Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

همانطور که از یک ماه پیش به کرات تاکید شد، سرمایه گذاری در برخی تک سهم ها و گروه ها همچنان جذاب است و باید از برخی صنایع همچنان گریز کرد که در شماره های قبلی بولتن به آن ها اشاره شد.

داستان پاشنه آشیل بورس

داستان پاشنه آشیل بورس

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی

o صنعت دارو (بخش سوم)

  • بررسی تکنیکال

o لوله و ماشین سازی

o بانک ملت

o صنعتی مینو

  • هفته نامه کدال

o عملکرد شرکت ها

o آگهی مجامع

o تصمیمات مجامع

  • مجله خبری

o تحولات سیاسی

o تحولات کلان اقتصادی

o از دولت و مجلس چه خبر!!!

o تحولات بورس

1) عملکرد بازار بورس

هفته ای که گذشت فقط معاملات بلوکی بود که در چشم معامله گران می آمد و آنقدر فاصله بین خریدار واقعی و فروشنده واقعی زیاد بود که بازار در سردرگمی خود با تلنگری به بالا و پایین می رفت. برخی سهام رشد کردند، برخی فرصت فروش دادند و برخی فرصت خرید!!!

در این هیاهوی بازار آنچه رد و بدل نمیشد پول واقعی و قدرتمند بود. ارزش معاملات به طور متوسط بسیار کم بود و اگر معاملات در برخی سهام نبود ارزش معاملات حتی از هفته قبل نیزکمتر می شد اما به لطف برخی معاملات بلوکی شاهد ارزش معاملاتی به میزان 320 میلیارد تومان در کل هفته بودیم که این میزان معامله شاید دو سال پیش در یک روز اتفاق می افتاد.

شاخص شناور آزاد به کمترین مقدار خود در طی بیش از دو سال اخیر رسیده است و این در حالی ست که طبل بحران بورس در راهروهای ساختمان های وزارت کشور و هیات دولت شنیده می شود. عدم وجود سرمایه و رقبت سرمایه گذاران کلان به حضور در بازاری پر از ابهام (ابهاماتی که منشا آن یا دولت است یا مجلس) به پاشنه آشیل بازار سرمایه بدل شده است و بد نیست مسئولین بجای برگزاری جلسات به نامه نگاری های 4 وزیر توجه بیشتری کنند چرا که آنها با بازگشت به تصمیمات دو سال اخیر توانستند علت فرار سرمایه را پیدا کنند!

پاشنه آشیل، در حقیقت دلالت بر ضعفی علی‌رغم سلامت و قدرت عمومی دارد که می‌تواند منجر به زوال شود. تاندون آشیل قوی‌ترین و بلندترین تاندون در پای انسان است که عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می‌سازد و ای کاش در تفکر سیاست مداران و اقتصاد دانان همانند کشورهای پیشرفته، بورس حکم همین آشیل را برای اقتصاد ایران داشت.

این درحالی ست که اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور در مصاحبه ای با اشاره به نامه وزرا عنوان کرد " وجه مشترک نامه وزرا صنعت پتروشیمی ست" و مدعی شد که نرخ گاز تحویلی به پتروشیمی ها یک سوم قیمت جهانی ست که البته باید دید نرخ گاز را باید با نرخ ترکیه و کشورها اروپایی وارد کننده گاز مقایسه کرد یا با قطر و امارات که مانند ایران صادرکننده گاز هستند؟!

با این اوصاف شرایط بورس در هفته ای که گذشت متاثر از پارامترهای کهنه و پوسیده همچنان رکودی بود و آمار دقیق تر آن در ذیل آمده است. در چنین شرایطی همانطور که از یک ماه پیش به کرات تاکید شد، سرمایه گذاری در برخی تک سهم ها و گروه ها همچنان جذاب است و باید از برخی صنایع همچنان گریز کرد که در شماره های قبلی بولتن به آن ها اشاره شد.

