Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این هلدینگ بالغ بر ١٠ شرکت زیرمجموعه وجود دارد كه برخی از آن ها در مرحله پذیرش در فرابورس هستند. یکی از اقدامات صورت گرفته کاهش تعداد لایه های شرکتی بوده که با تصحیح­، این لایه­ ها را به کمترین میزان ممکن رسانده ­ایم. به عنوان مثال شرکت ­ها نباید تا ٣لایه بیشتر حرکت کنند. لایه دوم هلدینگ و لایه سوم هم شامل شرکت­ های زیرمجموعه باشد. در گذشته لایه ­های شرکتی تا چهار و پنج هم می ­رسید که این امر كنترل­ ها و نظام حاكمیت شركتی را دچار خدشه می­ نماید...

دلایل معامله پتروشمیران اعلام شد/برنامه واگذاری یک روانکار

بورس24 -سحر خوشحال:رفتار صندوق های بازنشستگی به عنوان هلدینگ ها و راهبران در ایجاد حرکت در بازار سرمایه بسیار موثر است. این شرکت ها گاه با استراتژی های خرید و فروش خود می توانند موجب ایجاد موج مناسبی در بازار شوند و شالوده بازار را در اختیار داشته باشند. از میان این هلدینگ ها و به نوعی سران بازار سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی به عنوان بازوی اجرای صندوق بازنشستگی کشوری توانسته تا حدود زیادی وظیفه خود را در نگهداری و فروش سهام ارزنده در بازار ایفا نماید. تا جایی که در پرتفولیوی این شرکت می توان سهام شرکت های بزرگ بازار از جمله گل گهر ، بانک اقتصاد نوین ، چادر ملو، تاپیکو ، ایران خودرو ،فولاد مبارکه ، بانک پارسیان، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی خارک، تیپیکو ،مخابرات ایران، هلدینگ غدیر ، سرمایه گذاری خوارزمی و سایر شرکت های موثر بازار را دید.

اما صندوق بازنشستگی در تلاش است که با ایجاد چند هلدینگ تخصصی در شاخه های بیمه و مالی ، ساختمان ، حمل و نقل و گردشگری ، پتروشیمی ، صنایع غذایی و دارویی ، صنایع و معادن به صورت حرفه ای تر با تمرکز بیشتر بازار را رصد کرده و از فرصت های پیش رو استفاده نماید. در این رابطه علیرضا برادران ، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی می گوید که تلاش شده با حذف پراکندگی ها در شرکت و هدایت به سمت هلدینگ های تخصصی به چابک سازی ساختار هلدینگ کمک کنیم.

گفت و گوی بورس24 با مدیرعامل «وصندوق» را در آستانه برگزاری مجمع سالانه این چند رشته ای که فردا در تهران برگزار می شود،بخوانید:

سرمایه­ گذاری صندوق بازنشستگی به عنوان بازوی اجرایی صندوق بازنشستگی کشوری در بورس چه برنامه ­هایی برای آینده دنبال می نماید؟

با بررسی پرتفولیوی صندوق طی یك سال گذشته، متوجه پراکندگی­ های بیش از حد در مجموعه شرکت ­های صندوق در حوزه هلدینگ ­ها بوده ­ایم؛ که اساساً ساختار چابک، تخصصی و قابل مدیریتی در مجموعه حوزه اقتصادی، پیش ­بینی نشده بود.به طوری­ که تعداد زیادی از شرکت­ ها در قالب سه هلدینگ فعالیت خود را دنبال می ­کردند.

آیا تاکنون در زیرمجموعه صندوق بازنشستگی كشوری هلدینگی وجود نداشت؟ یعنی فقط سرمایه ­گذاری صندوق بازنشستگی بوده است؟

سرمایه­ گذاری صندوق بازنشستگی تنها هلدینگ بورسی صندوق بوده است که عمدتاً شرکت­ های پتروشیمی در آن متمرکز بودند. به اضافه دو شرکت ساختمانی،دو شركت بازرگانی و بخشی از سهام شرکت­ های ایرانول و نفت پاسارگاد که درکنار شستا سهامدار بوده ­ایم.

درمورد هلدینگ آتیه صبا هم توضیح می­دهید؟

هلدینگ آتیه صبا در مجموعه سرمایه­گذاری صندوق بازنشستگی كشوری، بیشتر شرکت­های غیربورسی را هدایت می ­کند.هلدینگ آتیه صبا از یک سال گذشته با تغییر اساسنامه و افزایش سرمایه به عنوان نهاد مالی مورد تایید بورس شناخته شد.

