Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بعد از سخنرانی رییس جمهوری در ساعت ١٠صبح میهمانان برای پذیرایی صحن را ترک نمودند تا بعد از آن در پنل های تخصصی برای شرکت در سخنرانی های تخصصی حضور یابند.در حین پذیرایی توانستیم صحبت کوتاهی با محمد رضا نعمت زاده ، وزیر صنعت و معدن و تجارت در خصوص وضعیت بهره مالکانه داشته باشیم. این مقام دولتی در خصوص بهره مالکانه(حق انتفاع) ٣٠درصدی که در مجلس در حال بررسی است،گفت: حق انتفاع از سوی شرکت های معدنی از جمله چادر ملو و گل گهر دریافت می شود...

حاشیه هایی از نخستین کنفرانس اقتصاد ایران/فطانت هم بود

بورس24 :اولین کنفرانس اقتصاد ایران با عنوان ، راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغال زا در ساعت 8صبح امروز در تهران برگزار شد که علاوه بر رئیس جمهور عده ای زیادی از اقتصاد دانان و صاحب نظران همچون وزرای کابینه دولت، محمد باقر نوبخت ، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مسعود نیلی، فرهاد نیلی، غلامرضا مصباحی مقدم، مهدی عسلی، حسن طائی و ... حضور داشتند. در ابتدای این نشست محمد نهاندیان رییس دفتر رییس جمهور در خصوص لزوم برگزاری این چنین همایش هایی برای خروج از شرایط فعلی اقتصاد تاکید کرد.

بعد از صحبت های رییس دفتر رییس جمهور، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقتصاد ایران صحبت هایی ایراد نمود.

رییس‌‌جمهور با بیان این که اقتصاد کشور در آغاز دولت یازدهم به گونه‌ای نبود که اقتصادی اشتغال زا باشد،‌ گفت: ما در زمینه اشتغال مشکلات فراوانی داشتیم و اگر بخواهیم کل مبحث اشتغال را در بازه زمانی 10 ساله از سال 84 تا 93 بررسی کنیم شاغلین کشور از 20.6 میلیون به 21.5 رسیده است.

روحانی با بیان این که در دو فصل اول نسبت به سال 92 رشد داشته‌ایم، گفت: بعد از کنترل تورم در مجموع 6 ماه رشدی حدود 4 درصد داشتیم. احساس بنده نیز این بود که در مسیر رشد قرار گرفتیم و در حال عبور از رکود هستیم.

وی تصریح کرد: البته امیدواریم پایان سال را طوری به پایان ببریم که تورم ما به مراتب از 20 درصد کمتر خواهد بود و این موضوع ورای قول ما است چرا که قول ما تورم زیر 25 درصد بود. قطعا پایان سال اقتصاد ما بعد از دو سال رشد منفی که در تاریخ چند دهه کشور ما بی‌سابقه بوده است،‌ دارای رشد مثبت خواهد بود.

رییس‌جمهور با بیان این که کاهش تورم برای چند ماه و یک سال کافی نیست، گفت: تورم باید به صورت مستمر کاهنده باشد تا به نقطه قابل قبول برسد. یعنی مهار تورم باید با قدرت در سال‌های 93، 94 و 95 ادامه پیدا کند.

وی گفت: هدف‌گذاری ما در سال 96 که پایان دولت یازدهم است این است که تورم تک‌رقمی شود. البته دیگر کمتر کشوری وجود دارد که تورم دو رقمی داشته باشد.

در پایان سخنرانی، رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر قرار باشد مبنای اقتصاد ما بر پول نفت باشد مشکلات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، حتی تولید نیز نباید متکی به دلار و نفت باشد.

در حاشیه ...

بعد از سخنرانی رییس جمهوری در ساعت 10صبح میهمانان برای پذیرایی صحن را ترک نمودند تا بعد از آن در پنل های تخصصی برای شرکت در سخنرانی های تخصصی حضور یابند.در حین پذیرایی توانستیم صحبت کوتاهی با محمد رضا نعمت زاده ، وزیر صنعت و معدن و تجارت در خصوص وضعیت بهره مالکانه داشته باشیم. این مقام دولتی در خصوص بهره مالکانه(حق انتفاع) 30درصدی که در مجلس در حال بررسی است،گفت: حق انتفاع از سوی شرکت های معدنی از جمله چادر ملو و گل گهر دریافت می شود.

همچنین در حاشیه نشست با محمد حسن پیوندی،معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز صحبت هایی شد که در این خصوص به خبرنگار ما گفت:نرخ خوراک به صورت فرمولی مدون در می آید که فعلا نمی توان در خصوص میزان آن اظهار نظر کرد . اما 13سنت، مربوط به سال گذشته است.

از آنجایی که موضوع اصلی اخبار بورس24 ، به اقتصاد کلان و بازار سرمایه مرتبط بود اولین پنل تخصصی که حضور داشتیم؛ در همین خصوص بوده است. البته سایر سخنرانی های تخصصی به صورت همزمان برگزار می شدند.

پنل تخصصی توسعه نظام مالی...

در این پنل که مربوط به اقتصاد کلان بود، ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی و علی طیب نیا، وزیر اقتصاد سخنرانی هایی داشتند.

ابتدا علی طیب نیا وزیر اقتصاد قبل از سخنرانی خود با اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه به خبرنگاران، اظهار داشت: معتقدیم قیمت‌ها در بازار به کف رسیده است و قائدتا عوامل واقعی اقتصاد از این امر دفاع نمی‌کنند که شاهد کاهش بیشتر شاخص‌ها باشیم.

