Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

جزئیات راه اندازی نخستین صندوق شاخصی قابل معامله بورس اعلام شد

در حالی که فعالان بازار سهام از هفتم بهمن ماه جاری شاهد آغاز پذیره نویسی بزرگ نخستین صندوق شاخصی قابل معامله در بورس تهران هستند،یک کارشناس خبره بازار سرمایه به تشریح مزایای این صندوق ها و چشم انداز فعالیت صندوق های شاخصی قابل معامله در ایران با توجه به تجربه بین المللی پرداخت.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،رامین ربیعی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ETF های شاخصی در واقع سبدی از سهام با ترکیب و وزن مشابه شاخص هستند که به لحاظ سود و زیان، عملکردی همسان با عملکرد شاخص دارند. در این نوع از صندوق‌ها، نقش مدیریت «غیر‌فعال» است و تنها در راستای انطباق ترکیب سبد با شاخص، معاملات انجام می شود. در بازارهای مالی بین المللی، معمولا هر وقت از واژه ETF استفاده می شود منظور صندوق های شاخصی است و به ندرت به صندوق های با مدیریت فعال،عنوان ETF اطلاق می شود. با وجود محبوبیت بالای این ابزار مالی در جهان و وجود تقاضا برای آن در ایران، تاکنون امکان این نوع سرمایه گذاری در داخل کشور وجود نداشت.

وی سه ویژگی ریسک کمتر، بازدهی بیشتر و هزینه کمتر را سه امتیاز اصلی ETF فیروزه بر شمرد و تصریح کرد: ترکیب سبد صندوق شاخصی فیروزه دقیقا مطابق با شاخص 30 شرکت بزرگ بورس تهران خواهد بود که به علت تنوع بالای صنایع آن، ریسک کمتری را در سرمایه گذاری داراست.

مدیر بزرگترین صندوق سرمایه گذاری خارجی در بورس تهران با بیان این که صندوق های سرمایه گذاری شاخصی در جهان بسیار محبوب هستند، دلایل اقبال خارجی ها به این ابزارهای مالی را این گونه تشریح کرد: بازدهی صندوق های شاخصی در سطح جهان از 70 درصد صندوق های با مدیریت فعال (مانند صندوق های مشترک فعال در بورس تهران) بهتر است. یعنی مدیریت فعال مدیران سرمایه گذاری در صندوق ها تنها در 30 درصد موارد بازدهی بهتر از شاخص در بلند مدت به همراه دارد که تاریخچه فعالیت صندوق ها در بورس تهران نیز بیانگر تجربه ای مشابه است. وی افزود: فاصله بازدهی صندوق‌های شاخصی در دنیا از شاخص مورد پیگیری، به طور متوسط کمتر از نیم درصد است و امید است نتیجه‌ای مشابه در مورد صندوق فیروزه در ایران کسب شود.

او جذابیت سوم صندوق شاخصی را هزینه پایین تر کارمزد مدیریت این صندوق نسبت به سایر صندوق های سرمایه گذاری دانست.

رامین ربیعی در پایان اظهاراتش گفت: با توجه به این ویژگی ها، صندوق شاخصی فرصتی برای سرمایه گذاران غیرحرفه ای در بازار سهام ایران را بدون پذیرش ریسک صنایع خاص فراهم می کند و از این منظر، امکان ورود به بورس تهران با ریسک کمتر، بازدهی بالاتر و هزینه کمتر را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم می کند.

گفتنی است،صندوق سرمایه گذاری شاخص 30 شرکت بزرگ فیروزه اولین صندوق شاخصی قابل معامله در بورس تهران است که شرکت کارگزاری فیروزه آسیا در زمستان سال 1393 و با حداقل سرمایه 100 میلیارد ریال و حداکثر سرمایه 500 میلیارد ریال با همکاری شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران (سهامی عام) تاسیس نموده و پذیره نویسی آن از هفتم بهمن ماه جاری از طریق کارگزاری فیروزه آسیا آغاز می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24