و صبا جهاد؟

شرکت صباجهاد که از وزارت جهاد کشاورزی منتقل و ادغام شده،عمدتاً صنایع غذایی مجموعه را هدایت می ­نماید. صباجهاد هم به شکل پراکنده از شرکت ­های ساختمانی تا صنایع غذایی را هدایت می­ نمود که البته به لحاظ اندازه و هدف­ گذاری این هلدینگ­ ها تناسبی با هم نداشتند.

هلدینگ ساختمانی هم تأسیس کرده­اید؟

سال گذشته اولین هلدینگ ساختمانی صندوق اعلام موجودیت نمود.با این اقدام خوب و تأسیس این هلدینگ و با توجه به دارای ی­های که صندوق در حوزه املاک و مستغلات دارد؛ نظام تک­ برگی شدن اسناد و ایجاد بانک اطلاعاتی و املاكی كه معارض داشتند، شکل گرفت تا بدین ترتیب مشخص شود که چه میزان دارایی در صندوق و سایر شرکت ­ها وجود دارد و این دارایی­ ها در چه شرایطی هستند.

یعنی از خود صندوق املاکی به این هلدینگ منتقل شد؟

خیر. صندوق نیازمند به یک لیدر املاک و مستغلات بود که این مسوولیت را بر عهده هلدینگ املاک و ساختمانی تازه تاسیس قرار داد و ماموریت اخذ اسناد تک برگی و ایجاد بانک اطلاعاتی بر عهده این هلدینگ قرار گرفت.

این هلدینگ ساختمانی شرکت­ داری می ­کند یا املاک داری ؟

در این هلدینگ بالغ بر 10 شرکت زیرمجموعه وجود دارد كه برخی از آن ها در مرحله پذیرش در فرابورس هستند. یکی از اقدامات صورت گرفته کاهش تعداد لایه های شرکتی بوده که با تصحیح­، این لایه­ ها را به کمترین میزان ممکن رسانده ­ایم. به عنوان مثال شرکت ­ها نباید تا 3لایه بیشتر حرکت کنند. لایه دوم هلدینگ و لایه سوم هم شامل شرکت­ های زیرمجموعه باشد. در گذشته لایه ­های شرکتی تا چهار و پنج هم می ­رسید که این امر كنترل­ ها و نظام حاكمیت شركتی را دچار خدشه می­ نماید.

ارزش املاک و دارایی ­های این هلدینگ را چه میزان ارزیابی می­كنید؟

ارزیابی املاک هلدینگ هنوز به اتمام نرسیده است. در حال حاضر هلدینگ ساختمانی در حال تجدید ارزیابی این دارایی ­ها می­ باشد. البته به مفهوم ثبت در دفاتر نیست، بلکه تجدید ارزیابی برای این انجام می‌شود که خود صندوق از میزان دارایی و بازده کسب شده آن­ ها مطلع گردد تا بتواند جهت ­گیری­ هایی را برای سازماندهی آن­ ها داشته باشد.

چرا صندوق ­ها بازدهی پایینی دارند؟

بحث کلی وجود دارد که چرا صندوق­ های بازنشستگی و سرمایه ­گذاری بازدهی پایینی دارند. دلیل اصلی آن واگذاری شرکت ­های مختلف در طیف­ های مختلف بازدهی است که عمدتاً آنان را در قالب رد دیون دریافت کرده ­ایم.به طوری­که شرکت­ های با طیف مختلف بازدهی از زیان‌ 10 تا 35درصد بازدهی را در پرتفوی صندوق داریم.

یعنی در قبال رد دیون شرکت زیان ­دهی به شما داده­اند؟

بله، بعضاً این طور بوده است ؛ یا زیان‌ده و یا در حال افتادن به ورطه زیان بوده است. به هر حال شرایط اقتصادی و رکود و تحریم ­ها نیز این موضوع را تشدید کرده است و تلاش نموده ­ایم . كه از شركت­ های كم­ بازده، كوچک مقیاس، بدون بازدهی و خارج از استراتژی دور شویم كه این مهم نیازمند بازاری با نقدینگی مناسب، كارا و عمیق می ­باشد.

