Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار بورس یک هفته با ۵ روز کاری را پشت سر گذاشت تا ارزش معاملات نرمال در بازار بورس به ۵١٣٢ میلیارد ریال در طول این مدت برسد که به طور متوسط روزی ١٠٢۶ میلیارد ریال را ثبت می کند. رقمی که چندان چنگی به دل نمی زند اما از سوی دیگر باز هم قابل قبول است. ارزش متوسط هر معامله نیز از سطوح ٢۵ میلیون ریالی به ٢٣.٨ میلیون ریال رسید که روند نزولی آن طی ١ ماه اخیر قابل لمس بوده است.

این هفته چه بسته ای برای بازار سرمایه ای ها داریم...؟
 
بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:
·        عملکرد بازار بورس
·        تحلیل بنیادی
o        صنعت سنگ آهن
·        بررسی تکنیکال
o       چادرملو
o       بیمه دانا
·        هفته نامه کدال
o       عملکرد شرکت ها
o       آگهی مجامع
o       تصمیمات مجامع
·        مجله خبری
o       تحولات سیاسی
o       تحولات کلان اقتصادی
o       از دولت و مجلس چه خبر!!!
o       تحولات بورس
 
1) عملکرد بازار بورس
بازار بورس یک هفته با 5 روز کاری را پشت سر گذاشت تا ارزش معاملات نرمال در بازار بورس به 5132 میلیارد ریال در طول این مدت برسد که به طور متوسط روزی 1026 میلیارد ریال را ثبت می کند. رقمی که چندان چنگی به دل نمی زند اما از سوی دیگر باز هم قابل قبول است. ارزش متوسط هر معامله نیز از سطوح 25 میلیون ریالی به 23.8 میلیون ریال رسید که روند نزولی آن طی 1 ماه اخیر قابل لمس بوده است. در جدول زیر جزئیات بیشتر دو هفته اخیر آورده شده است
 
بخشی از رشد ارزش معاملات را باید به 3 روزه بودن روزهای کاری هفته ی پیش نسبت داد و روند یک ماهه اخیر بازار بورس مؤید شرایط کنونی می باشد.
 
 
2) بررسی بنیادی
 
o       صنعت سنگ آهن
سنگ آهن از مواد اصلی در چرخه تولید و صنعت می باشد که از استحصال آن از معادن و تحویل به کارخانجات در نهایت فولاد به دست می آید و از این حیث سنگ آهن برای کشوری که قصددارد تولید ناخالص داخلی را بالا ببرد می تواند حائز نکات مهمی باشد.
 
در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند.  در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که
ü       هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
ü      از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
ü      هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
ü      شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.
 
 
 
 
 
در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت  (P/E) و (P/B) را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای دو نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی باشد.
 
 
آنچه برای میانگین صنعت آورده شده است بر اساس میانگین موزون شرکت ها ست.
 
نرخ فروش محصولات در زیر بر اساس میانگین صادراتی و فروش داخلی در آخرین پیش بینی شرکت ها می باشد.
 
نرخ های فروش ریال بر کیلوگرم می باشد. لازم به ذکر است که با توجه به عیار های مختلف مواد مصرفی و فروخته شده معیار کاملی برای مقایسه شرکت ها نمی تواند باشد.
 
برخی نکات در خصوص سهام
ü      چادرملو عمدتا فروش داخلی انجام می دهد اما در مقابل گل گهر بخشی از محصولات را صادر می کند و صبانور تقریبا عمده تولیدات خود را به آن طرف مرز می فروشد. نرخ های دلار در بودجه شرکت گل گهر 28000 ریال و برای صبانور 26500 ریال می باشد.
ü      لازم به ذکراست کاهش نرخ های جهانی به علت مازاد عرضه از سوی کشورهای عمده تولید کننده مانند استرالیا از دلایلی ست که برای این محصول در یک سال آینده افزایش نرخ خاصی از محل نرخ های جهانی نمی توان متصور بود اما آثار تسعیر نرخ ارز می تواند برای این شرکت ها قابل توجه باشد.
ü      هزینه هایی تحت عنوان بهره مالکانه که به دولت پرداخت می شود عمدتا در بودجه این شرکت ها دیده شده است اما فعلا بر سر سهم فولادسازها از این هزینه ها هنوز ابهاماتی باقی ست.
ü      همچنین برای دو شرکت صادر کننده این گروه، بحث حذف عوارض صادراتی خبر خوشی ست که به صورت شفاهی و برای سال 93 ابلاغ گردیده و برای این شرکت ها روزنه امیدی ایجاد کرده است.
 
3) بررسی تکنیکال
 
الف) سنگ آهن چادرملو
این شرکت تولید کننده سنگ از شرکت های بورسی ست که روند بلند مدت تماما صعودی داشته است و از این حیث روند سهم کاملا قابل اعتماد و معتبر است. با این حال در طی چند ماه اخیر و در پی تکمیل موج های صعودی در بازه میان مدت در کانال نزولی قرار گرفته است که اگر فرض کنیم در موج شماری در موج c قرار داریم، می توان دو سناریو متفاوت را برای سهم متصور شد.
 
