Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ممکن است قیمت آهن اسفنجی هم نسبت به ۵٣ درصدی که بود، کمتر شود و قیمت آن به ۵٠ درصد کاهش یابد. اگر چه آهن اسفنجی را بیشتر خود شرکت های سنگ آهنی مصرف می کنند...

غول معدنی بورس تغییر جهت می دهد/اعلام استراتژی های جدید

بورس24 - محبوبه مغانی: صنعت فولاد یكی از مهمترین و تاثیر گذارترین صنایع در رشد و توسعه صنعتی هر كشوری محسوب می شود. اهمیت این صنعت بعنوان یكی از صنایع بنیادی و گزینتش آن به عنوان یكی از معیارهای صنعتی شدن هر كشور، سبب شد تا در میان ناشران بورسی، شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات این صنعت را در اولویت های سرمایه گذاری خود قرار دهد. در واقع به موجب مطالعات و تجربیات بین المللی، در طول تاریخ مالی، بهترین پرتفولیو با بهترین تركیب ریسک و بازده تركیبی از سرمایه گذاری های مستقیم در فلزات و انرژی بوده است. صنایع پایه از قبیل حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشین آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی که به فولاد وابسته هستند. شاید به استناد این مطالعات بین المللی است که همچنان در پرتفوی سه هزار و 197 میلیارد تومانی " ومعادن" ، حضور شرکت های سنگ آهنی و فعال در معادن پررنگ هستند.مساله ای که سبب شده تا از پرتفوی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان پرتفوی تک محصولی یاد شود؛ اما به نظر می رسد که این مجموعه درنظر دارد تا سمت و سوی بیشتری به نتایج حاصل از این مطالعات بین المللی داشته باشد؛ به گونه ای که مرتضی علی اکبری عضو موظف هیات مدیره و معاون مالی و اقتصادی " ومعادن" در آخرین اظهارات خود، خبر از ورود به صنایع زیر بنایی به عنوان تکمیل زنجیره ارزش این مجموعه داده است. مشروح این گفت و گو در ذیل آمده است:

- در حال حاضر شرکت های فولادی و سنگ آهنی نرخ فروش گندله را در بودجه خود متفاوت اعلام کرده اند، این مساله ابهام بزرگی را در تحقق بودجه این شرکت ها فراهم آورده است، در این خصوص آخرین مذاکرات شما برای رفع این ابهام و نرخ فروش گندله چه بوده است؟

در واقع فولادی ها در صورت های مالی خود نرخ فروش گندله را 20 درصد و شرکت های معدنی هم 23 درصد قیمت گندله را لحاظ کرده اند. با توجه به این مساله در حال حاضر بازار مطمئن نیست که کدام یک از این بودجه ها عملیاتی می شود، 20 درصد یا 23 درصد . اما پیش بینی ما بر این است که با جلسات برگزار شده، این نرخ بین ارقام 20 تا 23 درصد نهایی شود.

- و در مورد قیمت آهن اسفنجی نیز آیا به توافقی دست یافته اید؟

ممکن است قیمت آهن اسفنجی هم نسبت به 53 درصدی که بود، کمتر شود و قیمت آن به 50 درصد کاهش یابد. اگر چه آهن اسفنجی را بیشتر خود شرکت های سنگ آهنی مصرف می کنند .

- مدیرعامل چادرملو از برگزاری جلساتی با کمیسیون صنعت و معدن مجلس و سازمان برنامه و بودجه خبر داده بود تا به واسطه برگزاری این جلسات مساله حق انتفاع در بودجه حل شود. با توجه به نزدیک شدن به زمان تقدیم بودجه از سوی دولت به مجلس، آیا این جلسات برگزار شده است؟

بابت بودجه 95 ایمیدرو درتلاش است تا حق انتفاع را از بودجه خارج کند؛ این مساله در حال حاضر با هماهنگی خود ایمیدرو انجام خواهد شد.

- با توجه به این که حق انتفاع به پیشنهاد دولت در بودجه گنجانده شده بود، علت ورود ایمیدرو به این مساله چیست؟

ایمیدرو بر این باور است که از رقم حق انتفاع پرداختی سنگ آهنی به دولت، تنها 30 درصد آن به ایمیدرو تعلق می گیرد و 70 درصد آن به حساب خزانه دولت واریز می شود، این درحالی است که ایمیدرو قادر است که به صورت مستقل با شرکت های سنگ آهنی قرار دادی 40 درصدی منعقد کند، که 10 درصد بیشتر از 30 درصد رقم حق انتقاعی است که دولت پس از دریافت از سنگ آهنی ها به ایمیدور پرداخت می کند.