مانندشركت لوله سازی اهواز؟

بله. در شرکت­هایی مانند لوله ­سازی اهواز، بحث­های انتقال پول، تحریم و عدم گشایش ال­ سی و بحث ­های تأمین مالی و بانکی و متوقف شدن پروژه های داخلی و پروژه­ هایی که با فضای خارج از کشور ارتباط داشت؛موجب شد که این زیان دهی تشدید گردد.

این موضوع موجب کاهش بازدهی صندوق­ ها شده است؟

باید توجه داشت که صندوق­ ها در اداره اموال خود به استثنای محدودیت­ها، همه نوع بازدهی در پرتفوی خود دارند و اگر بخواهیم به این بازدهی توجه نماییم باید به کیفیت دارایی­ های واگذار شده و پیشینه تاریخی آن ها توجه کنیم.دلیل اصلی دریافت این شرکت­ ها، عدم وجود نقدینگی و به تأخیر افتادن مطالبات و عدم تسویه وجوه بوده،در نتیجه صندوق ­ها به اجبار به امید آینده بهتر این شرکت­ ها را به جای مطالبات خود دریافت می­ نمودند. حال ممکن است با توجه به رفع تحریم‌ها، بهبود مناسبات بین­المللی و ارتقای وضعیت اقتصادی کشور، تغییراتی مثبت در روند سودآوری این شرکت ­ها هم ایجاد گردد.

در ساماندهی شرکت­ های صندوق چند هلدینگ تشکیل شده است؟

در حال حاضر  6هلدینگ مصوب شده است که سه هلدینگ از گذشته وجود داشتند و هلدینگ ساختمانی و مالی که به تازگی تأسیس شده است. به نظر می‌رسداین هلدینگ یکی از نیازهای اساسی صندوق‌ درحوزه مالی مانند بانک، بیمه و بازارسرمایه را پوشش دهد که بانک، بیمه، کارگزاری، صرافی، شرکت تامین سرمایه و مشاور سرمایه­ گذاری از ملزومات آن است. هلدینگ­ های مالی،حمل ­و نقل، صباجهاد (صنایع غذایی،دارویی وکشاورزی)،ساختمان،نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی (وصندوق) وصنایع ومعادن(آتیه صبا)، 6هلدینگ صندوق خواهند بود.

پس صندوق در پرتفوی خود خانه­ تکانی اساسی خواهدداشت؟

بله، به تدریج همینطور خواهد شد. البته این جابجایی ها درون گروهی انجام شده وتمرکز تسویه وجوه با صندوق خواهد بود که عملیات تهاتر و مبادله را انجام می‌دهد.این جابه ­جایی بعد از مراحل کارشناسی،قیمت­ گذاری و با لحاظ قوانین و مقررات استانداردهای حسابداری صورت می­ پذیرد.

این تفکیک برای وصندوق چگونه انجام می­ شود؟

شرکت­ های فولادی، لوله­ سازی و ساختمانی را واگذار کرده وصنایع پتروشیمی و پالایشگاهی را جذب می­ کنیم.

تمام جابجایی­ ها درون گروهی خواهد بود یا"وصندوق" ممکن است دارایی را نیز از خارج از سازمان دریافت نماید؟

این نقل و انتقالات،ابتدادرون گروهی خواهد بود. ولی ممکن است درراستای استراتژی کلان صندوق، با شستا برخی از شرکت ­ها را واگذار کرده و برخی دیگر را دریافت نماییم و از این پراکندگی سهام كمی فاصله بگیریم و جهت ­گیری به سمت تمركز با هدف كسب بازدهی بیشتر ومزیت رقابتی باشد.

یعنی این احتمال وجود دارد،برخی سهام پالایشگاهی خود را هم بفروشید؟

در تلاش هستیم که درخصوص ساماندهی سهام به تفاهم­ هایی برسیم. به عنوان مثال درایرانول 40درصد و در شرکت نفت پاسارگاد 44درصد سهامدار هستیم وابرازعلاقه کرده ­ایم که یکی از این شرکت ­ها را به طور کامل به شستا (تاپیکو) داده ودیگری راهم نگهداری نماییم. حتی این آمادگی راهم داریم که سهام دیگری را با جم تهاترنماییم. به طور مثال می‌توانیم هر دو این شرکت ­های ایرانول و نفت پاسارگاد را در ازای جم واگذار نماییم. در هر حال گزینه­ های زیادی برای این تغییرات وجود دارد که باید بررسی گردد.

برنامه­‌ای برای ایجاد شرکت بیمه­ای جدید دارید؟

هدف­گذاری­ شده برای تجمیع و کاهش پراکندگی در پرتفوی مجموعه صندوق بازنشستگی كشوری بیمه مشخصی داشته باشیم.