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

2) بررسی بنیادی

o صنعت دارو (بخش سوم)

دارو صنعتی وابسته به نوسانات نرخ ارز است که لازم به حمایت دولت و اعطای سوبسید در صورت تک نرخی شدن می باشد. صنعت دارو عموما به صورت مناسبی بودجه های خود را پوشش می دهند و در طی افت و خیزهای اخیر بعضا ثبات مناسبی از خود نشان داده اند با این حال ریسک های این صنعت همواره با آن خواهد بود که بزرگترین آن همان نرخ ارزی ست که به دلیل وابستگی شرکت ها به ارز و واردات اهمیت ویژه ای خواهد یافت. این صنعت در فصل زمستان و پاییز بخش عمده ای از بودجه را پوشش خواهند دادو علیرغم آنکه عموما در سه ماهه بهار و تابستان انتظار گزارشات متحیر کننده از آنها نداریم اما پوشش ها معقول و قابل قبول خواهند بود. این صنعت را در سه بخش بررسی خواهیم کرد که آخرین بخش به قرار زیر بررسی شده اند.برای درک بهتر و مقایسه پیشنهاد می شود سه بخش را در کنار هم بررسی نمایید.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود بر شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

3) بررسی تکنیکال

الف) لوله و ماشین سازی

در شماره 66 بولتن یعنی دو هفته پیش این سهم در محدوده 152 تومان برای خرید پیشنهاد شد و هدف قیمت 175 تومان را برای آن بر شمردیم. در این هفته نگاهی دوباره به سهم خواهیم داشت. (برای مطاله بولتن 66 کلیک کنید)

سهم در مقطعی 190 تومان را هم لمس کرد که البته برای احتیاط 5 درصد زیر هدف قیمتی برای فروش معرفی گردید. سهم در این مقطع آماده نزول خواهد بود و پیشنهادی برای ورود به سهم نداریم و احتمالا محدوده 140 -150 تومان نخستین ایستگاه سهم در کوتاه مدت خواهد بود.

ب)بانک ملت

بانک ملت در انتهای روند نزولی و تکمیل موج c است اما در خصوص نقطه مناسب برای ورود بهتراست به صورت پلکانی دو نقطه را تعیین کنیم. همانگونه که مشاهده می شود گپ قیمتی بخش زیادی از موج 1 و افت سهم را مطابق شکل زیر جبران نمود.

180 - 185 تومان به عنوان نقطه نخست میتواند مورد توجه خریداران باشد و نقطه دوم برای خرید می تواند حوالی 170 تومان باشد ضمن آنکه حد ضرر اندکی زیر 170 تومان خواهد بود.

ج)صنعتی مینو

نماد غمینو را سه هفته پیش در بولتن 65 در محدوده قیمتی 330 تومان جهت خرید با ریسک کم پیشنهاد نمودیم و امروز به بررسی دوباره آن خواهیم پرداخت. (برای مطالعه بولتن65 کلیک کنید)

این سهم که فعلا در نزدیکی 400 قرار گرفته، در روند صعودی خود با دو هدف قیمتی مهم که نخستین هدف در نزدیکی 430 تومان قرار دارد. در صورت دید کوتاه مدت می توان درمحدوده فوق الذکر سود شناسایی نمود در غیر این صورت پس از لمس هدف نخست واستراحت قیمتی، رشد در میان مدت احتمال رسیدن به اهداف بالاتر را محتمل خواهد کرد.

4) هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

 

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

5) مجله خبری

الف) سیاسی

مهمترین اتفاق سیاسی هفته اخیر صحبتهای غیر مستقیم مقام معظم رهبری با تیم وزارت خارجه دولت در رابطه با دست دادن دکتر ظریف و اوباما و همچنین به افرادی که رابطه با آمریکا را برای کشور یک نیاز می دانند بود، که ایشان در این باره فرمودند : می‌گویند چرا با مذاکره با امریکا مخالفت می‌کنید در حالی‌که امیرالمومنین(ع) با زبیر و امام حسین(ع) با عمرسعد مذاکره کرد. امیرالمومنین و امام حسین در حرف زدن با زبیر و ابن‌سعد به آن‌ها نهیب زدند و آن‌ها را نصیحت کردند؛ بحث مذاکره به معنای امروزی نبود. مذاکره به معنای امروزی یعنی معامله و یک چیزی بگیر و یک چیزی بده. آیا امیرالمومنین(ع) با زبیر و امام حسین(ع) با ابن‌سعد معامله کرد؟ آیا تاریخ را این‌گونه می‌فهمید و زندگی ائمه را این‌گونه تحلیل می‌کنید؟‌ رهبر معظم انقلاب همچنین تصریح کردند: مذاکره با آمریکا ممنوع است بخاطر ضررهای بیشماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد، این فرق دارد با مذاکره با دولتی که نه چنان امکانات و نه چنان انگیزه‌ای دارد، مشکل کنونی کشور بخاطر وجود آدم‌های بعضاً بی‌خیال و یا بعضاً سهل‌اندیشی است که این واقعیات را نمی‌فهمند، البته این افراد در مقابل انبوه عظیم جمعیت انقلابی، آگاه و بصیر کشور، معدود و در اقلیتند، اما فعالند، می‌نویسند، می‌گویند، تکرار می‌کنند و دشمن هم به اینها کمک می‌کند.‌ ایشان همچنین فرمودند الحمدلله طرف ایرانی حواسش جمع بوده است، اما یک جاهایی بالاخره یک فرصت‌هایی آنها پیدا کردند و یک حرکت مضر برای منافع ملی انجام دادند.

اما اتفاق دیگر هفته اخیر رای نیاوردن طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت ایران با برجام در مجلس بود که نمایندگان به یک فوریت آن رای دادند . در این طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام »به دولت اجازه می دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه برجام را اجرا کند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در بولتنهای مختلف هفته های گذشته مهمترین موضوعی که همواره مورد بحث قرار گرفت تداوم رکود در جامعه همراه با افزایش فشارها بر دولت بر از میان برداشتن آن بود که این امر در هفته اخیر 4 نفر از وزرای دولت یازدهم را هم مجبور به نامه نگاری به رئیس جمهور و هشدار در مورد تبدیل رکود به یک بحران اقتصادی کرد . در این نامه ذکر شده بود که همانطور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متاثر از تحولات و متغیرهای کلان بین المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه گردیده است به نحوی که از دی ماه سال۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش کل بازار سرمایه از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته ای ملت ایران و در عین وجود پی آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعا واکنش نشان داد.در این نامه می‌خوانیم: «براساس پیش بینی های بودجه ای شرکت‌ها که در بازار سرمایه موجود است و واقعیت‌های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد. این نامه در حقیقت از طرف 4 وزیری اعلام شد که بیشتر موارد خود را در بازار سرمایه جستجو میکنند زیرا وزیر اقتصاد، رییس شورای عالی بورس است و وزیر کار نیز متولی وزارتخانه ای است که شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) را تحت پوشش دارد و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مرتبط با صنایع بورسی است و علت امضای وزیر دفاع را هم می توان در ارتباط با صندوق بازنشستگی بخش های نظامی و نیروهای مسلح جُست.

در ادامه این نامه رئیس جمهور دستور رسیدگی به آنرا داد و وزیر اقتصاد درباره دستور رئیس جمهور گفت : در پی این دستور، تیم اقتصادی دولت بعد از برگزاری جلسات منظم یک بسته سیاستی هماهنگی تهیه کرد. برهمین اساس، بسته سیاستی جامع شامل سیاستهای پولی، مالی و تجاری تنظیم شده که همه این سیاستها متمرکز و معطوف به رشد اقتصادی است. وی با تاکید بر اینکه کنترل تورم را شرط لازم برای دستیابی به رشد اقتصادی می دانیم، گفت: در شرایط فعلی مجموعه سیاست ها باید بر رشد و رونق اقتصادی متمرکز شود.

وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر مشکل بنگاه های اقتصادی کمبود تقاضاست اما این مشکل در سال گذشته کمبود سرمایه در گردش بوده است، بنابراین مشکلی که بنگاه های تولیدی با آن مواجهند تولید نیست بلکه بحث فروش است.

طیب نیا خاطر نشان کرد: سیاست های پولی ومالی دولت به گونه ای تنظیم میشود که تقاضای لازم را برای تولیدات بنگاه های اقتصادی کشور فراهم کنند.

وزیر اقتصاد، فعال کردن بخش مسکن، پرداخت بدهی های دولت به سیستم بانکی و در نهایت بسته سیاست پولی برای افزایش منابع قابل وام دهی و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را محور اصلی سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود اعلام کرد و اظهارداشت: با مجموعه سیاستهایی که اتخاذ شده است و با توجه به گشایشهایی که در محیط بین المللی حاصل خواهد شد، تا اواخر سال جاری زمینه برای رونق اقصادی در کشور فراهم شود.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در این هفته مهمترین خبر را شاید نامه 4 وزیر به ریاست جمهور دانست که بخش عمده آن مربوط به بازار سرمایه بود که این امر می تواند بازار سرمایه را در صورت اقدامات مناسب به جایگاه ویژه خود در اقتصاد برساند .

براساس مصوبه مجلس پاداش اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیر موظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیئت مدیره بیشتر باشد.چنانچه شخصی از عضو هیأت مدیره یک شرکت است، مجددا به عنوان هیأت مدیره شرکت دیگر انتخاب شود، بابت عضویت جدید مجاز به اخذ هیچ نوعی دریافتی اعم از حقوق، مزایا، حق حضور در جلسه و پاداش نیست. متخلف از حکم این تبصره ملزم به استرداد وجوه دریافتی به شرکت و نیز پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور است.

د) بازار بورس

دارویی

گروه دارویی در هفته اخیر روند مثبتی را در ادامه هفته قبل آغاز کرد و رفته رفته با رسیدن به روزهای پایانی هفته از تعداد نمادهای مثبت کاسته شد . در این گروه وضعیت بنیادی، نسبت به بقیه گروهها در درجه بالایی قرار دارند

فلزات اساسی و کانه های فلزی

قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی آن که در چند وقت گذشته با کاهش قیمت روبرو بود در روزهای اخیر با افزایش روبرو شده است و همین امر باعث مثبت شدن سهام این گروه در هفته اخیر شد . در این گروه که در اکثر سهام با افزایش قیمت روبرو شدند مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از احتمال کاهش قیمت مس در بازار جهانی با توجه به ادامه‌دار بودن رکود جهانی خبر داد و گفت: قیمت مس ایران نیز تحت تاثیر رکود بازار جهانی کاهش پیدا کرده و روی 5000 دلار مانده و ممکن است پایین‌تر هم بیاید. تجارت مس کاتد در دنیا در رکود کامل است، چراکه مصرف کشور چین کاهش پیدا کرده است. البته باید اشاره کرد امروز جمعه در بازارهای جهانی اتفاقات مثبتی افتاد و تا این لحظه رشد مناسبی در مس (2.7%)، روی (10%)، سرب (4.7%) و حتی نفت روی تابلوها نشسته است. البته قیمت ها هنوز به نرخ بودجه شرکت ها اندکی فاصله دارد و مثلا روی 1800 دلاری با شرایط دلار کنونی احتمالا به نقطه بی تفاوتی در بودجه شرکت های تولید کننده نزدیک شده است و این داستان برای مس هم تکرار خواهد شد. 