- آیا برای باز پس گیری پروانه بهره برداری از معادن سنگ آهن نیز اقدامی صورت گرفته است؟

در حال حاضر سازمان بورس به عنوان مدعی العموم به صورت قضایی این مساله را پیگیری می کند.

- آخرین وضعیت گزارش های 9 ماهه شرکت های چادرملو و گل گهر به چه صورت است؟ با توجه به رکود حاکم بر عرصه اقتصادی؛ آیا این شرکت ها عملکرد مناسبی در 9 ماهه امسال داشته اند؟

چادرملو وضعیت مناسب تری نسبت به گل گهر دارد. به چند دلیل؛ نخست آن که تولید گل گهر کمتر است لذا EPS آن هم کمتر است. اما باید یاد آوری کنم که ظرفیت تولید گندله در گل گهر به واسطه بهره برداری از طرح توسعه آن تا پایان سال جاری افزایش می یابد. اگر بدبینانه ترین حالت در زمان بهره برداری از این طرح توسعه گل گهر را در نظر بگیریم، این طرح توسعه در اوایل سال آینده بهره برداری خواهد شد. با بهره برداری از این طرح توسعه و فراهم شدن امکان صادرات گندله، شرکت از وضعیت مناسبی برخوردار خواهد شد. از سوی دیگر گل گهر در حال پیگیری دریافت مجوز صادرات گندله است. اما نکته قابل توجه در گل گهر، سرعت مربوط به طرح های توسعه ای این شرکت است. گل گهر طرح های توسعه ای که درصد پیشرفت فیزیکی بالایی داشته اند، را اصلا کند نکرده است و اجرای این طرح ها با سرعت بالا به پیش می رود .

- آیا گل گهر برای اجرای طرح های توسعه ای خود از نقدینگی لازم برخوردار بوده است؟ در واقع منابع مالی مورد نیاز خود برای اجرای این طرح های توسعه ای از کجا تامین می کند؟

این منابع از محل مطالباتی که از فولادی ها دارد به صورت غیر نقدی تامین می شود. در واقع گل گهر محصولات مورد نیاز خود را از فولادی ها دریافت و در اختیار پیمانکارانی که پروژه های گل گهر را اجرا می کنند، قرار می دهد. از این جهت است که گل گهر موفق شده است که پروژه های خود را با سرعت به پیش برد.

- در میان پروژه های چادرملو، چند پروژه آن قابل توجه هستند که با توجه به درصد پیشرفتشان به نظر می رسد به زودی شاهد راه اندازی آنها باشیم.

بله. پروژه فولاد سازی چادرملو در پایان سال راه اندازی می شود که از ظرفیت یک میلیون تنی برخوردار است. اگر این پروژه راه اندازی شود، جزء پروژه های خوب این شرکت محسوب می شود. ضمن آنکه نیروگاه حرارتی چادرملو نیز به زودی بهره برداری خواهد شد.

- با توجه به چالش های شرکت های سنگ آهنی هم در خصوص سلب پروانه بهره برداری و اخذ حق انتفاع و کاهش سه درصدی قیمت گندله، آیا چشم انداز مناسبی را برای این صنعت متصور هستید؟

بعد از اجرای برجام انتظار می رود در میان مدت وضعیت کسب و کار بهتر و گردش نقدینگی هم بهتر شود که البته در این صنعت هم اثر گذار خواهد بود.

- با توجه به این ابزار نگرانی، آیا همچنان مصمم بر ادامه استراتژی خود یعنی باقی ماندن در صنعت کانه های فلزی هستید؟

در استراتژی جدیدی که برای این مجموعه تعریف شده تلاش داریم تا پرتفوی "ومعادن" را متنوع سازیم. به گونه ای که این تنوع را با سرمایه گذاری در مس در سال های گذشته آغاز کرده بودیم.

- در حال حاضر سهام شرکت ملی صنایع مس در پرتفوی شما به عنوان یکی از پر زیان ترین سهام محسوب می شود؟

بله، براین اساس در نظر داریم که تنوع پرتفوی خود را افزایش دهیم درصدد هستیم که در صنعت ریلی که جزء صنایع مادر محسوب می شود، به صورت کاملا جدی و قابل ملاحظه وارد شویم؛ صنعت انرژی و بخصوص نیروگاهی نیز از دیگر صنایعی است که مورد توجه این مجموعه برای سرمایه گذاری قرار گرفته است.