مطابق عکس فوق سهم در یک روند اصلاحی قرار گرفته است که جزئیات بیشتر نیز در عکس دوم نشان داده شده است.
 
باید عنوان کرد که مطابق عکس در تایم فریم روزانه (عکس دوم) احتمالا سهم در حال تکمیل یک الگوی زیگ زاگ است که فعلا ریز موج 4 و 5 از موج C اصلاحی که انتهای راه می باشد، باقی مانده اند بدان معنا که یک افت قیمتی دیگر احتمالا در انتظار سهم خواهد بود.
همانگونه که مشاهده می شود در میان مدت و طی 2 ماه آتی سهم با سه سطح حمایتی مختلف درگیر خواهد بود که نخست حوالی 600 تومان، دیگری نزدیک 550 تومان و آخری که تراکم بالایی در سطوح حمایتی را در خود جای داده است حوالی 500 تا 490 تومان است اما آنچه مسلم است آنکه در محدوده کمتر از 540 تومان سطوح حمایتی مینوری زیادی می توانند مانع افت تا سطح 490 تومان شوند و لزومی به افت تا آن محدوده نیست. اما مطابق نمودار لگاریتیمی با تایم فریم هفتگی در صورت شکست سطح 600 تومان و شکست خط روند طعودی 4 ساله (سبز رنگ)، لمس سطوح کمتر از 550 تومان محتمل و قوی خواهد بود.
ضمن آنکه هیچ الگوی بازگشتی در سهم شکل نگرفته است و برای عمل کردن سطح حمایتی اول باید انرژی زیادی در سهم وجود داشته باشد که فعلا چنین چیزی رویت نمی شود.
ب ) بیمه دانا
صنعت بیمه طی روزهای اخیر مورد توجه بازار قرار گرفت که بر همین اساس نگاهی به لیدر این گروه خواهیم انداخت. در ابتدا به سراغ نمودار این سهم درتایم فریم هفتگی می رویم، جایی که با اصلاح یک 5 موجی سهم وارد فاز اصلاح قیمتی گردید. نمودار تعدیل شده به قرار زیر است.
 
جزئیات بیشتر این اصلاح در شکل زیر پیداست.
 
سهم طی دو مرحله با تکمیل الگوی کلاسیک هارمونیک به سمت سقف کانال نزولی یورش می برد که دو سناریو محتمل است.
ü      مطابق الگوی گارتلی، این حرکت می تواند در محدوده 130 تومان به پایان برسد که در این صورت شرایط سهم به حالت نه چندان امیدوار کننده در خواهد آمد
ü      اما در صورتی که سناریو دوم یعنی تشکیل الگوی خرچنگ محقق گردد باید منتظر شکست سقف کانال نزولی (قرمز رنگ) ماند تا حرکت سهم به سمت محدوده 150 الی 154 تومان ادامه یابد.
با توجه به شواهد به نظر می رسد سناریو دوم محتمل تر خواهد بود و فرصتی برای نوسان گیری ایجاد خواهد شد.
 
4) هفته نامه کدال
الف) عملکرد شرکت ها
به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.
 
 
ب) آگهی مجامع
 
مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.
ج) تصمیمات مجامع
 
 
5) مجله خبری
 
الف) سیاسی
 
پس از توافق هسته ای در 28 تیر ماه و تمدید مذاکرات به مدت چهار ماه دیگر و ارزیابی کشورها در مورد راه­حل­ها برای پیشبرد مذاکرات، در روز پنج شنبه هفته اخیر گفت‌وگوهای دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه با هدف ادامه رایزنی درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین در ژنو برگزار گردید . عراقچی قبل از این در مذاکره با خبرنگاران گفته بود : به احتمال قوی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست ایران و 1+5 برگزار خواهد شد و برای اجرای توافق جامع، زمانی یک رقمی کفایت می‌کند . در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود تصریح کرد هدف آمریکا و جامعه بین‌الملل جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است و گفت: ایران به تعهدات خود به برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است.
در حوزه بین الملل اسرائیل پس از 30 روز بمباران غزه و تحت فشار بودن این رژیم از مقاومت فلسطین در برابر آنها و نا کارآمدی گنبد آهنین در مقابل موشکهای حماس ، حاضر به آتش بس 72 ساعته از روز چهار شنبه شدند که دو هیات رژیم صهیونیستی و فلسطینی آمادگی خود را برای برگزاری یک سری مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس دائم در قاهره اعلام کردند.
از عراق هم خبرها از فتح بزرگترین شهر مسیحی نشین قرقوش واقع در استان نینوا در شمال عراق توسط داعش اطلاع میدهند .در همین باره "نوری مالکی" نخست وزیر عراق گفت: رژیم صهیونیستی از حوادث این کشور دور نیست. ضمن اینکه پنجشنبه پارلمان عراق برای مأمور کردن نامزد فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان ـ که بنا بر انتخابات پارلمانی، دولت قانون به رهبری مالکی است ـ تشکیل جلسه داد. بنا به موعد قانونی، نخست‌وزیر عراق باید تا یکشنبه آینده مشخص شود؛
کشمکش ها بین روسیه از یک سو و اکراین و غرب و امریکا از سوی دیگر همچنان ادامه دارد ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که برای دیدار و گفت‌وگو با سران اوکراین پنجشنبه وارد این کشور شد، ضمن اعلام حمایت سیاسی از سران کی‌یف، از قطع رابطه با روسیه در آینده نزدیک خبر داد. مقامات روسیه نسبت به عواقب پیوستن اوکراین به ناتو و رسیدن این پیمان نظامی به مرزهای خود، به مقامات کی‌یف هشدارهایی جدی داده‌اند.
 
