در حوزه‌ تولید از منابع فسیلی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند اما در زمینه‌ مدیریت مصرف و برنامه ریزی برای توسعه پایدار بخش انرژی، ترکیه اصلی ترین رقیب ایران در منطقه است و باید بپذیریم نحوه مدیریت مصرف انرژی در دنیای امروز بیش از پیش اهمیت یافته است.
 به مصرف اشاره کردید؛ بازار جهانی مصرف انرژی در آینده چگونه خواهد بود؟
 طبق آمار، مصرف انرژی جهانی با رشد ٤٢ درصدی تا سال ٢٠٢٥  میلادی به ١٤ میلیارد و ٣٦١ میلیون تن معادل نفت خام می رسد که کشورهای چین و هند، اصلی ترین نقش را در این میان ایفا می کنند. تأمین نیاز فزاینده انرژی جهان اولین چالش آتی پیش روی بشر در بخش انرژی است و چالش دوم، لزوم تغییر زیرساختهای عرضه و تبدیل انرژی خواهد بود. بسیاری از این زیرساختها باید تا افق موردنظر جایگزین شده و به سوی فناوریهای کارآمد و کم کربن پیش رود تا با قوانین و محدودیتهای جدید زیست محیطی تطابق یابد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24