- آیا ورود شما به سهام مپنا در راستای سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی بوده است؟

خیر. درسهام مپنا به عنوان سرمایه گذاری کوتاه مدت وارد شدیم. ولی کلا در دو صنعت مزبور ( ریلی- نیروگاهی ) برنامه برای ورود جدی داریم. بر این اساس در جلسه هیات مدیره قبلی خود مصوب کردیم که با مشارکت گل گهر شرکت بزرگ ریلی را تاسیس کنیم. در واقع بخشی از سهام این شرکت ریلی به شرکت سرمایه گذاری معادن فلزات تعلق خواهد گرفت؛ با توجه به پیگیری ها، به زودی در آینده نزدیک این شرکت ریلی ایجاد خواهد شد.

- ورود شما به صنعت حمل و نقل در چه عرصه ای خواهد بود؟ در واقع کدام یک از عرصه های حمل ونقل برای شما جذابیت دارد؟ هوایی، دریایی ، ریلی ، جاده ای؟

حمل و نقل ریلی، لوکوموتیو و واگن. با توجه به اینکه محصولات معدنی از طریق حمل و نقل ریلی جابجا می شوند در حال حاضر برای جابحایی محصولات معدنی با کمبود واگن مواجه ایم. این مساله آنجا از اهمیت برخوردار می شود که با رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور، جابجایی محصولات نیمه نهایی بین خود شرکت های سنگ آهنی و فولادی از امکانات لازم برای حمل نقل آنها برخوردار نیستیم.

- بر این اساس این شرکت حمل و نقلی فعالیت خود را چه زمانی آغاز خواهد کرد؟

تاسیس این شرکت مراحل نهایی خود را طی کرده است و ظرف یک ماه آتی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

- برای تامین واگن های مورد نیاز این شرکت، چه اقدامی کرده اید؟

با توجه به مشکل نقدینگی که داریم درصدد هستیم تا حداقل یک چهارم از نقدینگی مورد نیاز برای خرید واگن های مورد نیاز را از طریق سهامداران شرکت تامین کنیم. مابقی منابع مورد نیاز از طریق فاینانس از کشورهای مطرح در زمینه لوکوموتیو و واگن، تامین خواهیم کرد.

- برای تامین یک چهارم از این نقدینگی برای خرید واگن، آیا خروج از بخشی از سهام موجود در پرتفوی "ومعادن" می تواند به عنوان یک راهکار برای تامین این نقدینگی در نظر گرفته شود؟

فعلا در نظر نداریم که از صنعت خاصی خارج شویم، ولی استراتژی شرکت بر این است که سهام خود در معدن و فولاد را کمی سبک تر کند. در واقع در شرکتهایی که کرسی خود را از دست نمی دهیم، سهام خود را کاهش خواهیم داد.

- مس و فولاد مبارکه به عنوان شرکت هایی که "ومعادن" فاقد کرسی مدیریتی در آنهاست، آیا مشمول خروج از سهام قرار می گیرند؟

نه برنامه خروج از این شرکتها را نداریم و درنظر داریم در این شرکتها باقی بمانیم.

- آیا شرکت هایی که برنامه خروج دارید، مشخص شده اند؟

به طور دقیق هنوز این شرکت ها مشخص نشده اند؛ اگر چه من پیشنهادات خود را در مورد شرکتهایی که باید سهام خود را در آنها کاهش دهیم، به هیات مدیره ارایه داده ام.

- آیا برنامه ای برای ورود به صنعت پتروشیمی نیز دارید؟ چون در پرتفوی شما سهام برخی از شرکت های پتروشیمی نیز مشاهده می شود؟

نه ورود به این شرکت ها به صورت کوتاه مدت بوده است، به صورت بلندمدت برنامه ای برای ورود به این شرکت ها نداریم. تصمیم ما صرفا ورود به انرژی، نیرو، برق و حمل و نقل ریلی است.

- در ورود به صنعت نیروگاهی، آیا برنامه ای برای احداث نیروگاه ها ندارید؟

در بدو ورود به این صنعت، درنظر داریم که با جابجایی دارایی های خود، به این صنعت وارد شویم. از سوی دیگر با کشورهای دیگر مذاکره کرده ایم تا درصد بالایی برای ساخت نیروگاه به ما فاینانس دهند . می توانیم با 10 تا 20 درصد فروش دارایی ها خود 80 درصد فاینانس بگیریم تا استراتژی نیروگاهی خود را محقق سازیم.