ب) اقتصاد از دیدگاه کلان
 
اما مهمترین خبر اقتصادی مربوط به بسته خروج از رکود است که توسط دولت تهیه شده است و به تصویب رسید این بسته شامل ایجاد تحرک اقتصادی، رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار، تقویت ابزارهای تشویقی برای توسعه صادرات، تسهیل زمینه‌های تشویق سرمایه‌گذاری‌های خارجی، اصلاح برخی مقررات محل کسب و کار در صنعت حمل و نقل و نیز تقویت فرآیند توسعه طرح‌های عمرانی دارای اولویت، تقویت بخش‌های خدماتی و از جمله گردشگری و صنایع دستی،می باشد .که به گفته رئیس جمهور مجموعه این بسته در جلسه سمینار روز سه‌شنبه هفته آینده رونمایی میشود و مردم و کارآفرینان از مزایای بسته بهره‌مند می‌شوند. اما مدیر عامل قبلی سازمان بورس در مورد این بسته گفت : دولت در زمینه مالیات‌ها سیاست‌هایی را در نظر گرفته که در حال حاضر اگر اجرا شود بر درآمد تاثیر گذار است. این کار‌شناس بازار سرمایه ادامه داد: به‌طور مثال دولت در بسته خروج از رکود سیاست تسری معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه به بازار پول را در نظر گرفته است. این در حالی است که باید از کسی که این قانون را نوشته پرسید آیا می‌داند تسری معافیت‌های مالیاتی بازار پول بیشتر از بازار سرمایه است؟ متاسفانه برخی سیاست‌های دولت در بسته خروج از رکود مانند نمایش فیلم وحشتناک می‌مانند و از حالا باعث ترس و نگرانی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شده است. همچنین عضو هیات بازرگانی اتاق تهران با انتقاد از این بسته گفت :‌ دولت مسائلی مانند مسکن مهر، منابع هدفمندی یارانه‌ها، صندوق توسعه ملی، فاینانس چین و فشار ارزش افزوده بر صنایع را در بسته حمایتی برای خروج از رکود اصلا ندیده است در همبن باره مشاور اتاق بازرگانی ایران گفت: بسته خروج از رکود، مبتنی بر واقعیات اقتصادی است . سیاست های دولت در اقتصاد اثر بخش بوده است . انتظار می رود که امسال وضع ما بهتر از سال گذشته باشد. به ویژه آنکه دولت یازدهم با اصلاح بودجه، اجرای سیاست های پولی محتاطانه تر و کنترل حجم پایه پولی و نیز واقع بینی در مسائل هسته ای، توانسته است انتظارات تورمی را تا حدودی کنترل و نرخ ارز را کم و بیش تثبیت کند در این میان البته، نقش پراهمیتی هم برای بازار سرمایه دیده شده است .
اعلام دو مرجع آماری از تورم تیرماه بیانگر آن است که با گذشت چهار ماه از سال 93 پیش بینی مقامات دولتی برای کاهش تورم به 25 درصد در پایان سال محقق شده است  این در حالی است که نرخ تورم تیر ماه نسبت به ماه خرداد افزایش حدود 2.5 درصدی داشته است است که افزایش حامهای انرژی از عوامل این افزایش نرخ تورم است.
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد رشد اقتصاد ایران به 1.5 درصد برسد که کاهش تحریم ها را عامل احیای اقتصاد ایران دانسته است .
صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در طول سه ماه نخست سال جاری با افزایش پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 8.1 میلیارد دلار رسیده است و طبق اعلام مرکز آمار نرخ رشد محصول تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار در سال ۹۲ منفی ۲.۲درصد بوده و برهمین اساس محصول تولید ناخالص داخلی بدون نفت نرخ رشد منفی ۲ درصد را نشان می دهد .
 
ج) چه خبر از دولت و مجلس!
 