وی افزود: برخی صنایع با مشکلات و موانعی روبرو هستند که با حمایت از آن ها بازار سرمایه به تعادل می‌رسد،دولت همچنان از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

وزیر اقتصاد در خصوص کاهش قیمت نفت گفت: آثار و نتایج ناشی از کاهش بهای نفت در ماه‌های اخیر در بخش‌های بودجه دولت، تراز پرداخت‌های خارجی و سایر بخش‌ها مورد بررسی قرار گرفته که البته در این زمینه برای رسیدن به راهکارهای مورد نظر و مشخص از همفکری دانشگاهیان استفاده می‌کنیم.

وی با بیان این که فکر می‌کنیم این وضعیت به نوعی یک فرصت تلقی می‌شود، گفت: کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از نوسانات قیمت نفت یکی از اهداف است که با همفکری کارشناسان اقتصادی دولت در این زمینه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.

وی ادامه داد: این تصمیمات عزم دولت را در در عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی جدی‌تر می‌کند.

در ادامه ، ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز در خصوص ایراد ها و اشکالات سیستم بانکی و مشکلات آن و روش ها و راه حل های پیشگیری از وخامت شرایط توضیح داد و گفت: رشد اقتصادی در سه ماهه اول و دوم سال جاری مثبت بوده که این رشد پس از 8 فصل رکود اقتصادی به دست آمده است.

وی با اشاره به وضعیت رشد نقدینگی در سال جاری گفت: متوسط پایه پولی در سالهای 87 تا 91 در بازه زمانی 8 ماهه اول 5.1 درصد رشد داشته است که این شاخص در 8 ماهه اول 92 منفی 0.9 و 8 ماهه 93 منفی 1.6 درصد بوده است؛ ضریب فزاینده از سال‌ 87 تا 93 به ترتیب منفی 11.9 درصد، 23.4 درصد، 6.2 درصد، 15.4 درصد، 4.8 درصد بوده است و متوسط این سالها در مجموع 2.4 درصد برآورد شده است اما ضریب فزاینده در سال 92، 16.2 درصد و در سال 93، 14.5 درصد رشد داشته است.

رییس کل بانک مرکزی به رشد 24.3 درصدی نقدینگی در 12 ماه منتهی به آبان 93 پس از حذف آمار نقدینگی مؤسسات جدید پولی اشاره کرد و گفت: خالص بدهی بخش دولتی 13 درصد کاهش یافته و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که شامل مسکن مهر، خط اعتباری و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شود 12.4 درصد رشد داشته که در مجموع پایه پولی 1.6 درصد منفی شده است.

وی با اشاره با تامین مالی بنگاه ها در بازار های پول و سرمایه تاکید نمود: تامین مالی بنگاه های کوچک باید از طریق بانک ها انجام شود و بازار سرمایه هم باید تامین مالی بنگاه های بزرگ را بر عهده بگیرد.

وی همچنین افزود: انصافا در بازار سرمایه تاکنون خوب عمل کرده و با وجود تامین مالی 12درصدی این بازار در اقتصاد ایران، امیدواریم با استفاده از ساختار های ایجاد شده و تفکر جدید بازار سرمایه نقش پررنگ تری در تامین مالی داشته باشد.

اعضای هیات رییسه این پنل تخصصی محمد فطانت( رییس سازمان بورس)، حمید تهران فر معاون (معاون نظارتی بانک مرکزی)؛ امیر رضا کرمانی و محمد هادی مهدویان حضور داشتند که عده ای از این اعضا، در خصوص پیشنهادات خود و روش های اجرای صحیح مدیریت منابع و مصارف در اقتصاد کلان صحبت نمودند. البته شایان ذکر است که محمد فطانت فرد یکی از غایبین این جلسه بود که احتمالا به دلیل مشغله و شاید جلسه ای مهم پنل را ترک کرده اند.

از دیگر سخنرانان فرهاد نیلی(اقتصاد دان)، حامد قدوسی(اقتصاددان) ، امینه محمود زاده دانشجوی دکترا بودند.

در سایر پنل های تخصصی نیز کارشناسان و وزیران ذی ربط در خصوص موضوعات اقتصادی صحبت های داشته اند. در بخش رشد اقتصادی و چرخه های تجاری محمد باقر نوبخت(رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)، عباس آخوندی(وزیر راه و شهرسازی)، محمد رضا نعمت زاده(وزیر صنعت ، معدن و تجارت) حضور داشتند. در حوزه نفت و انرژی وزرای نفت و انرژی و مدیر عامل مپنا در مورد اقتصاد برق و نفت سخنرانی داشتند.

مقالات ارائه شده در سخنرانی های امروز به شرح زیر بوده است.

در بخش رشد اقتصادی و چرخه های تجاری( رکود تورمی و راهکارهای خروج، تحلیل خانوار در شرایط رکود) بخش توسعه نظام مالی ( بدهی های معوقه در ایران، سیاست های پیشنهادی برای بهبود نظام تامین سرمایه در گردش ایران، تنگناهای اعتباری، بررسی ارتباط صنعت بیمه و بازار های مالی، اندازه گیری محدودیت های مالی بنگاه) و در حوزه نفت و انرژی (نفت و توسعه اقتصادی ایران، بررسی آثار و کانال های اصلاح قیمت حامل های انرژی برهزینه خانوار ها، تورم تولید و بازار کار در چارچوب مدل DSGE ، تاثیر اجرای نتایج طرح جامع انرژی در درآمد های ارزی و شاخص های اقتصادی کشور، اندازه گیری کارایی مصرف انرژی با استفاده از روش تحلیل داده ها ) ارائه شد. البته در پنل های تخصصی دیگری نیز درخصوص اقتصاد مقاومتی و نظام حکمرانی، نقش صندوق توسعه ملی در مدیریت درآمدهای نفتی و بازار کار ، اشتغال و بیکاری سخنرانی هایی انجام شد و کارشناسان به ارائه مقالات خود پرداختند.

منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24