تامین سرمایه و بانک چطور؟

در حال حاضر صندوق بازنشستگی كشوری سهامدار 14.25 درصدی تامین سرمایه امین است. همچنین صندوق بازنشستگی با توجه به تراکنش بیش از 1000میلیارد تومانی در ماه، می­ تواند یک بانک تأسیس نماید.

ظاهرا در حوزه حمل­ ونقل و گردشگری هم هلدینگی تشکیل داده ­اید، درست است؟

تأسیس هلدینگ حمل ­و­نقل و گردشگری در دست اقدام است. در حوزه حمل و نقل دریایی کشور با IRISL.NITCو حوزه گردشگری با شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی، جهانگردی و هتل شایگان و هواپیمایی آسمانیک مجموعه تخصصی تشکیل خواهد شد كه با بهبود فضای گردشگری ایجاد هم‌افزایی می ­نماید.

تاکنون صندوق از نظام تامین مالی بهره گرفته است؟

چیزی که درمجموعه طی این سال ­ها مغفول بوده، استفاده از نظام نوین تامین مالی است. صندوق می­ تواند از حوزه تامین مالی داخلی و خارجی استفاده کرده و از برند خود صندوق تحت عنوان صندوق بازنشستگی که مقبول نظام­ های بین المللی است؛ برای بحث­ های سرمایه­ گذاری به عنوان بازویی کنار دولت فعالیت نماید. به عبارت دیگر دولت باید زیرساخت­ های لازم را فراهم نموده تا صندوق ­ها سرمایه­ گذاری کرده و بخش خصوصی نیز مشاركت نماید.

انتشار اوراق هم نوعی تامین مالی محسوب می شود؟

در حال مطالعه هستیم که تامین مالی رادر مجموعه­ ای بین ­المللی شروع نماییم واستفاده از اوراق ­اسلامی هم از دیگر راه­ های تامین مالی شرکت می­ باشد. همچنین با استفاده از مشاروان خارجی و داخلی استراتژی و نقشه راه آینده را ترسیم خواهیم نمود.

به نوعی سرمایه­ گذاری جزء برنامه­ های شرکت است؟

اعتقاد داریم باید در توسعه و سرمایه­ گذاری­ ها وارد شویم.البته نه بدان معنا كه با بخش خصوصی رقابت منفی داشته باشیم و نه این که در زیرساخت ­های بزرگ و بنیادین وبلند مدت دولت دخالتی داشته باشیم. طبیعتاً باید در سرمایه ­گذاری­ هایی وارد شویم که بازدهی خوبی را برای ذی نفعان ایجاد می­ نماید. به طور مثال بازدهی مثبت 20 یا 25 درصد و با ریسک نسبتاً کم از اولویت­ های ما است. باتوجه به کسورات بازنشستگان، باید در حوزه­ های با ریسک پایین و بازدهی بالا تمرکز نمائیم.

سرمایه گذاری در حوزه خاصی مورد نظر است؟

صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی تحت عنوان صنعت نیروگاهی یکیاز حوزه­ های مناسبی است که می ­تواند شامل شرکت­ های بورسی و مجموعه ­های پتروشیمی باشد. همچنین در حال بررسی برای ورود به بخ ش­های بالادستی هستیم و نیز در حوزه نیروگاهی،اخیرا نیروگاه تبریز را بعد از تلاش یک ساله تحویل گرفته­ ایم.

اشاره به حوزه بالادستی کردید، منظورتان چیست؟

ممکن است درحوزه بالادستی پیشنهاداتی رابرای سهامدار عمده داشته باشیم که در بخش اکتشاف، حفاری،ژئوفیزیک ولرزه ­نگاری درقالب GCواردشویم و ازبرندشرکت و JVدربازار استفاده نماییم.

سرمایه­ گذاری صندوق بازنشستگی كشوری یک هلدینگ چند رشته­ ای بوده، آیا در حال حاضر ماهیت چند رشته ­ای بودن خود را ازدست داده و صرفا یک هلدینگ پتروشیمی شده است؟

مقرر شد که جهت ­گیری شرکت این گونه باشد و وظیفه "وصندوق" حركت به سمت ایجاد هلدینگ پتروشیمی،نفت، گاز و انرژی باشد.