در حالی که دولت بسته خروج از رکود را به تصویب رساند کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی برای حمایت از تولید ملی و خروج از رکود، راهکارهایی برای افزایش سرمایه بانک ها، اعطای تسهیلات به تولید کنندگان و رونق تولید و تشکیل کمیته ای برای تصمیم گیری در راستای رفع موانع تولید گام عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همراهی با سیاست های دولت در راستای خروج از رکود برداشت. در همین رابطه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : لایحه حمایت از تولید دارای سه فاز است، فاز اول در مورد تامین مالی ، فاز دوم بهبود بهره وری و فاز سوم در مورد بهبود محیط کسب و کار است که با اجرای این سه فاز از تولید حمایت شده و خروج از رکود محقق می شود.
در مورد تامین مالی شرکتهای دولتی ها بر نقش بازار سرمایه در رسیدن به این هدف تاکید داشتند در همین باره محمد صادق مفتح در سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی اظهار کرد: در حال حاضر بخش تعاون هیچ سهمی از بازار سرمایه و حتی ابزارهای مالی جدید همچون صکوک ندارد در صورتی که اگر این اهرم ها در کنار سرعت گردش مالی باشند می توانند منابع مالی زیادی در اختیار بخش تعاون قرار بدهند. همچنین عضو هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به تامین مالی به عنوان یکی از پررنگ ترین اهداف سازمان بورس در سند راهبری این سازمان گفت: مهم ترین و شاید پررنگ‌ترین برنامه در این سند، بحث تأمین مالی است.
اما در مورد بسته خروج از رکود و نقش ان در بازار سرمایه میتوان به انتقادات و مزیتهای این بسته از نظر کارشناسان نام برد که :
مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی گفت: در این بسته به این موضوع تاکید شده که یکی از رویکردهای مهم، ایجاد و تقویت سازوکار مالی تجهیز پس اندازها ازطریق بازار سرمایه است بنابراین در دسته عوامل دوم این بسته که قرار است تکانه های پیشران را در سایر صنایع پخش کند، جذب نقدینگی ازطریق بازار سرمایه دیده شده است. درنتیجه انتظار می رود درصورت وقوع این اتفاق، وضع شرکت های حاضر در بورس بهبود یابد و راه برای ورود شرکت های بیشتر به بورس باز شود و بتوانند ازطریق بورس به تامین منابع مالی بپردازند.
معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت : دولت در بسته اجرای اش بیش از پیش بر تقویت نقش بورس کالا در تامین مالی تولیدکنندگان تاکید داشته و خواستار تقویت تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا از طریق معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی شده است. بر این اساس در گام های بعدی بورس کالای ایران برنامه کمک به تامین مالی بخش تولید را با توسعه بیشتر عرضه اوراق سلف مبتنی بر کالا همانند آن چه که در مورد سنگ آهن شرکت معدنی-صنعتی گل گهر با استقبال خوب خریداران صورت گرفت، اجرا خواهد کرد .
علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران گفت : وقتی اقتصاد بازار پول پایه باشد و نگاه دولتمردان در سیاست‌های اقتصادی کوتاه مدت است نمی‌‌توان اقتصاد را بورس پایه کرد، بنابراین دولتمردان، سیاستمداران و تصمیم‌گیران اقتصاد باید الگویی را طراحی کنند که به توسعه اقتصادی انجامد.
مدیر عامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد: تامین مالی صنایع و پرداخت مطالبات پیمانکاران با بسته حمایتی دولت امکان پرداخت طلب شرکت های پیمانکاری از سوی دولت به صورت تهاتر با هزینه مالیات مجموعه های مذکور، یکی از راهکارهایی است که موجب کاهش هزینه های مالی این شرکت ها به دلیل عدم پرداخت بهره بانکی می شود .
اما از دیگر اخبار این حوزه علیرضا توکلی گفت: شرکت تامین سرمایه ، در پی مدل موفقیت امیز "بازار گردانی امید 1 " اوراق مشارکت گل گهر ، بازارگردانی اوراق مشارکت گهر زمین را در قالب "مدل بازار گردانی امید 2"اجرا کرد. به گفته وی در روش جدید حداقل سفارش انباشته 10هزار ورقه و حداقل معاملات روزانه 20 درصد کل اوراق، معادل 100میلیارد ریال اعلام شده است.
رئیس کمیسون سرمایه‌گذاری اتاق ایران ضمن بررسی روند بازده سرمایه‌گذاری در 23 سال گذشته گفت: در 23 سال گذشته میانگین بازده بازار بورس 42 درصد، دلار 16 درصد، مسکن 20 درصد و طلا 22 درصد بوده است.
هیئت وزیران در جلسه 93.4.22 به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور آیین نامه اجرایی بند س تبصره 3 ماده واحده قانون بودجه سال 1393 را در چهارده ماده تصویب کرده بود . طبق ماده 3 این آیین نامه دستگاه اجرایی باید تا پایان مرداد از طریق جراید کثیرالانتشار وپایگاههای اطلاع رسانی مشخصات طرحهای خود را که در زمان واگذاری پیشرفت فیزیکی کمتر از پنجاه درصد دارند و واحد های خدمت رسانی قابل واگذاری خود را اطلاع رسانی و برای واگذاری و اجاره عرضه نمایند .
 