در گروه کانه های فلزی هم این هفته از قیمت سنگ آهن ایران در موسسه متال بولتن رونمایی شد که این امر باعث افزایش قیمت سنگ اهن به میزان 6 دلار خواهد شد و تاثیر کوتاه مدتی بر روی این نرخ خواهد داشت . بر همین اساس مدیر مالی چادرملو اعلام کرد با توجه به اینکه چادرملو 95 درصد از محصولات خود را در بازار داخلی ایران به فروش می رساند، تغییرات قیمت فوب سنگ آهن تأثیر چشم گیری بر سودآوری این مجموعه نخواهد داشت.

خودرو و قطعه سازان خودرویی

پس از آنکه در سال 93 مشکلات تولید برای گروه خودرو مرتفع شد و این گروه توانست به نیمی از تولید در سالهای رونق خود دست یابد و می رفت که در سال 94 به شکوفایی برسد این امر محقق نشد و کاهش تقاضای خرید از همان ماههای ابتدایی سال کار را برای خودروسازان مشکل کرد و این امر رفته رفته حادتر شد و مسکلات فروش دامن این گروه را گرفت . این امر باعث شد تا خودرو سازان نتوانند تعدیل مثبتی را در برنامه های خود ببینند و در حالی که در پیش بینی های خود قیمتها را به میزان 10 تا 15 درصد بالاتر گرفته بودند کاهش تقاضا حتی باعث زمزمه هایی از احتمال کاهش قیمت برای ماههای آینده سال را برای آنها رقم زده است . این معضل یعنی رکود در بخش تقاضا که حدود دو سالی می شود بازارهای کشور را با خود روبرو کرده است بالاخره دامن بخش خودرو را هم در سال 94 گرفت و مشکلات فراوانی را برای بخش های مختلف اقتصادی کشور بوجود آورده است که در آخرین مورد آن 4 نفر از وزاری دولت یازدهم مجبور به یادآوری مشکلات در طی یک نامه به رئیس جمهور شدند که یکی از این بخشها هم خودرو بود . مشکلات بخش خودرو باعث شد تا حتی قطعه سازان هم حال و روز خوبی را تجربه نکنند و به گفته برخی مدیران این صنایع مجبور به تعدیل 50 درصدی نیرو شوند .

رکود ایجاد شده در بخش خودرو همانطور که گفته شد بیشترین دلیل آن مربوط به نبود تقاضا و پایین آمدن قدرت خرید مردم می شود و اینکه بخواهیم این مسئله را به کمپین های نخریدن خودرو ربط بدهیم آنچنان منطقی به نظر نمی رسد زیرا در بخش خودرو های وارداتی هم کاهش 50 درصدی در این زمینه را شاهد بوده ایم .

در بازار سرمایه اما این گروه در هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شدند که بیشترین کاهش را ایران خودرو پس از شکست حمایت محکم خود در قیمتهای 230 تومان تجربه کرد و پس از حدود دو سال نوسان در بالای 200 تومان به قیمت 176 تومان رسید . در این گروه مدیر عامل ایران خودرو از اعلام خبرهای جدید در 10 روز آینده خبر داد .

در این گروه مدیر عامل سایپا از استقبال مشتریان از طرح جدید این شرکت با نام اتو خدمت سایپا به عنوان طرح موفق یاد کرد .

از خبهمن هم خبر رسید که این شرکت قصد افزایش سرمایه خود به میزان 97 درصد و رساندن آن به عدد 1000 میلیارد تومان را دارد .

فرآورده های نفتی و پالایشگاهی

گروه پالایشگاهی که ریسک سرمایه گذاری در حال حاضر بر روی آنها بسیار افزایش یافته است کاهش قیمت نفت همواره عامل منفی برای آنها به شمار می رود و فقط افزایش آن و یا کاهش نرخ خوراک برای آنها می تواند شرایط این گروه را کمی متفاوت کند . در بازار سرمایه این گروه بیشتر به واسطه حقوقی ها با افزایش قیمت مواجه شده اند و از لحاظ بنیادی تغییر خاصی در شرایط آنها ایجاد نشده است . در این گروه پالایشگاه تهران در 3 ماهه خود 119 ریال سود محقق ساخته است . پالایشگاه تبریز هم در 3 ماهه49 ریال سود از سود 186 ریالی خود را پوشش داده است و نفت پاسارگاد هم اعلام کرده است که شرایط متفاوتی را شرکت در نیمه دوم سال به دلیل برداشته شدن تحریم ها و مبادلات بانکی شاهد خواهد بود .