سایر هلدینگ ها توسط چه نهادی اداره می شود؟

سایر هلدینگ­ ها زیر نظر صندوق و در رأس آن مدیرعامل صندوق اداره می­ شود.امیدواریم بتوانیم مجموعه ­ای مانند شستا ایجاد نماییم که البته باید برنامه­ های شرکت با توجه به قوانین و مقررات و جهت­ گیری­ ها و سیاست­ های برنامه ششم مطابقت داده شود.

چرا 51.7 درصد پتروشیمیران را بالاتر از قیمت پایه خریداری نمودید؟؟

در حوزه سرمایه­ گذاری در بخش پتروشیمی چند تجربه تلخ داریم. به عنوان مثال در یكی از پتروشیمی­ ها دچار مشکلات و زیان قابل توجهی شده ایم. اما در مورد خرید پتروشیمی ایران ورود "وصندوق"به دلیل مدیریت ریسک در مجموعه جم بود. چرا که خوراک تنها دارایی پتروشیمی ایران یعنی P.Pتوسط جم تامین می­شود و محصولات این شرکت از جمله پلی پروپیلن بازار مناسبی دارد. با توجه به رقابت و ارزندگی سهم (Goldenshare) و توانایی شركت پتروشیمی جم در تلاش به منظور تأمین خوراک، امیدواریم به بازدهی مطلوبی در این واحد دست یابیم و با مدیریت بهینه، سود خوبی را به سهامداران تقدیم نماییم.

به نوعی به دنبال مدیریت ریسک بوده اید؟

مدیریت ریسک، توسعه دارایی­ های پربازده و تكمیل زنجیره ارزش. البته در رقابت نزدیکی توانستیم سهام این شرکت را خریداری نماییم. همچنین مراحل خرید نهایی شده و 50درصد پول واریز و اعلام شده است. امیدواریم از لحاظ افزایش بهره­ وری، تولید، صادرات محور بودن، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش ركوردهای خوبی بر جای بگذاریم.

با توجه به تأسیس شرکت بیمه جدید، آیا بیمه ملت را نگه خواهید داشت؟

درخصوص شرکت بیمه در حال هدف­ گذاری هستیم که بستگی به سیاست ­های حوزه اقتصادی صندوق خواهد داشت. منطقی به نظر می­ رسد که صندوق با یك میلیون و 200هزار مشترک مجموعه بیمه ­ای داشته باشد. در خصوص نگهداری بیمه ملت هم تابع سیاست­ های سهامدار عمده هستیم. گرچه در این شرکت كمتر از 20درصد سهامدار هستیم.

فروش سهام فولاد صبا به سرمایه­ گذار خارجی چطور؟

به هر حال پیشنهادهای مختلف و مذاکراتی برای واگذاری وجود دارد که به قطعیت نرسیده است. صبا فولاد پروژه خوبی در منطقه ویژه خلیج فارس است. علاقه مندی‌هایی از طرف سازندگان و تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و تعدادی از شرکت­ ها برای دریافت بخشی از سهام و یا مشارکت در این شرکت مراجعه کرده اند که ما نیز در حال بررسی هستیم.

سهم وصندوق 2840 ریال است با توجه به پتانسیل ­های این شرکت دارد، کمی پایین نیست؟

البته سهامداران در خصوص خرید و فروش سهام آگاه هستند و بازار را به خوبی رصد می­کنند. همچنین لازم به ذکر است که بازار بورس طی مدت اخیر به میزان قابل توجهی افت کرده اما سهام "وصندوق"با افت کمتری مواجه بوده است. علت آن هم ارزش سهم و نحوه سهامداری در آن و قدرت سهامداران این سهم است. همچنین با توجه به برنامه­ های آتی، این سهم طی روزهای اخیر تاثیر مثبتی روی شاخص هم داشته است. البته امیدواریم در دوران پساتحریم قیمت سهم با بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی با رشد خوبی همراه شود.

"وصندوق" به زودی مجمع برگزار می­ کند. سیاست تقسیم سود شرکت چگونه است؟

مجمع "وصندوق" روز سه شنبه هفته جاری برگزار می­ شود. همچنین برنامه سهامدار عمده برای تقسیم سود استفاده از سرمایه است اما تصمیم نهایی توسط سهامداران و سهامدار عمده در مجمع اتخاذ می شود.

برآوردی ازNAV"وصندوق"دارید؟

NAVسرمایه گذاری صندوق بازنشستگی كشوری با توجه به ارزش دارایی­ های خود بالغ بر400تومان برآورد می شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24