برنامه استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای سیاست های هفتگانه وزارت امور اقتصادی و دارایی، تنظیم شد. این سیاست‌های 7 گانه عبارتند از: 1-تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکاء بودجه دولت به درآمد نفتی 2- افزایش توان ثروت آفرینی کشور 3- تقویت انضباط، سلامت و شفافیت مالی، اداری 4- ارتقاء هم‌­افزایی درون سازمانی و همکاری فراسازمانی 5- مشارکت فعال و موثر در سیاست­گذاری و قانون‌گذاری 6- توسعه هدفمند سرمایه­‌های انسانی و سازمانی 7-ایجاد و یکپارچه­‌سازی سامانه های اطلاعات مدیریتی و عملیاتی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واقعی شدن قیمت کالاها از طریق بورس کالا نه تنها اثرات منفی بر واحدهای تولیدی به عنوان مصرف کننده مواد اولیه نخواهد داشت، بلکه به زودی سود واقعی را برای آنها به همراه دارد و دست دلالان را کوتاه می کند.
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است: با توجه به علایم مثبت در اقتصاد ایران، انتظار داریم نیمه دوم سال، بورس نیز شاداب تر و گرم تر شود و حجم معاملات در بازار نیز افزایش یابد.
پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی بزرگ‌ترین خدمت دولت به بازار سرمایه را عدم دخالت در این بازار عنوان کرد و از مسئولان خواست در حوزه خوراک و محصولات از قیمت‌گذاری‌های دستوری اجتناب کنند.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به راه اندازی بازار بلوک و امکان ویژه‌­ای برای مبادلات و معاملات بزرگتر در بورس و فرابورس، تأکید کرد: سهامداران حقوقی و فعالان بزرگ بازار برای مبادلات بزرگ، ازطریق فضای بازار بلوک بازاریابی می‌کنند.
مدیر گروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به انتشار گزارش جدید این مرکز درباره معوقات بانک ها گفت: بر این اساس از مجموع 87 هزار میلیارد تومان معوقات تسهیلات غیرجاری بانک ها، بانک ملی با 13 هزار میلیارد تومان، پارسیان و تجارت نیز هر کدام با 11 هزار میلیارد تومان دارای بیشترین معوقات نظام بانکی کشور هستند .
وزیر اقتصاد از ایجاد بستر برای حضور گسترده مردم در بورس خبر داد و اعلام کرد : نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته 14.6 درصد و نرخ سود سپرده حداکثر به 23 درصد بالغ شده است، تسویه بدهی دولت به بانک ها در بسته خروج از رکود دولت گنجانده شده است، بازار سرمایه کشور در تامین مالی بنگاه ها نقش جدی نداشته است، سال قبل 26 هزار میلیارد تومان سرمایه از طریق بورس در اختیار بنگاه ها گذاشته شده است، در بسته دولت نقش گسترده ای برای بازار سرمایه دیده شده است،صندوق های پروژه برای حضور مردم در بسته گنجانده شده است .
د) بازار بورس
 
اعضای هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار مشخص شدند: محمد پورابراهیم زرندی به نمایندگی از گروه مالی ملت به عنوان رییس هیات مدیره و علی یارصالحی از کارگزاری مفید به عنوان نایب رییس هیات مدیره انتخاب شدند. علی اکبر امین تفرشی به نمایندگی از گروه پاسارگاد، مجتبی تقی پور به نمایندگی از سرمایه گذاری تدبیر، علی رستمی به نمایندگی از سرمایه گذاری بهمن، محمد رضا رستمی از سرمایه گذاری صبا تامین و مجتبی فهیم هاشمی از کارگزاری بانک تجارت، به منظور عضویت در هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار انتخاب شدند
هیات مدیره جدید بورس تهران به ابقای حسن قالیباف اصل برای دو سال دیگر رای داد .
خودرو
 

