Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس24 :فضای آغازین معاملات روز جاری نسبتاً مناسب بود و بازار با روندی پر تقاضا آغاز شد وصف‌های خرید متعددی در صنایع خودرو و لیزینگ شکل داد. دامنه صف به نمادها در صنایع بانک، بیمه و ساختمان نیز کشیده شد ولی روند شتابان تقاضا تداوم چندانی نیافت. شاخص کل که باگذشت نیم ساعت از شروع بازار حدود ۱۳۷ واحد رشد را تجربه کرده بود بعدازآن با آهنگ بسیار کندتری با افزایش خود ادامه داد لیکن بازگشایی نماد شرکت ملی صنایع مس ایران در حدود ساعت ۱۲ توانست به‌تنهایی حدود ۷۴ واحد از رشد شاخص را کاهش دهد لیکن درنهایت شاخص با ۶۶ واحد افزایش نسبت به روز گذشته به کار خود پایان داد.

حجم معاملات نیز در روز جاری چندان چشمگیر نبود. در خصوص تغییر رییس سازمان بورس در اواخر روز گذشته بعضی سایت‌ها اشاره به نتایج جلسه شورای بورس داشتند و اغلب به نقل از منبع آگاه خبر عضویت هیئت‌مدیره آقای دکتر محمد فطانت فرد را انعکاس دادند. حتی بعضی اشاره به رأی شکننده اعضا شورای بورس در این خصوص داشتند. سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز خبر عضویت ایشان را در اواسط معاملات منتشر کرد لیکن دقایقی بعد این خبر حذف شد و این اتفاقات کمی به ابهام حاکم بر بازار اضافه کرد. لیکن نهایتاً در زمان تهیه این گزارش سایت مزبور نسبت به انعکاس خبر ریاست آقای فطانت فرد بر سازمان بورس و مدیرعاملی آقای صالح‌آبادی بر بانک توسعه صادرات اقدام نمود. دکتر فطانت که 44 سال دارد، ازجمله دانش‌آموختگان دوره‌های اول رشته مدیریت مالی در دانشگاه امام صادق (ع) است که پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی از این دانشگاه، تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در سال 83، در رشته تحقیق در عملیات از این دانشگاه مدرک دکتـری گرفت. سکان‌دار جدید بازار سرمایه در حوزه مباحث مالی نیز سوابق طولانی‌مدت و ارزنده‌ای دارد که از آن جمله، می‌توان به عضو هیئت‌مدیره بانک ملی و معاون اعتبارات این بانک، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، عضو هیئت‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل بانک پارسیان، عضو هیئت‌مدیره بیمه پارسیان و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران‌خودرو، مدیرعامل ساپکو، عضو هیئت‌امنا و عضو شورای سیاست‌گذاری صندوق بازنشستگی آینده‌ساز، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ راهبران متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی نفت اشاره کرد؛ ضمن اینکه وی سابقه عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعدد ازجمله سرمایه‌گذاری سمند و آینده‌ساز کیش را نیز در کارنامه دارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد سریال تغییرات مدیر ارشد سازمان بورس به انتهای خود رسیده باشد. در ارتباط با بهای دلار در بازار آزاد در اواخر روز گذشته افت حدود ۱۰۰۰ ریالی رخ داد. در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز آقای عراقچی اشاراتی به نتیجه جلسه ۶.۵ ساعته داشته و از روند کار ابراز رضایت کرده بودند لیکن به گفته ایشان علیرغم یافته شدن بعضی راه‌حل‌ها، هنوز برای پاره‌ای مسائل اختلافات موجود است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۲۲۶.۱ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۳۷.۱ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۳۹ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۶ واحد و شاخص فرابورس ۶ واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۹۶۰۹ واحد رسید. بانک ملت با ۳۴ واحد بیشترین اثر مثبت و شرکت ملی صنایع مس ایران با ۷۴ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۴۵.۸ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۰.۳ میلیارد تومان رسید که معامله بلوک سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با ۳۵.۴ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و شرکت قاسم ایران با ۷.۴ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

معاملات نمادهای صنعت سیمان در روز جاری کم رونق تر از روز گذشته به نظر می‌آمد شاید در مورد بعضی نمادها بتوان گفت قیمت‌ها به حدی کاهش‌یافته که فروشنده رغبت به نگهداری پیدا می‌کند. تعداد ۲۳ نماد مورد معامله قرار گرفتند که از میان نمادهای معامله‌شده و بر اساس قیمت‌های آخرین معاملات تنها ۵ نماد سیدکو، مازندران، تهران، کرمان و مجد خواف اندکی مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات با کاهش نسبت به روز گذشته به عدد ۱۳۷۰۶ هزار سهم و ارزش آن به ۲۵۰۵۱ میلیون ریال رسید. نمادهای سیمان بجنورد، خاش، اصفهان، صوفیان، فارس، فارس نو، ایلام و سیمان‌سفید نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. سیدکو با ۵۳۶۱ هزار سهم و مبلغ ۸۳۳۹ میلیون ریال حدود ۳۳% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان سپاهان با معامله تعداد ۳۲۹۲ هزار سهم به ارزش ۴۸۹۵ میلیون ریال (معادل ۲۰% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. امروز نماد سیمان دشتستان در پایان معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود متوقف شد. در سامانه کدال اطلاعات مالی شش‌ماهه حسابرسی شده شرکت صنایع سیمان گیلان سبز (زیرمجموعه هلدینگ سیمان تهران) و نیز تغییرات کمیته‌های حسابرسی سیمان خوزستان و سیمان خاش منتشرشده است. اطلاعات مالی شرکت صنایع سیمان گیلان سبز حکایت از تحقق ۱۶.۹ میلیارد تومان زیان در دوره شش‌ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ دارد درحالی‌که در دوره مشابه سال قبل زیان تحقق‌یافته بالغ‌بر ۴.۹ میلیارد تومان بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

شروع معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری متعادل و در دامنه منفی قیمت آغاز شد معاملات اندکی هم در اوایل وقت در دامنه مثبت قیمت صورت گرفت. معاملات با حجم نه‌چندان زیاد و تا پایان وقت در دامنه منفی بدون لمس حداقل قیمت صورت پذیرفت. حجم معاملات به ۱۲۴۹ هزار سهم و به ارزش ۲۹۵۴ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۳۷۱ ریال بود که نسبت به قیمت روز گذشته ۱۳ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۴.۳۰ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۰۶۷۰ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۰۵ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان شامل ۶۰ شخصیت حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۸۰٪ و درفروش معادل ۸۹٪ بود. دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شاهد معاملاتی متعادل ولیکن بسیار کم‌حجم بود. مجموع معاملات به ۴۱ هزار سهم و به ارزش ۱۵۱ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۳۶۸۸ ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۱ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۷۳ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۴۵۴ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۸ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۱۶ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و در فروش معادل ۹۸٪ بود. سیدکو دیگر هلدینگ بزرگ این صنعت و نماد تقریباً تازه‌وارد نیز شاهد انجام معاملاتی متعادل و در دامنه مثبت قیمت بود. حجم معاملات نسبت به‌روزهای گذشته کاهش‌یافته و به ۵۳۶۱ هزار سهم و ارزش ۸۳۳۹ میلیون ریال رسید.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش، شرکت آتی پژوهان سرمایه خریدار سیمان کارون و اشخاص حقیقی خریدار سهام سیمان غرب و خزر بوده‌اند.

در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه در نقش فروشنده سهام ظاهرنشده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24