- هدف و فلسفه شما برای سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی چیست؟

در واقع اعتقاد داریم که با توجه به شرایط آینده، کشور در صنایع زیربنایی با نیاز بالایی مواجه خواهد شد. لذا می توانیم با وورد به این صنعت بخشی از نیاز آینده کشور را برطرف سازیم. از سوی دیگر مزیت های این صنعت می تواند سود مناسبی را در سال های آینده عاید سهامداران این شرکت کند. همانگونه که در چند سال گذشته سنگ آهن از مزیت های مناسب برای این مجموعه برخوردار بود.

- مشخص شده است در کدام بخش از نیروگاه ها وارد خواهید شد؟

ممکن است که به صورت محدود در نیروگاه بادی وارد شویم، اما استراتژی این مجموعه با توجه به منابع غنی گاز در کشور، نیروگاه های سیکل ترکیبی یعنی گازی و حرارتی است.

- با توجه به اینکه بخش اعظمی از این نیروگاه ها برای فعالیت خود از مصرف بالای آب برخوردار خواهند بود، آیا در احداث این نیروگاه ها بحران آب را در نظر گرفته اید؟

در واقع در نظر داریم در جاهایی ورود یابیم که مشکلی برای مسایل زیر بنایی آن مانند آب و گاز نداشته باشیم.

- منابع مالی ناشی از انتشار اوراق مشارکت گل گهر صرف چه مواردی شده است؟

برای طرح های توسعه خود گل گهر

- بازپرداخت سود این اوراق با توجه به اجرای طرح کفایت می کند؟

پیش بینی های لازم برای انجام این امر شده است ، در بدترین حالت ممکن است که به میزان همین مقدار، اوراق مشارکت دیگری صادر شود. براین اساس اوراق جدیدی در زمان سررسید آن منتشر خواهد شد که سه ساله است. در واقع در نظر داریم که دو سه اوراق مشارکت منتشر شود تا به واسطه پوشش همدیگر، منابع مالی مورد نیاز گل گهر را تامین کنند.

- آیا به غیر از انتشار اوراق مشارکت، گل گهر برنامه دیگری برای تامین منابع مالی خود دارد؟

بنابر مصوبه هیات مدیره، سرمایه شرکت گل گهر از 18 هزار میلیارد به 30 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت که در آخرین افزایش سرمایه، سرمایه گل گهر از 18 به 25 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. لذا یک مرحله دیگه از افزایش سرمایه گل گهر باقی مانده است اما در سال جاری انجام نخواهد شد. در واقع افزایش سرمایه گل گهر از 25 به 30 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات در سال آینده انجام خواهد شد.

- با توجه به این که ملی مس به عنوان زیان ده ترین سرمایه گذاری در پرتفوی 160 میلیارد تومانی "ومعادن" زیر ارزش خرید قرار گرفته است، چشم انداز شما از صنعت مس و این شرکت چیست؟

کاهش قیمت جهانی مس به اندازه قیمت فولاد نبوده است اما به هر حال قیمت این محصول کاهشی بوده است، در هر حال ما نسبت به این صنعت خوش بین هستیم . در این میان مشکل مس، اعمال تحریم های بین المللی بر این شرکت بوده است به گونه ای که این مساله سبب شد تا این شرکت از مقدار زیادی محصول دپو شده برخوردار شود. اما با اجرایی شدن برجام ، به طور قطع این شرکت از فروش مناسب صادراتی برخوردار خواهد شد. در این میان اعلام تک نرخی شدن ارز حداکثر شش ماه پس از اجرای برجام، خبر خوشی برای این شرکت محسوب می شود. دلار 3400 تومانی ( به عنوان میانگین قیمت ارز مبادله ای و ارز آزاد)، سود مناسبی را از محل صادرات برای این شرکت رقم زند. اما در مجموع نمی توان گفت که این شرکت در کوتاه مدت وضعیت خیلی متفاوتی داشته باشد.

- آیا شما برنامه حمایتی از مس دارید؟

ما همواره از تمام سهام موجود در پرتفوی خود حمایت کرده ایم. از جمله مس. از سوی دیگر هم قرار شد که صندوق حمایت از مس تشکیل شود. این صندوق ترکیبی از سهامداران مس است. اما به رغم دریافت مجوز بازار گردانی از سازمان بورس، مشکلات نقدینگی مانع از فعالیت آن شده است. بر این اساس تصمیم بر آن شد که حدود 30 میلیارد تومان از سوی سهامداران مس این صندوق بازار گردانی نقدینگی تزریق شود.