اما کشمکش در گروه خودرو همچنان ادامه دارد و اظهار نظرها در مورد کاهش قیمت و یا تثبیت آن چه قبلا مصوب شده ادامه دارد. طبق گفته رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان اعلام نتایج بازنگری قیمت خودرو در ۲۲ مرداد ماه خواهد بود .در همین حال معاون بازاریابی و فروش سایپا اعلام کرد قیمتها با کاهش روبرو نخواهد شد و کلیه قیمت‌های اعلام شده تحت نظارت و تائید شورای رقابت بوده و در راستای حمایت از تولید و مصرف کننده این قیمتها مصوب شده است .
اما طبق آمار اعلام شده در چهار ماهه امسال تولید خودروهای سواری با رشدی معادل 75.2 درصدی نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته و به تعداد 279 هزار و 739 دستگاه رسیده است . همچنین سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی در 1404: میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1404 معادل 1158 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که سهم صنعت خودرو معادل 47.5 میلیارد دلار خواهد بود. براین اساس در سال 1404 تولید انواع خودروهای سواری و وانت برابر با سه میلیون دستگاه با متوسط قیمت 15 هزار دلار است. همچنین ارزش خدمات پس از فروش خودرو در افق برنامه برابر با 2.5 میلیارد دلار و ارزش تولید صنعت خودرو در افق برنامه 47.5 میلیارد دلار خواهد بود . از ایران خودرو هم خبرها حاکی از افزایش 2.6 برابری تولید خودرو خبر می دهد که در تیر ماه سال قبل مقدار تولید خودرو 23 هزار و 571 دستگاه بود که امسال این میزان به حدود 53 هزار و 77 دستگاه رسید .
اما گویا در حمایت از صنعت و خودرو هنوز دولت یارانه تولید را به این بخش اختصاص نداده است ،در همین رابطه مدیر عامل آذین خودرو گفت : هنوز دولت هیچ اقدامی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان نکرده است .همچنین عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان خودرو هم اعلام کرد مشکلات واحدهای صنعتی همچنان باقی است و امیداوریم دولت راهکار جدیدی برای بسته حمایت از تولید ارائه دهد .
کارشناسان معتقدند بالا بودن تقاضای خرید خودرو در بازار ایران در کنار قدیمی بودن برخی از خودروهای پرتیراژ در حال تولید در کشور موجب شده تا جذابیت بازار خودروی ایران برای شرکت‌های خارجی افزایش یابد از همین رو یکی از خودروسازان مطرح اروپایی تمایل زیادی به بازگشت به بازار ایران داشته و در این زمینه به تفاهمات اولیه با شرکای ایرانی خود نیز دست یافته است.
اما معاملات این گروه این هفته آنچنان رونقی نداشت و به خاطر مشخص نبودن قیمتها از تب و تاب چند هفته اخیرشان کاسته شده بود .
محصولات شیمیایی 
در حوزه پتروشیمی پس از آزاد سازی قیمتها عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزایش داشته است و مصرف کننده به راحتی محصول خود را بدست می آورد در همین زمینه مدیرعامل بورس کالای ایران تأکید کرد: میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، از زمان اجرای مصوبه مربوط به تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه این محصولات تاکنون، 381 هزار تن بوده است، درحالی که در دوره مشابه قبل از اجرای این مصوبه، میزان عرضه محصولات پتروشیمی 273 هزار تن بوده که این امر، حاکی از افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، در پی اجرای مصوبه مذکور بوده است.
در مدت 4 ماهه نخست امسال حدود 840 میلیون دلار محصولات پتروشیمی صادر شد که عمده آنرا گاز مایع (پروپان و بوتان) تشیکل میداد .
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی درباره صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا گفت با توجه به چراغ سبز اروپایی ها در پی تعلیق تحریم پتروشیمی ها با توجه به کمبود عرضه و تقاضای زیاد توان صادرات محصولات را نداریم و معموبلا به صورت تک مجموله ای به این امر می پردازیم و در صورت افزایش تولید به 7 تا 8 میلیون تن در سال قادر به صادرات به اتحادیه اروپا هستیم و از بابت صادرات موانع و محدودیتی وجود ندارد .
 
در همین ارتباط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد : مجتمع های پتروشیمی با مصرف تنها ٥ درصد منابع هیدروکربور کشور، حدود ٤٥ میلیون تن محصول تولید می کنند و بخش صادراتی آن بیش از ٤٠ درصد صادرات غیر نفتی کشور را در بر می گیرد که توجه جدی به این بخش را میطلبد .
لیکن مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی دلایل تاخیر در روند طرحهای صنعت پتروشیمی در سالهای اخیر را ناتوانی بخش خصوصی در تامین منابع مالی، ضعف مدیریتی در طرح های بالادستی، اجرای نادرست زیرساخت ها از سوی شرکت های خصوصی واگذار شده، نبود تمایل در بخشهای تولیدی خصوصی شده برای سرمایه گذاری در توسعه طرحها و تحریم های بین‌المللی اعلام کرد.
همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تا کنون تنها ٤٠ درصد از برنامه های چشم‌انداز ٢٠ ساله در حوزه پتروشیمی محقق شده و از ٧٢ طرح پتروشیمی در دست اجرای کشور، ٣٠ طرح هیچ پیشرفتی نداشته‌اند، گفت: از دولت درخواست داریم سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح‌های جدید این صنعت، حداقل ٢٠ درصد و حداکثر ٤٩درصد در نظرگرفته شود .
از هند خبر میرسد که هم‌اکنون به دنبال مذاکره با ایران برای ایجاد اولین مجتمع‌های ذخیره پتروشیمی خارجی خود است، تا از این طریق بتواند تبدیل به یک قطب صادرات مواد شیمیایی شود.
اما در گروه پتروشیمی که معاملاتی سرد را این هفته پشت سر گذاشتند هنوز خبری از افزایش نرخ اوره دریافت نشده است در همین ارتباط دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از نامه‌نگاری جهانگیری معاون اول و شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داده و گفته‌است: معاونت برنامه‌ریزی می‌گوید من سوبسید نمی‌دهم، از سوی دیگر دولت می‌خواهد اوره را ارزان به کشاورزی بدهد و این سوبسید از جیب پتروشیمی‌ها پرداخت می‌شود. و این به ضرر پتروشیمی ها است .
اما شرکت پتروشیمی زاگرس، 34 درصد معادل 543 میلیون و 999 هزار و 998 سهم از سهام شرکت پتروشیمی زنجان را به‌صورت یکجا روز چهارشنبه 22 مردادماه جاری به قیمت پایه هر سهم 2200 ریال در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رساند .گویا این پتروشیمی از این محل سودی معادل 249 ریال عایدی خواهد داشت که حدود 6 درصد در سود آوری سهم سهیم خواهد بود .
پتروشیمی پردیس هم با تغییر سال مالی خود از 30 آذر ماه به 30شهریور ماه روبرو شد که باعث افزایش طول دوره فعالیت خود در سال بعد خواهد شد و احتمالا سود آوری شرکت با افزایش روبرو می شود.
اما دبیر انجمن تولید کنندگان پودر شوینده گفت: آزادسازی قیمت ها که در بسته دولت برای خروج از رکود تورمی مطرح شده است باعث متعادل شدن عرضه و تقاضا و بهبود کیفیت محصولات خواهد شد .این در حالی است که این روزها شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ شوینده ها به میزان 15 درصد وجود دارد که مدیر مالی شرکت گلتاش اعلام کرد: خبرهای اعلام شده مبنی بر افزایش نرخ مواد شوینده در حد یک شایعه می باشد و در حال حاضر هیچ ابلاغیه ای مبنی بر افزایش نرخ مواد شوینده به شرکت های تولیدی اعلام نگردیده است .
فرآورده های نفتی
 