محصولات شیمیایی

همانطور که پیش از این بارها در بولتن 24 عنوان شد مهمترین عامل رکود بازار سرمایه در زمستان سال 92 تعیین قیمت 13 سنتی برای نرخ خوراک پتروشیمی ها بود که باعث شد تا لیدر بازار سرمایه به سمت نزول حرکت کند و در نتیجه بازار برای جایگزین رو به سمت خودرویی ها آورد که آنها هم آنچنان نتوانستند کاری از پیش ببرند و بازار را به سمت رونق پیش ببرند . در نتیجه فشارها بر روی وزارت نفت برای کاهش قیمت خوراک افزایش یافت و این امر در هفته های اخیر که اوضاع بازار سرمایه و اقتصاد به رکود عمیقی رفته است افزایش پیدا کرده است در نتیجه در اواسط هفته خبرهایی از احتمال تخفیف در نرخ خوراک برای امسال پیچیده شد که قطعیت آن هنوز تایید نشده است این امر در صورت تایید می تواند بازار سرمایه و پتروشیمی ها را از اوضاع کنونی خارج کند و روند مثبتی را ایجاد کند .

در حال حاضر در آستانه فصل سرمایه مهمترین عاملی که پتروشیمی ها را تهدید می کند جدای از مسائل مطرح شده در مورد نرخ خوراک کاهش خوراک می باشد که این در صورت افتتاح فازهای جدید در پارس جنوبی می تواند این نگرانی را کاهش دهد .

گروه پتروشیمی در انتهای هفته با شایعات بوجود آمده در مورد نرخ خوراک با افزایش قیمت روبرو شدند . شکربن در این گروه در فروش وضعیت مناسبی داشته است و فروش بیشتر از میزان تولید(فروش محصولات انبار)را داشته است . شمواد هم در 9 ماهه سود خود را به صورت کامل پوشش داده است .

بانک

شرایط گروه بانکی همچنان نامطلوب می باشد و این گروه همچنان با تعدیلات منفی از سوی نمادها روبرو است که در آخرین آن بانک سرمایه با تعدیل منفی 60 درصدی و بانک کار آفرین با تعدیل منفی 49 درصدی روبرو شد . در این گروه معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد سوئیفت در ۱۲ بانک کشور فعال است و مطمئن هستم پس از اجرایی شدن برجام چند ماه بیشتر برای یکسان‌سازی نرخ ارز زمان نیاز نخواهد بود . غلامعلی کامیاب در جلسه‌‌ای که با حضور هیات آلمانی برگزار شد در مورد استفاده از سوئیفت و توان سیستم بانکی ایران برای استفاده از آن پس از نهایی شدن برجام گفت: هم اکنون 10 تا 12 بانک ایرانی از سوئیفت استفاده می‌کنند .وی ادامه داد: مطمئن هستم پس از اجرایی شدن برجام بانک‌هایی که از تحریم خارج می‌شوند با کمترین مشکل قادر خواهند بود از سوئیفت استفاده کنند . وی همچنین از بانک‌ها خواست زیرساخت‌های لازم برای استفاده مشتریان نظام بانکی از مستر کارت و ویزا کارت را فراهم کنند . فراهم شدن این امور در آینده می تواند پس از لغو تحریمها، بانکها را زودتر به شرایط عادی خود برگردند .

گروه مواد غذایی

در این گروه در این هفته شاهد عرضه اولیه غفارس بودیم که صف خرید این نماد پس از یک روز ریخت و در روز چهارشنبه معاملات منفی را پیگیری کرد . سهامی نظیر غمینو و غپینو می توانند از شرایط بهتری در فصل پاییز برخوردار شوند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24