- یعنی تمام سهامداران مس بخشی از این نقدینگی 30 میلیارد تومانی را تقبل خواهند کرد؟

خیر. تعدادی از این سهامداران که شامل صندوق بازنشستگی مس، سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات، سرمایه گذاری ملی و بانک ملت است این رقم را تامین خواهند کرد.

- برنامه شما از ورود به سهام بانکی ها مانند بانک سامان چه بوده است؟

در واقع با ورود به بانک سامان درصدد بودیم که آن را به اندازه یک کرسی در هیات مدیره افزایش دهیم. در حقیقت یکی از استراتژی های "ومعادن" بر این بودکه غیر از دو صنعت ریلی و انرژی، در صنعت بانکی نیز ورود یابد تا به این واسطه ریسک خود را بین دیگر صنایع تقسیم کند. ولی فعلا صنعت بانکداری از اولویت های سرمایه گذاری ما خارج شده است.

- آیا برنامه ای برای واگذاری فجر سپاهان دارید؟

ما فکر می کنیم که قیمت آن، قیمت بالایی است؛ اما با توجه به برنامه خروج ما از سهام این شرکت، اگر مشتری مناسبی برای این سهم وجود داشته باشد، آن را واگذار خواهیم کرد.

- با توجه به میزان سهام فولاد مبارکه در فجر سپاهان، آیا فولاد مبارکه قصد خرید سهام این شرکت را ندارد؟

در حال حاضر فولاد مبارکه با مالکیت 53 درصدی از سهام این شرکت، سه کرسی در هیات مدیره را در اختیار دارد لذا نیازی به افزودن سهم خود در این شرکت ندارد.

- در حال حاضر میزان مالکیت شما در سهام فجر سپاهان چه قدر است؟

ما در گذشته 23 درصد از سهام فجر سپاهان را داشتیم، اما طی دعوای حقوقی که با ... داشتیم، 14 درصد از سهام این شرکت را به فروش رساند که با این فروش میزان سهام ما به 7 درصد رسید.

- حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه شرکت چه زمانی به ثبت خواهد رسید؟

افزایش سرمایه حداقل ظرف 45 روز دیگر به ثبت خواهد رسید. در حال حاضر در حال فروش حق تقدم استفاده نشده هستیم.

- استحصال گندله همدان چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟

با توجه به تلاش ها و پیگیری ها برای دریافت وام از یکی از بانک ها برای صبا نور، مدیرعامل صبانور قول داده است که در صورت تامین منابع لازم، تا بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید. ولی پیش بینی ما براین اساس که با توجه به مشکلات نقدینگی موجود، اوایل سال آینده این طرح به بهره برداری رسد.

- به نظر می رسد که تک نرخی شدن ارز تهدیدی برای فولاد ارفع باشد؟

بله. در واقع عمده ساخت این کارخانه از محل تامین منابع صندوق ذخیره ارزی بوده است لذا بیشتر بدهی های این شرکت ارزی است. لذا تغییر نرخ ارز برای این شرکت بسیار حیاتی است، افزایش نرخ ارز، اگر چه برای شرکت های صادرات محور بسیار مناسب است اما برای شرکت هایی که بدهی های ارزی زیادی دارند، چندان مناسب نیست.

- آیا راه حلی برای تصفیه بدهی های ارزی فولاد ارفع اندیشیده شده است؟

این مجموعه برای رفع بدهی های خود می باید صادرات را در اولویت فعالیت هایش قرار دهد. همچنین تقسیم سود پایین، تبدیل منابع ریالی خود به ارز و مذاکره با بانکها برای تسویه بدهی ها از جمله راهکارهایی است که باید از سوی این مجموعه پیگیری شود.

- طرح گندله فولاد خراسان چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟

طرح گندله 2.5 میلیون تنی فولاد خراسان از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برخوردار است که طی چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. در خصوص تولید کنسانتره فولاد خراسان طی توافق با ایمیدرو، این شرکت موفق به دریافت یک معدن در سنگان شده است که آن معدن را به یک شرکت مجزا به نام شرکت معدنی شرق خراسان تبدیل کرده است. این شرکت در حال حاضر فعال شده است و سرمایه گذاری های خود را پیش می برد، اما به دلیل کمبود نقدینگی، فعالیت های آن به کندی پیش می رود. با تمهیدات درنظر گرفته شده برای این شرکت مقرر شده است که کنسانتره لازم برای تولید گندله این شرکت را هم فراهم کند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24