در این گروه معاون سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد : بودجه ای که پالایشگاه ها به بازار سرمایه اعلام کرده­اند، اکثرا محافظه کارانه است، به عنوان مثال نرخ ارز فروش محصولات نرخ ارز مبادلاتی اعلام شده، در حالیکه اکثر شرکت ها فروش محصولاتشان بیش از این رقم است که همین امر می تواند زمینه ساز افزایش سودآوری آنها در پایان سال باشد، ضمن اینکه تقسیم سود مناسب شرکت های پالایشی، محرک خوبی برای سهامداران عمده این صنعت که هلدینگ های بزرگ بورسی هستند، محسوب می شود .
مدیر مالی نفت لاوان در مصاحبه با خبرنگاران گفت : با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو واریز 26 درصد از صادرات شرکت های پالایشی به حساب صندوق توسعه ملی اما با توجه به ایجاد مشکلاتی که در خصوص ارسال نامه در این زمینه رخ داده است همانند سابق سهم صندوق از حساب ها کسر شده است که این مبلغ معادل 310 میلیارد تومان می باشد.
وی گفت: با این اتفاق و رفع مشکل صورت های مالی سال 92 به بورس ارایه خواهد شد و سود هر سهم نیز با تعدیل مثبت به رقم 362 تومان خواهد رسید.
اما خبرها از شبندر هم حاکی از به بهره برداری رسیدن دو طرح مهم این شرکت خواهیم بود که یکی افزایش ظرفیت بنزین به 3 میلیون لیتر و دیگری احداث سه مخزن غول پیکر ذخیره ساز نفت که قطعا در سود آوری شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت .
رئیس واحد حسابداری مدیریت شرکت نفت پارس: انجمن صنفی روغن صنعتی و انواع روانکار درخواست افزایش نرخ 20 درصدی را به همراه مدارک و مستندات برای سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ارسال کرده است .
در هفته های آتی منتظر بازگشایی نمادهای متوقف این گروه هستیم .
خدمات فنی و حمل و نقل
 
