Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روی جهانی در شرایطی در ۶٠ روز گذشته ۴۴٠ دلار نوسان مثبت کرد که سهم این گروه از روند موجود تنها یک روز معامله با صف خرید و سپس متعادل شدن آن با عرضه های سنگین بود

سهمی از جنس روی زیر ذره بین تحلیل


فلز روی یکی از مهم ترین فلزات اساسی موجود در جهان است که با منابع محدود و مصرف بالا همواره مورد توجه بوده است. صنعت خودرو، لوازم خانگی و بسیاری موارد دیگر سبب شده است در دوران رشد اقتصادی از این فلز به عنوان یکی از شاخص های مهم یاد شود. در ادامه به بررسی این فلز در بازارهای جهانی و تک سهمی از گروه روی خواهیم پرداخت ضمن آنکه مقایسه ای در صنعت روی نیز ضمیمه شده است.

بازارهای جهانی

قیمت جهانی روی در پی افزایش تقاضای چین و کاهش ذخایر چندی ست که مورد رشد قیمتی قرار گرفته است و هنوز بازار به این موضوع با دید منطقی نگاه نکرده است. روی جهانی در شرایطی در 60 روز گذشته 440 دلار نوسان مثبت کرد که سهم این گروه از روند موجود تنها یک روز معامله با صف خرید و سپس متعادل شدن آن با عرضه های سنگین بود. اما بی شک در صورت ثبات شرایط فعلی در بازار جهانی، سهام این گروه نیز چاره جز رشد قیمتی نخواهند داشت لذا بد نیست تا زمانی که در محدوده قیمتی جذابی دست و پا می زنند نگاهی به این شرایط داشته باشیم.

پیش از همه به سراغ روند قیمتی یک ساله روی در بازار نقدی می رویم. قیمت فعلی روی در بازار جهانی در محدوده 2400 الی 2450 دلار است که برای این گروه رقمی خوب به حساب می آید.

صنعت روی در بورس تهران

نسبت های مالی شرکت به شرح زیر می باشد

همانگونه که مشاهده می شود ROE هر چه بیشتر باشد، مطلوب تر است و برای سه نسبت دیگر اعداد کمتر یا در حد میانگین مطلوب است. در ادامه به بررسی یک سهم با نماد فزرین می پردازیم.

شرکت زرین معدن آسیا

عملکرد شرکت

روند سود آوری شرکت طی 4 سال اخیر به شرح زیر می باشد. باید توجه داشت برای سال 94، پیش بینی شرکت مد نظر می باشد.

شرایط فروش

در ابتدا نگاهی به سهم فروش داخلی و خارجی در درآمدهای شرکت می اندازیم.

نرخ فروش کنسانتره روی (فروش داخلی) با 4.9 میلیون ریال و برای کنسانتره سرب (فروش صادراتی) 2.25 میلیون ریال برای هر تن پیش بینی شده است که البته نرخ دلار برای هر تن اندکی بالاتر از متوسط گروه دیده شده و رقم 3400 تومان برای هر دلار منظور گردیده است ولی در سوی دیگر همانگونه که مشاهده می شود مبنای قیمت گذاری محصولات شرکت، روی به نرخ 2100 دلار می باشد که برای سایر هم گروهی ها عمدتا یا در همین قیمت یا کمی بالاتر می باشد.

شرایط خرید و مصرف مواد خام

مقایسه پیش بینی خرید مقدار 96 هزار تن و مصرف 100 هزار تن ماده معدنی سهیمه‌ای سال 1394 با عملکرد 9 ماهه و برآورد 3 ماهه سال 1393 آن، نشاندهنده افزایش 25 درصدی در مقدار خرید و 38 درصدی در مقدار مصرف این ماده معدنی در سال 1394 (به دلیل کاهش عیار ماده معدنی و افزایش مقدار فروش) میباشد.

حصول اطمینان نسبت به فرض خرید مقدار 96 هزار تن ماده معدنی سهمیه‌ای، موکول به دریافت تمامی مقدار ماده معدنی سهمیه‌ای لحاظ شده در محاسبات تولید و فروش، طی سال 1394 خواهد بود. بد نیست بدانیم عملکرد و برآورد سال 1393 خرید و مصرف ماده معدنی سهمیه‌ای به ترتیب به مقدار76.5 و 72.5 هزار تن بوده است و برای سال جدید 20 هزار تن مازاد بر سال قبل مفروض می باشد که باید دید این خاک به شرکت تحویل داده خواهد شد یا خیر؟

تاثیر نوسانات بازار جهانی و ارز

میزان حساسیت سود عملیاتی شرکت به نرخ جهانی و نرخ تسعیر ارز در سه سناریو به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که در محاسبات زیر عمده فاکتورهای عملیاتی شرکت دخیل شده اند و برخی هزینه ها به تناسب شرایط بازار نوسان کرده اند. همچنین برای تغییرات نرخ بازه 10 ماهه مفروض بوده است.

چند نکته

شرکت در نظر دارد در سال جاری به پیشنهاد هیئت مدیره از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به افزایش سرمایه 66 درصدی (معادل 120میلیارد ریال) نماید.

در خصوص میزان سود عملیاتی باید توجه داشت که نوسانات قیمت روی اثر زیادی بر سود شرکت خواهد داشت و سود شرکت تا 34% می تواند تعدیل مثبت دهد اما فرض ما بر آن است که شرکت به انبار کالا اقدام نکند.

متوسط نرخ ارز و نرخ جهانی در جدول بالا ملاک تصمیم گیری بوده است کما اینکه می تواند تغییرات و نوسانات بیشتری را نیز تجربه کند.

منبع خبر: سازمان خبری_ تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • رضا پیروی
    رضا پیروی

    هزینه تمام شده هرتن شمش روی و شمش سرب در شركتهای تولید كننده چقدر است؟

    8 سال پیش
  • سیاوش صبور (همکار)
    سیاوش صبور (همکار)

    فزرین البته فقط کنسانتره تولید می کند اما در خصوص گروه برای عمده شرکت ها این نرخ متفاوت است. خاک معدنی، عیار آن، شرایط تولید و غیره در این موضوع اثر زیادی دارند معمولا برای شمش روی هزینه تمام شده حدودا بین 6500 تا 7000 تومان برای هر کیلو متغیر است.

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24