خبر خوب در این گروه برای مپنا اعلام پرداخت سه هزار میلیارد تومان از مطالبات شرکت های پیمانکاری به صورت نقد بزودی بود که توسط سخنگوی اقتصادی دولت اعلام شد .
معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو از انتقال حدود ۶ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی وزارت نیرو به دولت در قالب لایحه حمایت از تولید خبر داد. دائمی با اشاره به بدهی بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو در دو حوزه آب و برق، گفت: بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان از این بدهی مربوط به بخش برق و حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها در بخش آب است که فقط مربوط به مشاوران و پیمان‌کاران است. وی حمایت از تولید بدون حمایت از بانک‌ها و موسسه‌های مالی را غیرممکن عنوان کرد و افزود: دولت برای حمایت از تولید، ابتدا باید مشکل بانک‌ها را حل کند که بخش قابل‌توجهی از منابع مالی بانک‌ها در مجموعه‌های بیرونی است.
وی خاطرنشان کرد: با بازگرداندن منابع مالی بانک‌ها، آنها بیش از پیش توان پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی را خواهند داشت.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری مناقصه انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی تا چهار ماه آینده خبر داد. جهاندیده به تحریم اپراتور قبلی بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و افزود: قطعا اتفاقی که برای تایدواتر رخ داد برای اپراتور جدید این بندر اتفاق نمی‌افتد و اپراتور جدید در این زمینه مشکلی نخواهد داشت.
وی با بیان این‌که تا پایان سال دو شرکت بتا و سینا عملیات تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی را انجام خواهند داد، گفت: سازمان بنادر تا زمان مشخص شدن تکلیف نهایی اپراتور، شرایطی را تعبیه کرده که شرکت‌ها بدون هیچ مشکلی بار ترانزیت خود را جابجا کنند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی گفت: در مذاکرات اخیر ایران و 1+5 به طور مستقل درباره کشتیرانی توافقی صورت نگرفته است. اجاره و اجازه فعالیت شرکت های خارجی در بنادر و خطوط مختلف کشتیرانی امکان پذیر است اما انحصار سرمایه گذاری در بنادر ایران را نباید به خارجی ها داد در دنیا مرسوم است که شرکت‌ها در خطوط و بنادر مختلف دنیا سرمایه‌گذاری کنند اما نباید حضور و مدیریت آن‌ها به صورت انحصاری باشد.
او از تمایل شرکت کشتیرانی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران خبر داد و گفت: سالیان زیادی است که این شرکت به دنبال سرمایه گذاری در ترمینال‌های ایران است اما از سوی سازمان بنادر پاسخ اجرایی ارائه نشده است.
مدیر کارخانجات صدرا در منطقه جنوب کشور گفت : چهارمین پایه سکوی دریایی فازهای ۲۲ تا ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی برای انتقال به محل نصب درآب های خلیج فارس، از کارخانه فراساحل شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در بوشهر بارگیری شد .
سیمان
 
از این گروه خبرها حاکی از آنست که جلسه ای اولین جلسه مشترک انجمن کارفرمایان سیمان و شرکت بورس کالای ایران برگزار شد. در این جلسه مقرر شد برای آزادسازی قیمت سیمان و عرضه کامل آن در بورس کالای ایران اقدامات لازم صورت گیرد.
بیرانجمن تولیدکنندگان سیمان نیز با اشاره به پذیرش سیمان در بورس کالای ایران از چند سال پیش تاکنون گفت: وضعیت صنعت سیمان در حال حاضر تفاوت کرده است و ما به کشف قیمت این کالا در بورس کالای ایران و کسب منافع بیشتر برای این صنعت امیدواریم.
عبدالرضا شیخان با توجه به صادرات 18.8 میلیون تنی صنعت سیمان، پیشنهاد داد: شروع عرضه‌ها از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام پذیرد.
لبنی
 
در این گروه وزیر بهداشت مخالفت خود را با افزایش قیمت شیر اعلام کرد و گفت استفاده از روغن پالم مضر است و نباید از آن استفاده کرد این در حالی است که این روغن سود آوری زیادی را برای کارخانجات لبنیاتی به همراه دارد . در همین رابطه سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به صحبت های وزیربهداشت نسبت به مضر بودنن روغن پالم در برخی تولیدات لبنی گفت: هیچ شک نکنید در صورت اثبات مضرات روغن پالم،کارخانجات متخلف لبنیات تعطیل می‌شوند در همین ارتباط معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : باید شیر توسط کارخانجات با این نرخ خریداری شود زیرا این افزایش قیمت کاملا منطقی است ضمن آنکه دولت همچنان حمایت های سال قبل و پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید تا قیمت تمام شده را طی ماههای پایانی سال و سه ماه نخست امسال به کارخانجات و واحدهای تولیدی در دستور کار دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : در صورتی که کارخانجات این مصوبه را اجرایی نکنند به طور قطع دستگاه های نظارتی باید بررسی کرده و با متخلفان برخورد قانونی را انجام دهند. این در حالی است که از زمان ابلاغ افزایش قیمت شیر به 1440 تومان کارخانجات لبنیاتی شیزر را به قیمت 1250 تومان میخرند و از خرید شیر به این قیمت امتناع کرده اند . در این گروه غبشهرپیش بینی سال مالی 93 خود را با 34 درصد تعدیل منفی به بازار اعلام کرد .
از واگذاریها و دیگر اخبار بازار سرمایه؛
جدیدترین آمار منتشر شده از تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که با کاهش قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای تعداد شرکت های 10 هزار میلیاردی در بورس کاهش یافته است به طوری که در حال حاضر تنها 6 شرکت 10 هزار میلیاردی در بورس تهران حضور دارند
سازمان خصوصی سازی سهام دو شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را به صورت یکجا طی روزهای 20 و 21 مرداد در فرابورس به مزایده می‌گذارد
معرفی پر بازده ترین صنایع در هفته گذشته: بیشترین بازدهی هفته را صنعت خدمات فنی مهندسی با 10.5 درصد داشت، بعد از آن صنعت ابزار پزشکی با 8.38 درصد ، دباغی و چرم با 3.27 درصد قرار داشتند، همچنین صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی با 3.41 استخراج سایر معادن با 3.11، زراعت و خدمات وابسته با 3.05 و قند و شکر با 3 درصد ، جزو پر بازده ترین صنایع در هفته گذشته بودند .
 

منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24